leefwereld VijfTV op zo 23/09 om 19u

Moderators:Welcome, Moderators

Gebruikersavatar
major
Moderator
Berichten:0
Lid geworden op:17 nov 2005, 07:45
Locatie:kortrijk
Contacteer:
leefwereld VijfTV op zo 23/09 om 19u

Bericht door major » 22 sep 2007, 20:50

Morgen, zondag, is er op VijfTV een uitzending over alcolholgebruik en zwangerschap, en hoe vele vrouwen de verkeerde informatie krijgen en wat nu in feite het effect is van alcohol op een ongeboren kind.
Wij nemen het iig op !
Een papa is een mama met ballen !
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


Gebruikersavatar
mell
Moderator
Berichten:0
Lid geworden op:20 aug 2006, 14:29

Re: leefwereld VijfTV op zo 23/09 om 19u

Bericht door mell » 22 sep 2007, 21:44

major schreef:iig
:?: ik kom er niet op

ah da's precies wel interessant dan. Hopelijk vergeet ik het dan niet. Bedankt voor de tip!!

Gebruikersavatar
major
Moderator
Berichten:0
Lid geworden op:17 nov 2005, 07:45
Locatie:kortrijk
Contacteer:

Re: leefwereld VijfTV op zo 23/09 om 19u

Bericht door major » 22 sep 2007, 22:04

mell schreef:
major schreef:iig
:?: ik kom er niet op

ah da's precies wel interessant dan. Hopelijk vergeet ik het dan niet. Bedankt voor de tip!!
sorry :oops: iig = in ieder geval
Een papa is een mama met ballen !
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
babz
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:21 jul 2007, 18:26
Locatie:8000

Bericht door babz » 24 sep 2007, 09:52

Heb gekeken :shock:.
Afbeelding

Gebruikersavatar
mell
Moderator
Berichten:0
Lid geworden op:20 aug 2006, 14:29

Bericht door mell » 24 sep 2007, 14:28

En vertel eens wat meer. Ik heb het natuurlijk weer gemist :roll:


Gebruikersavatar
babz
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:21 jul 2007, 18:26
Locatie:8000

Bericht door babz » 24 sep 2007, 17:02

Vond het persoonlijk vrij interessant. Namelijk over FAS (Foetaal Alcohol Syndroom) wist 'k bijzonder weinig af. Het verschil met FADS ontsnapt me momenteel wel even.

Over de uitzending zelf:
* er werd een aanstaande mama gevolgd die tijdens haar zwangerschap verder bleef drinken en zich niet echt van kwaad bewust was... Ze somde ook naarstig op wat ze zo allemaal dronk :roll:.
Toen het kindje geboren was, toonden ze haar opnieuw. Haar kindje was volop aan 't wenen want het had voortdurend last van krampjes. Ze was dat kindje precies aan 't rondzwieren (ik werd er zelf mottig van) en op het rugje aan 't kloppen (letterlijk dan).
* ze volgenden ook een ouder koppel die een kindje geadopteerd hadden (was nu ongeveer 7 jaar) en waarvan ze vermoeden dat hij dit syndroom had. Na nader onderzoek bleek dus dat de biologische moeder een alcoholprobleem had tijdens de zwangerschap. Ze hebben dan ook meer onderzoek gedaan bij dat jongetje (omdat hij de uiterlijke kenmerken vertoonde) en hij bleek inderaad FAS te hebben. Ook had hij een vorm van autisme en verstandelijk zat hij aan een leeftijd van 5 jaar.
* er was ook het 'wetenschappelijke' gedeelte: een onderzoek bij aanstaande mama's die niets van alcohol geconsumeerd hebben en daartegenover aanstaande mama's die zelfs maar een klein beetje alcohol gedronken hadden. En uit dat onderzoek bleek dat de foetussen van deze laatste groep opmerkelijk een vreemde vorm van spasmen vertoonden :shock:. Je zag dit duidelijk op de echo.
*er waren ook de 'tegenstanders': onderzoekers, professoren enz van bepaalde universiteit contra de 'voorstanders': uitbundige (uhum) engelse meiden die uitgaan om zoveel mogelijk te drinken. Ik weet niet meer welke vraag de reporter stelde maar er was er ene die beetje dronken antwoordde: "och ja, het zou kunnen dat ik ondertussen zwanger ben. Ik weet dat niet....".
*verder toonden ze ook nog een kort gedeelte over een mama (amerika dacht ik) tegen wie een proces gestart was wegens poging tot moord op haar ongeboren kind. Ze was haar gaan bezatten in een café (vermomd dat ze hoogzwanger was). En in haar zatte bui had ze tegen de barkeeper gezegd dat ze zwanger was. Daarna is ze zelfs bevallen dus op dat moment was ze al in arbeid :shock:. Bij de geboorte bleek dat het kindje evenveel promille in z'n lijfje had zoals de moeder....
*ze toonden ook tussendoor fragmentjes van een actrice (met dikke buik dus :)) Om te kijken wat de reacties waren van de mensen:
-toen zij op terras zat met een volle fles wijn, al lallend -> geen reactie van omstaanders
-op terras zat naast een tafeltje met twee mama's -> ook hier geen reactie
-aan een kraampje een kaartje wou kopen (terwijl drinkend van haar fles) -> hier had een vriendelijke mijnheer haar aangesproken en gezegd dat dat toch gevaarlijk was om alchol te drinken terwijl ze zwanger was
-in het park (waar vele mama's met kindjes passeerden) met haar fles en spelend met een hoelahoep -> hier enkel een paar blikken maar verder geen reactie van omstaanders
-of draaiend rond een lantaarnpaal (uiteraard met haar fles alcohol). Ze speelde dat ze niet meer op haar benen kon staan en toen kwam iemand haar rechttrekken. Hij was wel aan het bellen, trok haar gewoon recht en ging verder (al bellend). Toen viel ze nog es en was er toch iemand die haar begeleidde naar de overkant vd straat en voorzichtjes haar fles uit de handen nam en wegzette. Voor de rest geen reactie van omstaanders, er waren ze zelfs die er mee lachten...

Er zijn waarschijnlijk veel dingen die ik nog vergeten te vermelden heb maar tis niet alles, met al de telefoons hier ertussen.

Misschien zijn er nog andere kijkers die wat kunnen aanvullen :).
Afbeelding


Plaats reactie

Terug naar “ Film, tekenfilms, en tv programma's”