opvoeden papa vs mama

Moderators:Welcome, Moderators

Plaats reactie
sandy
Moderator
geen verlatingsangst maar...

Bericht door sandy » 22 sep 2005, 22:04

Mijn dochter is nu 19 maanden gepasseerd. Ik zie mijn dochter doodgraag en zou alles voor haar doen, maar ik wil toch een kind waar je al eens ergens mee kunt komen. Ik krijg het van histerische kinderen die zich op de grond gooien als ze hun zin niet krijgen.
Zo stel ik bepaalde regels op, waar ze zich aan moet houden. Niet dat dit superstreng is. Een voorbeeld: de kasten niet leeghalen, aan tafel zitten om te eten,... . Ik vind dit toch niet overdreven streng of wel? Het probleem zit hem meer bij de papa en grootouders: die laten ALLES toe. Ik word er soms horendol van. :twisted: Onlangs was ze op een kussen (in de zetel) aan het tekenen met een potlood bij mijn schoonma en ze mocht gewoon verder doen??
Bij papa idem dito. Resultaat: als ik samen met papa thuisben, zoekt ze steevast papa's gezelschap op. Als ik vraag om te komen of ik wil haar vastpakken, moet ze niets van me hebben en huilt ze histerisch. :(
Ik bedoel, ik begrijp haar wel. Ik zou ook de kant kiezen van de persoon die me alles toelaat en die me geen verbod oplegt, maar is dit een goede opvoeding voor je kind?? Volgens mij heeft een kind regels nodig.
Al maanden probeer ik dit uit te leggen aan mijn man, maar tot op de dag van vandaag zonder resultaat. Ja, behalve één dan: ruzie!
Ik hoop echt dat iemand me een beetje raad kan geven, want ik weet anders niet wat ik moet doen.
Mama van Yana (11/2/04 om 14.33u) en Milan (6/6/05 om 6.11u).
Gelukkig getrouwd met Filip sinds 21/9/2001.
20/12/07: Laura is geboren!!
Afbeelding
Afbeelding

jong moederke
Pas blauw

Bericht door jong moederke » 22 sep 2005, 22:32

lieve help...ik zou zo direct geen antwoord weten. Eventueel jij dat eens doen he op een kussen tekenen...eens zien wat dan zijn reactie is. Vind je dat normaal vraag je dan? Als hij zegt nee awel dan moe tje dit ook afleren bij haar....stel je voor dat ze dit later ook doet. Ze moet een sommetje maken en tekent hele kussens maar vol..ik kan je verder geen tips geven.

MAar wat ik je wel kan zeggen is dat jij gelijk hebt dat je die regels stelt...helpt je man mee in he thuishouden? Zoals bijvoorbeeld als ze eet en morst iets...ben jij het dan altijd die het mag opkuisen en zo?
Afbeelding

Nog eventjes maar....
Afbeelding

WWW.GEZINSFORUM.BE (mijn forum)

Sarah
Pas blauw

Bericht door Sarah » 23 sep 2005, 10:02

Hier is de papa ook wel soms een probleem. Soms is hij te laks en soms is hij gewoon te streng.
Er zijn dingen die bij haar o,twikkeling horen, waar je eigenlijk niet te kwaad om mag worden. Tja, daar word hij dus ongelofelijk kwaad voor. En andere momenten, leerd hij haar dingen aan die echt niet te doen zijn. :roll:
Hij is ook te lang kwaad op haar. We hebben hier een "afkoelzetel", waar ze in moet als ze weer in haar peuterpuberteit zit. Ik laat haar daar max. 5min in (met de nodige uitleg waarom ze in de zetel zit), Guy laat haar gemakkelijk een kwartier zitten en tja, dan weet ze niet meer waarom ze er in zit wat uitleg geeft hij ook al niet.
Hij geeft te vlug toe ook, ze moet maar hard genoeg huilen. Want dat vind hij zielig :roll:
Allé, voor de rest is hij een goede papa, hoor! Dat zie je ook aan ons meisje, ze ziet hem echt wel graag, hoor. Maar ik vind toch dat ik de laatste tijd meer respect krijg van haar dan Guy. Ik moet de dingen maar één keer vragen, terwijl Guy het een paar keer moet vragen.
Soms hangt ze ook wel meer te flemen rond Guy en wilt ze absoluut niet bij mij komen. Soms doet dat pijn, maar ik weet dat als puntje bij paaltje komt, ze het beste naar mij luisterd.

