Weer een nieuweling..

Moderators:Welcome, Keppebolle, Moderators

Plaats reactie
miranda79
Pas blauw
Weer een nieuweling..

Bericht door miranda79 » 18 jan 2005, 11:14

Hallo, ik heb me net aangemeld op dit forum, omdat ik gister heb ontdekt dat ik echt zwanger ben! Ik ben bekend met dit soort fora, maar natuurlijk niet met zwangerschap :P Dus daarom heel graag een forum waar ik al mijn vragen kan stellen en ervaringen kan uitwisselen.

Even nog iets over mezelf: ik ben dus Miranda, en 25 jaar. Ik en mijn vriend probeerden al ruim een jaar zwanger te worden, maar dit was erg lastig. Ik ben/was namelijk heel onregematig ongesteld, en dacht dat ik daardoor ook niet zwanger kon worden...

Het is allemaal nog zo nieuw voor mij, ik ben zelfs nog niet naar de huisarts geweest en weet dus nog niet hoelang ik al zwanger ben. Vandaag ga ik dus een afspraak maken...

Nou, ik hoop dat ik veel steun heb en leer van dit forum!
Groetjes Miranda

Boke
Pas blauw

Bericht door Boke » 18 jan 2005, 11:26

Ben hier zelf ook nog niet zo lang, maar ik heet je alvast welkom. En steun zal je wel krijgen van de mensen. Daar ben ik zeker van!
Groetjes
Afbeelding

Afbeelding

miranda79
Pas blauw

Bericht door miranda79 » 18 jan 2005, 11:27

Thanks Boke, ik ben me nu een beetje aan het inlezen, en klopt het dat dit niet zo'n heel groot forum is? Er zijn wel veel verschillende onderwerpen zag ik, dat is wel fijn!

Anna
Pas blauw

Bericht door Anna » 18 jan 2005, 11:46

van harte gefeleciteerd!!!
Geniet van je zwangerschap!!
Kleine forums hebben zo hun voordellen hoor!!!
Hou ons op de hoogte met je net ontdekte zwangerschap!!

Dagmar
Moderator

Bericht door Dagmar » 18 jan 2005, 11:46

Hoi Miranda,

Welkom op het forum! Het is hier inderdaad nog niet zo groot, maar eens dat het forum meer en meer bekend wordt, zullen er wel meer mensen komen en wordt het hier wel vanzelf groot! Hopelijk voel je je hier snel thuis en lezen we veel van je.. Want als we hier ding gemeen hebben, dan is het dat we dol zijn op baby's!!!

Natuurlijk een dikke proficiat met je zwangerschap! Ik wens je negen aangename maanden toe zonder al te veel kwaaltjes!!

Groetjes..
Laatst gewijzigd door Dagmar op 03 feb 2005, 12:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Foto's!!!

toekomstige meter van Monchichi ;-)

miranda79
Pas blauw

Bericht door miranda79 » 18 jan 2005, 12:54

Bedankt :wink: , Ik bedoelde met een klein forum, dat ik bang was dat er bijna nooit iemand online was. Maar dat zal dus wel meevallen zo te zien :D

En ik hou jullie zeker op de hoogte! Ik ga nu toch even de dokter bellen wat ik nou eigelijk moet doen.... (jaja, zó pril is het dus :wink: )

Anna
Pas blauw

Bericht door Anna » 18 jan 2005, 13:27

Wel als je naar de dokter gaat zal die wellicht bloed willen.
Niet dat hij een vampier is of zo hoor!!
:lol:
Daarmee zul je dan voor 100 procnt zeker zijn van je zwangerschap!!
Met die papieren kun je dan naar een gynicoloog.
En die zal je dan grondig onderzoeken, een micro op je buik plaatsen,en op een goede keer zul je precies een treintje horen rijden, dat zijn de hartslagen van je kindje.
Nu is messchien nog beetje vroeg, maar binnenkort.
En binnen een bepaalde tijd zullen ze ook een echographie willen.
Om te zien of alles daarbinnen netjes op zijn plaats ligt.
Zorg ervoor zeker een foto te vragen van die echo!!
Dat zal je heel lang, je leven lang, heel mooi herinneringen geven.
Geniet ervan hoor!!
(behalve messchien niet van dat bloed prikken!!)
Heb je nog vragen???
Er zitten hier veel vrouwen die het zeker nog beter weten dan ik!!

miranda79
Pas blauw

Bericht door miranda79 » 18 jan 2005, 13:46

Ik heb net dus de dokter gebeld, en de assistente zei dat ik meteen de verloskundige moest bellen. Dat heb ik dus gedaan, verteld dat ik 'denk' dat ik zwanger ben, en ze vroeg me wanneer ik voor het laatst menstrueerde. Hierna heeft ze wat uitgerekend, en nu moet ik pas 22 februari langkomen voor de echo.. Wel heel laat vind ik, omdat ik het eigelijk nog niet eens zeker weet.. Maarja, dat had ik nog duidelijker moeten zeggen tegen de huisarts, en dan kon ik bloed laten prikken.

