over de school

Moderators:Welcome, Moderators

Plaats reactie
Sigri
Moderator
Berichten:0
Lid geworden op:05 sep 2004, 13:19
Locatie:Wezemaal
Hoe een school kiezen ?

Bericht door Sigri » 20 jan 2005, 18:02

Hoe een school kiezen voor Jonas ?
Hoe pakken we dat het best aan. Ik heb al gehoord dat er verschillende instapdata zijn.
Dus dan moeten we Jonas dit jaar in augustus inschrijven voor het jaar 2006.
Hij gaat waarschijnlijk pas naar de kleuterklas als hij 3 jaar is en niet met 2,5 jaar.
En is er altijd buitenschoolse opvang ?

Groetjes,
Sigri

PS veel :?: dus


Gebruikersavatar
teacher
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:28 aug 2004, 22:49

Re: Hoe een school kiezen ?

Bericht door teacher » 21 jan 2005, 00:35

Sigri schreef:Hoe een school kiezen voor Jonas ?
Hoe pakken we dat het best aan. Ik heb al gehoord dat er verschillende instapdata zijn.
Dus dan moeten we Jonas dit jaar in augustus inschrijven voor het jaar 2006.
Hij gaat waarschijnlijk pas naar de kleuterklas als hij 3 jaar is en niet met 2,5 jaar.
En is er altijd buitenschoolse opvang ?

Groetjes,
Sigri

PS veel :?: dus
Een school kiezen voor je kind is nooit makkelijk, vraag veel raad aan vrienden en familie, of buren en kenissen en ga op tijd de scholen in de buurt al eens bezichtigen.( vraag info, dit krijg je meestal mee in een infomap). De keuze blijft altijd in jullie kamp dus daar kan ik niet helpen.
Van die inschrijvingen, volgens mij schrijf je je kind in het jaar dat hij naar school gaat( er zijn wel verschillende instapdata, maar die zijn meestal altijd na en vakantie, dus na elke vakantie komen er kinderen bij in de 1ste kleuterklas). Inschrijven kan eigenlijk wanneer je wil.
Veel scholen hebben buitenschoolse opvang maar niet allemaal dus informeer goed wanneer je gaat horen voor een school.
Stel je vragen maar, als ik informatie over je vragen heb dan help ik je met veel plezier.

Sigri
Moderator
Berichten:0
Lid geworden op:05 sep 2004, 13:19
Locatie:Wezemaal

kleuterschool

Bericht door Sigri » 05 feb 2005, 18:56

Hallo,

Deze namiddag zijn we naar een school voor Jonas gaan kijken. Meneer begon er direct te spelen en was zelfs boos toen we terug naar moesten.

Er zijn 2 klasjes . In totaal zijn er 27 kindjes voor 2 juffen. De kleinste worden de bloemetjes genoemd en de grotere worden de sterretjes genoemd.
Je kan er warm eten 'smiddags of gewoon bokes meebrengen.
Degene die het nodig hebben kunnen een middagdutje van een uur doen.
Er wordt een tienuurtje gegeten. En in de namiddag een stuk fruit of een koek.

Het middagmaal voor kleuters kost 2,10EUR (soep, eten en dessert)

Er is voor en naschoolse opvang. Dat kost 0,75 EUR het uur. (van 7 u 's morgens tot 18.00-18.30u ' s avonds).

Het klaslokaal was helemaal in hoekjes gesplitst. Een voorleeshoekje, een winkeltje, een verkleedhoekje , een knutselhoekje , ...

Voor de grotere kleuters was er zelfs een computer.

Het zag er allemaal mooi uit en de juffen waren zeer vriendelijk ! Zowel voor ons als voor Jonas.

Als we willen kunnen we op een woensdagvoormiddag ook een keer komen kijken hoe het er aan toe gaat.

Groetjes,
Sigri

PS we gaan binnekort eens bellen hoe dat met buitenschoolse opvang zit. Daar zal wel een wachtlijst zijn ....

Gebruikersavatar
teacher
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:28 aug 2004, 22:49

Bericht door teacher » 08 feb 2005, 00:23

Hey,

Tof, lijkt me een leuk schooltje en jonas vond het ook zeer leuk.
Zeker en vast doen zo op een woensdag gaan kijken, dan weet je hoe het reilen en zeilen in die klas eraan toe gaat.
Ik neem ook aan dat er voor buitenschoolse opvang wel eens een wachtlijst kan zijn dus zorg dat je er op tijd bij bent.

Veel succes met de keuze.

Miriam
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:15 nov 2005, 11:04
Contacteer:

Bericht door Miriam » 17 nov 2005, 19:17

hihihi wat grappig!!

Bij ons in nederland kuin je alleen met opendagen terecht bij scholen, en natuurlijk tegen de tijd dat je kindje 4 wordt, dan ook tussendoor...

Gaan ze bij jullie gelijk op de 4e verjaardag naar school? of na de zomervakantie??
Liefsss Miriam mama van 3 kanjersss.

