Marijke schreef:Zijn er voor en nadelen aan verbonden als een kind zo snel loopt...?
Je hoort wel eens zeggen dat het snel loslopen niet bevordelijk is voor het kind, maar heeft dat nu met de Fontanel te maken....?[/i]
de link met de fontanel: weet ik niet ... de voor- en nadelen: ha! Tja een kind kan beter gekropen hebben in elk geval (ook als het nu eerst loopt (normaalkruipen ze eerst) en dat kruipen is zeker te stimuleren want er is bewezen da tkinderne die nooit gekropen hebben meer aanleg hebben voor dyslexie (= bij het lezen letters omwisselen e.d.) en ik wil niemand op zijn tenen trappen hoor want onlangs op school waren er fiere ouders dat hun kleintje al kon stappen en ze had niet eens gekropen enik wou het voorzichtig opperen dat ze dat beter wel stimulreren maar die papa (die volgens mij achteraf bezien niet eens begreep wat ik bedoelde met
dyslexie) die begon direct verdediged (tegen het agressieve af) dat zijn 3 kinderne direct liepen nen nooit hadden gekropen en dat dat gewoon rappe waren en dat dat toch goed is. Enfin, ik ging 'm nietmeer uitleggen da tik wel degelijk een pedagogisch onderlegd iemand ben en niet sta te zeveren en heb 'm gelaten voor wat hij was - bedenkend dat het arme kinderen zijn want uit zijn houding en reactie kan ik afleiden dat hij hen ook niet gaat kunne helpen als ze oit leesproblemen hebben (vandaar dat hij dat van dat kruipen wellicht ook nergens zal hebben gezien

hè) maar soit 't is wetenschappelijk getest en kruipen is dus belangrijk!
Snelle lopertjes dat lijkt plezant maar ik kan uit ervaring zeggen da thet vermoooeiend is. Zeker die periodewaarin ze willen oefenen aan de hand - mijne rug is daar atijd gebroken van geweest van dat gebukt rondhopsen, maar ik heb hun de lol niet ontnomen

en als ze aangaven dat ze wilden lopen dan hb ik daar altijd mee geholpen maar ik heb het niet gestimuleerden gewacht totdat ze het uit zichzelf deden, maar mijn beiede zonen waren er echt snel mee:
J liep op 8M aan de hand en op 11M enkele pasjezs zelfstandig, is beginnen kruipen op 9M (koppig maar oef hij heeft toch nog gekropen) en op zijn eerste verjaardag deed hij 5 stapjes zelfstandig en 't heeft lang geduurd voor hij zeker dierf zijn en eht alleen liep maar op 16M was dat ineens al alleen rennen dus dat ging dan plots wel heel vlot.
R kroop op 6,5M (aargh zo rap) en liep op 7,5M aan 't handje en op 10M en 1 dag liep meneerke alleen (enkele pasjes om te beginnen maar direct nog en nog en na een korte tijd was hij echt serieus weg) en u is dat ventje amper 18M maar die zou een paar uur non-stop wandelen als je hem laat doen ... Rondrennen op een grasveld an de speeltuin en overal opklimmen zijn favoriete activiteiten van meneer. Hij is motorisch erg snel en enerzijds ben ik er bes trots op da thij dat kan maar anderzijds is het vooral vreselijk vermoeiend en niet alleen fysek, vooral omdat het bij hem dan nog gepaard gaat met een totale roekeloze onbevreesde drang om altijd maar grenzen te verleggen en dat kereltje heeft van niks schrik maa rik hou mijn hart toch vaak vast en heb 'm al meermaals moeten behouden voor grote ongelukken. Wij leven hier nu volgens de leuze "constant vigilance" en dan is 't nog niet genoeg want al ben je aandachtig dan nog spookt hij zaken uit (onder onze neus vaak zelfs) waarvan ik me afvraag hoe hij dat nu weer heeft klaargespeeld. Samen gaan wendelen is plezant maar ik vond het soms wel jammer dat ik niet iets meer op adem ben kunnen komen met een rustig kindje dat iets later op gang was gekomen ... was ook een snelle loper maar niet zo'n hevigje - integendeel zelfs want die was altijd uiterst voorzichtig - dus dat viel me beter mee. Och 't heeft allemaal zijn charmes maar vroege vogels die zijn echt wel afmattend soms. Het ergste nadeel is dat ze vaak nog te jong zijn om de gevaren te kunnen inschatten van wat ze allemaal al kunnen zoals van de zetel (waarop ze geklommen zijn) afdonderen, beebare ingen van fel graaien, enz enz ... en ja wij doen dus constant aanpssingen qua veiligheid en ik ben daar een heel vooruitziende in en toch is onze R me vaak te slim af - intussen weet meneer zelfs al dat stoelen te verzetten laddertjes kunnen zijn naar verboden kastplanken

en mijn plafond volhangen

is ook een optie - trouwens ik vrees da thij het alleen maar als een uitdaging zou zien om daar dan ook rap naartoe te klimmen.