ma 28/11/05 - Het Antwerpse assisenhof heeft het koppel uit Mechelen dat hun zeven maanden oude baby heeft doodgeslagen, veroordeeld tot de maximumstraf van dertig jaar cel. De advocaat van de vader kan zich alvast in de uitspraak vinden.
De voorzitter van het hof zei in zijn slotwoord dat deze straffen ook een maatschappelijke betekenis hebben.
"Kindermishandeling is onaanvaardbaar", zei hij, "zeker als de ouders de daders zijn".
De openbare aanklager had voor de vader de maximumstraf van 30 jaar geëist, omdat hij altijd zijn verantwoordelijkheid is blijven ontkennen. Voor de moeder had hij 27 jaar cel geëist.
De advocaten van het koppel hadden verzachtende omstandigheden gepleit, onder meer de slechte jeugd die de jonge ouders zouden hebben gehad.
"Ieder gezond mens is het hiermee eens"
Jan De Man, de advocaat van de moeder van de baby, had gehoopt dat de jury, net zoals de aanklager, wat milder zou oordelen.
"Als het openbaar ministerie tweemaal de maximumstraf zou hebben gevorderd en uitgesproken, zouden we minder teleurgesteld zijn", beweerde De Man.
Joris Vercammen, advocaat van de vader, nuanceert. "Ik kan mij niet 100% vinden in de uitspraak zelf. Met het principe ben ik het volledig eens. Ieder gezond, normaal mens moet daarmee akkoord zijn."
De veroordeelden komen ten vroegste over zeven jaar in aanmerking voor een eventuele vervroegde vrijlating.
Bron:
http://www.vrtnieuws.net/nieuwsnet_mast ... ndex.shtml