Opgedrongen maatschappij

Enquetes, polls, hoe werkt de maatschappij voor onze kinderen...

Moderators:Welcome, Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Boke
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:11 jan 2005, 12:59
Locatie:Binnen 6à7 maanden Molenstede
Opgedrongen maatschappij

Bericht door Boke » 11 feb 2005, 15:35

Weet je wat ik heel erg vind. Dat is dat de maatschappij zoveel opdringt. je kind MOET dat of dat kunnen op die bepaalde leeftijd.
Ikzelf vind dit heel erg omdat mijn zoontje niet aan die maatschappelijke normen voldoet. Wij worden daar constant op gewezen en altijd zit men te zeggen dat we beter thuisbegeleiding nemen en si en la. Ik ben dat echt beu. ik bene rvan overtuigd dat mijn zoontje gewoon tijd nodig heeft om alles te ontdekken enzo.
Hij is nu 2,5 jaar en hij praat inderdaad nog niet. Hij zegt een paar woorden zoals hebben, nog, appel, bal, zusje, boekje, auto, mama, papa, oma en opa, nee, ja, patat, ... Maar soms gebruikt hij die enkele woordjes die hij wel ken in een tweewoordzin zoals; auto hebben, nog hebben, boekje Yari, ...
2n ding zegt hij zelf 3 woordjes; Nee mama Yari. dat is dus als ik iets doe dat hij liever zelf wilt doen :D
Het COS heeft ons gezegd dat hij een paar maanden achter zit op zijn leeftijd. toch denken mijn man en ik dat hij soms te lui is om de woorden te proberen uitspreken. het is al geweest dat hij een woord één keer zegt en daarna niets meer. Dank u heeft hij enkele maanden een paar keer gezegd en nu niets meer :(
Ik vraag mij af hoe die mensen op een uurtje tijd al kunnen beoordelen hoe jouw kind evolueert. Wij zijn er tenslotte dag in dag uit mee bezig en wij zien dingen die zij niet zien.
Vroeger was dit allemaal niet en die kinderen zijn toch ook groot geworden, of niet soms?
Ach ja, we zullen er maar mee moeten leren leven zeker. Ik ben alvast blij dat ik hier mijn zegje eens heb kunenn doen :wink: :)
Groetjes
Afbeelding

Afbeelding


Ness
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:06 jan 2005, 09:44
Locatie:Essene

Bericht door Ness » 11 feb 2005, 16:49

Ja Boke,
Schrijf het hier maar eens van je af.
Ik moet zeggen dat ik eigenlijk al een beetje schrik heb voor de dag dat Lukas naar school gaat, dan worden ze pas beoordeeld, en dan vooral tegenover leeftijdsgenoten enz...
Ik vraag me af hoe ik ermee moet omgaan.
Tot nu toe gaat alles vlot.
Lukas kon iets trager lopen als zijn neefje die vijf maand ouder was. Hierover geen opmerkingen hoor, maar toen Lukas al een maand of vijf kon lopen, viel hij nog regelmatig en soms verloor hij gewoon zijn evenwicht. Wat een opmerkingen dat we toen kregen: er was iets niet normaal volgens hen!! we moesten hem speciale aangepastte schoentjes kopen, of laten testen op zijn evenwicht!!
Maar nu valt hij niet meer zomaar.
Dus dat was gewoon volgens zijn ontwikkeling.
Maar ik heb me toch ongerust gemaakt over die opmerkingen, terwijl dat voor niets nodig bleek te zijn.
Ness

