Kleuters MOETEN naar school vanaf 2009

Moderators:Welcome, Moderators

Plaats reactie
sterretje
Pas blauw
Contacteer:
Kleuters MOETEN naar school vanaf 2009

Bericht door sterretje » 24 sep 2006, 10:15

Vanaf 1 september 2009 moeten vijfjarigen minstens een deel van het schooljaar naar de kleuterschool. Een klein deel van de kleuters ziet voor zijn zesde nooit een schoolbank van dichtbij, en loopt zo een onherstelbare leerachterstand op.

Minister van Onderwijs Frank Vandenbroucke heeft een plan opgesteld om daar komaf mee te maken. Vanaf 1 september 2009 moeten alle vijfjarigen zich daarom in de kleuterschool inschrijven, en er "een minimale, maar niet onredelijke aanwezigheid hebben".

Daarnaast zal per regio de lijst van kinderen vanaf 2,5 jaar vergeleken worden met de inschrijvingen in de kleuterschool. De ouders van kinderen die niet op de inschrijvingslijst voorkomen, mogen een bezoek van de verpleegkundige van Kind&Gezin verwachten. Dat schrijven de VUM-kranten.

Om kleuters van allochtone afkomst in de kleuterschool beter op te vangen, komt er taalbegeleiding voor de onderwijzers die met veel niet-Nederlandstalige leerlingen te maken hebben.
AfbeeldingAfbeelding

AfbeeldingAfbeelding

Afbeelding

Dagmar
Moderator

Bericht door Dagmar » 24 sep 2006, 10:17

En ik sta daar volledig achter.. Mijn halfzusje is nooit echt naar de kleuterklas geweest en heeft het eerste leerjaar kunnen overdoen!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Foto's!!!

toekomstige meter van Monchichi ;-)

sterretje
Pas blauw
Contacteer:

Re: Kleuters MOETEN naar school vanaf 2009

Bericht door sterretje » 24 sep 2006, 10:20

sterretje schreef: Daarnaast zal per regio de lijst van kinderen vanaf 2,5 jaar vergeleken worden met de inschrijvingen in de kleuterschool. De ouders van kinderen die niet op de inschrijvingslijst voorkomen, mogen een bezoek van de verpleegkundige van Kind&Gezin verwachten. Dat schrijven de VUM-kranten.

maar dit vind ik er een beetje over..
als ze dan toch schoolplichtig zijn vanaf 5 jaar,dan vind ik niet dat ouders moeten worden lastigg gevallen omdat ze hun kind niet op 2,5 jaar naar school sturen...
AfbeeldingAfbeelding

AfbeeldingAfbeelding

Afbeelding

Dagmar
Moderator

Bericht door Dagmar » 24 sep 2006, 10:23

Ja, dat is wel waar.. Maar de laatste kleuterklas zou wel "verplicht" mogen zijn..
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Foto's!!!

toekomstige meter van Monchichi ;-)

sterretje
Pas blauw
Contacteer:

Bericht door sterretje » 24 sep 2006, 10:27

volledig mee akkoord,ze leren tenslotte al heel veel in de kleuterklas(merk ik nu al,en hij zit nog maar in het eerste klasje)..
AfbeeldingAfbeelding

AfbeeldingAfbeelding

Afbeelding

bioMam
Pas blauw

Bericht door bioMam » 24 sep 2006, 12:30

ik weet we waarom ze het doet en zie er wel nut in maar heb er anderzijds toch gemengde gevoelesn bij - dat verplichten :s altijd hè (bwe) en tja 2,5 is echt nog jong en zelfs 5 jaar is nog vrij klein dus gut waarom dan niet af en toe nog eens een snipperdagje gunnen? Mijn oudste zoon was in de derde kleuterklas heel vaak ziek en naar 't schijnt was dat bij mij ook het geval geweest en tja hij kwam uit Steiner en daar hadden ze in tegenstelling tot de 3-de-kleuter-klassertjes in zijn huidige school géén schrijf- of leesvoorbereiding gehad maar hij is mogen overgaan naar 't 2de leerjaar met vlag en wimpel (gemiddelden van 94 à 95 % zonder een zuchtje moeite) en zit qua leesniveaudik bovenhet gemiddelde dus ik "geloof" nog steeds wel in het Steinerprincipe dat je heel veel dingen gewoon tijd moet geven en dat de uit het kind zelf sowieso ook wel komen (vaak zelfs vlotter) als je het niet gaat liggen aanleren en/of pushen ... Anderzijds leren ze idd veel in de kleuterschool al is het maar omgang met anderen en een massa liedjes :) en ik heb mijn zoon elk jaar enorm zien veranderen maar hij is wel af en toe mogen thuisblijven en heeft het eerste jaar (vanaf 3 jaar) maar halve dagen gedaan - dat was "normaal" in die school. Eerst was dat zoeken naar oplossingen maar als ik achteraf zie hoeveel baat hij daarbij heeft gehad dan ben ik toch blij dat ik 'm niet in een andere school vanaf 2,5 jaar hele dagen heb laten doen. 't Zal van kind tot kind verschillen en het blijft wikken en wegen maar als ze het op 5 jaar verplichten dan vind ik wel dat ze die kinderen iets meer snipperdagen moeten toestaan dan in de lagere school ... Ze zijn nog zo klein! Laat ze dat nog even zijn ...
Afbeelding
Afbeelding

