Rapley-methode

Moderators:Welcome, Moderators

mell
Moderator

Bericht door mell » 29 aug 2006, 13:46

Ik heb hier op het forum voor het eerst gelezen over deze methode en na wat opzoekwerk ben ik ervoor gewonnen.

We gaan het ook eens proberen. We hadden haar al groeten- en fruitpap gegeven. De fruitpap gaat niet meer, die geeft ze gewoon helemaal terug en de groentenpap gaat wel maar ik zie dat ze zit te kauwen terwijl er niets te kauwen valt.

Dus vandaag eens met broccoli geprobeerd en straks het fruit eens proberen.

Ik had eerst nog twijfels over de methode qua verslikken dan vooral. Maar als ik de uitleg lees die ik gevonden heb dan zou dat minder kunnen dan gewone groentenpap. Bovendien zou je nu beter zien of ze wel of niet klaar zijn om vast eten te eten.

Katia

Bericht door Katia » 29 aug 2006, 15:42

super!
ja verslikken is moeilijker he, er kan makkelijker iets vloeibaars in je luchtpijp te recht komen dan iets in brokjes...
En dat kokhalzen hebben ze even hard als ze van groentepap naar brokjes overgaan, dat is gewoon omdat ze het nog niet gewoon zijn...
Veel succes in ieder geval!
Wel oppassen dat je niet te vroeg begint daarmee, dus als het niet meteen lukt (kauwreflex begint normaal pas rond 6 maand), ligt het niet echt aan de methode, maar aan het feit dat je kindje de kauwreflex nog niet voldoende beheert en dan probeer je binnen een aantal weken beter nog eens...

mell
Moderator

Bericht door mell » 29 aug 2006, 21:49

Katia dank je voor die opmerking ivm kauwreflex.

We hebben 's middags broccoli geprobeerd en 's avonds banaan en meloen. 's Middags wist ik nog niet hoe en wat dus 's avonds kan beter als poging 1 gezien worden.

En ja kauwreflex is er blijkbaar nog niet. Ze neemt het vast en brengt het tot haar mond (soms de mond naar het eten ipv in haar hand en dan naar haar mond :lol: ) maar dan zuigt ze er op.

Dus blijkbaar dan toch normaal, of ben ik hier mis?

Kan het dan geen kwaad als ik nu tijdelijk stop tot 6maand en die maaltijden blijf vervangen door flesvoeding? Of gaat ze dan die kauwreflex helemaal niet meer kweken?

Tja ik was de bv aan het afbouwen omdat ik in september terug moet werken. Vandaar dat ze op die uren al fv krijgt.

Weet jij hier een antwoord op?

bioMam
Pas blauw

Bericht door bioMam » 29 aug 2006, 22:49

mell schreef:Kan het dan geen kwaad als ik nu tijdelijk stop tot 6maand en die maaltijden blijf vervangen door flesvoeding? Of gaat ze dan die kauwreflex helemaal niet meer kweken?

Tja ik was de bv aan het afbouwen omdat ik in september terug moet werken. Vandaar dat ze op die uren al fv krijgt.

Weet jij hier een antwoord op?
volgens mij kan het geen kwaad: het kind moet er aan toe zijn hè ... eventueel geef je vitamines bij als je vreest dat geen fruit / groente een prob is. Zolang ze gezond en gelukkig zijn :) moet je niet stressen om in een voedingsschema te passen. Op 6M is vroeg genoeg.
Afbeelding
Afbeelding

Katia

Bericht door Katia » 29 aug 2006, 23:56

onder de 6 maand zou het zelfs strafbaar moeten zijn om vaste voeding te geven!
Nee nee, grapje... :lol:
maar het is wel een feit dat de darmpjes zowiso pas goed ontwikkeld zijn vanaf 6 maand en dat het best van al pas vanaf dan voedsel geïntroduceerd wordt...
(k&g met hun 4 maand :evil: daar krijg ik dus de wubbes van he, dat is helemaal niet goed voor de darmpjes, dat is de reden waarom die oude bejaarde mensen allemaal last hebben van hun darmen... die zijn te vroeg beginnen werken)

