verstopping, krampen & krijsen

Moderators:Welcome, Dagmar, Moderators

major
Moderator
Contacteer:
verstopping, krampen & krijsen

Bericht door major » 07 aug 2006, 00:10

Hoi, hier ben ik weer met mijn geklaag :roll:
De laatste keer dat Torben stoelgang heeft gemaakt was donderdag. En vandaag heeft hij de hele dag liggen krijsen. Hij heeft al bij al een uurtje geslapen tussen 13u en nu (middernacht). Dat krijsen is echt zo hoog dat het bijna ultrasonisch is. Hij duwt zich ook af met zijn voetjes waardoor hij in een heel onnatuurlijke manier ligt. Zijn hoofdje licht helemaal naar achteren en zijn buikje vooruit. Als ik het met iets moet vergelijken, dan zou het met een banaan zijn. De dokter zegt dat hij kerngezond is en dat hij ons geen uitleg kan geven. We hebben net een glycerine suppo gestoken, wie weet zal dat wat verlichting geven.
Om de krampen tegen te gaan, kolft Linda regelmatig af en geeft ze Torben eten terwijl hij op haar buik ligt. We hopen daarmee dat hij niet al te gulzig zou zijn en eventuele toeschietreflex op te vangen. Al is dit niet handig als je ergens op bezoek bent en je wilt je kindje eten geven.
Ik heb hier ergens anders (in een ander topic) gelezen dat eventueel water bijgeven een oplossing zou zijn tegen de verstopping. Kunnen/mogen wij dat ook doen?
Een papa is een mama met ballen !
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Katia

Bericht door Katia » 07 aug 2006, 00:26

water tegen verstopping? :?:
nooit van gehoord...

tegen verstopping is er eigenlijk weinig te doen volgens mij... behalve heel af en toe eens een glycerine-suppo'tje opsteken...
wat wij ook al eens deden (lees: vaker dan zo'n suppo-ding geven) is van met een wattenstaafje en wat vaseline in en uit het poepje te gaan... (niet te ver natuurlijk he) en dat werkte vrijwel altijd...
Als ze 2 dagen niet geweest was, dan deden wij dat al eens (is iets dat geen kwaad kan, vandaar...) en dan kwam er toch altijd een heel deel uit.
Lijkt een vies werkje, maar met achteraf af en te kuisen en je handen te wassen heb je gedaan he... dat is nu echt het minste vind ik.
Ze was achteraf toch enorm opgelucht en het enige dat je daarmee doet is de darmen stimuleren om de stoelgang eruit te laten (glycerine-stopje maakt de darmen een beetje lui want de glycerine doet het werk, vandaar dat wij dat niet vaak gaven, hoewel ze er ook gehad heeft hoor)

Schorpioentje73
Pas blauw
Contacteer:

Bericht door Schorpioentje73 » 07 aug 2006, 11:20

water is mij ook aangeraden tegen verstopping
en als ze geen gewoon water lusten, wat venkelthee erbij, maar die van ons lust dat ook niet, dus staan we ook even ver als jullie :?
zo een glycerine suppo helpt wel hoor, maar mag je niet te vaak gebruiken
zoals Katia ook zei, stimuleren met iets, eventueel thermometer, dat werkt ook

olli
Pas blauw

Bericht door olli » 07 aug 2006, 12:47

Katia schreef: ...
wat wij ook al eens deden (lees: vaker dan zo'n suppo-ding geven) is van met een wattenstaafje en wat vaseline in en uit het poepje te gaan... (niet te ver natuurlijk he) en dat werkte vrijwel
...
dat heb ik ook al gehoord. iemand die ik ken stak wel eens het thermometertje in haar dochtertje haar poepje. dat zorgde er dan meestal voor dat de stoelgang productie in gang kwam.

major,
hopelijk heeft de suppo toch al wat uitgehaald bij torben. het moet vreselijk zijn om je kind zo te zien liggen afzien. :cry:

succes en hopelijk hebben jullie snel een oplossing.
Afbeelding

Katharina
Pas blauw
Contacteer:

Bericht door Katharina » 07 aug 2006, 13:24

Ja ik deed dat ook met de thermometer en toen kwam het meestal wel...
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
Afbeelding

Lena
Pas blauw

Bericht door Lena » 07 aug 2006, 13:46

Katharina schreef:Ja ik deed dat ook met de thermometer en toen kwam het meestal wel...
jep, de thermometer-truk :D zo doen wij dat hier ook
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

bioMam
Pas blauw

Bericht door bioMam » 07 aug 2006, 13:55

water geven zal zeker geen kwaad kunnen maar of het meteen gaat helpen?? Voor olijfolie of pruimen :wink: is hij nog wat te jong - want dat zijn anders "gouden trucjes" die echt wel helpen (op natuurlijke wijze).

