HELP!!!

Moderators:goortjes, Welcome, Moderators

Plaats reactie
jenniferv
Pas blauw
HELP!!!

Bericht door jenniferv » 22 apr 2006, 21:47

hey,

Ik heb daarstraks gelezen dat je geen rauwe melk mag drinken(Melk van de boerderij) nu heb ik al een paar keer een glas melk gedronken van een melkautomaat op een boerderij vlak aan men werk. Wat kan ik nu het beste doen? Kan ik zelf een soort test doen of maak ik me zorgen om niks?

groetjes

spotje
Pas blauw

Bericht door spotje » 22 apr 2006, 22:32

dat heb ik nu nog nooit gehoord....ik hoop dat het geen kwaad kan.
Langs de andere kant: je mag niet drinken ook in je zwangerschap: ik heb over heel de periode zwangerschap 1 glasje wijn, 2 witjes en een halve Guinnes gedronken, en daar heeft Timothy nix van over gehouden.

Zoals bij alles, zal het de overdaad zijn die schaadt
Afbeelding
Afbeelding

major
Moderator
Contacteer:

Bericht door major » 22 apr 2006, 23:29

mijn vrouw zweert momenteel enkel bij kaas van gepasteuriseerde melk
zij wil geen producten waar rauwe melk in verwerkt zit
ik ben niet zeker, maar ik meen dat het te maken heeft met het feit dat toxoplasmose ook via melk verspreid wordt
ikzelf vind dat ze ietske overdrijft, maar beter voorkomen dan genezen
Een papa is een mama met ballen !
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Sofie
Pas blauw

Bericht door Sofie » 22 apr 2006, 23:33

Ik kan verkeerd zijn, maar volgens mij is rauwe melk gevaarlijk omdat je er een bacterie door kan oplopen (listeria-bacterie ofzoiets). Maar ik zou me echt niet al te veel zorgen maken hoor! De kans dat die rauwe melk net besmet is met die bacterie is sowieso al heel klein.
Afbeelding

jenniferv
Pas blauw

Bericht door jenniferv » 23 apr 2006, 09:09

hey,

Ja het is voor die listerose bacterie, maar de melk wordt wel gekoelt. Ik zal me er maar niet al teveel zorgen over maken zeker. Ik zal wel es bellen maandag naar men arts. Kan er maar niet mee ophouden om eraan te denken :roll:

fozke
Pas blauw
Contacteer:

Bericht door fozke » 23 apr 2006, 11:02

ik zou me niet te veel zorgen maken, doe je dat toch, kan je nog altijd bloed laten trekken ofzo, om zeker te weten dat je geen besmetting hebt opgelopen!
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

goortjes
Moderator

Bericht door goortjes » 23 apr 2006, 12:27

zorgen zou ik me niet maken
maar als je twijfelt dan zou ik het voorlopig niet meer drinken...
Afbeelding
Afbeelding

Marijke
Pas blauw

Bericht door Marijke » 23 apr 2006, 13:58

Ja, koeiemelk is rauwe melk en dus te vermijden tijdens de zwangerschap.
Tijdens je zwangerschap mag je geen kaas eten die op basis van rauwe melk is vervaardigd (dat staat vermeld op de verpakking). Of de melk nu van een koe komt of van een geit heeft geen belang. Verkies dus steeds gepasteuriseerde kaas.
Ik vermijd al tijdens mijn hele zwangerschap alcohol, rauwe melk, ongepasteuriseerde boerenboter, zelfs rauwe groentjes mijd ik indien ik niet weet of ze goed gewassen zijn. Zelfs mayonaise eet ik niet meer, hier zitten namelijk rauwe eieren in. In de tuin werken vermijd ik ook, er lopen hier namelijk veel wilde katten rond en die kunnen toxo hebben. Ik ben trouwens niet immuun voor toxoplasmose. Ik kijk wel al uit voor na de bevalling, naar het schijnt is donker bier dan goed voor de borstvoeding? :wink:

Groetjes,
Mairjke
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding

Katia

Bericht door Katia » 23 apr 2006, 14:29

ik heb nooit opgehouden met melk drinken hoor!
komaan, dan kunt ge met alles stoppen op die manier, terwijl de kansen echt wel superminiem zijn!!!
Ik had hier zelfs nog niet van gehoord :lol:

Marijke
Pas blauw

Bericht door Marijke » 23 apr 2006, 14:32

Katia schreef:ik heb nooit opgehouden met melk drinken hoor!
komaan, dan kunt ge met alles stoppen op die manier, terwijl de kansen echt wel superminiem zijn!!!
Gewone melk zoals die van Joyval drink ik ook nog, maar dat is geen rauwe melk hé, die die je koopt bij de boer dus wel, maar ik drink meestal wel gewone sojamelk.
Afbeelding