De bedoeling is eigenlijk dat ze het eerste jaar vooral melk krijgen... een kind kan perfect overleven op alleen melk dat eerste jaar.
Vanaf 6 maand kan je proberen van vast voedsel aan te bieden, maar eigenlijk heeft dat alleen als bedoeling dat ze op een jaar genoeg binnen kunnen krijgen (tussen 6 maand en 1 jaar is het dus eigenlijk gewoon "het aanleren" van te eten, niet de bedoeling om vast voedsel binnen te krijgen wegens vitaminen, want dat halen ze dat eerste jaar nog uit de melk)

Ik ken mensen dat hun kind de eerste 15 maand niets anders dan melk hebben gegeven (wel borstvoeding, maar zelfs flesvoeding is nog beter dan vast voedsel onder de 6 maand en dat hoor je mij niet vaak zeggen!) en dat kind heeft nooit iets te kort gehad.

Dus echt geen zorgen maken als ze nu nog niets eet van vast voedsel hoor!
Dat is een fabeltje dat door k&g de wereld in is geholpen, maar studies hebben uitgewezen dat dat verre van waar is! :wink:

mell
Moderator

Bericht door mell » 30 aug 2006, 13:25

Och K&G ook he?! :lol:

Soit we gaan nu wat wachten tot 6 maand en gaan het haar dan op deze manier geven. Lijkt me veel beter om een hoop redenen.

Nu enkel nog geduld hebben :P

Katia

Bericht door Katia » 01 sep 2006, 23:20

kheb die van k&g vandaag de kamer buitengezet :lol:

mell
Moderator

Bericht door mell » 02 sep 2006, 15:54

nu al en ik zie dat je kleintje nog maar 3 dagen is :shock: :lol:

en mag ik ook vragen waarom?

Katia

Bericht door Katia » 02 sep 2006, 20:38

gho gewoon, in het ziekenhuis komen ze zich standaard voorstellen en ik heb gewoon vlakaf gezegd dat ik een een "borstvoedende katoenen-luiers-gebruikster" ben en dat ik geen zin had in duistere praktijken met organisaties die beide dingen de grond in boort :lol::lol::lol:

het ergste was dat die trees zelf 2 jaar bv gegeven had en niet eens wist dat k&g een standpunt tegen katoenen luiers ingenomen heeft :lol:

Kim.D.
Pas blauw
Contacteer:

Bericht door Kim.D. » 02 sep 2006, 21:31

k&g, aparte gevallen

lander heeft al zijn spuiten gehad en nu ga ik er ook niet meer naar toe.

voor info heb ik een goede kinderarts en voor de rest doe ik mijn zin!

bioMam
Pas blauw

Bericht door bioMam » 03 sep 2006, 11:50

Katia schreef:het ergste was dat die trees zelf 2 jaar bv gegeven had en niet eens wist dat k&g een standpunt tegen katoenen luiers ingenomen heeft :lol:

dat laatste wist ik ook niet eens :shock: maar ja ik mijd die types oook gelijk de pest hè - al zitten er enkele goeike tussen zenne, maar meestal :roll: :roll: :roll: :roll: en ze zien mij daar dus niet eer: ik heb al langer iets tegen K&G maar ik heb nu toch een flink "standpunt" tegen hèn ingenomen, nèh! Wat ik ook zo ziielig vind is dat die een monopolie krijgen hè: als iemand een soortgelijk iets wil opstarten of eender wat dat met kinderen te maken heeft dan moet die onozele organisatie daar altijd goedkeuring voor geven en als ik hoor en zie op wat voor manier dat vaak verloopt :roll: :x :? dat vind ik dus dégoutant.