Ik kon idd een foto meekrijgen, dat was dan 3.50, dus dat ga ik zeker doen!

Anna
Pas blauw

Bericht door Anna » 18 jan 2005, 13:53

Wel dan zeg je maar tegen je huissarts dat je wilt dat er bloed word afgenomen!
Heb je al de toxoplosmose gehad???
Niet panikeren,is niks om je zorgen om te maken, daarmee heb je de juiste "smoes" om bloed te laten trekken!!
Via je huisarts dan.

miranda79
Pas blauw

Bericht door miranda79 » 18 jan 2005, 13:57

toxoplosmose? Ik zou niet weten wat dat is? Maar je hebt gelijk, ik laat nu toch bloed prikken, want het iszo stom als ik over ruim een maand bij de vk kom, en het blijkt een schijnzwangerschap te zijn....

Ik heb net weer terug gebeld, en uitgelegd waarom ik twijfel (2 keer test gedaan maar beide keren heel licht streepje, maar streepje is streepje dacht ik?) Maar het klopte wel! Het was idd nu afwachten tot die echo...

Anna
Pas blauw

Bericht door Anna » 18 jan 2005, 14:24

laat zo vlug mogelijk bloed trekken, afnemen!!
Dan ben jij gewoon zeker!!
En je zegt maar tegen de huissarts dat je denkt nooit toxoplasmose te hebben gehad.
En als er een roze streepje was in je test, dan ben je zwanger hoor.
Zeker ben ik niet, maar die test die kunnen zwangerschapshormonen kennen.
En die heb je, of je hebt ze niet!!

Toxo plasmose ook de katteziekte genaamd is een ziekte waarvoor een zwangere vrouw moet uitkijken.
Tenzij je die al gehad hebt!!
Heb je die niet gehad, dan is het heel simpel.
Je moet ervoor zorgen, geen rauw vlees te eten.
Vlees dus, bakken koken of grondig braaden.
Verse groenten, veel wassen.
En ook geen rauwe kazen eten.
Maar die zijn er bijna niet, in ons land.
En verder de kattenbak zeker uitwassen met een stevig paar handschoenen en daarnaa je handen ook weer wassen.
Hetzelfde geld voor vis.
Geen rauwe vis.
met andere vragen kan je hier zeker terecht.
Nu zegt men dat baby's die totxoplasmose hebben via je buik, dat die blind kunnen geboren worden!!
Eerlijk gezegd, dit is zo erg overdreven hoor!!
Maar een beetje oppassen met de bovenstaande "regeltjes" kan zeker geen kwaad.
En ja schaapsvlees, moet ook vermeden worden, zeggen ze...
Maar dat weet ik niet zo goed...
Messchien weet Dagmar dat beter.

Dus je laat bloed afnemen door de dokter en je vraagt of hij wil laten analyseren of je wel of niet de toxo al gehad hebt.
heb je die niet, beetje oppassen, heb je die wel al gehad, dan ben je imum en mag je lekkere verse rauwe vanalles eten!!

Ness
Pas blauw

Bericht door Ness » 18 jan 2005, 16:00

welkom Miranda, en proficiat met je zwangerschap!! Hopelijk vlot alles een beetje goed. Heb je al een afspraak voor bloed te laten trekken, dan weet je zeker dat je zwanger bent. En inderdaad, als je zo blij bent zwanger te zijn, is dat lange wachten op een eerste afspraak niet zo leuk!!!
We hebben ook telkens een jaar moeten proberen eer we zwanger waren zowel van ons eerste zoontje Lukas als de broer die er nu aankomt in april.

zo, we zullen elkaar hier nog wel tegenkomen,
salukes
Ness

Nicolle
Pas blauw

Bericht door Nicolle » 18 jan 2005, 19:52

Hoi Miranda, welkom hier. Je zult hier vast veel dingen naar je gading vinden en veel antwoorden op je vragen. Maar doe ook lekker wat je hart ingeeft!
Gefeliciteerd met je zwangerschap, neem veel rust, je zult het nog nodig hebben!
Groetjes, Nicolle
mama van Sia, Jessie en Nils

Dagmar
Moderator

Bericht door Dagmar » 18 jan 2005, 20:09

Toxoplasmose: hoe te vermijden tijdens de zwangerschap?