Dagmar
Moderator

Bericht door Dagmar » 23 sep 2005, 10:11

Sarah, Filip is ook zo.. Te lang kwaad en geen uitleg geven! Misschien iets typisch mannelijks? :?

Sandy, als je het krijgt van hysterische kinderen die zich op de grond gooien, dan wens ik je alvast veel succes voor de "terrible 2" die eraan komt. :D Ik persoonlijk heb liever dat Mila kwaad wordt en het zo leert, dan dat ik haar altijd haar zin geef om die scènes te vermijden.. Want zo leert ze het uiteindelijk niet hé! Ze heeft natuurlijk ook bepaalde regels waar ze zich aan moet houden, maar af en toe tegenpruttelen kan geen kwaad.. Liever zo dan alles volgzaam te doen en braaf te knikken! Een meid met pit! :wink:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Foto's!!!

toekomstige meter van Monchichi ;-)

Sarah
Pas blauw

Bericht door Sarah » 23 sep 2005, 10:20

Ons Lani deed dat ook veel, zich laten vallen van colère. En kijk, van mij mag die dat, ze mag boos worden, ze mag verdrietig zijn, ze mag laten weten dat er iets niet naar haar zin is. Da's haar goed recht, he? Zij is ook een persoontje en ze moet zichzelf nog ontwikkelen.
Ik laat ze meestal, zonder commentaar op de grond liggen en laat haar doen. Pas als ze begint te slaan naar jan en allemaal, grijp ik in en vliegt ze in de afkoelzetel, met de nodige uitleg natuurlijk.
Ik vind het goed dat ze haar eigen mening heeft over de dingen, haar eigen gevoelens, dat kan ik alleen maar aanmoedigen, hoor. Want anders laat ze zich gewoon doen.

Dagmar
Moderator

Bericht door Dagmar » 23 sep 2005, 10:25

Ik heb het onderwerp gesplitst omdat dit niet meer echt over verlatingsangst gaat, maar meer over het verschil van opvoeden van mama vs papa..

Dus als er verschillen zijn in jullie manier van opvoeden, hoe pakken jullie dat aan om toch gelijkgestemd jullie kinderen op te voeden? Tips zijn altijd welkom! :D
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Foto's!!!

Dagmar
Moderator

Bericht door Dagmar » 23 sep 2005, 10:27

Ik zal al eens over iets mijn beklag doen.. :D

Filip speelt soms nogal hevig met Mila, kietelen, achter elkaar aanlopen,.. En dan ineens heeft hij er genoeg van, Mila die kan natuurlijk niet van het één moment op het andere stoppen met spelen en doet dan verder.. Het gevolg: Filip kwaad op Mila, Mila kwaad op de papa en ik kan weer de gemoederen bedaren! Ik heb al tegen Filip gezegd dat hij de overgang minder drastisch moet maken en af en toe houdt hij er toch rekening mee!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Foto's!!!

Sarah
Pas blauw

Bericht door Sarah » 23 sep 2005, 10:57

Dagmar schreef:Ik zal al eens over iets mijn beklag doen.. :D

Filip speelt soms nogal hevig met Mila, kietelen, achter elkaar aanlopen,.. En dan ineens heeft hij er genoeg van, Mila die kan natuurlijk niet van het één moment op het andere stoppen met spelen en doet dan verder.. Het gevolg: Filip kwaad op Mila, Mila kwaad op de papa en ik kan weer de gemoederen bedaren! Ik heb al tegen Filip gezegd dat hij de overgang minder drastisch moet maken en af en toe houdt hij er toch rekening mee!