Afbeelding

jenniferv
Pas blauw

Bericht door jenniferv » 23 apr 2006, 15:45

ja, gewone melk drink ik ook. Maar wist het ook niet dat je geen melk mocht drinken van bij de boer. Kaas eet ik ook nog, maar ik kijk ook wel of er rauwe melk inzit. Zit da in brie trouwens? OP deze verpakking staat het er niet op :roll:

Marijke
Pas blauw

Bericht door Marijke » 23 apr 2006, 16:10

jenniferv schreef:ja, gewone melk drink ik ook. Maar wist het ook niet dat je geen melk mocht drinken van bij de boer. Kaas eet ik ook nog, maar ik kijk ook wel of er rauwe melk inzit. Zit da in brie trouwens? OP deze verpakking staat het er niet op :roll:
Ja in Brie zit altijd rauwe melk.
Afbeelding

Afbeelding

spotje
Pas blauw

Bericht door spotje » 23 apr 2006, 22:06

Ik heb LITERS melk gedronken, het leek wel een van mijn "vieze goestjes" :lol:
Afbeelding
Afbeelding

Katia

Bericht door Katia » 23 apr 2006, 23:40

awel ik heb dat ook!
melk en chocomelk! niet te doen!
en brie en alles eet ik ook gewoon hoor... ik had er echt nog nooit van gehoord, dus volgens mij moet je dat ook met een korrel zout nemen... :roll:

rauw vlees en ongewassen groenten, dat weet iedereen...

major
Moderator
Contacteer:

Bericht door major » 24 apr 2006, 07:54

spotje schreef:
Ik heb LITERS melk gedronken, het leek wel een van mijn "vieze goestjes" :lol:
;) flessenmelk is op zich al gepasteuriseerd :)
mijn vrouw drinkt wekelijks haar gevitaminiseerd of melk met extra calcium
Een papa is een mama met ballen !
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

goortjes
Moderator

Bericht door goortjes » 24 apr 2006, 08:00

gewone melk uit bussen in de winkel kan geen kwaad hoor
Maar dat van die kaas enzo is echt wel waar hoor!
Ik moet al beide zwangerschappen daarvoor opletten op doktersadvies (dus niet zomaar uit de boekjes of van internet gehaald hoor!)

ik heb er ook wel eens tegen gezondigd.... maar toch!
dat risico op toxoplasmose heeft niet alleen te maken met groenten en fruit goed wassen, maar ook met rauwe melk, niet gepasteuriseerde kazen, ook met rauw vlees, enz enz

ALs jouw dokter er niets over gezegd heeft, dan ben je vast imuun voor toxoplasmose. en dan mag je in principe alles eten...
Afbeelding
Afbeelding

Marijke
Pas blauw

Bericht door Marijke » 24 apr 2006, 08:44

Hieronder wat informatie voor diegene die het interesseert. Mij wordt steeds schapenvlees afgeraden, je mag het gebakken eten, maar niet rauw aanraken, terwijl we vorig jaar bijna een heel stuk lamsvlees hebben ingevriesd en dat terwijl ik dus ook zwanger was! Gelukkig had ik nergens een schaafwondje in mijn handen, anders was er wel een kans dat ....
Ik heb ook reeds gehoord dat als je toxo al eens gehad hebt, het ook kan terugkomen na lange tijd immuun te zijn geweest. Veel leesplezier:

Toxoplasmose komt veel voor en wordt veroorzaakt door een parasiet die wordt overgebracht door mensen, andere zoogdieren zoals katten, runderen en schapen en door vogels.
Je loopt toxoplasmose op doordat je in contact komt met besmette aarde (kattenpoep, niet goed gewassen fruit en groente van de koude grond), maar ook door rauw vlees. Een groot deel van het rundvlees is besmet met toxoplasmose en vrijwel al het schapenvlees. De parasiet gaat dood als je het vlees goed doorbakt.
Ongeveer de helft van de volwassenen is al besmet met toxoplasmose. Als dat zo is, zul je dus tijdens je zwangerschap geen infectie meer doormaken. Als dat niet zo is (een bloedonderzoek geeft uitsluitsel), moet je dus erg voorzichtig zijn: vermijd contact met aarde, maak de kattenbak niet meer zelf schoon, was je groeten en fruit goed en eet geen rauw vlees.
# Risico: besmetting tijdens de eerste drie maanden van de zwangerschap lijdt tot ernstige afwijkingen van de vrucht. Een miskraam zal het gevolg zijn.

