bevallingsplan

Moderators:Welcome, Moderators

Sigri
Moderator
Berichten:0
Lid geworden op:05 sep 2004, 13:19
Locatie:Wezemaal

Bericht door Sigri » 09 okt 2006, 22:00

Ik wist zelfs niet dat dat bestond een bevallingsplan !
Afbeelding

Afbeelding


Marita
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:31 mar 2005, 18:06

Bericht door Marita » 09 okt 2006, 22:05

mell schreef:Amai hier had ik nog nooit van gehoord.

Maar hier in Mol mocht je alles kiezen wat je wou. Dus het bad gebruiken, zitbal, ... Zelf muziek op of geurtjes, ...
in elk ziekenhuis mag je uit alles wat ze hebben kiezen en tussenin kan je van gedacht veranderen (vb. eerst zitbal, dan rondlopen, dan bad en dan toch maar epidurale). Dat hoef je echt niet op voorhand op papier te zetten.
Niet elk ziekenhuis heeft alles, maar eventueel kan je dat zelf meenemen (een zitbal of baarkruk dat kan nog, een bad is al niet meer te doen)

Dit idee komt van 'internet' en nu ben ik 'dat internet' een beetje aan het bijsturen. Soms zijn het 5 getypte bladzijden.

Katia

Bericht door Katia » 09 okt 2006, 22:06

Marita schreef:(een zitbal of baarkruk dat kan nog, een bad is al niet meer te doen)
:lol::lol::lol::lol::lol:

Marita
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:31 mar 2005, 18:06

Bericht door Marita » 09 okt 2006, 22:08

sandy schreef: Als er iets is wat je stoort tijdens de bevalling, zou ik het gewoon zeggen. Een plan afgeven is in mijn ogen iets van weinig vertrouwen.
Dankjewel Sandy, ik ben blij dat jij dat ook vindt en dat je dat schrijft.

Marita
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:31 mar 2005, 18:06

Bericht door Marita » 09 okt 2006, 22:18

Saartje schreef:Ik heb dat ook niet opgemaakt, omdat ik het volste vertrouwen heb in het medische personeel van het ziekenhuis, anders zouden ze er niet werken he.
En ik ben heel tevreden over het verloop van mijn bevalling en mijn verblijf, dus zo een plan is echt niets voor mij. Ik denk trouwens dat mijn gyn het niet fijn zou vinden als ik met zo een gedetailleerd plan zou afkomen, ik vind dat het overkomt als een gebrek aan vertrouwen. Maar dat is mijn persoonlijke mening he. Ik vind dat alles bespreekbaar moet zijn met je gyn of vroedvrouw, en als je duidelijke wensen hebt moet je ze ook weergeven he.
Mijn beste vriendin had het ook opgemaakt en die haar gyn was er helemaal niet mee opgezet. Het zal verschillen van ziekenhuis tot ziekenhuis.
Saartje, ook bedankt dat jij er zo over denkt.
Volgens mij is geen enkele gynaecoloog daar mee opgezet, maar niet elke gynaecoloog zegt dat. Een vb. iemand wil op een baarkruk bevallen en brengt die dan ook zelf mee. Perineum steunen is dan nogal moeilijk. Commentaar achteraf van de gynaecoloog was: 'op zijn knieën gaan zitten dat wilde hij nog doen, maar er onder gaan liggen dat niet. Het resultaat was dan een heel grote scheur.
Achteraf denk je dan dat die dat beter besproken had met de gynaecoloog en niet dat opgedrongen had.
of: 'ik mocht niet knippen, dus heb ik laten scheuren'
Of....(als je die slechte harttonen ziet en goesting hebt om in te grijpen) 'ik mag niet knippen en geen hulpmiddelen gebruiken'... Die mevrouw zou hare kleine ook graag op hare buik gehad hebben, maar ik ben er mee vertrokken.


Gebruikersavatar
bioMam
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:15 jul 2006, 15:44

Bericht door bioMam » 09 okt 2006, 22:25

Marita schreef:
Katia schreef:wij hebben dat toen mondeling besproken met Jo...
en die vond het niet nodig zo'n plan op te stellen aangezien het ziekenhuis standaard werkt zoals wij willen :lol: en zij van krakdezelfde mening is.
dit klinkt al heel anders en dialoog bestaat ook nog altijd. Wij dringen je niet op wat je niet wil.
sorry maar ik heb echt wel anders meegemaakt en ja ik weet waarom ik thuis wou bevallen: mijn vv(en) kenden mij en ik vertrouwde Kitty: ik zou haar zelfs bij een ziekenhuisbevalling zeker de hele tijd bij mij hebben en da theeft me enorm gerustgestd! Heel anders dan mijn eerdrst (ziekenhuis)bevalling waar ik constant andere "vreemden" rond me kreeg die zo mogelijk nog meer tegen mijn wil hebben gedaan dan ik voor mogelijk had kunnen houdenik heb toen echt echt echt ALLES gehad dat ik niet wou en weet je wat? Ik dierf toen mijne mond niet opendoen en heb het nadien met heel veel moeite moeten verwerken. Ze hebben mij daar toen mentaal half kapot door gekregen.