Hoe grappig, hier is het net hetzelfde!
Gisteren had hij een kartonnen doos gepakt, Lani erin gezet en zo een paar toertjes rond de tafel gedaan. Natuurlijk was hij vlug moe omdat je voorovergebogen dat voortduwd, dus na 5 rondjes was hij het al beu. :roll: Ons Lani natuurlijk niet...
En ja, hier ook, Guy geambeteerd op Lani, Lani op hem. Uiteindelijk duwde hij de doos voort met zijn voet en zo is het omgekanteld en met haar hoofd tegen de grond :roll: Niet hard ofzo, he. Maar ik zei wel tegen Guy dat hij dingen moet aanleren die te doen zijn. Soms wilt hij dat begrijpen, soms niet. Guy denkt nogal vlug dat ik hem afbreek, dat ik met veel woorden zeg dat hij een slechte vader is, wat helemaal niet zo is, natuurlijk. IK heb een slechte vader en Guy trekt er op de verste verte niet op.

jong moederke
Pas blauw

Bericht door jong moederke » 23 sep 2005, 12:42

ik sta nog voor een grote ontdekkingsreis dus....hihi

En ik al zo blij met de vooruitboeking van papa die voor het eerst Sete heeft aangekleed en verschoond...knap he!
Ik was zo trots...misschien gek want er zijn misschien sommige onder ons die dit verwachten maar dit zat er hier niet zo in. Nu moest hij hem woensdag ochtend naar om brengen en ik zei hem fles te meoten geven en kelertjes aan te doen maar omda tik hem sanchts neit verschoon was zijn luier goed nat...hij zo van tja ik heb hem ook maar verschoond want amai...
Ik zei tegen hem dat ik heel trots op hem was en hij liet traantjes vallen.

MAar tja dat ander dilemma staat ons misschien ook nog te wachten
Afbeelding

Nog eventjes maar....
Afbeelding

sandy
Moderator

Bericht door sandy » 25 sep 2005, 21:57

@jong moederke: Mijn halve trouwboek helpt dus wel veel mee in het huishouden, daar heb ik absoluut niet over te klagen. Het gaat hem gewoon over het verschil in opvoeden. Ons grote probleem is gewoon dat we een totaal andere kijk hebben over opvoeden.
Maar het stoort me soms enorm dat ik altijd diegene moet zijn die neen zegt! Dan voel ik me een slechte moeder, omdat dochterlief me dan altijd negeert en dan ook nog een luidkeels begint te huilen.
Dan voel ik me klein, echt klein :(
Ik vind gewoon dat opvoeden meer is dan enkel met je kind te spelen. Een kind heeft grenzen nodig of zie ik dat verkeerd??
Jammer dat er geen handleiding bijzat toen ze geboren werd :lol:
Ik heb nog veel andere gevoelens, maar ik weet niet goed hoe ik ze moet opschrijven.
Afbeelding
Afbeelding

Dagmar
Moderator

Bericht door Dagmar » 26 sep 2005, 05:33

Nee, een kind heeft zeker regels nodig! Maar ik vind het beter dat Mila (en Karsten over een paar jaar :D ) af en toe tegenpruttelt dan dat ze altijd maar klakkeloos doet wat wij haar opleggen.. Hopelijk groeit er dan een zelfzekere, kritische meid uit..
Je dochter reageert nu misschien zo, maar dat betekent niet dat ze je niet graag ziet hoor.. Je moet maar denken dat het voor haar eigen goed is.. Als ik Mila iets verbied, dan wordt ze kwaad of gaat ze het aan de papa vragen. Gelukkig werken mijn oren nog goed en kan ik dan zeggen dat ik "nee" gezegd heb, want Filip zou haar meestal maar geven of doen wat ze vraagt.. Je zou toch op 1 lijn moeten geraken met je echtgenoot, desnoods leg je een paar basisregels vast (bijv. eten alleen aan tafel, als je drinkt mag je niet rondlopen,..) en daar moet je echtgenoot zich ook aan houden..
Je andere gevoelens, probeer ze anders eens op te schrijven, als het niet duidelijk is, dan kunnen we het je nog vragen..
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Foto's!!!

jong moederke
Pas blauw

Bericht door jong moederke » 26 sep 2005, 08:38

inderdaad een kind heeft regels nodig om een beetje een flexibel kind te hebben...

