thuisbevallen bij recht van antwoord

Alles wat er buiten de zwangerschap en babytjes zoal nog gebeurd in het leven...
Sport, ontspanning, tv, nieuws, enz....
Hou het netjes....

Moderators:Welcome, mell, Moderators

jong moederke
Pas blauw
thuisbevallen bij recht van antwoord

Bericht door jong moederke » 18 jan 2006, 10:01

iemand dit gezien?

Men wil thuisbevallen dus promoten door een premie te geven en dit was gisteren als discussiepunt bij recht van antwoord
Awel eerlijk gezegd ik werd boos diep vanbinnen.

Ik zou dus nooit thuis kunnen bevallen wegens medische complicaties en zou dus nooit kans krijgen op die premie. dat vind ik dus echt discriminatie.

Op zich thuis bevallen de mensen die dat kunnen en willen doe maar...maar een premie gaat me net iets te ver. Ze denken echt niet na he dat er sommige mensen het ziekenhuis echt nodig hebben voor verdere begeleiding en zo...awel die mensen worden gestrafd en ik ervaar zo al veel zaken waardoor ik gestrafd word
Afbeelding

Nog eventjes maar....
Afbeelding

WWW.GEZINSFORUM.BE (mijn forum)

Sarah
Pas blauw

Bericht door Sarah » 18 jan 2006, 10:13

Dat vind ik toch ook niet verantwoord, hoor. De meeste mensen zullen het dan ook doen voor die premie, nietwaar?

jong moederke
Pas blauw

Bericht door jong moederke » 18 jan 2006, 10:33

dat is ook zo mijn idee en ze zeiden net dat alles goed verdeeld was qua lonen en zo en daardoor zouden ze alles moeten herbekijken.

Ook was er eentje in het publiek en die zei dat ze in het ziekenhuis het neit rustig aan doen. Als het te lang duurt dat ze een baxter ophangen en noem maar op. Ze had een bevalling van 48u meegemaakt en ze zij dan zo doodseriues van tja stel je voor dat je zo lang in het ziekenhuis ligt wat een gezichten je al hebt gezien? Je kan toch niet verwachten dat iemand 48u wakker blijft? Zelfs bij een thuisbevalling...

En het forceren omdat het te lang duurt dan zou het waarschijnlijk te maken hebben met iets anders en niet omdat het te lang duurt. Ik werd echt razend he dat ik die dat zo hoor vertellen. Staat er zelf maar eens he...
Afbeelding

Nog eventjes maar....
Afbeelding

Sarah
Pas blauw

Bericht door Sarah » 18 jan 2006, 10:42

Ik peins dat ze mij ook mogen platspuiten als ik daar 48u lig :roll:

jong moederke
Pas blauw

Bericht door jong moederke » 18 jan 2006, 10:48

jamaar zij sprak wel van begin tot het einde...denk dat haar thuisbevalling zo lang duurde en ze stelde dan zo het idee voor wat als ik zo 48 u in het ziekenhuis lig. maar dan zei die gyn ook dan sturen wij je eerst naar huis pas wanneer het goed op gang is dan mag je binnenkomen. 48u was vanaf de eerste wee gerekend tot de geboorte...

tja...
Afbeelding

Nog eventjes maar....
Afbeelding

Sarah
Pas blauw

Bericht door Sarah » 18 jan 2006, 10:51

En da's toch ook het teken dat die geen al te goed ziekenhuis zouden uitkiezen. Ik vind dat je altijd eens moet langsgaan en de mogelijkheden bespreken. Ik had van voor de bevalling gezegd dat ze me gewoon gerust moeten laten. En dat hebben ze ook gedaan.

kyrodu
Pas blauw

Bericht door kyrodu » 18 jan 2006, 11:14

Ik versta die comotie rond thuis bevallen niet hoor.
Vroeger was dat de normaalste zaak van de wereld,maar praat je vandaag de dag over thuis bevallen dan raden ze je het af.
Ik had dat ook graag gedaan maar wegens omstandigheden heb ik dat niet kunnen doen.
En ik zou het zeker niet voor die premie gedaan hebben.
Zo iets doe je omdat je daar echt voorstander van bent en niet voor het geld.
En als dat toch ingevoerd word mogen ze niet vergeten dat er veel vrouwen in een zieknhuis bevallen ook,en wat krijgen die dan?
Een grote factuur ja,maar geen premie.
Echte discriminatie is dat.

