Tweede kindje financieel haalbaar?

Moderators:Welcome, Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Fredje & Fabke
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:13 aug 2006, 23:08
Locatie:Leuven
Tweede kindje financieel haalbaar?

Bericht door Fredje & Fabke » 01 sep 2006, 18:43

Misschien een raar vraagje maar wij twijfelen om een tweede kindje te nemen. Nu ben ik nog maar net bevallen dus mss wel nog wat snel om het erover te hebben maar ik moet binnenkort naar gyn en kiezen voor opnieuw pil of spiraaltje. Door dit was het ter sprake gekomen dat als ik binnen de twee jaar een nieuwe kinderwens zou hebben ik beter voor de pil ga dan voor het spiraal. Ik wil wel graag een broertje of zusje voor onze Gilles maar mijn partner ziet dat niet onmiddelijk zitten door het feit dat hij twijfelt of we het financieel voor beide kindjes nog goed gaan kunnen maken dan. Ik persoonlijk denk wel dat dat gaat,kan er iemand zeggen of dit een groot verschil uitmaakt. Mijn partner heeft een fulltime job met een standaard verdienste en ik driekwart met een lage verdienste. De creche maakt natuurlijk voor 2 kindjes al wel serieus verschil met ééntje,aangezien we niet echt iemand hebben om op te passen,tenzij ik mijn werk stop maar dan hebben we natuurlijk nog een lager inkomen :( Lang moet ik natuurlijk ook niet wachten als we toch voor een tweede spruit gaan want ik ben 33 nu, dus drie jaartjes ertussen gaat nog net vind ik. Alvast bedankt voor de reacties, groetjes
Afbeelding


Gebruikersavatar
Tamaravh
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:24 sep 2005, 22:12

Bericht door Tamaravh » 01 sep 2006, 19:18

Ik vind dat dat uiteindelijk nog goed meevalt, je gaat er zover in als je zelf wil. Je kan heel veel gebruiken van je oudste kindje zoals bvb wieg, park, wastafel, sterlisator, ... en eventueel ook de kleding als ze van hetzelfde geslacht zijn. En de dingen die je nog nodig hebt kan je eventueel nog op een geboortelijst zetten. Als je wacht tot je zoontje naar school gaat dan is de prijs van de opvang toch ook minder?

Groetjes

Tamara
De 2 allerliefste meisjes ter wereld:
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Dagmar
Moderator
Berichten:0
Lid geworden op:07 mar 2004, 19:49
Locatie:Schaffen

Bericht door Dagmar » 01 sep 2006, 21:20

Was ook mijn eerste gedacht, als je nog twee, drie jaar wacht, dan zit Gilles al op school en vallen de opvangkosten misschien nog wel mee.. Volgens mij is het zeker financieel haalbaar, maar het ligt er ook aan waar jullie eventueel op willen en kunnen besparen.. Wij doen het momenteel met 1 inkomen en het lukt ons ook (geen opvangkosten aangezien ik thuis ben)..
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Foto's!!!

toekomstige meter van Monchichi ;-)

PeeBee
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:14 aug 2006, 18:56

Bericht door PeeBee » 01 sep 2006, 21:48

Hoi,

Bij ons is er drie jaar en 9 m tussen en ik vind een tweede kind erbij geen probleem. De oudste gaat naar school en je betaald dus voor ééntje opvang, Alle spullen voor de oudste worden voor de jongste hergebruikt dus ik heb het gevoel dat ik niet veel uitgeef bij een tweede.

Als je de kinderen snel na elkaar krijgt moet je wel meer kopen omdat de dingen dan dubbel gebruikt worden (buggy, autostoel, bedje) en de opvang is dan wel dubbel.

groetjes,
mama van een guitige zoon en een meisjesspook...