Je hoeft je kind neit constant te straffen maar misschien als je alleen met je kindje bent proberen aan te moedigen zoda tjij het gevoel hebt dat je ook positief over komt?
Afbeelding

Nog eventjes maar....
Afbeelding

Sarah
Pas blauw

Bericht door Sarah » 26 sep 2005, 10:24

Ik heb hier vaak voor dat Guy weer in een zachte bui is en Lani weer alles toelaat. Meestal, een half uurtje daarna, kan je niets meer aanvangen met haar. :roll: Dan denkt ze ineens dat ze ALLES mag.
Wel, als ze dan echt lastig doet, mag Guy dat "probleempje" ook oplossen. Vaak luisterd ze helemaal niet meer naar hem en dan is hij een uur bezig met ze te kalmeren. Maar ondertussen heeft hij zijn lesje geleerd. :twisted:

jong moederke
Pas blauw

Bericht door jong moederke » 26 sep 2005, 11:02

jammer dat hij het telkens opnieuw moet leren dan ook he?

Ale ja het is niet dat het dan bij die ene keer is gebleven. Momenteeel kom ik met mijn man nog goed overeen
Afbeelding

Nog eventjes maar....
Afbeelding

Sarah
Pas blauw

Bericht door Sarah » 26 sep 2005, 11:03

Ach ja, een goede moeder voed de papa mee op. :wink:

jong moederke
Pas blauw

Bericht door jong moederke » 26 sep 2005, 11:06

tja een hele karwei soms maar ja
Afbeelding

Nog eventjes maar....
Afbeelding

Dagmar
Moderator

Bericht door Dagmar » 26 sep 2005, 11:26

Sarah schreef:Ach ja, een goede moeder voed de papa mee op. :wink:
Ja, dat gevoel heb ik hier ook soms! En over x-aantal jaar moet Karsten ook opnieuw opgevoed worden door zijn partner :wink:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Foto's!!!

Sarah
Pas blauw

Bericht door Sarah » 26 sep 2005, 11:31

:D Opvoeden is een neverending story :lol:

muppet
Pas blauw

Bericht door muppet » 26 sep 2005, 22:20

Hier bij ons ben ik ook 'de strenge', ik bedoel degene die de regels vastlegt en er consequent probeer mee om te gaan (wat niet altijd even gemakkelijk is). Jens draait zijn vader zo rond zijn vinger.
Maar ik heb toch het gevoel dat Jens, in tijden vn nood: als hij ziek is, als hij zich heeft pijn gedaan, als het een slechte dag was op school.... zich toch altijd naar mij wendt. Ik denk dat je, als je vaste regels hebt en je kind daardoor een duidelijke structuur bijbrengt, meer respect krijgt van je kind.

Magali

sandy
Moderator

Bericht door sandy » 27 sep 2005, 22:13

Magali,
bedankt voor je bemoedigende woorden!! Het doet me deugd om te lezen dat je respect afdwingt van je kind als je regels oplegt. Ik moet zeggen dat ik me vandaag een stuk beter voelde. Papa heeft de "laten" en vanammiddag was ze echt een knuffelkind. We hebben veel plezier gemaakt en daar kan ik nu echt van genieten.
Bij mij is ze meestal rustig, maar als papa thuis is weent ze veelal. Ik moet maar naar haar kijken en het zit er al op.
Het is misschien raar om zeggen: maar het is wel leuk als ik er alleen voorsta, dan weet ik dat alles rustig en sereen verloopt zonder dat ze een ganse tijd loopt te huilen en klagen.
Als ik er alleen voorsta is het wel druk met mijn twee kleintjes, maar ik heb het dan nog liever zo.
Nog eens een vb: als ze in de tuin loopt met mijn man, en ze moet naar binnen, dan is het altijd een echte ramp! Wenen en kwaad, niet te doen. Als ik met haar in de tuin loop en ik vraag haar om naar binnen te gaan, geen probleem! Raar maar waar, maar ze luistert veel beter naar mij dan naar hem.
Milan is bijna vier mnd en ik begin mijn draai te vinden om voor allebei alleen te zorgen.
Groetjes,
Afbeelding
Afbeelding