Boekenwurmpje
Pas blauw
Contacteer:

Bericht door Boekenwurmpje » 18 jan 2006, 16:02

ja, dat vind ik nu ook niet serieus!

Btw, mijn bevalling duurde 23 uur, en ze hebben mij gewoon gerust gelaten. Zelfs toen ik al 10 cm ontsluiting had maar nog geen persdrang mocht ik ze gewoon weer wegsturen, ik zou ze wel roepen als ik persweeën had :lol:
Afbeelding

AfbeeldingAfbeelding

Anneliefje
Pas blauw

Bericht door Anneliefje » 18 jan 2006, 19:53

ow, ik heb mijne parlé al ergens anders gezet .... :?

kzal het terugzoeken en dan naar hier copy/paste'en :P

Anneliefje
Pas blauw

Bericht door Anneliefje » 18 jan 2006, 19:54

Ik heb nog een stuk kunnen zien van Recht van Antwoord ....

Wat ik ervan kan uitmaken is dat:
- ten eerste de moeder het recht moet hebben om volledig vrij te kiezen waar ze bevalt ....
- er door HA, gyné, vroedvrouw, .... of waar de moeder ook gaat, dat die persoon voldoende info geeft en wat de mogelijkheden zijn ...
- er dringend vanuit de regering middelen moeten worden vrijgemaakt zodat een bevalling, ziekenhuis of thuis of ..., in de beste omstandigheden kan verlopen en dat het financieel ook beter kan.
De kosten zouden niet mogen afhangen van hoe je verzekerd bent.
- als de moeder na 1 dag ziekenhuisbevalling naar huis wil, laat ze gaan
- daarop volgend investeren in goede kraamzorg thuis!

Ik heb er zelf totaal nog geen ervaring mee gehad, dus dit zijn mijn opmerkingen van een "onwetende" ....

Katia

Bericht door Katia » 18 jan 2006, 20:32

wij gaan er sebiet naar kijken...

ik ben dus pro-thuisbevallingen :lol: viel al op zeker...
die premie daar zou ik het niet voor doen, maar toch, ergens vind ik dat toch geen slecht idee!
Het is een keuze dat je hebt, kies je daar niet voor, awel ja...
hetzelfde met die borstvoedingspremies he :wink:
ok, misschien om medische redenen dat je het niet kan doen, maar toch... daar kunnen thuisbevallende moeders niet aan doen eigenlijk he...
Allez ja, ik vind die premie uiteindelijk niet echt nodig, dat zou zeker geen reden zijn om dat te overwegen...

Wat ik wel erg vind is dat er zo'n commotie ontstaan is rond thuisbevallen... tegenwoordig is dat precies zo'n slecht iets geworden, waarvoor men je raar bekijkt... misschien daarmee die premie, om die slechte naam weg te werken

allez wij gaan kijken nu!

m'ke
Pas blauw

Bericht door m'ke » 18 jan 2006, 20:40

Ik vraag me iets af. Stel nu, ik ga thuis bevallen, kom in aanmerking voor de premie dus. En plots zijn er verwikkelingen en moet ik verder bevallen in het ziekenhuis. Zou ik dan de premie ook nog krijgen??? Want uiteindelijk wou ik wel thuis bevallen he? Kortom, ik vind het nogal belachelijk.

Katia, ivm die keuze ga ik niet akkoord. Er zijn mensen genoeg die niet thuis mogen bevallen. Indien je dit wel kan doen, ben je 1 van de gelukkigen. Zelf zou ik me er niet veilig bij voelen, gewoon qua gevoel. Maar ik zou het ook niet mogen. Dus ik vind die premie niet nodig.