Het is niet waar Marita dat je in elk ziekenhusi alles kane n mag: er zijn heel veel zieknehuizen waar ze doen uitschijnen dat ze het beste met je voor hebben maar waar het de dokter toch eerder om zijn dan de patiënten hun gemakt te doen is: al veel gyns door de kniën weten gaan om een baby op te vangen? Niks tegen imand persoonlijk hor maar ik weet dat mijn vv me echt op een veel betere manier heeft begeleid dan ik zonder bevallingsplan of elders had kunnen meemaken. Ik wou gewoon nit dat me ooit nog zou overkomen wat ze me met J geleverd hebben (en ik heb er jaren zowel mentaal als fysiek de gevolgen van mogen dragen) en het allerergste vond ik altijd dat de meeste mensen dat niet waar willen hebben dus o ja het zou dan aan mij gelegen hebben zeker? Nee sorry, het was echt de aanpak in dat ziekenhuis die voor mij totaal niet werkte. Toeval wil dat mijn kloon )- ook zo'n ervarin had op diezelfde plek ... Echt toeval !?!?!

Niks persoonlijks maar ik wou effe staven waarom ik het bevallingplan wel degeijk positief vindt en nee niet alle zikenhuizen werken zo standaard maar vaak wordt er toch wel verwacht dat je hun manier volgt ipv dat je je mag concentreren op bevallen en je gevoel mag volgen ...

Van papieren gesproken: normaal dan dat je hun papieren moet invullen en ondertekenen tussen je weeë door? Nee sorry ... zij moeten met mij mee en nie tomgekeerd. ik had er misschen ook nog op moeten zetten "ik wens niet als een zieke mens te worden behandeld die de dokter zijn/haar voorschriftjes moet volgen, ik ben een gezonde rouw die een gezonde baby ter wereld komt zetten en ik wens daar gewoon in bijgestaan te worden maa rniet in gedirigeerd" en jaja geef mij maar ons speeltapijt om op te bevallen ipv die onozele tafel met beugels waar ik ussen de persweeën doo rnog op moest overspringen :shock: vanop dat bed waarop ze me uit de arbeidskamer naar de bevallingskamer hadden gerold.

Bovenstaande punten waaren voorbeelden hè en nee ik heb ook geen muziek opgezet bij de bevalling van R: geen tijd voor hoor, was te druk zeig :lol: maar dat moet je toch op da tmoement zien en aanvoelen en als je het wil, "kunnen" beslissen ... ik wil niet dat ze me op voorhand al ontnemen dat k het kan doen.

Weeën in bad opvangen leek me zalig en viel me tegen dus tja op dat moement zien dus hè. In het ziekenhus mocht ik enkel alleen liggen terwijl ik al wandelend veel makkelijker met de weeën om kon. Och ik ga het gewoon niet blijven zeggen watn ik kan het samenvatten: bevalling 1 zonder plan en in een ziekenhuis (waarvan ik nadien hoorde da thet de bijnam Kazerne heeft) was een hel ; bevalling 2 thuis was een ongeloofelijke ervaring die veel vlotter en fijner verliep.


Degene die de bevalling begeleid die moet gewoon de tijd voor je willen nemen en bereid zijn om door de knieën te gaan ;) dus ...
Afbeelding
Afbeelding

Marita
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:31 mar 2005, 18:06

Bericht door Marita » 09 okt 2006, 22:36

Katia schreef:weet je, ik snap bio wel...
ooit al in het middelheim gewerkt marita? :lol:
dan zou je snappen waarom mensen zo'n blad opmaken, echt waar! (ik ben daar van troia bevallen, blij dat ik van atlanta ergens anders ben bevallen!!!)
Normaal zou het zo moeten zijn zoals Marita zegt, maar het gebeurt ook anders, wees gerust :?

In het Middelheim kom je binnen en beneden aan de balie geven ze al meteen papieren voor een epi mee want 9 kansen op de 10 'heb je dat toch nodig'...
boven kom je binnen en het eerste wat ze zeggen is: "vul snel die papieren van de epi in, dan kunnen we de anesthesist al roepen..." als je dan zegt dat je het zonder wil proberen, lachen ze je letterlijk in je gezicht uit!
Voor de rest is het een mentaliteit van zo rap mogelijk lossen: de moeder op de zenuwen werken en constant vragen of je geen epi wil zodat de moeder het uiteindelijk beu is, het opgeeft en dan toch verdoving nodig heeft... standaard met de verdoving geven ze een bakster om de weeën rapper te laten komen zodat het allemaal rap gaat!
Eer je te weten gekomen bent waarvoor die bakster dient, is de zak al voor de helft leeg :roll: (rap zijn ze wel)

muziek? nee want bij een bevalling heb je daar toch niks aan :roll:

knippen is van zodra je de bevallingskamer inkomt, ze vragen niet eens of je wel geknipt wil worden, dat gebeurd standaard en zelfs door de assistent gynaecoloog :roll:

borstvoeding wordt vanaf de eerste moment gedemotiveerd (ben ik blij dat ik een tegendraadse ben!)