Sarah
Pas blauw

Bericht door Sarah » 28 sep 2005, 10:03

Awel, hier is dat ook. Ons meisje is een stuk rustiger als ze alleen thuis is bij mij. De moment dat Guy binnenkomt, is ze helemaal overactief en lichtgeraakt. Maar als ik dat dan zeg tegen Guy... :roll: Dan is het al niet waar of neemt hij het meteen persoonlijk op.
Ook moet ik "wenen" (zo wat doen alsof) voor ik dan een kusje krijg van haar, terwijl ze overdag niets anders komt doen dan knuffelen en kusjes geven. Vreemd, hoor.

jong moederke
Pas blauw

Bericht door jong moederke » 28 sep 2005, 10:29

ik vraag me af dat het bij de man niet gaat storen op gegeven moment dat hij ziet dat het bij zijn vrouw geen probleem is en bij hem wel...

Ik kan soms al zop gekwetst zijn dat als mijn man sete een keer wel getroosd krijgt bv... :(
Afbeelding

Nog eventjes maar....
Afbeelding

muppet
Pas blauw

Bericht door muppet » 28 sep 2005, 19:29

Jens is ook veel rustiger als ik er alleen voor sta. Eigenlijk heb ik het liever zo, da's natuurlijk lelijk om te zeggen tov je man maar het is zo.
Ik heb controle over wat ik doe en ben dan zelf veel rustiger. Je kind kan maar rustig worden als je dat zelf bent. Kinderen zijn meesters in het imiteren van hun ouders. Ze gaan het gedrag van de ouders niet meer dan normaal vinden en gedragen zich bijgevolg ook zo. Stel dat ouders niet anders doen dan roepen en schreeuwen, dan ga je vlug merken dat kinderen dat ook gaan doen. En daar kan je dan niet boos om worden want ze denken dat het zo hoort. Pas later gaan ze aan hun gedrag een persoonlijke toets geven omdat hun karakter serieuze vorm krijgt.
Voor 2 kids alleen moeten zorgen is voor mij veel minder belastend dan met mijn man erbij. En hij weet dat. Ik ben nogal een controlefreak en soms is hij wel een storend element als ik het zo lelijk mag uitdrukken.
Maar ik besef wel dat de kids ook hun papa nodig hebben hoor. Ik heb mijn pa moeten missen van mijn 3 jaar en daar moet ik nu de gevolgen van dragen, vind ik.

sandy
Moderator

Bericht door sandy » 29 sep 2005, 14:16

@jong moederke, het is mij eigenlijk wel gelijk als hij er zich aan stoort of niet!! Het is misschien cru op zeggen, maar als ik mijn gevoelens probeer uit te drukken, heeft hij er op de moment zelf respect voor (denk ik) maar dan neemt hij toch weer zijn oude gewoonten op en heb ik mijn weeral eens kwaad gemaakt om niets. :x

En momenteel zijn we eigenlijk alleen mama en papa voor de kinderen, onze relatie komt op de tweede plaats.
Gisteren ook: ik moest naar een receptie van mijn werk. Al mijn collega's staan daar met hun man (en ze hebben ook allemaal kinderen) en ik kom daar alleen toe. Ik had ervoor gezorgd dat ze in bad waren geweest en dat ze sliepen toen ik moest vertrekken.
Ik zou het er moeilijk mee hebben om ze achter te laten bij oma of iemand anders, maar aan de andere kant steken we zo weer onze relatie achteruit.
Ik vind het niet makkelijk en ik lig soms wel wat in de knoop met mezelf. :roll:
De ene moment heb ik het lastig met mezelf en de andere moment ben ik best wel gelukkig.
Ik zal gewoon een "rare" zijn zeker??? :wink: :wink:

