Vroegtijdig slapen TIJDENS voeding

Moderators:Welcome, Moderators

Plaats reactie
MarcBuis
Pas blauw
Vroegtijdig slapen TIJDENS voeding

Bericht door MarcBuis » 30 mar 2006, 23:55

Hey allemaal,

ik wilde graag eens weten of mensen deze ervaring hebben en/of misschien wel een oplossing/ tip hebben.

Jorrik drinkt de eerste paar minuten gulzig en sterk. Na verloop van tijd neemt dit af en valt de kleine man in slaap. Je kunt hem de eerste paar keer wel wakker krijgen en weer aan het drinken, maar na verloop van tijd is ie helemaal in dromenland.

Dit is nogal vervelend, aangezien hij bij lange na niet genoeg binnenkrijgt op deze manier. Morgen zal worden bepaald of hij terug moet naar he ziekenhuis. Daar kan hij sonde voeding krijgen.

Jorrik is 3 weken te vroeg geboren!

Bedank!

fozke
Pas blauw
Contacteer:

Bericht door fozke » 31 mar 2006, 10:15

ik weet dat amelie dit probleem in het begin ook had, ik denk dat dat wel meer voorkomt. Ik kietelde haar aan haar voetjes, soms hielp het, soms niet. Amelie had natuurlijk wel een goed geboortegewicht, dus dat verandert de zaak wel een beetje he...

succes!
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

goortjes
Moderator

Bericht door goortjes » 31 mar 2006, 10:37

ons zoontje viel ook steeds in slaap (en dat is nog ne slaper!!)
ik had steeds een nat washandje bij de hand
en dan streek ik eens over zijn wangetjes of voorhoofdje
Schrikken jong... en dan tutteren hé!

hopelijk moet hij niet aan de sondevoeding!
succes!
Afbeelding
Afbeelding

spotje
Pas blauw

Bericht door spotje » 31 mar 2006, 17:15

Timothy doet het ook, maar die is dan weer meer dan op gewicht :oops: :oops:
Hij schiet dan weer wakker en is dan colérig dat de melkfles weg is :roll: :lol:
Afbeelding
Afbeelding

Marita
Pas blauw

Re: Vroegtijdig slapen TIJDENS voeding

Bericht door Marita » 31 mar 2006, 19:28

MarcBuis schreef:Hey allemaal,

ik wilde graag eens weten of mensen deze ervaring hebben en/of misschien wel een oplossing/ tip hebben.

Jorrik drinkt de eerste paar minuten gulzig en sterk. Na verloop van tijd neemt dit af en valt de kleine man in slaap. Je kunt hem de eerste paar keer wel wakker krijgen en weer aan het drinken, maar na verloop van tijd is ie helemaal in dromenland.

Dit is nogal vervelend, aangezien hij bij lange na niet genoeg binnenkrijgt op deze manier. Morgen zal worden bepaald of hij terug moet naar he ziekenhuis. Daar kan hij sonde voeding krijgen.

Jorrik is 3 weken te vroeg geboren!

Bedank!
ik ben heel fier en heel blij dat je vol vertrouwen aan ons die vraag komt stellen. Welkom hier op ons forum en ik hoop dat je nog heel veel terug komt.
1 belangrijk iets ben je vergeten: hoe oud je kindje is. Volgens het verhaal denk ik dat jullie nog maar pas thuis zijn uit het ziekenhuis.
Een kindje van 37 weken is nog juist iets te zwak om goed te drinken. Dat moet je gewoon zijn om die eten te geven (zeker niet ineens een verwijt naar jullie). Wees gerust: dit probleem duurt helemaal niet meer lang. Even moet je hem (eventueel kunstmatig) goed voeden, daarna is hij sterk genoeg en hebben jullie verder geen problemen meer.
Het voordeel van die sondevoeding zou zijn dat het vanzelf gaat en dat jullie 2 dagen later een heel andere baby terug krijgen en geen problemen meer hebben. Maar waarschijnlijk geven de verpleegsters hem gewoon flesjes en daar kunnen jullie ook zelf aan beginnen.
Hoe?
-een groter gat in het speentje prikken (en eventueel nog 1 en nog 1 tot het lukt). Begin dan wel met een ander speentje: zoals je zei lukt het in het begin goed. Als hij in slaap valt dan overgaan op dit aangepast speen dat zal slapend wel lukken en anders dan maak je het gat nog maar groter. Als je kindje achteraf beter eet verslikt hij zich hier mee en gooi je het beter weg, maar nu een speen 'vernielen' is niet zo erg als terug te moeten gaan naar het ziekenhuis)
- de melk met een lepeltje in zijn mondje brengen dan moet hij alleen nog maar slikken.
-als je het in het ziekenhuis geleerd hebt dan kan je 'een tasje' geven. Anders niet aan beginnen: is niet gemakkelijk.
-als hij echt niet binnen gekregen heeft wat moest dan doe je dat eventueel een uurtje later nog eens opnieuw. Hij moet op 24u zijn hoeveelheid hebben, om het even in hoeveel keren.
-vannacht om de 3 uur de wekker zetten en zeker zorgen dat hij eet. Doe gewoon om de beurten, dan kunnen jullie elk apart 5 uur tussen 2 voedingen slapen. Voor jou is het ook weekend, dus het beste moment uitgekozen.
-hou gewoon vol, weet dat het MOET lukken, om het even hoe en weet dat dit waarschijnlijk maar enkele dagen is.
Ik denk nog eens na. Stel ondertussen je vragen maar.
(Ik heb dus ervaring met die kindjes als je het niet zou gemerkt hebben)