Tegen de krampen op de buik leggen is het beste idd maar als hij echt mlet een spanning op zijn maagje zit dan zou een osteopaat je misschien ook kunnen verderhelpen - en wie weet helpt dat egen de verstopping dan ook wel. Je kan altijd eens bellen en informeren hè. 'k Weet een hele goeie in Boom die veel met beebjes en zwangeren werkt maar vrees dat 't niet in je buurt is.
Afbeelding
Afbeelding

Schorpioentje73
Pas blauw
Contacteer:

Bericht door Schorpioentje73 » 07 aug 2006, 15:52

hier kreeg ik van de kinderarts ook de raad wat olie te geven in de melk, maar probleem is dat Torben bv krijgt he :?

bioMam
Pas blauw

Bericht door bioMam » 07 aug 2006, 15:55

Schorpioentje73 schreef:hier kreeg ik van de kinderarts ook de raad wat olie te geven in de melk, maar probleem is dat Torben bv krijgt he :?
tja anders een beetje op een lepeltje (of met een medicijntutje??) proberen te geven, maar ik weet dus niet of het al mag op die leeftijd vandaar ...

Major, ge kunt Linda natuurlijk ook olie en pruimjes voorzetten ,maar ik weet niet of da teffect gaat hebben - al zeggen ze dat eje kind in de bv drinkt wat je eet hè :lol: :wink: :lol:
Afbeelding
Afbeelding

tori
Pas blauw
Contacteer:

Bericht door tori » 08 aug 2006, 10:38

bioMam schreef:w als hij echt mlet een spanning op zijn maagje zit dan zou een osteopaat je misschien ook kunnen verderhelpen
We zijn al een paar keer bij een osteopaat geweest voor een ander probleem en hij heeft hem toen helemaal onderzocht maar niets bijzonders gevonden aan de buik blijkbaar. Volgende week hebben we terug een afspraak bij hem want hij is nu met verlof.

Met de thermometer krijg ik geen resultaat. Is dat gewoon in en uit of wat draaien of zo? Heb het al twee keer gedaan maar nog steeds geen vuile pamper :(

Ik weet ook niet of olie wel gezond is. Ik kan altijd wat in een flesje afgekolfde melk doen anders. Als hij vandaag nog zo'n krijsbui heeft, bel ik naar de kinderarts om nog eens langs te gaan. Ik zal hem dan eens vragen of olie mag.

Tot nu toe heeft hij wel al gehuild en geduwd voor stoelgang (zonder resultaat) maar nog niet zo zitten krijsen. Ik hoop dat het snel opgelost is want ik word er gefrustreerd van hem zo te zien lijden zonder iets te kunnen doen :?
Trotse mama van Torben en Tarja
Afbeelding
Afbeelding

goortjes
Moderator

Bericht door goortjes » 08 aug 2006, 10:58

kan ik me wel voorstellen dat je er gefrustreerd van wordt
ik kan hier geen raad opgeven
omdat ik dat hier nog nooit voorgehad heb
Hopelijk is er snel verlichting voor je zoontje, en voor jou, want voor jou is het ook niet leuk hé. Zo kan je niet van je kleintje genieten hé....
sterkte nog
Afbeelding
Afbeelding

Schorpioentje73
Pas blauw
Contacteer:

Bericht door Schorpioentje73 » 08 aug 2006, 11:42

tis erg als ze zo afzien, hier duurt het wel geen dagen aan een stuk, maar soms ook anderhalve dag dat hij niet kan gaan, is dan echt ongemakkelijk he
met die glycerine suppo lukt het dan, en die olie heb ik ook nog niet geprobeerd, maar volgens kinderarts kan het geen kwaad, hij stelde het zelf voor
feit is, als Shayenzo kaka moet doen, zal je het weten, zo duwen en geluid dat hij maakt :oops: , voor gans de straat
heb je al Nurtiton geprobeerd ? ik moet dat hier ook bij de flesjes doen