Ik ben echt blij dat het bij Atlanta was zoals jij beschreef Marita, ik wou dat dat bij Troia ook zo gegaan zou zijn...
een bevallingsplan vind ik nog altijd niet nodig, maar ik beval nooit nog in een ziekenhuis zoals het Middelheim!
Ik ken nog een ziekenhuis waar infuus, Synto, vliezen breken en epidurale de regel is want de grote prof wil dat zo. Ik denk dat je daar niets aan kan doen, ook niet met een geboorteplan, maar je kan wel naar een ander ziekenhuis gaan.
Over dat knippen denk ik dat je mis bent, want ook gynaecologen blijven bijscholen. Heel lang geleden waren er veel verzakkingen bij vrouwen en ze dachten dat ze door te knippen konden verhelpen (snellere bevalling en minder uitgerokken weefsels) en er waren ook echt heel veel minder verzakkingen, dus dat is lang systematisch gedaan. Nu blijkt er geen verband te zijn. Die verzakkingen kwam door meepersen als er nog geen volledige ontsluiting is en vanaf de vrouwen door vroedvrouwen gevolgd werden is dat al verbetert. Het percentage knippen of scheuren is nog altijd hoog, maar systematisch knippen bestat niet meer. Jij moest snel bevallen en daardoor kreeg jij zo snel een knip. Ook assistenten doen dat en hechten dat.
en voor BV moet je dus echt de goede personen tegen komen.

Weet je dat wij die kritieken over ons ook lezen en bespreken en kijken wat we kunnen verbeteren.
Als eerste is er die (onterechte) kritiek tussen vroedvrouwen die in het ziekenhuis werken en die thuisbevallingen doen en op basis daarvan hebben wij heel wat bijgestuurd.
Verder worden we soms in karikatuur voorgesteld als het over BV gaat en als gevolg daarvan volgen wij allemaal bijscholing en sturen we onze gewoontes bij.

Marita
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:31 mar 2005, 18:06

Bericht door Marita » 09 okt 2006, 22:39

Sigri schreef:Ik wist zelfs niet dat dat bestond een bevallingsplan !
dat komt over van Amerika en wordt via internet verspreid.

Katia

Bericht door Katia » 09 okt 2006, 22:46

Ik ben blij te horen dat het tegenwoordig niet overal zo is...
ik had al door dat ik er een slecht ziekenhuis had uitgekozen :wink:
het ziekenhuis nu was zo anders! Lieve vriendelijke vv's, bevallen zoals je wil met veel mogelijkheden, mogelijkheid tot eigen vv meebrengen (vooral dat vond ik belangrijk... niets tegen ziekenhuisvv's -nu ik weet dat het ook anders kan toch niet meer- maar ik had er schrik voor eigenlijk en mijn eigen vv kende ik al en vertrouwde ik door en door!), borstvoeding wordt echt gemotiveerd...

Marita
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:31 mar 2005, 18:06

Bericht door Marita » 09 okt 2006, 22:57

Biomam, sorry dat ik je op stang jaag, maar we zaten niet helemaal op dezelfde golflengte. Van geboorteplan stappen we over naar dat ziekenhuis. Een betere reactie (ja, ik weet dat je dat toen nog niet durfde) was toen een brief naar de directie sturen met die zinnen in die je nu geschreven hebt.
De universitaire ziekenhuizen zijn niet altijd ideaal: er lopen veel te veel mensen rond en die personen worden volgens de boekjes opgeleid. Daarvan afwijken is echt niet altijd een slecht idee.
Ik vrees dat als je met een geboorteplan van 5 blz. naar dat ziekenhuis zou gegaan zijn dat ze er ook geen rekening mee gehouden hadden. Ik denk dat thuis en zonder geboorteplan wel een goed idee was.

Een ander probleem dat wij hebben is dat wij met veel te weinig zijn om ons werk goed te doen (val ons dus zeker niet lastig met geboorteplannen) en een heel goede oplossing is een eigen vroedvrouw of kinesiste (er zijn er die alleen dat doen) nemen. Als er 1 persoon alleen voor jou moet zorgen dan krijg je een ideale begeleiding.

Marita
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:31 mar 2005, 18:06

Bericht door Marita » 09 okt 2006, 23:18

bioMam schreef:...