Gebruikersavatar
sandy
Moderator
Berichten:0
Lid geworden op:01 aug 2004, 22:41
Locatie:maldegem

Bericht door sandy » 01 sep 2006, 22:26

Bij ons zit er 16 mnd tussen, was opnieuw zwanger toen Yana 7 mnd was. Ik werk nu parttime, Filip verdiend mooi geld. We moeten er absoluut niet mee smijten, maar komen rond. Sparen lukt niet (wel voor de kids)
Het lukt best wel, maar je moet af en toe eens je toestand bekijken en zien wat je wel en niet kan doen.
Mama van Yana (11/2/04 om 14.33u) en Milan (6/6/05 om 6.11u).
Gelukkig getrouwd met Filip sinds 21/9/2001.
20/12/07: Laura is geboren!!
Afbeelding
Afbeelding


Gebruikersavatar
smurfin27
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:14 jun 2006, 18:13

Bericht door smurfin27 » 02 sep 2006, 06:58

Wij zitten ook een beetje met die angst. Ik wil ook heel graag 2 kindjes, mijn man denkt ook aan de financiële en aan de praktische kant (we hebben nu maar 2 slaapkamers, dus als er een 2de komt dan zou de zolder verbouwd moeten worden, alhoewel ik vind dat ze zeker de eerste jaren wel samen kunnen slapen) van de zaken.
Dus wij hebben ook al beslist om nu eerst af te wachten hoe 1-tje ons lukt en pas aan een 2de te denken als de 1ste naar school gaat.

Gebruikersavatar
saardientje
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:07 okt 2006, 23:25

Bericht door saardientje » 14 okt 2006, 09:17

ik wil ook terug pas een kindje als den onze naar school gaat. dus als hij 2 jaar is ben ik er terug klaar voor (denk ik) :D

elke
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:31 jan 2007, 10:05
Locatie:nijlen
Contacteer:

Bericht door elke » 01 mei 2007, 12:30

hallo

ik zou ook graag een tweede kindje hebben het verlangen is heel sterk bij mij onze dochter is nu 18 maanden en zou graag nu aan het tweede beginnen mijn man ziet het niet goed zitten langst de ffinanciele kant
alleen men man werkt voltijds en ik werk niet zou ook heel graag thuis blijven tot de twee kindjes naar school gaan en dan een halftijdse job zoeken.
kan iemand me wat raad geven over de financiele kant ik heb alle spullen van onze dochter nog.

ik zelf maak me meer zorgen over wat er allemaal bijkomt met 1 kindje kan je snel weg twee die je moet aankleden en wassen ik weet niet goed hoe ik het moet bekijken ik wil er echt zekeer van zijn dat ik het ga aankunnen mss iemand met ervaring met twee kleine kindjes en tijdens de zwangerschap je moet veel heffen want het eerste kindje kan nog niet alles alleen is dat dan niet heel zwaar en vermoeiend.

hopelijk iemand dat me kan helpen.

groeten

Gebruikersavatar
mama24
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:21 sep 2006, 15:03
Locatie:poperinge

Bericht door mama24 » 01 mei 2007, 13:24

ik heb nu 2 kinderen en dat valt heel goed mee
alles wijst zijn weg wel hoor
ben nu zwanger van mijn derde onverwachts en hoop dat het ook wel allemaal zal meevallen we zullen terug een rollement moeten vinden die zonder probleem zal verlopen hé
nu komt het wel wat zwaar voor mij met maité die bijna 1 jaar is maar nog veel moet opheffen maar valt wel mee
voel het wel s'avonds maar dan rust ik wat hé

enfin ik hoop dat alles hier goed gaat en dat jij je keuse vlug kan maken
alvast veel succes bij het zwanger worden moest het zover komen hé

elke
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:31 jan 2007, 10:05
Locatie:nijlen
Contacteer:

Bericht door elke » 01 mei 2007, 14:06

bedankt voor de uitleg ik hoop ook dat ik er snel zal uitkomen maar zal eerst men vriend moeten overtuigen want hij maakt zich grote zorgen over de financiele kant en dan hoop ik dat ik snel zwanger zal worden denk wel dat onze dochter dit heel leuk zu vinden als ik haar nu zie spelen met haar pop het is een echt moedertje ze geeft haar popje eten en het flesje en wandelt dan heel het huis rond met de buggy echt heel lief.

groeten

Gebruikersavatar
sandy
Moderator
Berichten:0
Lid geworden op:01 aug 2004, 22:41
Locatie:maldegem

Bericht door sandy » 01 mei 2007, 14:37

Mijn 2 schelen 16 maanden en Yana kon nog maar 1 week lopen toen Milan werd geboren, ik weet dus dat het zwaar is.
Maar 18 maanden, die kunnen al wat meer hé?
Als je geluk hebt en je kinderen zijn van hetzelfde geslacht, kan je kleertjes doorgeven, dat kan hier niet.
Mijn dochter is altijd mooi gekleed, en ik wil dat Milan dat ook is. Daardoor schuiven we onszelf wel eens aan de kant.
Dat kinderen veel geld kosten, weet iedereen, maar je moet gewoon een beetje uitkijken en dan lukt het wel.
Ik werk nu nog 20 u en dat is goed te doen. s'Morgens moet ik de kids ook alleen klaarmaken, maar mits een goede organistatie lukt dat wel.
Dat is het sleutelwoord voor je gezin draaiende te houden: organiseren, gans de dag door!
Mama van Yana (11/2/04 om 14.33u) en Milan (6/6/05 om 6.11u).
Gelukkig getrouwd met Filip sinds 21/9/2001.
20/12/07: Laura is geboren!!
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
mell
Moderator
Berichten:0
Lid geworden op:20 aug 2006, 14:29

Bericht door mell » 01 mei 2007, 17:13

Ooit heeft iemand tegen ons gezegd (toen wij ook die vraag stelden): ahwel gij komt dan gewoon rond, raar maar waar.

En effectief nu met de eerste hebben we evenveel over als toen er nog geen kindje was.

En met een tweede ... Als je lang genoeg wacht kan je effectief veel hergebruiken. Je spaart geld uit met opvang want je moet dan geen opvang voor 2 rekenen aangezien er al eentje naar school gaat ...

spotje
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:14 dec 2005, 11:23
Locatie:De Kust

Bericht door spotje » 14 jul 2007, 11:50

hier ook gemengde gevoelens.....
we gaan zeker nog een jaar wachten en dan zien we wel. Ik had nooit gedacht dat het toch zou gaan kriebelen :oops:
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
major
Moderator
Berichten:0
Lid geworden op:17 nov 2005, 07:45
Locatie:kortrijk
Contacteer:

Bericht door major » 14 jul 2007, 12:01

We hebben nooit getwijfeld of het wel haalbaar zal zijn. We werken beiden fulltime en mocht het nodig zijn, kunnen we gerust het één en ander van kosten laten vallen. We letten goed op wat we uitgeven.
Wel wachten we de geboorte (en de paar maand erna) af wat het geeft in ons budget om te zien welke uitstapjes we kunnen doen of niet, wanneer we ons huis gaan herschilderen, wanneer we nieuwe zetels kopen... Alles op zijn tijd ;)
Een papa is een mama met ballen !
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Aditi
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:14 jun 2006, 18:10
Locatie:Halle (Vlaams-Brabant)

Bericht door Aditi » 14 jul 2007, 12:28

Hier twijfelen we er ook niet aan dat nummertje twee zo snel mogelijk mag komen. Alleen moet hij of zij wel nog eventjes wachten tot de zwaarste kosten van ons nieuwe huisje door zijn... Maar als dat voorbij is :):):)
Afbeelding

Breng ons eens een bezoekje op http://baby.barbe.be :)


Plaats reactie

Terug naar “(Nog) een kindje...”