Het sluiten van fontanellen en kunnen lopen

Moderators:Welcome, Dagmar, Moderators

Plaats reactie
Marijke
Pas blauw
Het sluiten van fontanellen en kunnen lopen

Bericht door Marijke » 17 okt 2006, 17:39

Op http://www.jotin.nl/forum/printthread.php?t=121 vond ik volgend artikel over het sluiten van fontanellen en 'lopen'. Wat vinden jullie ervan?

De Fontanel is bij pasgeborenen een plaats in het schedeldak waar de schedelbeenderen nog niet geheel aaneensluiten.
De grote Fontanel, tussen de voorhoofds en wandbeenderen, sluiten zich na ca. 1 1/2 jaar, de andere, kleinere sluiten zich al kort na de geboorte.

Ik heb een oppas kindje, een schatje :D nu 14 mnd. ik kreeg hem dat hij zo'n kleine 4 mnd was.
Nu logeerd hij bij oma voor een paar weekjes :( ik mis hem dan ook heel erg...!
Staan en langs de tafel lopen deed hij al voor hij naar oma ging, zo ook aan de hand lopen.
Gisteren vertelde zijn moeder dat hij loopt sinds 4 dagen en vertelde daarbij dat het met het sluiten van de Fontanel te maken had.
Zodra de Fontanel gesloten is zal het kind gaan lopen, dit schijnt samen te hangen met de psychologische ontwikkeling van het kind. :roll:
Het is voor het eerst dat ik hiervan hoorde, dat zou betekenen dat kinderen die al op de leeftijd van 9 mnd. gaan lopen een gesloten Fontanel hebben, wat inhoudelijk betekend dat deze groep zich snel ontwikkeld...?

Zijn er voor en nadelen aan verbonden als een kind zo snel loopt...?
Je hoort wel eens zeggen dat het snel loslopen niet bevordelijk is voor het kind, maar heeft dat nu met de Fontanel te maken....?
Afbeelding

Afbeelding

Katia

Bericht door Katia » 17 okt 2006, 18:02

euhm... dat kan makkelijk een jaar of 3 duren eer dat zich sluit ofzoiets...
Troia de hare is alleszins nog niet volledig toe en die stapt al een half jaar...

goortjes
Moderator

Bericht door goortjes » 17 okt 2006, 20:41

geloof daar persoonlijk niet in
onze niels liep op 9 maand en 3 weken
maar die fontanel was nog niet dicht hoor...
Afbeelding
Afbeelding

sandy
Moderator

Bericht door sandy » 18 okt 2006, 13:54

Daar geloof ik nu ook niet veel van. Het zijn toch twee totaal verschillende dingen, waar ik het verband niet van zie.
Mama van Yana (11/2/04 om 14.33u) en Milan (6/6/05 om 6.11u).
Gelukkig getrouwd met Filip sinds 21/9/2001.
20/12/07: Laura is geboren!!
Afbeelding
Afbeelding

bioMam
Pas blauw

Re: Het sluiten van fontanellen en kunnen lopen

Bericht door bioMam » 18 okt 2006, 14:30

Marijke schreef:Zijn er voor en nadelen aan verbonden als een kind zo snel loopt...?
Je hoort wel eens zeggen dat het snel loslopen niet bevordelijk is voor het kind, maar heeft dat nu met de Fontanel te maken....?[/i]
de link met de fontanel: weet ik niet ... de voor- en nadelen: ha! Tja een kind kan beter gekropen hebben in elk geval (ook als het nu eerst loopt (normaalkruipen ze eerst) en dat kruipen is zeker te stimuleren want er is bewezen da tkinderne die nooit gekropen hebben meer aanleg hebben voor dyslexie (= bij het lezen letters omwisselen e.d.) en ik wil niemand op zijn tenen trappen hoor want onlangs op school waren er fiere ouders dat hun kleintje al kon stappen en ze had niet eens gekropen enik wou het voorzichtig opperen dat ze dat beter wel stimulreren maar die papa (die volgens mij achteraf bezien niet eens begreep wat ik bedoelde met
dyslexie) die begon direct verdediged (tegen het agressieve af) dat zijn 3 kinderne direct liepen nen nooit hadden gekropen en dat dat gewoon rappe waren en dat dat toch goed is. Enfin, ik ging 'm nietmeer uitleggen da tik wel degelijk een pedagogisch onderlegd iemand ben en niet sta te zeveren en heb 'm gelaten voor wat hij was - bedenkend dat het arme kinderen zijn want uit zijn houding en reactie kan ik afleiden dat hij hen ook niet gaat kunne helpen als ze oit leesproblemen hebben (vandaar dat hij dat van dat kruipen wellicht ook nergens zal hebben gezien ;) hè) maar soit 't is wetenschappelijk getest en kruipen is dus belangrijk!