Marita
Pas blauw

Bericht door Marita » 31 mar 2006, 19:42

hem stimuleren door met het flesje rond te draaien (speen in zijn mondje laten draaien) als hij in slaap valt, hierbij het speentje ver in zijn mondje steken zodat het dikker deel tegen zijn lipje duwt. Meestal volgt er elke keer 1 of enkele zuigbewegingen en als hij stopt dan doe je het maar opnieuw. Terugtrekken en weer dieper in zijn mondje stekken helpt ook, maar iets minder goed.

Dadelijk beginnen als hij wakker is, zeker niet wachten of hij in slaap is. Moest hij wenen geef hem dan vooral dadelijk het flesje en troost hem niet eerst zodat hij in slaap valt.

Begin maar als hij wakker wordt. Tussenin kan je dan nog een zuivere pamper aandoen en dan wordt hij weer wakker.

Zet ouders en schoonouders,...gewon buiten als ze je op je zenuwen werken. Dat kan je er vandaag echt niet bij hebben.

Als je het speentje gewoon op de juiste manier in zijn mondje laat zitten dan kan je ook met je hand elke keer tegen zijn pamper, handje, voetje,... schudden. Soms zuigen ze dan ook elke keer 1 keer.

Niet wanhopen als dat een uurtje duurt. Dat blijft niet.

Marita
Pas blauw

Bericht door Marita » 31 mar 2006, 19:47

je kan ook nog met 2: 1 zijn mondje wat open houden en de andere er melk in laten druppelen of traag laten lopen (speen met groot gat, lepeltje,...). Tot je grote verbazing zal je zien dat je kindje dan gewoon slikt terwijl hij slaapt.

Met het speentje voorzichtig op zijn tong duwen.

Onder zijn kin masseren.

Marita
Pas blauw

Bericht door Marita » 31 mar 2006, 19:52

met je pink in zijn mond (wel tot helemaal achteraan): dan begint hij op je vinger te zuigen. Dan zie je maar hoe je je vinger kan houden zodat er in zijn mondhoek een opening is waar je melk langzaam in kan laten druppelen. Hij mag niet plat liggen en je hebt 2 handen nodig: dus of in een relax doen of met 2 doen. Een druppenteller kan je gebruiken (of een spuitje bij de apotheker halen).

Als er over enkele dagen dat 'lappenpopachtige' van af is dan best terug over gaan op 'een normale manier van flesjes geven'.

Marita
Pas blauw

Bericht door Marita » 31 mar 2006, 20:01

en nu rekenenoefeningen.
Stel dat ze gezegd hebben 8 voedingen van 50ml per dag: 8 x50= 400ml.
Onthoud dan alleen die 400ml. Je kan dus ook 10 keer 40 ml geven of 12 keer 34 ml of 14 keer 29 ml,...
of gewoon opschrijven hoeveel hij elke keer drinkt en het uur er bij en dat samentellen. Neem dat papier morgen zeker mee als je naar de pediater moet gaan.
Als hij sterker begint te worden dan drinkt hij weer meer en meer en kan je minder en minder keer geven. Op 40 weken kan dat 6 keer per dag zijn.

Marita
Pas blauw

Bericht door Marita » 31 mar 2006, 20:23

ik zie nu pas dat 'morgen' vandaag is, dus reageer ik misschien te laat.
Morgen kom ik antwoorden op je vragen.

goortjes
Moderator

Bericht door goortjes » 31 mar 2006, 20:47

amaai marita,
wie weet komt deze raad mij ook nog van pas!
mercikes!
Afbeelding
Afbeelding

sandy
Moderator

Bericht door sandy » 31 mar 2006, 21:54

Ja zeg, wat een uitleg en we blijven bijleren. Intereseert me eigenlijk wel... :D
Mama van Yana (11/2/04 om 14.33u) en Milan (6/6/05 om 6.11u).
Gelukkig getrouwd met Filip sinds 21/9/2001.
20/12/07: Laura is geboren!!
Afbeelding
Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “De babyvoeding”