Ideale job als mama?

Moderators:goortjes, Welcome, Moderators

Saartje
Pas blauw
Ideale job als mama?

Bericht door Saartje » 27 aug 2006, 14:12

Welke job is volgens jullie het beste te combineren met het mama-zijn? Ik werk halftijds als kinderbegeleidster in een buitenschoolse kinderopvang en werk 's morgens van 7u tot 8u30, dan soms vergadering van 9u tot 12u en dan terug werken van 15u30 tot 18u30. Ik moet pas in januari terug gaan werken, maar zie er enorm tegenop. De uren verschillen dikwijls en als ik pas om half 7 gedaan heb, moet ik Fleur nog gaan halen bij mama en dan nog eten maken. Ik denk niet dat ik die job lang ga volhouden. Eens dat Fleur naar school gaat is het nog erger, dan ben ik altijd werken als zij thuis is.

Ik zou graag ander werk zoeken, maar ik weet echt niet wat ik best kan gaan doen...

falderie
Pas blauw

Bericht door falderie » 27 aug 2006, 14:21

In het onderwijs staan is volgens mij de ideale oplossing voor mamas. Maar je moet het natuurlijk willen doen he (ik zou da vb niet zien zitten). Hebben ze in de kleuterklassen ook geen werk voor kinderverzorgsters?

Katia

Bericht door Katia » 27 aug 2006, 14:30

thuis werken...
is nog het beste te combineren want je hoeft de kindjes niet weg te doen...
Je zal niet zoveel verdienen als op een ander, maar je hebt ook geen kinderopvang te betalen en je hebt de luxe je kinderen zelf op te voeden.
Je zou eens moeten weten hoeveel call-centers er thuiswerkers vragen.

Of je begint je eigen zaak (zoals ik) :lol:

sandy
Moderator

Bericht door sandy » 27 aug 2006, 14:39

Sarah, ik werkte vroeger in een supermarkt en deed dat wel graag, maar moest ook veelal werken van 8 tot 18.30u. Als Yana hele dagen naar school gaat, zal ze mss om 19u naar bed moeten, dus dat zag ik ook niet meer zitten.
Nu werk ik als poetsvrouw bij het ocmw. Absoluut niet mijn droomjob, maar voor de eerst komende jaren sla ik er me wel door voor de kids!
Ik werk parttime elke dag van 8 tot 12 en dat is echt wel mooi!
Of thuis werken, nog beter.
Mama van Yana (11/2/04 om 14.33u) en Milan (6/6/05 om 6.11u).
Gelukkig getrouwd met Filip sinds 21/9/2001.
20/12/07: Laura is geboren!!
Afbeelding
Afbeelding

sterretje
Pas blauw
Contacteer:

Bericht door sterretje » 27 aug 2006, 15:14

mijn job :D

10 dagen per maand gaan werken(waarvan 1.5 weekend)
de uren zijn niet echt superideaal (hier maakt het niet uit,omdat sven,als hij niet op set is,thuis werkt)
6u30-15
8u-16u
10u-19u
12u-21u
21u-6u30

en af en toe 8u-19u

lijken lange uren,maar voor 10 dagen te moeten gaan,vind ik dat goed meevallen..
AfbeeldingAfbeelding

AfbeeldingAfbeelding

Afbeelding

goortjes
Moderator

Bericht door goortjes » 27 aug 2006, 18:20

ik heb een gewone kantoorjob van 8-17 u
en ben op woensdag thuis
Vrijdag's heb ik om 15u normaal gezien gedaan
's morgens doe ik om 7.30u onze niels naar de opvang en die brengen hem naar school (vanaf dat ik terug ga werken binnen 3 weken)
en 's avonds ga ik hem dan halen om 17.20u ongeveer
Dan haal ik brittje op bij de grootouders en dan rond 18 u thuis
dan eten maken en zorgen dat niels om 19u gegeten heeft, gewassen is en in bed kan.
ons brittje dan tegen 20u in bed

Ken een aantal mama's die ook een kantoorjob hebben, die om 9u beginnen. Dus nog tijd om de kindjes naar school te brengen. En om 16u gedaan hebben. De kindjes blijven dan eventjes in naschoolse bewaking. En op woensdag zijn die thuis
Dat is toch mooi, niet?!
Maar dan moet je wel zo'n job vinden en ik geloof dat jij voor kinderopvoedster gestudeerd hebt, niet?
zou je iets in de stijl willen verder doen, of wil je iets totaal anders?
mijn zus werkt als kinderverzorgster bij drielingen.
Die start 's morgens om 8u en die heeft om 15.30u - 16u gedaan.
dat zijn ook niet zo'n slechte uren hé
Afbeelding
Afbeelding

mell
Moderator

Bericht door mell » 27 aug 2006, 18:21

als huishoudhulp gaan werken

vaak kan je dan je eigen uren wat kiezen

of zoals hier al gezegd werd thuis werken

zelf ben ik momenteel nog aan het solliciteren en hoop ik begin september aan het werk te kunnen. Dit als huishoudhulp. Lijkt maar een pfff job of zo maar de uren zijn ideaal. Dinsdag weet ik of ik kan beginnen maar dan zou ik woensdag thuis zijn en maar 1 dag voltijds moeten werken. Je kan altijd uren bijnemen. Meestal is het zo'n 20 uren het minimum.