Niks persoonlijks maar ik wou effe staven waarom ik het bevallingplan wel degeijk positief vindt en nee niet alle zikenhuizen werken zo standaard maar vaak wordt er toch wel verwacht dat je hun manier volgt ipv dat je je mag concentreren op bevallen en je gevoel mag volgen ...
Ik werk niet overal, maar ik werk nu wel al 9 jaar als interim en ik kom op die manier in heel veel ziekenhuizen, dus ik kan ook in het algemeen spreken. Ik merk dat als je echt in arbeid in een ziekhuis binnen gaat dat ze je gewoonlijk gerust laten en dat ze de natuur hun werk laten doen zoals jij dat wil (uitz. B in L en jou eerste ziekenhuis). Het probleem is dat heel wat vrouwen niet in arbeid zijn als ze binnen komen en wel willen bevallen.
Verder werd er vroeger in de bouw van de ziekenhuizen niet overal rekening mee gehouden. Zo moet je soms wel met het kindje naar een andere kamer om hem te verzorgen, zo moet je soms naar een verloskamer verhuizen, zo heb ik al geweten dat je met iemand in arbeid door de gangen moet naar een ander verdiep om in de operatiezaal een epidurale te laten steken,....
Als er nu een nieuw ziekenhuis gebouwd wordt of er wordt verbouwd dan houden ze rekening met wat wij vragen, dan krijgen wij op voorhand al de plannen en we kunnen dat nog aanpassen. Het gaat er dan ook op vooruit.
De vrouwen worden mondiger, geven meer kritiek en op basis daarvan worden sommige dingen bijgestuurd.
En...neem maar van mij aan dat ik ook haar op mijn tanden heb en dat ik soms de gynaecologen en pediaters bijstuur.

Marita
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:31 mar 2005, 18:06

Bericht door Marita » 09 okt 2006, 23:24

bioMam schreef: Degene die de bevalling begeleid die moet gewoon de tijd voor je willen nemen en bereid zijn om door de knieën te gaan ;) dus ...
helemaal mee eens.
Willen wel, maar kunnen soms niet geldt soms wel in het ziekenhuis.

Marita
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:31 mar 2005, 18:06

Bericht door Marita » 09 okt 2006, 23:32

Katia schreef:Ik ben blij te horen dat het tegenwoordig niet overal zo is...
ik had al door dat ik er een slecht ziekenhuis had uitgekozen :wink:
het ziekenhuis nu was zo anders! Lieve vriendelijke vv's, bevallen zoals je wil met veel mogelijkheden, mogelijkheid tot eigen vv meebrengen (vooral dat vond ik belangrijk... niets tegen ziekenhuisvv's -nu ik weet dat het ook anders kan toch niet meer- maar ik had er schrik voor eigenlijk en mijn eigen vv kende ik al en vertrouwde ik door en door!), borstvoeding wordt echt gemotiveerd...
ik denk dat je eerste ziekenhuis een grote uitzondering is en dat je 2e ziekenhuis te vergelijken is met de meeste ziekenhuizen.
Alleen over die eigen vv zijn er problemen i.v.m. verantwoordelijkheden, financiën,... daarom moet je dat op voorhand bespreken. De zelfstandige vroedvrouwen hebben meestal al afspraken met bepaalde ziekenhuizen (ze mogen wel niet overal even veel) en gynaecologen.

Katia

Bericht door Katia » 10 okt 2006, 00:34

ja die van ons werkt samen met 2 ziekenhuizen, vandaar dat we daar bevallen zijn en zelfs een nieuwe gyn gekozen hebben die daar ook zit!
Het tweede ziekenhuis staat hier in antwerpen nu wel bekend als 1 van de 2 "natuurlijkste" materniteiten... sint-vincentius is partner daarvan (ik had sint-jozef omdat het dichterbij is)

http://www.gynaecomortsel.be

de website van de materniteit zelfs seh (en ons Atlanta staat er ergens op :lol: )

Gebruikersavatar
Katharina
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:15 jun 2005, 16:27
Locatie:Veurne (West-Vlaanderen)
Contacteer:

Bericht door Katharina » 10 okt 2006, 09:04

Het St. Augustinus in Veurne, waar ik ben bevallen ben ik over het algemeen wel tevreden over...
Alleen was er toch wel een vroedvrouw die serieus op mijn zenuwen heeft gewerkt door aan te dringen een epidurale te nemen, omdat ik nog zo jong ben en blablabla...terwijl ik echt gene wou...
De dag na de bevalling heeft ze wel komen zeggen dat ze nooit had gedacht dat ik het ging volhouden :shock: wel dus :D

Marita wat je mij geantwoord hebt over dat knippen en die tang die de gyn heeft gebruikt...daardoor begin ik nu ook beter de visie te begrijpen van de gyn op dat moment...
Ik dacht dat ze gewoon gehaast was en ervan af wou zijn en daarom zo snel had geknipt...nu zie ik dat toch een beetje anders...