Katia

Bericht door Katia » 24 sep 2006, 12:33

als we binnenraken op de school waar we ze willen zetten dan wordt ze al ingeschreven in maart volgend jaar... maar dat wil niet zeggen dat ze op 2,5 jaar naar school gaat he!

bioMam
Pas blauw

Bericht door bioMam » 24 sep 2006, 12:46

Katia schreef:als we binnenraken op de school waar we ze willen zetten dan wordt ze al ingeschreven in maart volgend jaar... maar dat wil niet zeggen dat ze op 2,5 jaar naar school gaat he!
ze mogen niet officieel inchrijven voor 2,5 jaar ... op "speciale" scholen is dat wel een probleem: daar staan de mensen vaak jaren op voorhand al voor op de wachtlijst :s en tja officeel mag dat nu niet meer maar dat gedoe van de avond voor de inschrijvingen al moeten gaan kamperen voor de schoolpoort is er mij toch ook over zenne :roll:
Afbeelding
Afbeelding

Katia

Bericht door Katia » 24 sep 2006, 12:58

inschrijvingsdag voor de kindjes in 2005 geboren is pertang in maart 2007...
en dan kan er nog geen enkel kindje van 2005 2,5 jaar zijn

sandy
Moderator

Re: Kleuters MOETEN naar school vanaf 2009

Bericht door sandy » 24 sep 2006, 14:45

sterretje schreef:Vanaf 1 september 2009 moeten vijfjarigen minstens een deel van het schooljaar naar de kleuterschool. Een klein deel van de kleuters ziet voor zijn zesde nooit een schoolbank van dichtbij, en loopt zo een onherstelbare leerachterstand op.
Is dat echt? Sturen sommige ouders kun kinderen niet veel naar school voor 6 jaar? Daar schrik ik toch wel van...het doet kinderen toch veel deugd om school te lopen.
Mama van Yana (11/2/04 om 14.33u) en Milan (6/6/05 om 6.11u).
Gelukkig getrouwd met Filip sinds 21/9/2001.
20/12/07: Laura is geboren!!
Afbeelding
Afbeelding

Katia

Bericht door Katia » 24 sep 2006, 22:54

niet alle kinderen hoor...
als mijn kinderen echt geen nood hebben om al zo vroeg naar school te gaan, dan moeten ze niet...
ik zal dan wel inlichtingen nemen en ervoor zorgen dat ze geen achterstand hebben, ik vind dat je daar als ouders dan wel op moet toekijken.

goortjes
Moderator

Bericht door goortjes » 25 sep 2006, 09:31

zin of geen zin.... hier gaan ze toch hoor op 2,5
Ons ventje zei de 2de dag ook.. mama ik ga niet meer.
En 3 dagen later wil hij constant op school zijn. 't is ook een kwestie van gewoon worden hé

ik ben voorstander om ze alle kleuterschooljaren te laten doorlopen
als je ziet wat die allemaal al leren, en dat bevordert alleen maar hun eigen ontplooiing en zelfstandigheid.
hier konden we onzeniels al laten inschrijven voor hij 2,5 was. Maar dat is maar voorlopig hé. Ze zijn pas echt ingeschreven als ze 2,5 zijn en effectief naar school gaan. Hier zijn er geen wachtlijsten, dus dat valt allemaal goed mee.
Nu vind ik het wel vroeg om op 2,5 controle te sturen. Er zijn veel kindjes die pas op 3 jaar naar school gaan.
als ze dan willen controleren, laat hen dat dat vanaf 3 jaar of 3,5 jaar doen hé. Denk dat dat beter is.
Wat betreft dat kind laten zijn... als ik zie hoe die op school nog veel spelen en leuke dingen doen... dan ben ik ervan overtuigd dat hij nog genoeg kind is hoor :wink:
Ik ben zelf niet zo te vinden voor snipperdagen. Ik heb zoiets dat ze dat dan op den duur als vanzelfsprekend gaan beschouwen en als ze dan vanaf dat ze leerplichtig zijn, elke dag effectief moeten gaan en dan niet meer mogen thuisblijven...maar goed, dat is mijn mening
Mijn kindjes zullen niet zomaar thuisblijven. Als ze ziek zijn OK. MAar verder wordt er gewoon trouw naar school gegaan.
Afbeelding
Afbeelding