Listeriose
Listeriose is een infectie door de listeria-bacterie, die binnenkomt via besmet voedsel. Het kan leiden tot sepsis (bloedvergiftiging) of meningitis (hersenvliesontsteking). Meestal verloopt een besmetting mild, als een lichte griep, een beetje koorts, spierpijn. Maar in alle gevallen is het een risico voor een zwangerschap.
De listeria-bacterie zit in rauwe melk, oftewel melk die direct onder de koe vandaan komt. Drink daarom geen ongepasteuriseerde melk en eet geen ongepasteuriseerde kaas of boter (van de boer). Maar ook rauw vlees kan gevaarlijk zijn en niet goed gewassen rauwe groente van de koude grond. Eet geen paté, maar ook geen gerookte zalm als je geen risico wilt nemen.
# Risico: een listeria-infectie kan leiden tot een miskraam, vroeggeboorte of een doodgeboren kind. Een geïnfecteerde baby krijgt bloedvergiftiging of een hersen(vlies)ontsteking of een andere ernstige infectie.

Groetjes, Marijke

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding

jenniferv
Pas blauw

Bericht door jenniferv » 24 apr 2006, 12:18

hoi,

Heb toch maar eens gebeld naar men gyn. Hij zei dat me niet al teveel zorgen moe maken maar da ik er wel af moest blijven! En die brie, da mag je idd. ook nie eten als je zwanger bent! De kans op een besmetting is heel klein maar ze is er wel :(

Bedankt voor jullie berichtjes :wink:

goortjes
Moderator

Bericht door goortjes » 24 apr 2006, 12:34

dacht het wel dat je je niet te veel zorgen hoefde te maken
maar het is idd beter om het even te laten! nog eventjes hé! :wink:
Afbeelding
Afbeelding

jenniferv
Pas blauw

Bericht door jenniferv » 24 apr 2006, 12:39

En toch blijft het door men hoofd spoken.........
Ik zou mezelf nooit vergeven moest er iets aan ons kleintje schillen :(

goortjes
Moderator

Bericht door goortjes » 24 apr 2006, 12:49

ach dat is normaal hoor!
maar gelukkig zorgen voor niks hé :wink:
Afbeelding
Afbeelding

jenniferv
Pas blauw

Bericht door jenniferv » 24 apr 2006, 12:50

Dat hoop ik, ik hoop dat hij de volgende controle bloed prikt, voor de zekerheid!

beam
Pas blauw

Bericht door beam » 24 apr 2006, 13:20

Ik heb ook geen anti stoffen voor die toxoplasmose en als ik het goed voor heb was mij afgeraden om rauw vlees te eten, groenten goed te wassen, geen kattebak schoonmaken, geen schapevlees te eten en denk dat het zowat alles is, oja, en ook van die melk, al wat nie gekookt is of zo was nie goe.
En ik maar elke keer zin hebben achter américain préparé... pfffffffff :)

Katia

Bericht door Katia » 24 apr 2006, 14:26

pfff... ik eet zo graag brie!!!
had ik echt nog nooit van gehoord (en ik ben toch niet immuum hoor, want ik moet oppassen voor rauw vlees en groenten en katten enz...)

en ik wist ook niet dat je dat zelfs niet mocht aanraken :roll:
vind ik precies wat overdreven ook!
Ok, dat je het niet mag eten... maar aanraken? dat kan je niet vermijden...

goortjes
Moderator

Bericht door goortjes » 24 apr 2006, 14:29

tuurlijk niet... ik neem het ook niet altijd even nauw hoor!
Tot hier toe nog altijd geen problemen gehad :lol:
Afbeelding
Afbeelding

Marijke
Pas blauw

Bericht door Marijke » 24 apr 2006, 14:31

Katia schreef:pfff... ik eet zo graag brie!!!
had ik echt nog nooit van gehoord (en ik ben toch niet immuum hoor, want ik moet oppassen voor rauw vlees en groenten en katten enz...)

en ik wist ook niet dat je dat zelfs niet mocht aanraken :roll:
vind ik precies wat overdreven ook!
Ok, dat je het niet mag eten... maar aanraken? dat kan je niet vermijden...
Ja mag rauw vlees wel aanraken hé, maar toch oppassen als je een open wondje hebt aan je handen of ook niet aan je neus daarna gaan friemelen of op je mond zodat het nergens inwendig kan terecht komen. Het is vooral schapenvlees die het meeste kans maakt om besmet te zijn.
En ja de kans dat je besmet wordt op toxoplasmose is volgens mij wel klein en de kans dat je babytje nog eens besmet geraakt als jij besmet geraakt is dan nog eens kleiner (heb ik gehoord van mijn vroedvrouw), dus je niet al te veel zorgen maken hoor

Groetjes, Marijke

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding

jenniferv
Pas blauw

Bericht door jenniferv » 24 apr 2006, 16:34

Bedankt, ik voel me al veel beter nu!

Plaats reactie

Terug naar “De zwangerschap”