Voor de rest heb ik wel tamelijk goede begeleiding had voor mijn borstvoeding in het ziekenhuis...er waren er wel tussen die daar niet zo voor waren...maar gelukkig anderen ook...

Wel heb ik met nog een vroedvrouw een heel slechte ervaring gehad...ik heb dat ergens op het forum al verteld...
De kinderarts zou komen om Anaïs te onderzoeken maar toen hij kwam was Anaïs aan het wenen tot en met...dus ging hij eerst naar de andere kamers...
Ik stond nog niet sterk in mijn schoenen, was nog een schuchter ding...
Die vroedvrouw probeerde Anaïs te kalmeren, door haar op haar poep te zetten en zat dan met haar vinger in haar mondje en toen vroeg ze nog eens de tut om haar te kalmeren....en da luktje maar niet...Bjorn had al gezegd: Ik zal haar wel pakken...maar die vroedvrouw draaide haar gewoon met haar rug naar hem, zodat hij er niet bij kon :shock: :shock:
Mijn moeder heeft het niet lang kunnen aanzien...ze heeft gewoon haar kleindochter uit die handen gepakt en aan mij gegeven om te kalmeren aan de borst...ik was daar precies nog niet sterk genoeg voor toen...nu zou ik dat meteen doen...
Tegen dat de kinderarts terugkwam was Anaïs mooi kalm...
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
sandy
Moderator
Berichten:0
Lid geworden op:01 aug 2004, 22:41
Locatie:maldegem

Bericht door sandy » 10 okt 2006, 09:10

Ik heb eens gekeken op die site en heb Atlanta gevonden. Heb ik nu de hoofdprijs? :lol: :lol:
Wel mooi van het zh dat ze je die kans geven om een foto van je baby erop te zetten :D
Mama van Yana (11/2/04 om 14.33u) en Milan (6/6/05 om 6.11u).
Gelukkig getrouwd met Filip sinds 21/9/2001.
20/12/07: Laura is geboren!!
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
bioMam
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:15 jul 2006, 15:44

Bericht door bioMam » 10 okt 2006, 09:27

Marita, ik ben blij dat het ook anders kan en dat ze niet overal kazerne-tactieken ;) toepassen maar ik ben nu eenmaal echt geen mesn voor ziekenhuizen - en tja dat is nu zo hè.
Als ik op TV een zieknhuisbevalling ize dan herken ik toch veel van die standaardproecedurens en ik zie vaak een aanpak die me niks aanstaat maar dat is ook persoonlijk natuurlijk. Iedereen zijn/haar ding.
Dat heeft echter niet per sè met dat plan te maken. De reden dat ik zo pro die plannen ben is dat er dan dingen concreet op een rij gezet worden - voor jezelf en dgene die je zal begeleiden. Ik denk dat het beevallingsplan vooral een richtlijn moet zijn om dingen bespreebaar te maken ... net zoals je al opperde eignelijk u dus daar ben ik het mee eens: het moet niet alleen zijn "aankomen en dat in de verpleging hun handen duwen" maar je overloot dat eerst met je gyn of vv. Mocht ik toch naar een zieknehbuis gemoetne zijn de 2de keer dan had ik het wel afgegeven: ik weet dat ik de eerste keer ben dichtgeklapt tijdens de bevlling dus dan heb je dat toch best op papier ... en ja vooral op voorhand bespreken is belangrijk. Wat ik herken bij Katia is dat onze vv alles vanzelfsprekend vond - behlve het eventueel late uitkloppen van de navelstreng en ze heeft uitgelegd wat e daar niet goed aan vond en dat was voor ons dan prima, als de papa ze maar mocht doorknippen ;) zolang het ging. Mijn 2de bevalling is voor mij echt een bewijs dat het heel anders (en veel beter) kon. Ik zou het bijna gezellig kunnen oemen zoals de sfeer toen was :lol: en da's dus echt heel veel waard geweest.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
mell
Moderator
Berichten:0
Lid geworden op:20 aug 2006, 14:29

Bericht door mell » 10 okt 2006, 14:21

Hier waren ze heel vriendelijk. En effectief je mocht kiezen en desnoods bijschaven :lol: . Ik heb maar 2 vroedvrouwen gezien. En dat was er eentje van de nacht en later eentje van de ochtendploeg. Die vroedvrouw is de hele tijd daar geweest, af en toe eens buiten maar verder is er niemand gekomen. Later wel de gyne gekomen.

En ik had het volste vertrouwen in het personeel alsook de gyne dus moest ik op voorhand van een bevallingsplan geweten hebben ik zou het nog niet gebruikt hebben. Die mensen hebben jaren ervaring en ik: ahwel ik ging voor de eerste keer bevallen, weet ik dan veel hoe het in zijn werk gaat.