Ik steun thuisbevallingen, zowel als ziekenhuisbevallingen. Elke vrouw zou moeten KUNNEN bevallen op de manier waarop zij het wenst. En daar zijn geen aanmoedigingspremie's voor nodig. Zeker niet als ze maar in 1 bepaald deel van het land worden gegeven.

Wat me ook opviel is dat men van het een ziekenhuisbevalling echt wel iets gruwelijks wil maken. Je ligt daar maar te liggen, jan en alleman komt is tassen, trekken, duwen enz., dan nog die benen in die afschuwelijke beugels en liefst nog met al de medische snufkes erbij. Sorry, zo was mijn bevalling helemaal niet. Die was puur natuur, mooi, met veel begrip begeleid, kortom, voor mij ideaal. Dus ook een ziekenhuisbevalling kan mooi zijn.

m'ke
Pas blauw

Bericht door m'ke » 18 jan 2006, 20:42

Nog even bij vermelden dat ik twee maal in een ander ziekenhuis ben bevallen. En dat ze daar al de nieuwe mogelijkheden hadden. Zoals bevallen onder water, kruk enz.

Ik ben wel niet in het dichtsbijzijnde ziekenhuis bevallen.

Katia

Bericht door Katia » 19 jan 2006, 00:01

m'ke schreef:Ik steun thuisbevallingen, zowel als ziekenhuisbevallingen. Elke vrouw zou moeten KUNNEN bevallen op de manier waarop zij het wenst. En daar zijn geen aanmoedigingspremie's voor nodig. Zeker niet als ze maar in 1 bepaald deel van het land worden gegeven.
haha, dit is eigenlijk wat ik geschreven had (allez ja, bedoeld had, meestal schrijf ik verkeerde dingen op die andere mensen anders verstaan :roll: )
m'ke schreef:Wat me ook opviel is dat men van het een ziekenhuisbevalling echt wel iets gruwelijks wil maken. Je ligt daar maar te liggen, jan en alleman komt is tassen, trekken, duwen enz., dan nog die benen in die afschuwelijke beugels en liefst nog met al de medische snufkes erbij.
zo was mijn bevalling spijtig genoeg wel :(
maar het is niet omdat ik een slechte ervaring heb in het ziekenhuis, dat iedereen voor een thuisbevalling moet kiezen he (laat het maar uit, stel je voor dat ik bij de grote hoop hoor :lol: )

Boekenwurmpje
Pas blauw
Contacteer:

Bericht door Boekenwurmpje » 19 jan 2006, 10:32

en wat dan met een bevalling in een geboortehuis? Dat is eigenlijk ook hetzelfde principe als een thuisbevalling he

Ik ben bevallen in OLV in Aalst, en ben heel tevreden over hoe het verlopen is. Geen gepruts aan mijn lijf, niet te veel inmenging.

Er was ook een bevallingsbad, maar geen baarkruk (als je die wou moest je die zelf meebrengen), en je bevalt in een bed, waarvan men wel de achterkant naar beneden kan klappen en zo je benen in de beugels. Maar ja, toen ik leerde persen in de kine trok ik ook altijd mijn benen op, dus dat van die beugels vond ik niet zo erg ...

Katia, jammer dat je geen goede herinneringen hebt aan je bevalling. Dat had ik met Caspers KS ook, heb er zelfs een trauma aan overgehouden (voor mij NOOIT meer een KS!) Als ik dan nu vergelijk met de warmte en de magie van Liyah's geboorte ... ik word er zelfs emotioneel van! :lol:
Afbeelding

AfbeeldingAfbeelding

jong moederke
Pas blauw

Bericht door jong moederke » 19 jan 2006, 11:57

inderdaad mensen die gezond zijn er niks aan kunnen doen dat ze thuis kunnne bevallen maar dit zijn harde woorden hoor Katia want daar tref je mij ergens mee

ik kan er niks aan doen dat ik maar 1 nier heb en moet dus daarom in het ziekenhuis bevallen. Ik word zoveel gediscrimineerd door de mattschappij zoals geen hospitalisatie en zo. Weet je dat zoiets pij ndoet? een geboorteafwijking waardoor je compleet normaal kan leven maar je leven neit normaal kan uitzien gewoon door zo een zaken?