Ooit hoop ik een eigen zaak te kunnen beginnen. Maar momenteel is werken al iets

jong moederke
Pas blauw

Bericht door jong moederke » 27 aug 2006, 19:04

ik werk nu als poetshulp via dienstencheques en kan mijn uren zelf keizen

werk nu 22u

maandag 8u tot 16u
dinsdag 9u tot 12u
woensdag vrij
donderdag 8u tot 12u en dan om 12.30 tot 15.30
vrijdag van 8u tot 12u

en ik moet zeggen is heb genoeg zo...is best wel zwaar werk maar met het oog al op later dat Sete naar school gaat ideaal

Man werkt in pleogen dus tja...
Afbeelding

Nog eventjes maar....
Afbeelding

WWW.GEZINSFORUM.BE (mijn forum)

bioMam
Pas blauw

Bericht door bioMam » 27 aug 2006, 20:37

gulden middenweg = halftijds werk maar dè ideale job? heb ik nog niet gevonden ... egen ding is wel iets maar lijkt me ook een risico :s
Afbeelding
Afbeelding

major
Moderator
Contacteer:

Bericht door major » 27 aug 2006, 21:26

Katia schreef:thuis werken...
is nog het beste te combineren want je hoeft de kindjes niet weg te doen...
pas op, dat is ook niet vanzelfsprekend, zelf-discipline kunnen opbrengen om genoeg uren te presteren wanneer je met je kindje thuis zit ;)
Een papa is een mama met ballen !
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

sterretje
Pas blauw
Contacteer:

Bericht door sterretje » 27 aug 2006, 21:29

major,daar heb je absoluut gelijk in..vandaar dat wij hier ook besloten hebben dat ik niet mee in de zaak van sven stap..ik zou toch maar gewoon'ingeschreven zijn'en weinig presteren :wink: :wink:
AfbeeldingAfbeelding

AfbeeldingAfbeelding

Afbeelding

Katia

Bericht door Katia » 27 aug 2006, 22:00

ik vind het meer discipline vragen om de kinderen weg te doen :?
allez ja, dat is nu iets dat ik echt niet zou kunnen :oops:
dus voor mij is het echt makkelijker om zoiets te gaan doen dan om buitenshuis te werken...
maar dat zal hoogstwaarschijnlijk van persoon tot persoon afhangen :wink:

haylee
Pas blauw

Bericht door haylee » 28 aug 2006, 08:49

Ik mag binnen 2 weken terug gaan werken.
Ik zie er wel naar uit. Ik zal het moeilijk hebben voor de kleine wegtedoen
maarja zo is dat bij veel werkmama's he, effe op de tanden bijten.
Ik heb ook goede uren, ik werk van 8 tot 16.30 en de vrijdag van 8 tot 14.30.Ik breng de kleine altijd smorgens naar de creche, en mijn man gaat hem altijd halen savonds.Maar ik ben ook op zoek naar ander werk want soms is dat bij ons niet te doen, den baas is soms echt niet meer uittehouden dat je soms zo wilt weggaanhet is allemaal niet zo simpel
Voor werk te vinden is het nog moeilijker.Thuiswerk zou ik ook wel willen doen maar ik denk dat dat niet vertrouwbaar is .
Afbeelding

bioMam
Pas blauw

Bericht door bioMam » 28 aug 2006, 11:14

veel thuiswerk dat ze aanbieden als interessant blijkt idd vaak boerenbedrog en ik vidnd dat heel jammer ...

Katia, ik kan toch ook niet doorwerken met de kids erbij hoor maar als je iets deeltijds doet waarvan je zelf je uren kan bepalen dan doe je dat op een rustig moment voor, tussendoor en na ;) hè. Wat mij afschrikt is een zelfstandig statuut en de reden is dat ik bij mijn partner zie wat dat allemaal meebrengt: hij wekrt halftijds buitenshuis en (eigenlijk voltijds) zelfstandig (momenteel effe terug in bijberoep) en dat heeft allemaal zo zijn voor- en nadelen ...

Zou het niet ideaal zijn als we betaald werden om gewoon mama te zijn? :lol: Van mij mogen ze daar veel langer (dan dat korte kraamverlofje) voor geven zenne, maar ja ...
Afbeelding
Afbeelding

smurfin27
Pas blauw

Bericht door smurfin27 » 28 aug 2006, 12:29

mijn mama heeft de ideale job volgens mj.