Afbeelding


Sigri
Moderator
Berichten:0
Lid geworden op:05 sep 2004, 13:19
Locatie:Wezemaal

Bericht door Sigri » 17 nov 2005, 19:58

Miriam,

In België kunnen ze al vanaf 2,5 jaar naar school.
Jonas start op 9/1/2006 (er zijn hier vaste instapdata). Begin maart wordt hij 3 jaar.

Groetjes,
sigri
Afbeelding

Afbeelding

Miriam
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:15 nov 2005, 11:04
Contacteer:

Bericht door Miriam » 18 nov 2005, 09:00

jeetje wat snel al!!

Vind je het niet naar dat hij naar school toe moet?? :(

Lijkt me naar zo snel al.... :wink:
Liefsss Miriam mama van 3 kanjersss.

Afbeelding

Sigri
Moderator
Berichten:0
Lid geworden op:05 sep 2004, 13:19
Locatie:Wezemaal

Bericht door Sigri » 21 nov 2005, 17:55

Hoi,

We zijn al een keer gaan kijken met hem .En hij vond het allemaal leuk. De eerste schooldag zal inderdaad moeilijk zijn , niet alleen voor Jonas maar ook voor mama en papa.
In België is het de gewoonte dat ze op die leeftijd gaan. Hij is dan bijna drie.
Hopelijk gaat alles goed. Het zal een grote verandering zijn voor iedereen.
Bijkomend omdat er in feb 2006 een baby bijkomt.

GRoetjes,
sigri
Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
nele b
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:31 okt 2005, 19:19
Locatie:Blanden

Bericht door nele b » 20 dec 2005, 19:25

Kleuters gaan inderdaad vanaf de leeftijd van 2.5 of 3 jaar in Belgie naar school!

Deze kindjes hebben geen leerplicht dus het is niet verplicht je kleuter vanaf die leeftijd naar school te sturen!

Maar ik kan je zeggen, ze maken wel enorm veel plezier ookal zijn ze nog zo klein!
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding

Sarah
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:26 jan 2005, 12:55

Bericht door Sarah » 21 dec 2005, 22:18

Zeg, vraagje:
Kan je op een doorweekse schooldag een school binnenvallen en info vragen? Of moet dat telefonisch?
Ons meisje mag in mei naar de kleuterklas, maar ben verdorie de precieze datum kwijt.
Ik zou haar graag naar mijn oude school doen, da's het praktische. Maar ik woon niet meer in die gemeente en krijg er dus geen uitnodigingen van...

Katia

Bericht door Katia » 22 dec 2005, 00:08

je bent niet verplicht je kinderen zo vlug naar school te laten gaan he!
Wij zijn er zelf nog niet uit of we Troia zo vlug naar school gaan sturen...
Waarschijnlijk beginnen we daar pas aan als ze 4 jaar is ofzo en zal het halftijds zijn... Ik heb deze week nu info gevraagd bij Lohrangrin, een Steinerschool die toch wel wat faam heeft, en 26 januari gaan we naar een info-avond...
Weet je dat er in de klas van de 2005-kindjes nog maar 10 plaatsen zijn!
Troia is nog maar 7 maand he!
Maar goed dat we er nog vroeg bij zijn dan...

Sarah, wettelijk gezien mag je een school zomaar binnenlopen om die reden! Om welke reden dan ook... een school moet je gastvrijheid bieden!

Sarah
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:26 jan 2005, 12:55

Bericht door Sarah » 25 dec 2005, 21:08

Voor mij is het gemakkelijker als ze naar't school gaat, dan moet ik geen OM betalen, snappie. Alleenstaand zij is niet goeiekoop :wink:

Katia

Bericht door Katia » 25 dec 2005, 21:22

het eerste deel was een reactie op Miriam :wink:

ik snap dat perfect! En als ze het goed heeft op school, waarom ook niet he!

Sarah
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:26 jan 2005, 12:55

Bericht door Sarah » 25 dec 2005, 21:24

Ik denk dat ze het heel fijn gaat vinden, zolang ze er rustig tegen zijn. Je hebt van die kinderen die gemakkelijk "all over you" hangen en daar moet ze niet van weten.
'k Zeg het, ze heeft echt mijn karakter.

Sigri
Moderator
Berichten:0
Lid geworden op:05 sep 2004, 13:19
Locatie:Wezemaal

Bericht door Sigri » 30 dec 2005, 17:46

Voor mij is het gemakkelijker als ze naar't school gaat, dan moet ik geen OM betalen, snappie
Dat begrijp ik zeker.

Aangezien onze om haar deuren dit jaar dicht doet , kwam het voor Jonas goed uit dat ie 9/1/2006 kon starten met school.

En er is een gratis busdienst. Dus als ik in bevallingsverelof ben , hoeft ie na school dan niet in de buitenschoolse opvang te zitten.

Groetjes,
Sigri
Afbeelding

Afbeelding


Plaats reactie

Terug naar “De school”