eerste communie of lentefeest?

Moderators:Welcome, Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
dintje622
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:11 nov 2006, 13:12
Locatie:nieuwkerke (heuvelland)
Contacteer:
eerste communie of lentefeest?

Bericht door dintje622 » 20 feb 2007, 23:42

hoikes

volgend jaar moet lore haar eerste communie doen!
dat dacht ik toch tot dat mijn man zei dat hij een lentefeest wilt voor lore

nu wou ik weten wat jullie voorkeur zo is?

zo kan ik hem mss toch nog overhalen om eerste communie te doen!

alvast nen dikke merci :wink:
AfbeeldingAfbeelding

AfbeeldingAfbeelding

AfbeeldingAfbeelding


Gebruikersavatar
mama24
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:21 sep 2006, 15:03
Locatie:poperinge

Bericht door mama24 » 21 feb 2007, 08:14

ik denk dat een lentefeest is wanneer het kindje niet gedoopt is en dus niet katholiek is
ze zijn toch alledrie gedoopt jullie kids?
nu kan zijn dat ik mis ben hé
groetjessssssssssssssss

Sofie
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:17 nov 2005, 15:28
Locatie:Hasselt

Bericht door Sofie » 21 feb 2007, 09:07

Hier is Fjodor niet gedoopt, dus een eerste communie zal er niet komen. Een lentefeest is eerder voor niet-katholieke mensen (waarvan de kinderen dus ook niet gedoopt zijn). Aan jullie de keuze natuurlijk.
Afbeelding

Sigri
Moderator
Berichten:0
Lid geworden op:05 sep 2004, 13:19
Locatie:Wezemaal

Bericht door Sigri » 21 feb 2007, 09:28

Wij kiezen voor een lentefeest .
Hier zijn ze ook niet gedoopt en we zijn niet gelovig .
Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
zotteke
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:15 apr 2005, 10:35
Locatie:kalken

Bericht door zotteke » 21 feb 2007, 09:36

Ik heb in den tijd mijn lentefeest gedaan en ben wel gedoopt,met de kids zullen het waarschijnlijk ook hun lentefeest zijn ,maar laat ze wel dopen.Het lentefeest is voor mensen die geen godsdienst volgen op school,maar zedenleer.
Afbeelding

Afbeelding


Sigri
Moderator
Berichten:0
Lid geworden op:05 sep 2004, 13:19
Locatie:Wezemaal

Bericht door Sigri » 21 feb 2007, 09:39

Ik heb in den tijd mijn lentefeest gedaan en ben wel gedoopt
Ah ja , ik ook
Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
bioMam
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:15 jul 2006, 15:44

Bericht door bioMam » 21 feb 2007, 09:46

goh eigenlijk kies je als je doopt meestal ook voor godsdienst maar neit altijd ... nu ja, wij hebben onze jongens niet gedoopt mar zijn allebei katholiek opgevoed en ik wou toch eerst eens meer weten over die zedenleed voor ik J daar op school mee liet beginnen dus ik heb aan de directeur info gevraagd en eens gepost bij de juf die dat geeft.
Je weet dat toch op voorhand als je kiest tussen godsdienst of zedenleer dat het daarmee samenhangt ... Tegenwoordig wordt de eerste communie wel vaak in 't 2de leerjaar gedaan zodat ongeveer de helft van J zijn klas dat dit jaar nog moet doen, terwijl hij met de andere helft (die zedenleer volgen) dat lentefeest al vorig schooljaar hebben gevierd.
'k Moet wel zeggen dat ze bij zedenleer veel knutselen en ook wel werken rond allerlei "waarden" (in gesprekken en toneeltjes en dmv verhalen) en het is J zijn lievelingsvak geworden. Zijn vriend volgt godsdienst maar diens papa vroeg me eens meer over zedenleer omdat ze gemerkt hebbend at hun zoon die godsdienst echt niet graag doet en een ander meisje dat ik mijn mijn leesmoedergroepje heb die is dan weer vol lof over hun godsdienstjuf en ik herinner me da tik in de lagere school ook nog dol was op die bijbelverhalen (gewoon voor de mooie verhalen) maar ik ben nadien uit mezelf athaïst geworden :lol: en ik heb altijd gezegd dat mijn kids zelf moeten kiezen als ze er later groot genoeg voor zijn. Ik heb in mijn vriendenkring zowat vanalle geloven een beetje: mensen die zich bekeerd hebben tot de islam, (diep)gelovige katholieken, vrijzinnigen, ... en het valt me altijd op dat de belangrijkste basiswaarden toch wel overeenkomen.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
jong moederke
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:27 jul 2005, 14:54