kyrodu
Pas blauw

Bericht door kyrodu » 08 aug 2006, 11:52

Van alle drie heb ik er als ze last hadden van hun buikje een theelepeltje olijfolie in hun fles gedaan.
Dus ook afkolven en dan nog een lepeltje er in.
Hielp altijd hier.
Mijn oudste had ook zo enorm veel last van haar stoelgang.
En weet nog dat de onthaalmoeder mij zei dat ik haar eens een lepel slaolie moest geven in haar melk in plaats van die duhfalac die ik van de artsen voorgeschreven kreeg.
Want dat zijn medicijnen en maakt hun darmpjes lui zei ze.
Had dat dan eens gevraagd aan de kinderarts en hij zei dat ik dat gerrust mocht proberen.
Nu was zij wel al 14 maand.
Maar van de jongste heb ik rond zijn 6 maand ook olijfolie in zijn fles gedaan omdat het maar niet komen wou.
Wel steeds gevraagd aan de kinderarts of het kon.
Op de duur zou je alles proberen om hen uit hun lijden te verlossen.

Katia

Bericht door Katia » 08 aug 2006, 14:15

tori schreef:Met de thermometer krijg ik geen resultaat. Is dat gewoon in en uit of wat draaien of zo? Heb het al twee keer gedaan maar nog steeds geen vuile pamper :(
Ja gewoon in en uit het poepje gaan (zoals je met een mascara-busje 'pompt')
vandaar dat ik vaseline gebruik, dan is het op het einde redelijk vettig en dan glijd de stoelgang beter :wink:

tori
Pas blauw
Contacteer:

Bericht door tori » 08 aug 2006, 14:36

kyrodu schreef:Op de duur zou je alles proberen om hen uit hun lijden te verlossen.
Dat klopt ja ... ik ga de thermometer nog eens bovenhalen denk ik, want hij huilt weer en ik hoor veel windjes maar nog steeds geen stoelgang.
Afbeelding
Afbeelding

sandy
Moderator

Bericht door sandy » 08 aug 2006, 15:07

Die olie lijkt me een goed idee. Als je er teveel van in de patatjes doet, krijgen ze diarree. Dat is natuurlijk niet de bedoeling, maar ik wil maar zeggen dat het wel stoelgang opwekt. Bel gewoon eens naar de ka en vraag het hem. Ik zou dan zelfs niet langsgaan. Ik zou de kleine eens aan de telefoon laten krijsen, ik denk dat hij je dan wel vlug telefonisch advies zal geven :wink:
Mama van Yana (11/2/04 om 14.33u) en Milan (6/6/05 om 6.11u).
Gelukkig getrouwd met Filip sinds 21/9/2001.
20/12/07: Laura is geboren!!
Afbeelding
Afbeelding

bioMam
Pas blauw

Bericht door bioMam » 08 aug 2006, 15:25

er is me nog iets te binnen geschoten waar julie iets aan kunnen hebben - ik dacht vooral aan jou Major maar er zijn hier blijkbaar nog beebjes die het nodig kunnen hebben: babymassage!!! Onze vv bij wie we de cursus volgden had een aantal dingen waaran ze zei dat het kinderne met constipatie kon helpen en het belangrijkste daarvan wat ik me herinner zo direct dat is de voetjes masseren met je duimen (op beide voeten tegelijk)=> leg je duim in het midden van dat kleine voetje en beweeg telkens van rechts naar links over die middenboog, rustig en met een beetje babyolie op je hand ... Waarvan ze ook zei dat het plasjes maar evnetueel ook meer ;) kon opwekken was door volgende beweging: met je vingers van boven naar beneden over de "plooi" gaan die zo opzij van hun genitaliën vlaks aan de beentjes zit (de zijkanten van die "driehoek" alsjebegrijptwatikbedoel) maar ik denk dat het met de massage van de voetjes meer oplevert ... 't Proberen waard hè: gewoon regelmatig eens doen. Ontspanning kan sowieso deugd doen.
Afbeelding
Afbeelding

kyrodu
Pas blauw

Bericht door kyrodu » 08 aug 2006, 15:48

bioMam ,das juist ook,inderdaad babymassage.
Ik heb dat met de jongste gevolgd en er zaten enkele oefeningen bij die heel goed helpen bij krampjes en moeilijke stoelgang.
Waaronder ook die voetmassage zoals jij ze beschrijft.
Heb het van de jongste nooit hoeven toepassen daarvoor.
Maar de massage zelf genoot zowel ik als de kleine kapoen van.

major
Moderator
Contacteer:

Bericht door major » 08 aug 2006, 20:32

ik heb babymassage gevolgd en oefen dat dagelijks uit, maar voor de stoelgang heb ik enkel darmmassage geleerd, maar dat helpt niet echt veel
dat van de voetjes zal ik eens proberen, thx :D
Een papa is een mama met ballen !
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

bioMam
Pas blauw

Bericht door bioMam » 08 aug 2006, 20:38

major schreef:ik heb babymassage gevolgd en oefen dat dagelijks uit, maar voor de stoelgang heb ik enkel darmmassage geleerd, maar dat helpt niet echt veel
dat van de voetjes zal ik eens proberen, thx :D
ik hoop dat het helpt :)
Afbeelding
Afbeelding

tori
Pas blauw
Contacteer:

Bericht door tori » 09 aug 2006, 09:06

Gisteren nog niets met de thermometertruc. Deze ochtend was Torben, zoals elke ochtend, weer aan het proberen en aan het duwen. Ik dacht van 'nu toch even proberen met de thermometer'. Hij zat er nog niet goed in of er volgde een windje en wat ontlasting. Niet erg veel, maar toch. Het zag er erg bruin uit. Daarna heeft Torben uitbundig tegen me zitten brabbelen en lachen. Het was echter maar van korte duur, zo'n 10 minuten. Daarna zat hij weer te huilen en nu is hij in slaap gevallen. Maar ik ben toch blij dat er al iets op gang gekomen is :)
Afbeelding
Afbeelding

goortjes
Moderator

Bericht door goortjes » 09 aug 2006, 10:26

hopelijk zet het nu door hé :wink:
Afbeelding
Afbeelding

tori
Pas blauw
Contacteer:

Bericht door tori » 09 aug 2006, 10:58

Voor zijn badje heb ik het weer even geprobeerd en er kwam weer wat mee. Ik ga hem vandaag verder gerust laten en duimen dat er vanzelf iets afkomt nu.
Afbeelding
Afbeelding

bioMam
Pas blauw

Bericht door bioMam » 09 aug 2006, 11:36

hey super dat het op gang gekomen is ... hopelijk voelt hij zich er gauw wat door "verlicht" hè en blijft het OK . DE voetjesmassage niet nodig gehad dan? Och als 't maar OK is hè.
Afbeelding
Afbeelding

tori
Pas blauw
Contacteer:

Bericht door tori » 09 aug 2006, 11:48

Major heeft dat gisterenavond geprobeerd maar ik heb toen niet echt iets gemerkt ...
Afbeelding
Afbeelding

kyrodu
Pas blauw

Bericht door kyrodu » 09 aug 2006, 11:48

Oef,is toch al een begin hé.
Hopelijk gaat het vanaf nu wat beter gaan,want zo is het ook niet leuk.
Niet voor jou en niet voor hem.

Katharina
Pas blauw
Contacteer:

Bericht door Katharina » 09 aug 2006, 12:02

Nu het op gang is gekomen zal er wellicht plots een held lading komen....ik hoop het allensinds voor Torben....dat hij zich weer wat meer op zijn gemak voelt...

IK doe ook die thermometertruc....zoals Katia heeft uitgelegd...en ik hou dan de aars soms lichtjes open ook...zo kwam het er ook makelijker uit soms...
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
Afbeelding

tori
Pas blauw
Contacteer:

Bericht door tori » 09 aug 2006, 12:04

Katharina schreef: ik hou dan de aars soms lichtjes open ook...zo kwam het er ook makelijker uit soms...
Zal er aan proberen te denken de volgende keer :)
Afbeelding
Afbeelding

tori
Pas blauw
Contacteer:

Bericht door tori » 10 aug 2006, 10:30

Heb gebeld naar de kinderarts want die wou op de hoogte gehouden worden. Torben moet morgen voor 24 uur binnen in het ziekenhuis voor een ??? ptiometrie??? van de slokdarm. Ze brengen dan een sonde aan tot boven de maag. Ik mag er bij blijven met dat ik bv geef. Dat van de thermometertruc vond de dokter geen goed idee omdat dat bloedingen kan veroorzaken zei hij. Hij wilt zeker zijn van zijn diagnose want misschien klaagt Torben wel van de reflux en niet van zijn darmen of zo hé. Enfin, het pakt me wel om dat zo plots te horen. Zo'n klein plooike van 2 maand en al naar 't ziekenhuis moeten. Ik weet dat het niet veel voorstelt enzo, maar het pakt me toch hoor ...
Afbeelding
Afbeelding

goortjes
Moderator

Bericht door goortjes » 10 aug 2006, 11:15

dat is idd niet leuk
mijn zoontje is toen hij 5 weken oud was, ook een weekje in het ziekenhuis geweest.
En dat was helemaal niet leuk.
Kan me voorstellen hoe je je daarbij voelt....
Afbeelding
Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “De baby”