Ze werkt aan de balie in de bank van 14u tot 18u30.
's morgens kan ze op het gemak het huishoudelijk werk doen en tegen dat ze 's avonds thuis komt heeft ofwel mijn pa ofwel mijn broer het eten klaargemaakt. Lijkt me zalig!!!!
Maar met kleine kindjes is 18u30 langs de andere kant wel wat laat, maar daar heeft mijn ma geen last van he.

Katia

Bericht door Katia » 28 aug 2006, 13:09

bio, het enige dat ik zou moeten doen is een btw-nummer hebben, voor de rest heb ik hier geen enkel probleem omdat ik niet het gezinshoofd ben... voor mij is het een bijberoep, dus zelfs geen last met RSZ en alles.

falderie
Pas blauw

Bericht door falderie » 28 aug 2006, 15:06

Ik vind het toch ook belangrijk dat je je job graag doet hoor. Een job doen, enkel omdat de uren goed uitkomen voor de kids, pff, dat zou ik echt niet zien zitten hoor.

Ik zou alleen maar vies lopen omdat ik iedere dag tegen mijn goesting moet gaan werken, wat hebben mijn kindjes aan zo een mama?

kyrodu
Pas blauw

Bericht door kyrodu » 28 aug 2006, 15:11

Ik werk nu de donderdag en vrijdag volledige dagen.
En dat is van 8u tot 17u30.
De zaterdag werk ik meestal van 7u tot 12u30.
Soms gebeurt het dat ik werk tot 16u30,maar dat is zeer uitzonderlijk.
Voor de rest ben ik dus thuis voor de kinderen.
Anders zijn ze naar school of de onthaalmoeder.
En in de vakantie de vakantieopvang.
En ik weet dat het over enkele jaren kan veranderen,dat ik dan de woensdag ook zal moeten werken.
Tja,als mijn collega ook aan kindjes begint,en mijn bazin praat er nu ook ineens over dat ze wel graag een baby zou willen,dus ga ik mij moeten aanpassen hé.
Hoe dan ook,ik hoop dat ze daar mee wachten tegen dat mijn jongste ook naar school gaat,want anders ga ik meer mogen uitgeven aan opvang dan dat ik verdien. :roll:

bioMam
Pas blauw

Bericht door bioMam » 28 aug 2006, 16:21

Katia schreef:bio, het enige dat ik zou moeten doen is een btw-nummer hebben, voor de rest heb ik hier geen enkel probleem omdat ik niet het gezinshoofd ben... voor mij is het een bijberoep, dus zelfs geen last met RSZ en alles.
jaja gij wel ja :roll: :wink:
Afbeelding
Afbeelding

Katia

Bericht door Katia » 28 aug 2006, 16:29

haha, ik heb daar al allemaal achter gaan horen...
en ik heb al andere wahm's derover gesproken en die doen dat ook zo :wink:
(verschil is wel: wij zijn getrouwd he meid :wink: daar maken ze dus een verschil in ook he)

mell
Moderator

Bericht door mell » 28 aug 2006, 16:54

bioMam schreef:Zou het niet ideaal zijn als we betaald werden om gewoon mama te zijn? :lol:
Dat zou ik ook nog het ideale vinden. Of alles een stukje goedkoper maken, zonder de lonen naar onder te trekken natuurlijk :lol:

bioMam
Pas blauw

Bericht door bioMam » 28 aug 2006, 16:58

Katia schreef:verschil is wel: wij zijn getrouwd he meid :wink: daar maken ze dus een verschil in ook he
Discriminatieeeeeeeeeeeeee! Wat een oubollig land toch hier hè, pffff.
Nu ja meestal maakt het geen verschil en voor mij is en blijft dat een onozel voddeke papier (zal komen omdat ik ontgoocheld ben door degene die mij vroeger zo vaak een aanzoek deed dat ik er nu een dégout van heb en tja mijn huidig ventje maalt niet om dat papier) en wij zijn even samen met of zonder trouwring zenne dus 't maakt in principe niet uit - maar voor zoiets dan weer wel hè, idd. Stom zenne.