Zo hebben ze mijn dochtertje prima opgevangen na afloop. Ik heb haar eventjes mogen zien en toen hebben ze haar naar de speciale afdeling gebracht omdat ze zo licht woog. Maar daar mocht ik altijd bij haar en de eerste dagen mocht ik haar zoveel bij mij nemen als ik wou. Hoewel slapen en in het verwarmd bedje natuurlijk het beste aan te raden was. :wink:

En bv. Daar hebben ze geen enkel probleem van gemaakt. Ik heb zelfs via het ziekenhuis tijdens mijn zwangerschap een infoavond gaan volgen. Ze staan er hier heel positief over en doen er alles aan om zoveel mensen tijdens zo'n infoavond te bekeren :lol:

Zelfs toen Maaike dus in dat verwarmd bedje lag mocht ik bv geven. Wel heb ik moeten afkolven omdat men wilden zien hoeveel ze dronk. Ze viel ook in slaap aan de borst en ze mocht zeker niet te veel meer afvallen. Maar na het flesje mocht ik haar altijd aanleggen als ik wou. Geen enkel probleem.

En dat laatste zijn zo dingen die ik nooit zou geweten hebben en als ik het dan in een bevallingsplan ik weet niet wat had over geschreven had ze misschien geen bv gehad daardoor.

Katia

Bericht door Katia » 10 okt 2006, 16:32

bioMam schreef:Wat ik herken bij Katia is dat onze vv alles vanzelfsprekend vond - behlve het eventueel late uitkloppen van de navelstreng en ze heeft uitgelegd wat e daar niet goed aan vond en dat was voor ons dan prima, als de papa ze maar mocht doorknippen ;) zolang het ging. Mijn 2de bevalling is voor mij echt een bewijs dat het heel anders (en veel beter) kon. Ik zou het bijna gezellig kunnen oemen zoals de sfeer toen was :lol: en da's dus echt heel veel waard geweest.
yep, ik vond dat zoiets als een gezellig avondje thuis of ergens anders iets eten met vrienden ofzo :lol::oops:
Het is nu ook niet dat ik enorm heb afgezien he...dus ja.
En met Jo erbij hebben we tussen de weeën door zitten lachen en grollen en moppen vertellen :lol: was gewoon zalig! Alleen voor de sfeer zou ik al willen bevallen terug, maar dat is hier niet meer van toepassing nu. We hebben 2 gezonde kindjes, we houden het hierbij.

spotje
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:14 dec 2005, 11:23
Locatie:De Kust

Bericht door spotje » 10 okt 2006, 17:45

Het ZH waar ik bevallen ben houdt goed rekening met wat men wil. Je bent elk moment welkom bij de VV's en ze geven je alle uitleg die je maar wenst.
Daarnaast organiseert K&G rondleidingen en geeft je alle info.
K&G hier staat enorm achter het geven van BV 8)

Het is de filosofie om zo weinig mogelijk in te grijpen en de natuur zijn gang laten gaan.

Zo komt het dat ik pas op het max van overtijd gaan ingeleid werd (wat spijtig genoeg mislukte). Omdat mijn lichaam op was, kwam er geen baxter meer: ook slecht voor de baby.

Omdat het dan niet van nature toch in gang ging, opnieuw ingeleid, met bakster omdat die pillen bij mij geen effect hebben.

Ik heb heel lang gearbeid en veel steun gehad aan de VV's;
Ze wisten dat ik onder water wou bevallen, en ze hielpen mij om de pijn te verzachten: met de bal: en dat hielp.
Jammer genoeg was ik op (had al uren gearbeid) en toen toch epi.

Het is dus MIJN keuze geweest, ik kon nu geen onderwaterbevalling meer ondergaan.

Toen dat laatste randje maar niet wou verstrijken, hebben ze een KS gedaan, omdat er geen andere mogelijkheid meer was.


Ik kon Timothy niet meteen aanleggen: hij moest de nacht in de couveuse doorbrengen omdat hij vruchtwater ingeslikt had.
's Morgens pas kon ik hem aanleggen.
Omdat hij zo zwaar was en omdat ik KS had ondergaan ging het niet: het kwam te traag op gang en er was te weinig van die voormelk om aan de behoefte van Timothy te voldoen.

Maar ik verzeker je: die VV's hebben ALLES geprobeerd omdat ik de BV op gang zou krijgen en behouden.

Helaas.... :?

