goh eigenlijk kies je als je doopt meestal ook voor godsdienst maar neit altijd ... nu ja, wij hebben onze jongens niet gedoopt mar zijn allebei katholiek opgevoed en ik wou toch eerst eens meer weten over die zedenleed voor ik J daar op school mee liet beginnen dus ik heb aan de directeur info gevraagd en eens gepost bij de juf die dat geeft.
Je weet dat toch op voorhand als je kiest tussen godsdienst of zedenleer dat het daarmee samenhangt ... Tegenwoordig wordt de eerste communie wel vaak in 't 2de leerjaar gedaan zodat ongeveer de helft van J zijn klas dat dit jaar nog moet doen, terwijl hij met de andere helft (die zedenleer volgen) dat lentefeest al vorig schooljaar hebben gevierd.
'k Moet wel zeggen dat ze bij zedenleer veel knutselen en ook wel werken rond allerlei "waarden" (in gesprekken en toneeltjes en dmv verhalen) en het is J zijn lievelingsvak geworden. Zijn vriend volgt godsdienst maar diens papa vroeg me eens meer over zedenleer omdat ze gemerkt hebbend at hun zoon die godsdienst echt niet graag doet en een ander meisje dat ik mijn mijn leesmoedergroepje heb die is dan weer vol lof over hun godsdienstjuf en ik herinner me da tik in de lagere school ook nog dol was op die bijbelverhalen (gewoon voor de mooie verhalen) maar ik ben nadien uit mezelf athaïst geworden

en ik heb altijd gezegd dat mijn kids zelf moeten kiezen als ze er later groot genoeg voor zijn. Ik heb in mijn vriendenkring zowat vanalle geloven een beetje: mensen die zich bekeerd hebben tot de islam, (diep)gelovige katholieken, vrijzinnigen, ... en het valt me altijd op dat de belangrijkste basiswaarden toch wel overeenkomen.