navelstrengbloeddonatie

Vragen, opmerkingen (niet commerciele) info....enz...

Moderators:Welcome, Keppebolle, Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
laika
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:14 jul 2006, 15:35
Locatie:Beerzel
navelstrengbloeddonatie

Bericht door laika » 26 jul 2006, 15:35

hoi

Ben 15/05/2006 bevallen van ons meisje en heb toen een navelstrengbloeddonatie gedaan, nu vraag ik mij af wanneer ik hier terug iets van ga horen want heb toen zo een papier met vragen moeten invullen en ondertekenen voor mijn goedkeuring.

Daarin stond dat ik erna als ik geschikt ben nog eens naar de huisdokter moet gaan om bloed te trekken en om ons kindje te laten onderzoeken maar hoe weet ik nu wanneer ik dat moet doen en of ik in aanmerking kom HEB ER NAMELIJK NOG NIKS VAN VERNOMEN

iemand ervaring mee???
thx


Marita
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:31 mar 2005, 18:06

Bericht door Marita » 26 jul 2006, 15:50

Als er voldoende bloed was, dan zijn er toen al een deel testen op gedaan en dan ligt dat nu bewaard in de navelstrengbloedbank. (als er te weinig was dan is het in de vuilbak gegooid). Dat kan vrij lang bewaard worden.
Als er ooit een kindje (leucemie, tot een zekere vrij jonge leeftijd) kandidaat is voor navelstrengbloed en de bloedgroep (met subgroepen) komt op het eerste zicht overeen dan worden er verdere onderzoeken en testen gevraagd. Dan wordt jij opgeroepen om je kindje te laten onderzoeken, wordt er nog een bloedafname gedaan en moet je een vragenlijst beantwoorden (gezondheidsvragen).

Gebruikersavatar
laika
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:14 jul 2006, 15:35
Locatie:Beerzel

navelstrengbloed

Bericht door laika » 26 jul 2006, 15:55

Heb toen in het ziekenhuis al bloed moeten laten nemen en een vragenlijst moeten invullen, het enige probleem is dat ze mijn oude adres nu hebben wij zijn 1 juli verhuisd en ik weet niet met wie ik contact moet opnemen om de bloedbank op de hoogte te brengen van mijn nieuwe adres.

Misschien lopen ze mij zo mis en vinden ze me niet nu ze contact willen opnemen, zou het erg vinden als ik hierdoor de kans misloop van iemand ziek te helpen

Marita
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:31 mar 2005, 18:06

Re: navelstrengbloeddonatie

Bericht door Marita » 26 jul 2006, 15:57

laika schreef:
Daarin stond dat ik erna als ik geschikt ben nog eens naar de huisdokter moet gaan om bloed te trekken en om ons kindje te laten onderzoeken ...
Laika, het navelstrengbloed is wel bloed van je kindje en niet van jou, dus die eventuele bloedafname is ook bij je kindje.
(ik denk ook niet dat je naar je huisarts moet gaan. Eigen pediater of naar dat centrum dat weet ik niet zeker, maar ik denk dat het dat laatste is. Het is in ieder geval niet op jou kosten.)
In Brussel gaat al het bloed naar Bordet (centrum Brussel) en het is naar daar dat ze moeten gaan. Degenen die in Brussel bevallen maken daar geen probleem van. Hoe het zit als het ver weg is dat weet ik niet.

Marita
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:31 mar 2005, 18:06

Re: navelstrengbloed

Bericht door Marita » 26 jul 2006, 16:35

laika schreef:Heb toen in het ziekenhuis al bloed moeten laten nemen en een vragenlijst moeten invullen, het enige probleem is dat ze mijn oude adres nu hebben wij zijn 1 juli verhuisd en ik weet niet met wie ik contact moet opnemen om de bloedbank op de hoogte te brengen van mijn nieuwe adres.

Misschien lopen ze mij zo mis en vinden ze me niet nu ze contact willen opnemen, zou het erg vinden als ik hierdoor de kans misloop van iemand ziek te helpen
Bij de mama's wordt ook een bloedafname gedaan in het ziekenhuis: dat klopt. Dat is alleen voor testen, niet om te bewaren en achteraf gaat het alleen verder met je kindje.

Al de gegevens (naam, adres,...) van je gynaecoloog staan ook wel op je papieren. Dus via hem zullen ze dan wel bij jou terecht komen. (als je gynaecoloog je adres of telefoonnummer heeft). De gegevens van je huisarts heb jij zelf ingevuld en ook je eigen telefoonnummer. Dus zullen ze je zeker vinden. In het slechtste geval via je vroegere gemeente: die kunnen adreswijzigingen doorgeven.
Laatst gewijzigd door Marita op 26 jul 2006, 16:37, 1 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar
laika
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:14 jul 2006, 15:35
Locatie:Beerzel

vervolg navelstrengbloed

Bericht door laika » 26 jul 2006, 16:35

Ik heb vernomen dat ons kindje zeker geen bloed meer moet laten trekken, alleen ik en ons kindje moet gewoon een onderzoekje ondergaan en dat mag bij onze huisarts, heb die trouwens ook moeten vermelden op het formulier.

was ook een goede manier om te weten te komen of mijn bloed in orde is zeiden ze

maar nu met onze verhuis ben ik bang dat ze me niet kunnen contacteren binnen x aantal dagen

Marita
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:31 mar 2005, 18:06

Bericht door Marita » 26 jul 2006, 16:42

Als je de kleine letters gelezen had dan stond daar dat je ondertekent dat je akkoord gaat dat ze nog een bloedafname doen bij je kindje (indien ze het nodig hebben).

Dit is iets dat nooit dringend is. Dus het steekt niet op enkele dagen. Als een kindje in aanmerking komt dan is de kans klein dat het overeenkomt. Er wordt lange tijd onderzocht welk bloed geschikt is, dan onderzoeken van de donor en dan de voorbereiding van het ziek kindje.

Marita
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:31 mar 2005, 18:06

Re: vervolg navelstrengbloed

Bericht door Marita » 26 jul 2006, 16:44

laika schreef:
was ook een goede manier om te weten te komen of mijn bloed in orde is zeiden ze
:?: :?: Jij krijgt daar wel geen uitslag van.

Gebruikersavatar
laika
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:14 jul 2006, 15:35
Locatie:Beerzel

Bericht door laika » 26 jul 2006, 16:46

neen maar als er bij mij iets mis was zou mijn huisarts daar van op de hoogte gebracht worden.

Ok een klein prikje bij ons kindje is nu niet zo erg als het voor het goede doel is maar in de brochure staat in het groot in dat het normaal niet moet, alleen bij de mama

Marita
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:31 mar 2005, 18:06

Bericht door Marita » 26 jul 2006, 16:53

Hebben we het over hetzelfde???
Jij sprak van donatie. Bedoelde je de gewone bloedafnames: voor jou en je baby.

Gebruikersavatar
laika
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:14 jul 2006, 15:35
Locatie:Beerzel

ja toch over hetzelfde

Bericht door laika » 26 jul 2006, 16:57

Het bloed van de navelstreng is naar de bloedbank opgestuurd toen ik op de kraam lag samen met een papier dat ik moest invullen.

Moest hierin mijn huisarts vermelden en er stond dat als er iets mis was hij ervan op de hoogte gebracht zou worden zodat hij het me dan indien nodig kon vertellen.


Plaats reactie

Terug naar “Allerlei informatie”