Bericht door jong moederke » 21 feb 2007, 10:57

Sete is hier niet gedoopt, zijn neefje en nichtje ook niet. Zijn neefje heeft eerste communie zogezegd al gedaan maar hij heeft dan een lentefeest gegeven. Meeste kinderen zijn nog gedoopt alhoewel als ik het zo hoor. MAar het is ook een moment om het kind in de aandacht te zetten, mooi aan te kleden.

Ze praten er achter af op school mss over en zo kan je kind er ook over praten. Eerste communie word gelinkt aan het dopen idd.... lentefeest is een soort vervangingsmiddel voor toch ook een feest te kunnen geven ook al is je kind niet gedoopt. De keuze blijft natuurlijk bij jezelf

ik zou wel niet wetn wat ze met eerste communie anders doen. Krijgen ze dan een kruisje of zo op hun hoofd in de kerk of zo? :oops:

ik ben wel gedoopt, maar totaal niet christelijk. Ik kom enkel nog in kerk voor gelegenheden maar ga dan geen hostie en zo halen
Afbeelding

Nog eventjes maar....
Afbeelding

WWW.GEZINSFORUM.BE (mijn forum)

Saraatje
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:10 nov 2006, 21:18
Locatie:provincie Antwerpen

Bericht door Saraatje » 21 feb 2007, 11:42

Wij hebben alledrie onze eerste en plechtige communie gedaan.

Thuis waren en zijn we nog steeds niet echt gelovig. Mijn moeder zegt altijd dat we wel katholiek, maar niet praktiserend zijn. Om eerlijk te zijn gaan we ook nooit naar de kerk, maar echt katholieke waarden die we aanhangen, heb ik ook nog niet gemerkt. Ik denk dat we eerder naar het atheïstische toe gaan dan naar het gelovige.

Het is wel zo dat wij in een sterk gelovig dorp wonen. Nu ja, 14 en 8 jaar geleden was dat toch zo. Als wij onze communie niet hadden gedaan, dan waren wij de enige drie kinderen van de school geweest. Niet dat we daar op dat moment zo over nadachten, maar het was wel zo. Je communie doen, dat was gewoon evident.

Ook tijdens de lessen godsdienst en zelfs de gewone lessen door was het constant aanwezig. De priester kwam een keertje langs om te oefenen, wij gingen regelmatig naar de kerk om te oefenen,... Voor de plechtige communie was er Kring 11 en Kring 12, waarbij we zelfs regelmatig een zaterdag moesten opofferen om ons te scholen in de kerkelijke waarden.

Ik moet zeggen dat dat bij ons regelmatig vergeten werd. Ik deed het ook niet zo graag...

Sara

Gebruikersavatar
dintje622
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:11 nov 2006, 13:12
Locatie:nieuwkerke (heuvelland)
Contacteer:

Bericht door dintje622 » 21 feb 2007, 21:35

bedankt voor jullie reacties

ik denk nadat ik hier alles gelezen heb voor een lentefeest ga kiezen en annelore mag dan in zedenleer gaan.

groetjes
AfbeeldingAfbeelding

AfbeeldingAfbeelding

AfbeeldingAfbeelding


Plaats reactie

Terug naar “De school”