Toxoplasmose is een ziekte die veroorzaakt wordt door een parasiet en weinig gevolgen heeft buiten de zwangerschap. Bij niet-geïmmuniseerde zwangere vrouwen kan ze daarentegen ernstige schade veroorzaken aan de foetus. Ziehier enkele eenvoudige regels om deze aandoening te vermijden.

Waarover gaat het?

Toxoplasmose wordt veroorzaakt door een parasiet, toxoplasma gondii. Het gaat om een protozoön, d.w.z. noch een virus, noch een bacterie, dat tot dezelfde familie behoort als de amoeben. Om zich te kunnen ontwikkelen, moet het verschillende gastheren kunnen besmetten, zoals mensen, runderen, schapen, konijnen, ratten en vogels, maar vooral katten. De kat is immers zijn definitieve gastheer, bij wie het zich zal voortplanten. Bij zwangere vrouwen kan het door de placenta gaan en de foetus bereiken. De besmetting bij de mens gebeurt oraal (langs de mond), door inname van besmet voedsel of via de handen. Zo kunnen groenten besmet raken door de parasiet, want katten scheiden hem uit in de stoelgang, en hij kan meer dan een jaar in de grond blijven.

Wat zijn de risico’s?

Eén op de twee vrouwen is niet geïmmuniseerd tegen toxoplasmose. Ze is met andere woorden niet in contact geweest met de parasiet. Een al geïmmuniseerde vrouw loopt geen enkel risico om besmet te raken tijdens de zwangerschap. Is ze daarentegen niet geïmmuniseerd als ze zwanger raakt, dan bedraagt het risico ongeveer 1 %. Dat kan laag lijken, maar de kans dat de ziekte overgedragen wordt op de foetus, bedraagt ongeveer 30 %, en als de foetus besmet raakt, riskeert hij in 10 % van de gevallen onherstelbare schade. Bovendien bestaat er nog geen behandeling om het risico op blijvende letsels te elimineren.

Wat moet u doen?

Het eten van rauw vlees, ongeacht van welk dier, is de belangrijkste risicofactor. Vandaar dat het aan te raden is alle vleesgerechten goed te bakken. Ook contact met de grond is een besmettingsfactor, dus kunt u het maar beter beperken (onder meer als u tuiniert) en moet u rauwe groenten grondig spoelen. Ververs ook regelmatig de kattenbakvulling. Wat reizen naar het buitenland betreft: volgens sommige studies is er een risico bij reizen buiten Noord-Amerika en Europa, maar het is moeilijk om hierover precieze aanbevelingen te formuleren.

Bron: http://www.e-gezondheid.be

teacher
Pas blauw

Bericht door teacher » 18 jan 2005, 21:12

Hartelijk welkom op dit toffe forum en proficiat met je zwangerschap.

Wij verwachten ons eerste kindje binnen een goede maand.

Groetjes Glenn.

miranda79
Pas blauw

Bericht door miranda79 » 21 jan 2005, 13:55

Bedankt voor al jullie reacties!

Ik maak me nu toch zorgen om die toxoplasmose. Ik heb twee katten, zelf altijd de bak verschoont, heb de laatste tijd juist veel rauw vlees gegeten (filet american)...

Dus nu ga ik de huisarts echt weer lastig vallen, en eisen dat ik bloed wil laten prikken.

Omdat ik zo onzeker ben over de uitslag van de test, heb ik via internet een nieuwe besteld (was veel goedkoper!). die zal vandaag verschijnen, en dan zal ik hem meteen doen.

Verder ga ik vandaag een mooi babyboek zoeken (als de test natuurlijk nog/weer positief is :P , maar ik ga een keer van het goede uit, hihi) met allemaal foto's of plaatjes per week...

Nicolle
Pas blauw

Bericht door Nicolle » 22 jan 2005, 12:45

hou ons wel even op de hoogte over je de test, wil je. Je maakt het nl. zo wel erg spannend!
Waar woon je trouwens, in Nederland of in België?

In NL wordt er nl. bijna geen bloed geprikt zoals dat bijna maandelijks in België gebeurd (tijdens een zwangerschap dan...)