kyrodu
Pas blauw

Bericht door kyrodu » 25 sep 2006, 09:59

Mijn twee oudsten zijn ook op de leeftijd van 2,5 jaar naar school gegaan.
Had het daar moelijk mee in het begin,maar eigelijk doet het hun wel goed hoor.
Ze leren zo wat meer zelfstandig te zijn en op te komen voor zichzelf.
Allez die van mij toch.
Ook had ik geen andere keuze om hen dan al te sturen.
Als de onthaalmoeder zegt dat ze maar kunnen gaan tot hun 2,5 jaar en je moet gaan werken,tja dan kan je niet anders dan naar school te laten gaan.
En de optie oma en opa telt hier niet.
Mijn ouders gaan nog gaan werken en mijn schoonmoeder heeft daar gene tijd voor zegt ze,maar ze gaat wel niet gaan werken.
Hele dagen gaan dansen ja,en dan klagen dat haar huishouden niet rond geraakt. :roll:
Dus ben ik volgend schooljaar weer genoodzaakt om ons jongste ook naar school te laten gaan.
Had gevraagd aan de onthaalmoeder toen ik hem ging inschrijven of het mogelijk was om hem daar te laten tot hij 3 jaar was.
Dan zou hij maar vanaf januari 2008 naar school hoeven gaan.
Geen probleem zei ze,maar nu praat ze al helemaal anders.
Sterker nog,ben verplicht om hem in september naar school te sturen,want zijn plaats is vanaf september ingenomen door een ander kindje. :roll:
Dus zal hij ook aan 2,5 jaar naar school gaan,maar gelukkig zitten broer en zus op dezelfde school en zullen ze hem wel helpen als hij het moeilijk heeft.

bioMam
Pas blauw

Bericht door bioMam » 25 sep 2006, 13:06

goortjes schreef:ik ben voorstander om ze alle kleuterschooljaren te laten doorlopen
als je ziet wat die allemaal al leren, en dat bevordert alleen maar hun eigen ontplooiing en zelfstandigheid.
ik was ooit ook zo ... maar ik ben daar heel erg in veranderd en heb vanuit een specifieke pedagogie veel leren (in)zien en nu weet ik 't niet geod: ik zal wel zien of R er op 2,5 klaar voor is en if nog dan start hij pas op zijn 3 jaar of eventueel later - maar ik denk niet dat 't later dan 3j wordt ... J is vanaf 3j gegaan maar in die school moesten ze 3 zijn.

Kyrodu, ik vind het zo jammer dat dat kan hè: als die om had gezegd dat thij tot 3j mag blijven en ze pushen hem ddan toch buiten op 2,5 jaar ... Er zou nog een soort tussneoplossing moetne kunnen zijn in zo'n geval hè. Gelukkig hebben veel scholen aparte peuterklasjes en/of extra juffen (/ kinderverzorgers) nu maar toch ... Ze zijn nog zo klein!
Afbeelding
Afbeelding

mell
Moderator

Bericht door mell » 25 sep 2006, 14:25

De titel zegt "moeten naar school" maar zij zeggen dat zo niet he?!

Zij zeggen: een kind moet ingeschreven zijn en x-aantal dagen naar school. Voor mij is dit ook "moeten naar school". Toch zeggen zij dat het kind niet leerplichtig is, dit blijft op 6 jaar. :roll: Volgen wie volgen kan.

Soit ik vind het ergens goed en ergens stom. Ik vind dat men tegenwoordig die kinderen geen kinderen meer laten zijn. Als ik hoor wat zo'n kleuter allemaal al moet kunnen. Verschrikkelijk gewoon.

goortjes
Moderator

Bericht door goortjes » 25 sep 2006, 14:39

eigenlijk vind ik dat nogal meevallen hoor, wat die kleuters moeten kunnen.
Dat is niet dat ze dat allemaal op een week tijd leren hé. Daar gaat een heel schooljaar overheen.
en eigenlijk zijn die kleutertjes wel heel fier als die iets kunnen!
ik vind wel dat de kindjes uit het eerste leerjaar en de rest van het middelbaar veel meer belast worden. Die hebben al 'serieus' huiswerk tov wij vroeger :shock:
Afbeelding
Afbeelding

bioMam
Pas blauw

Bericht door bioMam » 25 sep 2006, 14:51

mell schreef:De titel zegt "moeten naar school" maar zij zeggen dat zo niet he?!