Snelle lopertjes dat lijkt plezant maar ik kan uit ervaring zeggen da thet vermoooeiend is. Zeker die periodewaarin ze willen oefenen aan de hand - mijne rug is daar atijd gebroken van geweest van dat gebukt rondhopsen, maar ik heb hun de lol niet ontnomen ;) en als ze aangaven dat ze wilden lopen dan hb ik daar altijd mee geholpen maar ik heb het niet gestimuleerden gewacht totdat ze het uit zichzelf deden, maar mijn beiede zonen waren er echt snel mee:
J liep op 8M aan de hand en op 11M enkele pasjezs zelfstandig, is beginnen kruipen op 9M (koppig maar oef hij heeft toch nog gekropen) en op zijn eerste verjaardag deed hij 5 stapjes zelfstandig en 't heeft lang geduurd voor hij zeker dierf zijn en eht alleen liep maar op 16M was dat ineens al alleen rennen dus dat ging dan plots wel heel vlot.
R kroop op 6,5M (aargh zo rap) en liep op 7,5M aan 't handje en op 10M en 1 dag liep meneerke alleen (enkele pasjes om te beginnen maar direct nog en nog en na een korte tijd was hij echt serieus weg) en u is dat ventje amper 18M maar die zou een paar uur non-stop wandelen als je hem laat doen ... Rondrennen op een grasveld an de speeltuin en overal opklimmen zijn favoriete activiteiten van meneer. Hij is motorisch erg snel en enerzijds ben ik er bes trots op da thij dat kan maar anderzijds is het vooral vreselijk vermoeiend en niet alleen fysek, vooral omdat het bij hem dan nog gepaard gaat met een totale roekeloze onbevreesde drang om altijd maar grenzen te verleggen en dat kereltje heeft van niks schrik maa rik hou mijn hart toch vaak vast en heb 'm al meermaals moeten behouden voor grote ongelukken. Wij leven hier nu volgens de leuze "constant vigilance" en dan is 't nog niet genoeg want al ben je aandachtig dan nog spookt hij zaken uit (onder onze neus vaak zelfs) waarvan ik me afvraag hoe hij dat nu weer heeft klaargespeeld. Samen gaan wendelen is plezant maar ik vond het soms wel jammer dat ik niet iets meer op adem ben kunnen komen met een rustig kindje dat iets later op gang was gekomen ... was ook een snelle loper maar niet zo'n hevigje - integendeel zelfs want die was altijd uiterst voorzichtig - dus dat viel me beter mee. Och 't heeft allemaal zijn charmes maar vroege vogels die zijn echt wel afmattend soms. Het ergste nadeel is dat ze vaak nog te jong zijn om de gevaren te kunnen inschatten van wat ze allemaal al kunnen zoals van de zetel (waarop ze geklommen zijn) afdonderen, beebare ingen van fel graaien, enz enz ... en ja wij doen dus constant aanpssingen qua veiligheid en ik ben daar een heel vooruitziende in en toch is onze R me vaak te slim af - intussen weet meneer zelfs al dat stoelen te verzetten laddertjes kunnen zijn naar verboden kastplanken :roll: en mijn plafond volhangen ;) is ook een optie - trouwens ik vrees da thij het alleen maar als een uitdaging zou zien om daar dan ook rap naartoe te klimmen. :roll: :lol: :lol:
Afbeelding
Afbeelding