Ik zou in principe dan bete rook geen kinderen kopen....
Afbeelding

Nog eventjes maar....
Afbeelding

jong moederke
Pas blauw

Bericht door jong moederke » 19 jan 2006, 12:00

en over ziekenhuis ...om de 10 min iemand komt binnewandelen is dikke zever hoor. Ik zag soms een uur of zo niemand
Afbeelding

Nog eventjes maar....
Afbeelding

Sarah
Pas blauw

Bericht door Sarah » 19 jan 2006, 12:05

Ik zag alleen iemand als ik op het belleke drukte. :D

Katia

Bericht door Katia » 19 jan 2006, 12:33

Ilse, dat was niet de bedoeling, dat weet je ook wel denk ik...
Jij kan daar niet aan doen dat je in een ziekenhuis moet bevallen, maar daar kunnen andere mensen ook niets aan doen he :wink: (was puur hypothetisch bedoeld hoor, niet persoonlijk)

En dan nog, de reden van die premie is half achterhaald al: in Lommel zelf zijn er geen ziekenhuizen en om de goede eer van de stad te redden hebben ze die premie waarschijnlijk ingelast...
Heel mooi idee vind ik dat :roll:
vrouwen gebruiken is dat ja! :x

En ik zag om de 5 botten iemand aan mijn bed :roll: :evil:
Ik wou dat ze mij met rust gelaten hadden!

jong moederke
Pas blauw

Bericht door jong moederke » 19 jan 2006, 12:42

dat is inderdaad een stom vertrekpunt..zeker dat ze dan niet eens beseffen wat dit als gevolg met zich meebrengt
Afbeelding

Nog eventjes maar....
Afbeelding

Katia

Bericht door Katia » 19 jan 2006, 13:47

gevolg?
is thuisbevallen dan zo slecht???????? :shock:

jong moederke
Pas blauw

Bericht door jong moederke » 19 jan 2006, 14:09

tja nee maar een premie ervor uitreiken? Ze schilderen ziekenhuizen ook wel slecht af terwijl er zoveel mensen hun best er doen om het goed te laten draaien.

voor een verpleger of verpleegster is het allemaal ook niet gemakkelijk hoor. Te draaien hoe de mensen het willen

ze laten echt extreme gevallen zien en dat vind ik niet correct in dat programma
Afbeelding

Nog eventjes maar....
Afbeelding

Katia

Bericht door Katia » 19 jan 2006, 14:19

nee, dat programma was verre van goed!!!

die premie blijf ik wel een goed idee vinden...

greet mama van yoran
Pas blauw
Contacteer:

Bericht door greet mama van yoran » 19 jan 2006, 15:19

hoi katia

ik dacht dak verstond dat de premie was bedoeld om de mensen een deel van de kosten te vergoeden die ze hebben wnn ze thuisbevallen.

maar: de ziekenfondsen hebben wel vanalles aangepast zodat zij dat ook vergoeden en die premie in lommel eigenlijk overbodig is.

en ik vind het chapeau voor de mensen die thuisbevallen.
maar waarom er een discussie over starten zodat allebei in een soort slecht daglicht worden gezet.
laat ieder voor zich toch uitmaken wat hij het beste vind om te bevallen.

dit is wat ik eruit verstond van de uitzending en een deel van mening daarover.
grtz greet
fiere mama van yoran & Ylian & Ylenia & ?? Afbeelding
fiere meter van dieuwke

http://www.babyforum.be/phpforum_NL/alb ... ser_id=630

Katia

Bericht door Katia » 19 jan 2006, 15:25

awel ja... dat is zogezegd de reden van die premie: die kosten...
maar omdat de ziekenkas dat al vergoed, klopt er met die reden iets niet mee...
vandaar dat ik dacht dat het mijn reden zou kunnen zijn (is daarom niet zeker he, maar ligt er wel vingerdik bovenop vind ik)

kimpie
Pas blauw

Bericht door kimpie » 22 jan 2006, 19:02

Ik ben niet zo voor thuisbevallingen.
Als ik eraan denk krijg ik al schrik.
Ik voel me beter waar ik weet dat er iedere sec hulp is.
Als je thuis nog moet vertrekken als er iets mis is dan kan dat fataal zijn.
Het zal ook wel met mijn verleden zijn dat ik voorzichtiger ben.