Anna
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:13 jun 2004, 12:42

Bericht door Anna » 11 feb 2005, 18:13

Weet je, wat je daar schrijft is zo herkenbaar!!!
Ik ken die vooroordelen maar al te goed.
Wat de mensen zeggen, daar trek ik mij niks van aan, en moeten ze zo nodig iets zeggen, dan kunnen ze mar beter tegen rrn weerwoord, komende van mij!!
ieder kind heeft zijn tempo en manier van doen...
Tijd heeft zelf tijd nodig...
Ik gaa hier eerlijk zijn, en zeggen dat ik een flink pak jaren geleden
kind en gezin buiten heb gekieperd en de huisdokter in de plaats heb genomen.
Niet dat hun raad altijd onjuist is, maar ze zijn te steriotype.
Zo moet je kind zijn en zo en anders zijn ze niet normaal.
Mijn huisdokter ziet dat totaal anders!!
boke je kind praat nog niet als een waterval als ik het goed begrijp...
Maar wie weet kan hij al een toren bouwen of al tekenen
terwijl andere kids op die leeftijd nauwelijks hun lepel vast kunnen houden.
Joeri liep zeker 6 maand achter met alles!!
En wij hebben alles gedaan op zijn tempo.
Niks speciaale dokters, gewoon de onze die het een beetje in het oog hield.
En weet je wat??
Ik heb nu een flinke knul van 5 die netjes lettertjes aanwijst in zijn leesboekjes!!
Die even makkelijk kan optellen en beetje aftrekken van 0 tot 10!!
Geef je kind, de tijd kind te zijn!!
En het komt allemaal in orde!!!!

Sarah
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:26 jan 2005, 12:55

Bericht door Sarah » 11 feb 2005, 19:26

Ons Lani stapt al van haar 10.5 maand. Nu is ze 14 maand en ze valt nog steeds om. Ze loopt nog altijd haar eigen beentjes voorbij :lol:
Praten doet ze niet. Toch niet echt bewust. Ze verstaat echter alles wat we vragen en zeggen maar zelf komt er niet veel uit. Mama, papa, ja, nee,... het komt er allemaal te pas en te onpas uit. Voor de rest is het hier een hele dag door "apie" en we weten begot niet wat ze ermee bedoelt. :lol:

Ik vind ook dat elke kind z'n eigen ritme heeft en we kunnen ze niet pushen. Ze zullen later wel genoeg gepushed worden.

Gebruikersavatar
mell
Moderator
Berichten:0
Lid geworden op:20 aug 2006, 14:29

Bericht door mell » 15 jul 2007, 21:05

Ahwel Boke daar heb je gelijk in. Als ik zie wat ze allemaal moeten kunnen op bepaalde leeftijden en gelijk bij ons gaat het dan nog om een baby/peuter.

Wij laten ons kind gewoon haar gang gaan. Stimuleren haar naar haar intresses en pushen niets.

Ze heeft geluk dat ze 2 ouders heeft die hun van de maatschappij niets aantrekken. Trouwens het heeft toch geen zin om je kind te dwingen. Als die het niet wilt dan zal die dat ook niet doen.

En van spreken. Zelf sprak ik pas als ik naar school ging. Mijn ouders zijn ook naar verschillende mensen geweest om dit te onderzoeken maar men vond niets. 1 Dag naar school en ik kwam thuis en mijn kwebbel stond niet meer stil :lol:


Gebruikersavatar
major
Moderator
Berichten:0
Lid geworden op:17 nov 2005, 07:45
Locatie:kortrijk
Contacteer:

Bericht door major » 15 jul 2007, 22:48

awel, dat vind ik ook, zie
we horen vaak opmerkingen als "kan hij dat al?" of "kan hij dit nog niet?" Maar ik heb de neiging te denken dat die vragen enkel van de "oudere" generatie komen. Je kind moet kind kunnen zijn en alles komt zeker vanzelf wel, wanneer ze er zelf behoefte aan hebben. Dàn is het moment om hen te steunen en te stimuleren en "bravo" te zeggen, wanneer ze het zelf willen.
Een papa is een mama met ballen !
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