kyrodu
Pas blauw

Bericht door kyrodu » 18 okt 2006, 14:33

Mijn jongste zijn fontanel is nog altijd niet dicht en hij word in december 2 jaar.
Hij loopt van zijn 17 maand en ze hadden ook al gezegd tegen mij,als dat dicht is loopt hij.
Maar dat is dus dikke zever.
Wij hebben zelfs klanten bij wie hun fontanel ook niet dicht gegroeid is en dat zijn al volwassen mensen hé.
Zie het al gebeuren dat als je fontanel niet dicht is je niet kan lopen.
Denkl dat er veel niet zouden kunnen lopen dan. :lol:

goortjes
Moderator

Bericht door goortjes » 18 okt 2006, 15:38

dat kruipen is zeker te stimuleren want er is bewezen da tkinderne die nooit gekropen hebben meer aanleg hebben voor dyslexie
kan best zijn dat onderzoeken dat aantonen
Maar ten eerste kan je een kind niet gaan dwingen om te kruipen
en ten tweede, ik liep ook op 9 maand en half alleen en ik heb nooit nadelen daarvan ondervonden...
Dus dat gaat ook niet voor iedereen op.
Afbeelding
Afbeelding

Sofie S.
Pas blauw
Contacteer:

Bericht door Sofie S. » 18 okt 2006, 15:47

Ik heb nog een vraagje ivm die fontanel. Is dat normaal dat je daar de hartklopping kunt inzien?? Zopas zat ik in de auto te kijken naar Daantje die lag te slapen in de maxi cosi naast mij (ik stond wel stil é :wink: ) en ik zag plots zo goed zijn hartklop in die fontanel. Dat was de eerste keer dat ik dat zag en vond dat wel vreemd???
Afbeelding

Afbeelding

goortjes
Moderator

Bericht door goortjes » 18 okt 2006, 15:50

hier ook zo hoor
Afbeelding
Afbeelding

fozke
Pas blauw
Contacteer:

Bericht door fozke » 18 okt 2006, 16:21

Sofie S. schreef:Ik heb nog een vraagje ivm die fontanel. Is dat normaal dat je daar de hartklopping kunt inzien?? Zopas zat ik in de auto te kijken naar Daantje die lag te slapen in de maxi cosi naast mij (ik stond wel stil é :wink: ) en ik zag plots zo goed zijn hartklop in die fontanel. Dat was de eerste keer dat ik dat zag en vond dat wel vreemd???
Best wel raar he, de eerste keer dat je dat ziet. Maar is toch wel normaal!
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

bioMam
Pas blauw

Bericht door bioMam » 18 okt 2006, 17:37

oe ja die kloppende fontanel dat kan soms raar (zelfs een ebeetje vies zijn hè als je daar op blijft kijken maar 't is idd normaal (al hebben niet alle kinderen dat even uitgesproken)
goortjes schreef:
dat kruipen is zeker te stimuleren want er is bewezen da tkinderne die nooit gekropen hebben meer aanleg hebben voor dyslexie
kan best zijn dat onderzoeken dat aantonen
Maar ten eerste kan je een kind niet gaan dwingen om te kruipen
en ten tweede, ik liep ook op 9 maand en half alleen en ik heb nooit nadelen daarvan ondervonden...
Dus dat gaat ook niet voor iedereen op.
nee niet voor iedereen,maar de kans is groter dan dus ... en dwingen daar heb ik zowieso iets tegen maar je kan stimuleren ;) op een speelse manier ook hè - en voordoen kan zeker ook helpen (het belang van imitatiegedrag bij die kleintjes is niet te onderschatten)

heb jij niet gekropen dan? Rap lopen is meestal geen nadeel voor het loperke (integendeel hè) maar de mama weet wel wat doen vanaf dan ;) dat kan ik je verzekeren ...
Afbeelding
Afbeelding

goortjes
Moderator

Bericht door goortjes » 18 okt 2006, 17:45

ik heb niet gekropen, mijn jongste zus en broer ook niet
mijn zoontje heeft ook niet gekropen
en mijn nichtje ook niet
en allemaal intelligente mensen hier! :lol:

ge moet het me niet vertellen dat het voor mama werken is, als kleintje vroeg kan lopen
maar vind dat niet erg
Afbeelding
Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “De baby”