Succes!
Groetjes, Nicolle

miranda79
Pas blauw

Bericht door miranda79 » 22 jan 2005, 14:10

Ik woon in nederland, en er wordt inderdaad niet zomaar bloed geprikt :?

En die test? Ik ben dus echt hartstikke zwanger! Deze was zo duidelijk, zelfs de test streep was nog duidelijker dan het controle streepje! Dus ik denk dat ik twee dingen verkeerd heb gedaan: Misschien het teststaafje toch niet nat genoeg, en ik heb de tijd (3minuten) niet afgewacht... Ik keek gister namelijk nog een keer naar de test (die ik dus al had gedaan en niet duidelijk was) en nu was ie ineens wel duidelijk? Oké, na de verstreken tijd is de test niet meer betrouwbaar staat in de bijsluiter, maar dit zegt me toch meer dat ik gewoon weer te ongeduldig was....

Haha, en nu heb ik dus nog 2 ongebruikte testen over...

Enne, ik ga het zo meteen aan mijn ouders vertellen!!!

Nicolle
Pas blauw

Bericht door Nicolle » 22 jan 2005, 14:12

dan nogmaals harte gefeliciteerd! Doe lekker rustig aan en hopelijk zien we je hier nog vaak en lang!
Groetjes, Nicolle

Anna
Pas blauw

Bericht door Anna » 22 jan 2005, 14:56

hier zit men niet op een keer meer of minder bloed te prikken!!
hier moet dat uiteraard door een huisdokter of verpleegster gebeuren, maar het gebeurd zeker één keeer per maand per zwangerschap.

Nu even over de toxoplasmose...

De baby kan in de eerst^prille maanden nauwelijk schaade hebben.
niet met die americain in zitten!!
gewoon vanaf nu, ophouden als je het niet weet of je al imum bent.
En de kattenbak....
ik heb met al mijn kinderen nooit de toxo gehad.
En door naar de dokter goed te luisteren, kan je niks overkomen...
Dus als jullie vragen hebben, stel ze dan aan mij!!
Ik weet veel of hoe ik ze moet vermijden die toxo!!
Katttenbak...
Doe een paar goede huishoudhandschoenen aan, en was dan maar die bak!!
Daarnaa flink je handen wassen, en wil je zeker zijn, haal dan een flesje
dettol waszeep voor je handen in de apotheek.
Die ontsmet grondig!!
Die zeep ik niet zo duur en komt in zo een flesje.
Ik denk dat je met een flesje gemakklijk vier maandendoet!!
Hetzelfde geld voor tuinieren, handschoenen aandoen, en daarnaa weer flink wassen die handen.
Geen rauw vlees, nog vis.
Geen rauwe eiren ( vb er zijn mensen die rauwe eireren doen in hun aardappelpuree!!)
verse groenten en fruit zijn gezond voor moeder en kind, maar wassen, wassen wassen!!!
En heb je twijfels, ik kom een paar keer per dag kijken, en wil jullie gerust helpen!!
Even wat taboe's uit de wereld helpen....
Patee mag!!! Niet te veel uiteraard, gewoon soms een boterham met patee mag wel, niet alle dagen he!!
Patee word gekookt.
Mosselen mag, tenzij je ze liever rauw lust!! :shock:
Salami is rauw, dus beter niet!
Maar alle soorten boterhamworst mag.
rauwe ham mag niet, want het woord zegt het zelf.
Geen rauwe kazen eten.
Maar er zijn er echt weinig, en anders MOET het op het etiket staan.
Smeerrkaasn schijfje Gouda kaas, allemaal in orde..
En booredevol melk!!
Steeds tot jullie dienst....
Janewaye

jenniferv
Pas blauw

Bericht door jenniferv » 22 jan 2005, 17:34

Hey,

Welkom op dit fantastisch forum!!!
Gefeliciteerd met je zwangerschap, geniet ervan!!

Ik ben net voor het eerst mama geworden van een flinke dochter Lucy.

Je niet teveel zorgen maken over die toxoplasmoze hoor, als je de richtlijnen volgt kan je niks overkomen.

Anna
Pas blauw

Bericht door Anna » 22 jan 2005, 18:06

Voila!!!
En jenny die weet dat ook!!
Kijk op pagina één van deze topic!!!

Keppebolle
Moderator
Contacteer:

Bericht door Keppebolle » 22 jan 2005, 19:41

Hallo,

Welkom op de forum en proficiat met jullie zwangerschap.

Groetjes,
Afbeelding

AfbeeldingAfbeelding

Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “Voorstelling van jezelf”