Ge zijt nog vergeten te melden dat ge tandemvoeden en Rapleymethode promoot Katia :lol: - ze zouden denkelijk een crisis krijgen :P hahaha.
Afbeelding
Afbeelding

mell
Moderator

Bericht door mell » 03 sep 2006, 18:18

hoe zit het eigenlijk met een kind dat bijvoorbeeld voor de 6 maand wel al fruit- en/of groentenpap gekregen hebben. Kunnen die op 6 maand dan ook nog starten met die methode?

Och ja K&G rare organisatie. Wij gaan ook maar enkel voor de spuitjes. Voor de rest: ene oor in en andere uit :D

Katia

Bericht door Katia » 03 sep 2006, 20:16

die kunnen nog starten ja, uiteindelijk leren ze achteraf allemaal met stukken eten he... de rapleyers van in het begin, de anderen later...

en bio, k&g heeft idd een standpunt ingenomen tegen katoenen luiers, hun "studies" hebben uitgewezen dat dat niet milieuvriendelijk en kindvriendelijk is, maar als je hen opbelt met de vraag die studies in te kijken, mogen ze die niet vrijgeven, enkel de resultaten...
ook is nu uitgelekt dat k&g sinds kort door Pampers gesponserd wordt... zegt genoeg he?!

mell
Moderator

Bericht door mell » 03 sep 2006, 21:15

Maar allee tegen katoenen luiers zijn ... Dat kun je toch niet snappen. En dat dat dan zogenaamd milieuonvriendelijk zou zijn ...
Maar ja als ze gesponserd worden door pampers ...

Katia

Bericht door Katia » 03 sep 2006, 21:18

ja tis onlogisch :lol:
och ja...

bioMam
Pas blauw

Bericht door bioMam » 03 sep 2006, 21:26

ziielig ... er zijn wel ergens rapporten hoor dat ls je bekijkt hoe vaak die wasmachines draaien dat het ook belastend is voor milieu en energiekosten enz maar dat was niet bij K&G dat ik die gezien had. Toch ingelooflijk die aanpak en dan die sponsering: dat ze dan tenminste een merk van luiers kiezen dat niet lekt en minder stinkt want amai: ik koop wegwerpluiers maar nooit meer van Pampers (bweuh) en ik vind nog altijd dat ze wasluiers meer moeten promoten en mensen meetr uitleg en steun bieden als die dat willen gebruiken. 'k Overweeg trouwens terug meer met wasluiers (wel all-in-ones) te herbeginnen: R heeft die precies terug liever en als 't aan hem lag dan deed hij al een onderbroek aan maar vermits een potje alleen 'n opstapje of stoeltje is in zijn ogen (tot hiertoe toch) kan dat nog niet hè ...

Back-2-topic: natuurlijk kan je een kindje dat groenten- of fruitpap kreeg ook lren Rapleyen ! ij hebben nn 't begin de 2 wat door elkaar gedaan (de ene dag papvorm aangeboden en de andere dag stukjes à là Rapley) omdat ik rekening wou houden met het feit dat de eventuele oppassers moeite zouden hebben met Rapley (en idd de grootouders waren aanvanklijk maar bang of argwanened enz enz) maar nu zijn die ook enthousiast en eignelijk heeft R zelf aangegeven dat hij liever Rapleyt en nu moet hij van pap en puree al lang niet meer weten :lol: mar als ik 1 goeie tip mag geven: leg een laken of tapijtje of zo dat je kan wassen onder de stoel uitgespreid over de grond als je e kindje zelf laat eten op deze manier want ze proeven niet alleen met hun mondje ;) en kliederen wel eens, maar da's gezodn hè: die beebjes en peuters willen het volledig ontdekken dat eten :lol: en van mij mogen ze. Manlief zucht hier wel een dat het een goeie maar minder propere methode is maar als ik dan vergelijk: onzen oudste had het misschien ook beter zo geleerd.
Afbeelding
Afbeelding