barbara
Pas blauw

Bericht door barbara » 22 jan 2006, 21:03

ja, ik beval ook liever in het ziekenhuis. niet alleen voor de bevalling maar ook voor erna. als je thuis bevalt, heb je meteen al dat bezoek of mss al tijdens de bevalling. ik zou het niet leuk vinden als er daar iemand op zit te kijken. in het ziekenhuis word je samen met je baby opgevolgd. daarna heb je eigenlijk nog hulp hé, ze maken je eten, je krijgt het meeste bezoek in het ziekenhuis zelf. als je thuis bevalt, heb je meteen al die drukte. neen, voor mij zou het niet zijn, maar ik vind het wel tof van degene die het willen doen of al gedaan hebben. zo ken ik iemand, en die is er heel tevreden over! het is intiemer. net zoals in die geboortehuizen, das ook veel intiemer.
wij kregen ook maar om het uur een check-up, of als we op het knopje drukten. en dat vond ik goed zo.
maar meningen en verlangens verschillen en iedereen moet doen waar zij zich het beste bij voelt.
barbaraxxx
Afbeelding

Afbeelding

Katia

Bericht door Katia » 22 jan 2006, 21:37

direct al dat bezoek?
als wij beslissen dat ze die eerste 2/3 dagen niet moeten afkomen dan gebeurt dat ook niet! :wink:
en achteraf heb je 8 (langer dan in een ziekenhuis dus) dagen kraamzorg waarbij je zelf niets in je huishouden moet doen en je gewoon verzorgd en gedaan wordt!

Marijke
Pas blauw

Bericht door Marijke » 26 jan 2006, 11:56

Ik overweeg ook om thuis te bevallen. Ik zou het eigenlijk héél graag doen, ook al is het mijn eerste bevalling en ik dus bijgod niet weet hoe dat voelt...bevallen? :?:

Ik heb nog niet gehoord van die premie, heb ook niet naar recht van antwoord gekeken omdat ik dat programma niet apprecier, maar dat is andere koek.

Wel weet ik dat thuisbevallen volledig wordt terugbetaald door mijn ziekenfonds inclusief de kosten voor de vroedvrouw. Dat vind ik wel goed meegenomen, maar eigenlijk is dat een héle minieme reden om thuis te bevallen. De hoofdredenen is dat ik in mijn vertrouwde omgeving ben en een hekel heb aan ziekenhuizen met hun fameuze bacterie en het is tenslotte een 'zieken'huis en voor zover ik weet is zwanger zijn én bevallen geen ziekte? Maar ja misschien denk ik hier wat té naïef en ja ik hou ook rekening in mijn achterhoofd dat ik naar het ziekenhuis zal moeten als er complicaties optreden en dan zal ik wel moeten naar daar gaan voor het welzijn van de baby hé .

barbara
Pas blauw

Bericht door barbara » 02 feb 2006, 14:15

direct al dat bezoek?
als wij beslissen dat ze die eerste 2/3 dagen niet moeten afkomen dan gebeurt dat ook niet!
wij hadden ook gezegd om de eerste dagen geen bezoek te krijgen en we hadden zelfs vermeld om eerst een seintje te geven op het kaartje. daar hebben ze niet naar geluisterd hoor. je hebt er altijd. en ik denk als ineens je buurvrouw (ik zeg maar iets) voor je deur staat, dat je toch niet kan weigeren hé.
maar ik apprecieer je keuze en vind het zelfs tof, maar totaal niks voor mij.
barbaraxxx
Afbeelding

Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “Actualiteit”