Toch ben ik zeer tevreden over hoe zij mij trachtten te helpen :wink:
Afbeelding
Afbeelding

Marita
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:31 mar 2005, 18:06

Bericht door Marita » 10 okt 2006, 20:56

Katharina schreef:Het St. Augustinus in Veurne, waar ik ben bevallen ben ik over het algemeen wel tevreden over...
Alleen was er toch wel een vroedvrouw die serieus op mijn zenuwen heeft gewerkt door aan te dringen een epidurale te nemen, omdat ik nog zo jong ben en blablabla...terwijl ik echt gene wou...
De dag na de bevalling heeft ze wel komen zeggen dat ze nooit had gedacht dat ik het ging volhouden :shock: wel dus :D

Marita wat je mij geantwoord hebt over dat knippen en die tang die de gyn heeft gebruikt...daardoor begin ik nu ook beter de visie te begrijpen van de gyn op dat moment...
Ik dacht dat ze gewoon gehaast was en ervan af wou zijn en daarom zo snel had geknipt...nu zie ik dat toch een beetje anders...

Voor de rest heb ik wel tamelijk goede begeleiding had voor mijn borstvoeding in het ziekenhuis...er waren er wel tussen die daar niet zo voor waren...maar gelukkig anderen ook...

Wel heb ik met nog een vroedvrouw een heel slechte ervaring gehad...ik heb dat ergens op het forum al verteld...
De kinderarts zou komen om Anaïs te onderzoeken maar toen hij kwam was Anaïs aan het wenen tot en met...dus ging hij eerst naar de andere kamers...
Ik stond nog niet sterk in mijn schoenen, was nog een schuchter ding...
Die vroedvrouw probeerde Anaïs te kalmeren, door haar op haar poep te zetten en zat dan met haar vinger in haar mondje en toen vroeg ze nog eens de tut om haar te kalmeren....en da luktje maar niet...Bjorn had al gezegd: Ik zal haar wel pakken...maar die vroedvrouw draaide haar gewoon met haar rug naar hem, zodat hij er niet bij kon :shock: :shock:
Mijn moeder heeft het niet lang kunnen aanzien...ze heeft gewoon haar kleindochter uit die handen gepakt en aan mij gegeven om te kalmeren aan de borst...ik was daar precies nog niet sterk genoeg voor toen...nu zou ik dat meteen doen...
Tegen dat de kinderarts terugkwam was Anaïs mooi kalm...
er zijn overal wel enkele probleemgevallen (of personen die met bepaalde dingen iets minder geduld hebben). Gelukkig is dat een heel kleine minderheid, maar over die wordt er het meeste gesproken.
Wat wel erg is is dat wij met onvoldoende zijn om alles goed te doen. We kunnen niet altijd langs iemand blijven in arbeid en we hebben niet altijd een half uur om te helpen met de BV.

Marita
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:31 mar 2005, 18:06

Bericht door Marita » 10 okt 2006, 21:06

bioMam schreef: Als ik op TV een zieknhuisbevalling ize dan herken ik toch veel van die standaardproecedurens en ik zie vaak een aanpak die me niks aanstaat maar dat is ook persoonlijk natuurlijk.
Ik volg die programma's niet en er zijn niet echt standaardprocedures. Het zijn echt de vrouwen zelf die een epidurale vragen en dan hebben ze automatisch een perfusie en dan (toch standaardprocedure?) is er geen reden meer waarom je de zaken niet zou versnellen.
In het ziekenhuis is er de mogelijkheid voor een epidurale (thuis niet) en ook al push je niet de mama's vragen dat. Het is al zo moeilijk (en zo sadistisch) om dat op 9 cm af te raden.

Marita
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:31 mar 2005, 18:06

Bericht door Marita » 10 okt 2006, 21:12

bioMam schreef: De reden dat ik zo pro die plannen ben is dat er dan dingen concreet op een rij gezet worden - voor jezelf en dgene die je zal begeleiden. Ik denk dat het beevallingsplan vooral een richtlijn moet zijn om dingen bespreebaar te maken ... net zoals je al opperde eignelijk u dus daar ben ik het mee eens: het moet niet alleen zijn "aankomen en dat in de verpleging hun handen duwen" maar je overloot dat eerst met je gyn of vv.
het probleem met die bevallingsplannen is dat dan de soepelheid en het overleg weg is. Je dwingt ons tot bepaalde dingen en je hebt op voorhand geen rekening gehouden met dingen die je niet op voorhand kon weten en het staat dan nog altijd zwart op wit.
Zonder plan is ook alles bespreekbaar en dan gaat dat veel soepeler.

Marita
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:31 mar 2005, 18:06

Bericht door Marita » 10 okt 2006, 21:18

bioMam schreef: Mijn 2de bevalling is voor mij echt een bewijs dat het heel anders (en veel beter) kon. Ik zou het bijna gezellig kunnen oemen zoals de sfeer toen was :lol: en da's dus echt heel veel waard geweest.
Ook een ziekenhuisbevalling kan een heel aangename ervaring zijn, ook wij kunnen voor een aangename, gezellige sfeer zorgen. Zelfs als het druk is proberen we dat nog. Het lukt wel niet met elk koppel en hoe drukker hoe moeilijker.