con
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:08 okt 2006, 20:34

Bericht door con » 15 jul 2007, 23:34

Vind dat ook. 't dochtertje van mijn schoonbroer heeft haar eerste kleuterklasje gedaan nu en de school heeft erop aangedrongen dat ze haar eerste kleuterklas opnieuw doet volgend jaar. Reden zou oa zijn omdat ze heel weinig babbelt en ze zouden ook testen gedaan hebben en die zouden dat ook aangetoond hebben dat ze achterstand heeft. Maar ik heb zoiets van: elk kind heeft zijn eigen karakter: stil of juist erg sociaal. Neen, ze zegt idd niet veel maar ze verstaat wel alles wat je zegt tegen haar en ze antwoordt altijd ja en neen. Maar voor de rest is 't idd een stilleke maar als ze dat al als abnormaal beschouwen? Mijn schoonbroer heeft nu besloten om haar kleuterklasje opnieuw te doen maar in zijn plaats zou ik dat niet gedaan hebben. Laat haar gewoon haarzelf zijn en dat komt wel goed se. De maatschappij is veel te veel gefixeerd op die statistiekskes vind ik, en idd k&g heeft da soms ook.

Gebruikersavatar
mell
Moderator
Berichten:0
Lid geworden op:20 aug 2006, 14:29

Bericht door mell » 16 jul 2007, 13:35

Maar alé beginnen ze nu al met in de eerste kleuterklas kinderen te laten zitten. Dat kan ik toch niet begrijpen.

Een nichtje van mij is in het tweede leerjaar blijven zitten. Men vond dat ze niet kon volgen omdat ze maar in de 80 haalde en geen 90 :shock:

Gebruikersavatar
nikitje
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:11 jul 2007, 16:41
Locatie:Geraardsbergen
Contacteer:

Bericht door nikitje » 16 jul 2007, 14:17

toen ik als onthaalmoeder werkt , zat er bij mij een jongetje ( echt super lief boeleken) toen hij op een dag geevalueerd werd door k&g kwam zijn moeder me vragen of ik al gemerkt had dat hij achter was...

ik vroeg haar hoe ze daarbij kwam... bleek dat volgens k&g die jongen nog niets kon van wat hij moest kunnen.

dit was dus niet waar, hij werd dus na een uurtje observeren geevalueerd, en hij had niks gedaan, maar bij mij deed hij dat wel allemaal, je moest hem wel goed stimuleren, hij was gewoon lui... een beetje overgewicht wat het hem ook niet makkelijk maakte...hij stond toen ook op dieet waardoor hij dus ook veel minder energie had
daar houden ze allemaal geen rekening mee

ik heb haar toen ook gezegt dat ze zich geen zorgen moest maken, want dat haar zoontje dat wel allemaal kon, maar vaak gewoon geen zin had en dat ze zeker nog niet naar dokters moest gaan enzo

als ik haar nu zie dan zegt ze me steeds dat hij goed mee is op school en dat er helemaal niks scheelt met hem

ik vind dat je elk kind apart moet bekijken , er moet mssn wel een standaard zijn waar je je een beetje mee kan meten, maar je mag je niet op die cijfers fixeren vind ik

groetjes annika
Afbeelding

Afbeelding

Bolleke
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:28 mei 2007, 20:59

Bericht door Bolleke » 16 jul 2007, 20:17

We leven in een maatschappij die rap stempels drukt op mensen! En dat haat ik echt!

Ik heb nog gestudeerd voor lerares, en ik kan er niet tegen dat ze een kind dat niet stil kan zitten al snel testen op ADHD! Ik bedoel, het zijn toch kinderen zeker...

Nu moet alles een naam krijgen!

Gebruikersavatar
Katharina
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:15 jun 2005, 16:27
Locatie:Veurne (West-Vlaanderen)
Contacteer:

Bericht door Katharina » 18 jul 2007, 23:23

Ieder kind heeft gewoon zijn eigen tempo...je kan ze maar stimuleren he...het ene kind is gewoon meer geintresseerd in taal, het andere in het lichamelijke, en dan weer in nog andere dingen..
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
Afbeelding


Plaats reactie

Terug naar “Kinderen in de maatschappij”