Dat je goed bezig bent met wahm-info te verzzamelen dat had ik al door. Thing is: ik ben geen zelfmaak-type en zal liever iets elders doen - maar dan niet te ver weg - dan in de living met de schavuiten rond mijn oren en aan mijn benen :lol: en jaja nog liever veel thuis zijn :oops: al heb ik daarstraks braaf gezegd dat het prima is als ik een paar maand langer kan blijven nog :lol: maar ik heb op deze job dan ook veel vrijheid hè - en ik gun er iemand wat langer babytijd door.
Afbeelding
Afbeelding

sterretje
Pas blauw
Contacteer:

Bericht door sterretje » 28 aug 2006, 17:47

Katia schreef:bio, het enige dat ik zou moeten doen is een btw-nummer hebben, voor de rest heb ik hier geen enkel probleem omdat ik niet het gezinshoofd ben... voor mij is het een bijberoep, dus zelfs geen last met RSZ en alles.

tot een bepaald bedrag dat je verdient moet je zelfs geen sociale bijdrage betalen,en dat is wel zo als het je hoofdberoep is,he :roll: :roll:

maar als het echt verschil uitmaakt als je getrouwd bent,of niet,dat weet ik niet,hoor..

wel een groot verschil in zelfstandige in bijberoep,en in hoofdberoep..
AfbeeldingAfbeelding

AfbeeldingAfbeelding

Afbeelding

Katia

Bericht door Katia » 28 aug 2006, 17:56

het maakt wel degelijk verschil uit...
en dat weet ik door ons mama!

die is zelfstandige onthaalmoeder, maar omdat ze niet getrouwd zijn, wordt haar job als een hoofdberoep aanzien en moet ze RSZ betalen.
Als ze getrouwd zou zijn, is haar beroep een bijberoep en zou ze geen RSZ moeten betalen.

Onlogisch vind ik het, omdat het voor mij ook niet veel uitmaakt eigenlijk (hoewel ik toegeef dat ik het wel romantisch vind om te zeggen dat ik getrouwd ben, maar dat is een keuze die ieder voor zich maakt), maar voor de wet maakt dat dus wel degelijk een verschil :roll:

sterretje
Pas blauw
Contacteer:

Bericht door sterretje » 28 aug 2006, 18:02

pfff,zever vind ik dat(maar ik maak geen wetten,he)((en mss kunnen we dat alleen maar toejuichen :D ))

maar katia,hoe kan jij zelfstandige in bijberoep worden???
allez,ik bedoel,hoe kom jij aan dat statuut??
ik spreek hier uit eigen ervaring,he->als zs in bijberoep betaal je geen sociale bijdrage,omdat het woord het zelf zegt'bijberoep',en w de sociale bijdrage betaald door je werkgever.
AfbeeldingAfbeelding

AfbeeldingAfbeelding

Afbeelding

Katia

Bericht door Katia » 28 aug 2006, 18:49

gho ja, hoe is een onthaalmoeder zelfstandig in bijberoep?
het hoofdberoep is dat van de man als je getrouwd bent, vandaar dat de job van de vrouw dan als bijberoep aanzien wordt...
allez ja, dat is wat ik ervan begrepen heb he...

bioMam
Pas blauw

Bericht door bioMam » 28 aug 2006, 18:58

jaja dat klopt zenne: je kan ineens zelfstandige in bijberoep worden als je getrouwd bent èn je man werkt met een "normaal" werknemers-contract (en dus ni als zelfstandige zoa diene zotte van mij maar dat maakt in ons geval toch ni uit dus wegens niet getrouwd :lol)

als je zelfstandige in hoofdberoep bent dan moet je veel meer betalen en om bijeroep uit te oefenen als ongehuwde en/of gezinshoofd dan moet je minstens halftijds werknemer zijn elders :roll:
Afbeelding
Afbeelding

sterretje
Pas blauw
Contacteer:

Bericht door sterretje » 28 aug 2006, 18:59

onthaalmoeder is een statuut appart,aangezien die geen rsz moeten betalen..vandaar ook dat daar 'speciale eisen'aan vasthangen(wijziging sinds een tijdje)
best eens goed informeren bij bv securex(sociaal bureau voor zelfstandigen),want het is niet zo vanzelfsprekend allemaal.
beroep word ook niet gezien als'gezin',maar als persoon..dus hugo zijn werk heeft daar in feite niets mee te maken.
Ergens moeten ze je rsz kunnen halen,en aangezien jij geen inkomen hebt,kan je volgens mij geen statuut als zelfstandige in bijberoep krijgen..
je kan natuurlijk altijd op jezelf beginnen,maar dat geldt dan als bijverdienste(tot een bepaald bedrag),maar niet met het statuut ZIB

securex kan je met die vragen zeker verderhelpen..

(sven zegt dat je daar echt wel mee moet uitkijken)
AfbeeldingAfbeelding

AfbeeldingAfbeelding

Afbeelding

sterretje
Pas blauw
Contacteer:

Bericht door sterretje » 28 aug 2006, 19:00

oei,biomama,jou reactie te laat gelezen...
AfbeeldingAfbeelding

AfbeeldingAfbeelding

Afbeelding

bioMam
Pas blauw

Bericht door bioMam » 28 aug 2006, 19:02

sterretje schreef:oei,biomama,jou reactie te laat gelezen...
waren tegelijkertijd aan 't typen denk ik :lol:
Afbeelding
Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “De werkende mama”