Gebruikersavatar
Dagmar
Moderator
Berichten:0
Lid geworden op:07 mar 2004, 19:49
Locatie:Schaffen

Bericht door Dagmar » 10 okt 2006, 21:18

Om een "totaal overbodige" reactie te geven.. Ik ben twee keer heel tevreden geweest van de vroedvrouwen (ahja, de gyn was twee keer te laat :lol: ) en ik denk niet dat het anders gestaan zou hebben in mijn geboorteplan.. :lol: :wink: Ik ben dus gewoon content van hoe het gelopen is..
En de bv, ik ben blij dat ze mij op dag 3 door een dip gesleurd hebben of ik zou hier ergens anders op het forum niet kunnen zagen dat ik de bv maar niet afgebouwd krijg.. :lol:
Laatst gewijzigd door Dagmar op 10 okt 2006, 21:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Foto's!!!

toekomstige meter van Monchichi ;-)

Marita
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:31 mar 2005, 18:06

Bericht door Marita » 10 okt 2006, 21:28

mell schreef:Hier waren ze heel vriendelijk. En effectief je mocht kiezen en desnoods bijschaven :lol: . Ik heb maar 2 vroedvrouwen gezien. En dat was er eentje van de nacht en later eentje van de ochtendploeg. Die vroedvrouw is de hele tijd daar geweest, af en toe eens buiten maar verder is er niemand gekomen. Later wel de gyne gekomen.
de gewone gang van zaken is dat je 1 vroedvrouw ziet en je eigen gynaecoloog. Soms een 2e tegen de bevalling (1 voor de mama en de 2e voor het kindje) en bij elke verandering van ploeg komt er een andere.
In universitaire ziekenhuizen is dat soms heel anders. Als je dan een privégynaecoloog hebt dan is het hetzelfde, maar als je dat niet hebt (m.a.w. als je daar niet voor betaald) dan zie je soms heel veel mensen. Wij werken nog 8 (11,12 of soms 6h), maar de gynaecologen (meestal assistenten) zijn per 2 voor een halve dag bezig: 6 op 24h en dan nog studenten geneeskunde en leerling vroedvrouwen. Als je dan een lange arbeid hebt dan heb je veel mensen gezien.

Gebruikersavatar
bioMam
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:15 jul 2006, 15:44

Bericht door bioMam » 11 okt 2006, 15:32

Katia schreef:Alleen voor de sfeer zou ik al willen bevallen terug, maar dat is hier niet meer van toepassing nu. We hebben 2 gezonde kindjes, we houden het hierbij.
:shock: voorlopig dan toch? Of definitief?? En de 19 andere dan ??? ;)
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
bioMam
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:15 jul 2006, 15:44

Bericht door bioMam » 11 okt 2006, 15:34

Marita schreef:
bioMam schreef: Mijn 2de bevalling is voor mij echt een bewijs dat het heel anders (en veel beter) kon. Ik zou het bijna gezellig kunnen oemen zoals de sfeer toen was :lol: en da's dus echt heel veel waard geweest.
Ook een ziekenhuisbevalling kan een heel aangename ervaring zijn, ook wij kunnen voor een aangename, gezellige sfeer zorgen. Zelfs als het druk is proberen we dat nog. Het lukt wel niet met elk koppel en hoe drukker hoe moeilijker.
vast wel maar ik ben zo een "moeilijke" hè ;) en ik was maar wat blij dat ik thuis mocht blijven maar ik ken er meer die het omgekeerd beter zien zitten: elk zijn ding dus :lol:
Afbeelding
Afbeelding

Katia

Bericht door Katia » 11 okt 2006, 16:17

Laat mij zeggen dat deze bevalling zijn sporen heeft achtergelaten en ik er precies niet echt overheen raak...
we hebben 2 keer "problemen" gehad (is een groot woord maar ik vind er geen ander... eerst met Troia grote kans op vroeggeboorte en nu met Atlanta te vroeg geboren) en 2 keer heel veel geluk gehad... een 3e gaat misschien niet zoveel geluk hebben... ik durf gewoon niet meer.
Ik sluit niet uit dat ik binnen enkele jaren toch nog anders zeg zenne, maar momenteel heb ik het gevoel dat ik echt niet meer wil.

Gebruikersavatar
bioMam
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:15 jul 2006, 15:44

Bericht door bioMam » 11 okt 2006, 16:50

Katia schreef:momenteel heb ik het gevoel dat ik echt niet meer wil.
tja geniet maar al van die 2 prachtdochters hè en dan zien we later wel ;) want ik (her)ken dat gevoel ...
Afbeelding
Afbeelding


Plaats reactie

Terug naar “De bevalling”