Zij zeggen: een kind moet ingeschreven zijn en x-aantal dagen naar school. Voor mij is dit ook "moeten naar school". Toch zeggen zij dat het kind niet leerplichtig is, dit blijft op 6 jaar. :roll: Volgen wie volgen kan.
ik dacht dat ze de leerplciht op 5 jaar zouden zetten - verkeerd gehoord dan? Soit ik vind het ook dubbel dus en tja ook al is het dan anders omschreven zeker een moeten-gevoel bij hun voorstel. De leerplicht is trouwens geen schoolplicht in principe mag je een andere onderwijsvorm kiezen maar je moet wel de eindtermen halen ... en toch interpreteren velen het anders. In de maatschappij van vandaag moet er veel en de mensen zeggen ook altijd "moet" en als dat kind 3 jaaris en nog niet naar school gaat of eens een dagje thuisblijft dan zijn er veel die raar opkijken en ik vond dat nu net normaal ... maar ja, "mijn" normen :p en de maatschappij aiaiai dat botst duidelijk ;) :lol:
mell schreef:Soit ik vind het ergens goed en ergens stom. Ik vind dat men tegenwoordig die kinderen geen kinderen meer laten zijn. Als ik hoor wat zo'n kleuter allemaal al moet kunnen. Verschrikkelijk gewoon.
in Steinerscholen is dat anders en er zijn er nog hoor waar ze klein mogen blijven ... gelukkig maar. Wat dat moeten betreft: er wordt vaak naar veel mer gestreefd dan eignelijk verplicht is. Er staat in geen enkele eindterm dat een kelute rmoet leren knippen bijvoorbeeld en toch zijn er scholen die een kind daarvoor een kleuterjaar laten overdoen - nog steeds :x zien ze niet in hoe onzinnig dat is blijkbaar

Wat lagere en middelbare schol betreft: mijn zoon zit nu in 't 2de en die heeft huiswrk sinds vorig jaar maar nooit op woe of vrijdag en de andere dagen dan is dat ook nog te doen (de bedoeling is dat ze er max 15 min aan zitten en in uiterste gevallen eens eenhalf uurke) en dan kan ik daarmee leven. Hoe ouder ze worden, hoe hoger de lat natuurlijk gelegd wordt en wij hebben maar geluk met een kind dat er geen probs mee heeft maar ergens heb ik ook de mening dat hij nu zo sterk staat omdat hij in zijn kleutertijd minder van de moetens heeft geleerd maar het uit zichzelf mocht laten komen - en ja hij kan knippen en schrijven zoals alle anderen, voor rekenen en lezen scoort hij zelfs ongelooflijk hoog (boven het klasniveau) en toch kijken ze tegenwoordig ook naar andere vaardigheden (sociaal-emotioneel enz) en da's maar goed ook. Trouwens, ik ben maar wat blij dat sommige scholen inzien dat huiswerk en blokken niet zaligmakend is. Er moet evenwicht zijn hè.
Afbeelding
Afbeelding

kyrodu
Pas blauw

Bericht door kyrodu » 26 sep 2006, 10:11

bioMam schreef:
Kyrodu, ik vind het zo jammer dat dat kan hè: als die om had gezegd dat thij tot 3j mag blijven en ze pushen hem ddan toch buiten op 2,5 jaar ... Er zou nog een soort tussneoplossing moetne kunnen zijn in zo'n geval hè. Gelukkig hebben veel scholen aparte peuterklasjes en/of extra juffen (/ kinderverzorgers) nu maar toch ... Ze zijn nog zo klein!
Tja,ik vind het ook heel erg dat het nu zo moet lopen.
Maar hier bij ons is er een peuterklasje,en daarben ik heel blij om.
Als ze toch moe zijn of even een dipje hebben mogen ze in de pop-en berenhoek zich wat gaan neer leggen.

Hier in het schoolregelment staat er dat een leerling leerplichtig is het jaar dat hij of zij 6 jaar word.
Ze bedoelen wel het schooljaar dat ze 6 worden.
En naar wat ik gehoord heb zouden ze die leeftijd dus gewoon een jaartje verlagen.
En dus leerplicht is toch iets anders dan schoolplicht volgens mij.
Want daar zijn veel misverstanden mee.
Ze zijn verplicht om te leren,maar niet om school te volgen.
Tja,anders zouden de kindjes die enkel thuisonderwijs krijgen niet in regel zijn.

Kim.D.
Pas blauw
Contacteer:

Bericht door Kim.D. » 28 sep 2006, 21:16

ben er ook voor. een derde kleuterklas is toch een flinke aanloop naar een 1ste studiejaar.

hoop lander ook te kunnen inschrijven in de school dat we willen. is ook pas vanaf 1 maart 2007.

Plaats reactie

Terug naar “De school”