Alé, ben ik eigenlijk wel blij dat er hier nog van die "gevallen" zitten!! :)

Groetjes,
Afbeelding
Afbeelding

Sarah
Pas blauw

Bericht door Sarah » 30 sep 2005, 10:09

Hier is eergisteren weer iets voorgevallen. :roll:
Het valt dus bijna altijd voor dat als ik een opmerking maakt tov Guy (ivm "let een beetje op Lani" of "pas op, he") dan heeft hij het altijd gezien, of net op weg of zo. Je kent dat wel.
Nu was ze gisteren in de zetel aan het springen. Guy zat vlak naast haar. Lani was serieus wild aan het doen en ik dacht in mezelf "ik ga nu eens géén opmerking geven, want hij heeft het toch altijd gezien" Meneer was ondertussen met zijn gsm'ke aan het spelen (mannen en hun speelgoed) en tja,... Ik kon nog net "Pas"op!!!!" roepen maar het was al te laat. Lani is dus uit de zetel gevallen, hoofdje eerst.
Natuurlijk een concert tot en met en tja, sorry maar ik ben serieus uitgevlogen. Daan moet je er nog naast zitten, he?!!
Nu loopt ze weeral rond met een mooie blauwe plek en ze is trouwens op haar wondje aan haar hoofd gevallen. Ocharme toch.

En gisteren liep ze rond met een koord rond haar nek. En dat mag allemaal van de papa, he? Da's normaal :roll:
Verdomme, zo krijg ik het er wel van, hoor!!! Want o wee als ik een opmerking durf te maken, dan doet hij precies of ik heb hem al een slechte vader genoemd. :roll: En het is toch nooit waar, 't is altijd ik die te rap panikeerd. Maar ja, je ziet wel, als ik zwijg, gebeuren er ongelukken.

jong moederke
Pas blauw

Bericht door jong moederke » 30 sep 2005, 13:29

brr eng...met een koord rond de nek laten rondlopen. Dan zou i kze zo hard laten verschieten in de hoop dat ze het niet meer doet maar ja...
Afbeelding

Nog eventjes maar....
Afbeelding

sandy
Moderator

Bericht door sandy » 02 okt 2005, 21:43

Sarah,
amai jong, uit de zetel gevallen!!
Allicht had ze pijn, maar het kon allicht nog erger. Ja, die bengeltjes kun je geen seconde uit het oog verliezen, want voor je het weet doen ze zich pijn.
Yana liep gisteren ook zo wild als wat door het huis. We hadden er allebei wel plezier aan, totdat ze struikelde over haar eigen voeten. Te rap willen zijn, hé :roll:
Eerst viel ze met haar handjes op de grond en dan toch nog met haar mondje. Het bloedde redelijk veel, maar er zijn geen erge ongelukken gebeurd. Geen tanden afgebroken of zo. Ze was vlug gekalmeerd en toen ik in haar mondje keek, zag ik niets.
Maar t'is toch verschieten

Hier is Yana al gans het weekend opvallend braaf, ook al is papa thuis.
Het doet me wel eens goed, dus ik voel me ook al wat beter.

Groetjes.
Afbeelding
Afbeelding

Sarah
Pas blauw

Bericht door Sarah » 03 nov 2005, 13:53

Het is me ook al vaak opgevallen, bij andere moeders en mezelf, dat wij bijna automatich, om de zoveel tijd, ons omdraaien naar de kinderen. Papa's doen dat minder vaak, alleen als er eentje opvallend veel geluid maakt. Het zijn ook meestal de mama's die de plotse stiltes opmerkt (en jullie weten dat dat nooit veel goeds voorspeld, die stiltes)
Daarmee zeg ik niet dat papa's daardoor minder goed zijn he? Wij hebben natuurlijk het voordeel dat we vanaf dag 1 met ons kind verbonden zijn.

Het viel me gisteren nog op, hoe Ilse en ik bijna altijd alletwee tegelijk ons omdraaide naar de kindjes :lol:

Plaats reactie

Terug naar “Peutertjes”