Katia

Bericht door Katia » 03 sep 2006, 22:55

er zijn genoeg studies die aanwijzen dat het idd belastend is voor het milieu maar vele en vele minder dan wegwerpluiers...
maar soit... het is het idee dat er rond zit dat ze zo zielig en onozel doen :roll:

en ja, dat laken eronder is een heel goed idee...
wij gebruikten in het begin een zwarte vuilzak die we helemaal opengeknipt hadden :lol:

Sigri
Moderator

Bericht door Sigri » 04 sep 2006, 11:47

maar het is wel een feit dat de darmpjes zowiso pas goed ontwikkeld zijn vanaf 6 maand en dat het best van al pas vanaf dan voedsel geïntroduceerd wordt...
Ilsa is vroeger begonnen met groentepap , vanwege haar reflux .
Ze heeft geen last van haar darmpjes gehad .Dus het kan ook anders ...
Afbeelding

Afbeelding

Katia

Bericht door Katia » 04 sep 2006, 12:33

die darmproblemen zijn ook op lange termijn :wink:
is de reden waarom er zoveel oude mensen nu met darmproblemen kampen. (niet de enige reden he, maar de grootste reden in alle geval)

Sigri
Moderator

Bericht door Sigri » 04 sep 2006, 13:07

we zullen zien
Afbeelding

Afbeelding

goortjes
Moderator

Bericht door goortjes » 04 sep 2006, 14:41

Goh, ik vind dat je elk kind anders moet bekijken
ons meisje is nu 3 maand en die krijgt sinds enkele dagen fruitpap
Als ik dat niet gaf, at ze veel te weinig en dat is ook niet goed
Die fruitpap gaat er wel goed in, en ... ze eet dan toch eens hé

ik kreeg vroeger ook al fruitpap op 3 maand
mijn zussen die veeeeel ouder zijn dan ik, ook op 3 maand
mijn schoonmoeder, weer een andere generatie, kreeg dat ook op 3 maand.... waarom zou ik het dan niet geven als ze het nodig heeft.
Er zijn zoveel dingen die niet goed zijn in het leven.... en op termijn problemen kunnen geven
Ons meisje heeft behoefte aan vast voedsel, wel dan geef ik het!!

K&G daar heb ik geen klagen van. Niet dat ik hen klakkeloos volg (dat zie je wel met de fruitpap, want dat 'mag' pas vanaf 4 maand)
maar ik ben er wel gebaat mee. Ik heb geen klagen van de kinderarts en ook de verpleegkundige is een hele goeie.... hangt gewoon van regio tot regio af, vermoed ik
Afbeelding
Afbeelding

Katia

Bericht door Katia » 04 sep 2006, 15:35

goortjes schreef:Er zijn zoveel dingen die niet goed zijn in het leven.... en op termijn problemen kunnen geven
Ons meisje heeft behoefte aan vast voedsel, wel dan geef ik het!!
voila, dat is volgens mij ook wel het belangrijkste... ieder legt zijn prioriteiten ergens anders, er is nergens dat ik beweert heb dat mensen die niet doen wat ik doen, het verkeerd doen he :wink:
integendeel, ik probeer zelf ook maar wat uit wat ik denk dat het beste is en dingen als dit zijn volgens mij dingen die ze toch niet voor 100% kunnen weten ooit, want iedere mens is anders...
wat goed en slecht is laat ik open, omdat er geen antwoord op bestaat :wink:

goortjes
Moderator

Bericht door goortjes » 05 sep 2006, 10:18

zo is het!
Afbeelding
Afbeelding

Katharina
Pas blauw
Contacteer:

Bericht door Katharina » 05 sep 2006, 10:41

Katia schreef:die darmproblemen zijn ook op lange termijn :wink:
is de reden waarom er zoveel oude mensen nu met darmproblemen kampen. (niet de enige reden he, maar de grootste reden in alle geval)
Björn is op 37 weken geboren, woog amper 1700 gram en heeft nooit borstvoeding gekregen...ik las nog in zijn babyboekje dat hij karnemelk kreeg om aan te sterken...Ook is hij vroeg beginnen fruitpap eten (heb ik uit zijn mémé zijn verhalen gehoord) en of dat daar nu aal ligt of hij zo'n gevoelige darmen heeft weet ik niet....Maar ik denk dat dat er toch wel mee te maken heeft....
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
Afbeelding

goortjes
Moderator

Bericht door goortjes » 05 sep 2006, 10:59

gevoelige darmen kunnen ook een familietrekje zijn hoor
dus dat hoeft niet noodzakelijk af te hangen van wat ze als kind gegeten hebben.
Mama haar broers hebben daar allemaal last mee.
En de nonkels van mama ook.
Blijkbaar alle mannen daar in de familie
dus.... ik ben er niet zo bang voor..
Afbeelding
Afbeelding

mell
Moderator

Bericht door mell » 05 sep 2006, 13:15

Ja van die pap vroeg ik ook vooral omwille van de onthaalmoeder. Ik weet niet of zij achter die methode gaat staan en dan kunnen we tenminste, in het begin, afwisselen.

Tijdelijk geven we nu wel nog groentenpap omdat ze dan veel minder teruggeeft bij gewone pap. En ik geef liever groenten dan een flesje. Tja de bv is op dat uur afgeschaft wegens terug aan het werk.

Het is vooral bij het fruit dat ik denk dat Maaike beter af is met deze methode. Wij hebben een tijd fruitpap gegeven maar dat ging echt niet. Toch niet de standaardfruitpap die k&g zegt te geven.

Onlangs nog met alleen meloen gedaan en dat ging gelijk niets.

Ik zit hier de weken al af te tellen tot de 6maand om te kunnen starten en zien wat het geeft.

En de tip van de handdoek ... Ik was hem al ergens tegengekomen. En mijn principe is: kinderen moeten smodderen om iets te kunnen leren :wink:

Katia

Bericht door Katia » 05 sep 2006, 13:23

fantastisch principe! :lol:
ge moet maar eens ergens gaan zoeken... er staan hier ergens op babyforum foto's om te bewijzen dat ik dat principe ook aanhang :lol:

gevoelige darmen zal idd niet alleen daarvan afhangen, maar er is ondertussen gewoon wel bewezen dat er veel meer oudjes zijn die last hebben van hun darmen dan vroeger... en dat zou aan het feit liggen dat hun darmen vroeger zijn beginnen werken dan eigenlijk goed zou zijn...
maar wel in gedachten houden dat we dan spreken van de generatie die op 3 weken al met groenten begon he :roll: geen wonder dat die het er nu van hebben!

sandy
Moderator

Bericht door sandy » 05 sep 2006, 14:12

Katia schreef:fantastisch principe! :lol:
ge moet maar eens ergens gaan zoeken... er staan hier ergens op babyforum foto's om te bewijzen dat ik dat principe ook aanhang :lol
is dat op die spaghettifoto bedoelt :lol: :lol: :lol: ?
Mama van Yana (11/2/04 om 14.33u) en Milan (6/6/05 om 6.11u).
Gelukkig getrouwd met Filip sinds 21/9/2001.
20/12/07: Laura is geboren!!
Afbeelding
Afbeelding

Katia

Bericht door Katia » 05 sep 2006, 14:24

tuurlijk :lol:

sandy
Moderator

Bericht door sandy » 05 sep 2006, 22:08

Ik doe mijn ogen toe, en zie het nog zo voor me... :lol: :lol: :lol:
Mama van Yana (11/2/04 om 14.33u) en Milan (6/6/05 om 6.11u).
Gelukkig getrouwd met Filip sinds 21/9/2001.
20/12/07: Laura is geboren!!
Afbeelding
Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “De babyvoeding”