Wiegedood?

Vragen, opmerkingen (niet commerciele) info....enz...

Moderators:Welcome, Keppebolle, Moderators

Gebruikersavatar
stefan
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:15 dec 2005, 22:17
Wiegedood?

Bericht door stefan » 16 dec 2005, 11:34

Hallo iedereen,

Mijn vriendin en ik zijn 16 dagen geleden de gelukkige ouders geworden van Margot.
Ze is 2 weekjes te vroeg gekomen maar had toch al een goed gewicht = 3.480kg en mat 51cm.
Volgens de dokter zijn we geen risicogeval voor wiegedood.
WXe houden ons perfect aan de regels: Niet te warm instoppen, kamertemperatuur(slpaen) van +-17°, volledig rookvrij huis...

Maar zoals ge al kunt raden zijn we niet voor de volle 100% gerust.
Nu was mijn vraag:

Hoeveel kost het mij om zo een nacht aan de monitor te laten testen op wiegedood in het ziekenhuis ongeveer?
En denken jullie dat die aangewezen is in mijn geval?
Onze kinderarts zei ons dat het niet nodig is maar ja...

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Stefan


Katia

Bericht door Katia » 16 dec 2005, 11:45

waarom probeer je anders eens niet een angelcare?
wacht, hier de officiele site: http://www.angelcare.nl/

dat gebruik je elke nacht en is voor jullie misschien iets interessant...

Gebruikersavatar
stefan
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:15 dec 2005, 22:17

Bericht door stefan » 16 dec 2005, 11:53

Hey,

Heb even op de stie gekeken maar vind nergens de prijs terug van model ac 100. Aangezien wij al een babyfoon hebben zou die moeten volstaan.

weet iemand die prijs?

Katia

Bericht door Katia » 16 dec 2005, 12:00

interessant bevonden??? :D
het zal zowiso minder zijn dan de AC210 he
ik heb even een mail gestuurd naar de info, zal iets laten weten als ik mail terug heb

Gebruikersavatar
Dagmar
Moderator
Berichten:0
Lid geworden op:07 mar 2004, 19:49
Locatie:Schaffen

Bericht door Dagmar » 16 dec 2005, 12:03

Om te beginnen: Proficiat met Margot!

Je vraag om zo'n nacht te laten testen, ik zou het niet doen omdat de ka toch zegt dat Margot geen risicogeval is.. Natuurlijk zijn alle ouders bezorgd, ik weet nog al te goed hoe ik de eerste nachten (weken) veel wakker werd en luisterde of mijn kinderen nog ademden! Als ik ze dan niet hoorde, ging ik toch maar kijken of ik ze nog zag ademen..

De prijs weet ik niet, dus veel hulp heb je niet van mij.. :D (ik hoop dat mijn gelukswensen met Margot genoeg zijn! :wink: )
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Foto's!!!

toekomstige meter van Monchichi ;-)


Katia

Bericht door Katia » 16 dec 2005, 12:04

Dagmar schreef:ik weet nog al te goed hoe ik de eerste nachten (weken) veel wakker werd en luisterde of mijn kinderen nog ademden! Als ik ze dan niet hoorde, ging ik toch maar kijken of ik ze nog zag ademen..
hmm, waar kennen we dat van? :lol:

Katia

Bericht door Katia » 16 dec 2005, 12:08

enneuh... ik heb de mail teruggekregen, het adres bestaat niet :? :?:

Marita
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:31 mar 2005, 18:06

Re: Wiegedood?

Bericht door Marita » 16 dec 2005, 15:40

stefan schreef: Hoeveel kost het mij om zo een nacht aan de monitor te laten testen op wiegedood in het ziekenhuis ongeveer?
geen gedacht van, maar na tussenkomst van de ziekenkas denk ik dat dat moet meevallen.

Katia

Re: Wiegedood?

Bericht door Katia » 16 dec 2005, 15:41

Marita schreef:
stefan schreef: Hoeveel kost het mij om zo een nacht aan de monitor te laten testen op wiegedood in het ziekenhuis ongeveer?
geen gedacht van, maar na tussenkomst van de ziekenkas denk ik dat dat moet meevallen.
als het volgens de KA niet nodig is, betaald de ziekenkas niks terug!

Marita
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:31 mar 2005, 18:06

Bericht door Marita » 16 dec 2005, 15:48

stefan schreef:Hey,

Heb even op de stie gekeken maar vind nergens de prijs terug van model ac 100. Aangezien wij al een babyfoon hebben zou die moeten volstaan.

weet iemand die prijs?
105€ en de komplete met babyfoon 165€.
Als je zoiets hebt doe je wat je wil.
Als je naar het ziekenhuis gaat voor een test en alles is O.K. ben jij misschien nog niet geruster.
Als de test een risico op wiegendood aangeeft dan krijg je gratis een apparaat mee, MAAR (verder heb je niets te zeggen want de ziekenkas betaald en jij niet) je MOET regelmatig terug voor andere testen en als een volgende test O.K. is dan nemen ze dat toestel af. (en dan ben jij zeker niet gerust). Als er te weinig toestellen zijn en een ander kind heeft een groter risico dan moet je het toestel afgeven voor dat ander kind.
Die toestellen van Angelcare zijn heel goed, heel betrouwbaar en geven heel weinig valse alarmen (=alarm en er was geen probleem; bij de toestellen die je krijgt zijn er veel valse alarmen: electrode los bij bewegen of zweten en dan wordt je soms meerdere keren in de nacht wakker gemaakt met veel lawaai en helemaal voor niets). Om een vals alarm te krijgen met een Angelcare moet je al echt de kleine uit bed nemen en vergeten het toestel af te zetten.

Marita
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:31 mar 2005, 18:06

Re: Wiegedood?

Bericht door Marita » 16 dec 2005, 15:50

Katia schreef:
Marita schreef:
stefan schreef: Hoeveel kost het mij om zo een nacht aan de monitor te laten testen op wiegedood in het ziekenhuis ongeveer?
geen gedacht van, maar na tussenkomst van de ziekenkas denk ik dat dat moet meevallen.
als het volgens de KA niet nodig is, betaald de ziekenkas niks terug!
dat doen ze toch niet zonder doktersadvies, je kan niet zo maar naar het ziekenhuis gaan en volgens mij laat elke pediater dat wel doen als je aandringt, ook al raad hij dat eerst af.

Gebruikersavatar
stefan
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:15 dec 2005, 22:17

Bericht door stefan » 16 dec 2005, 16:42

Mijn kinderarts zei me dat het nergens bewezen is dat die angelcare werkt en ze raad me dit ook af :?

Marita
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:31 mar 2005, 18:06

Bericht door Marita » 16 dec 2005, 17:08

Tiens :shock:
Die Angelcare is aan heel wat prematurenafdelingen gegeven toen ze hem ontwikkelden en de reacties waren heel positief.
Ik heb het gevoel dat onbekend hier onbemind is. Wat ik dan niet begrijp is dat hij ook geen wiegedoodtest wil aanraden. Hij wil alles dedramatiseren maar heeft geen oog voor jullie, bezorgde ouders.
Heel veel mensen hebben een Angelcare en zijn daar heel tevreden over. Over die monitors die je krijgt wordt nogal gezaagd: valse alarmen zorgen voor extra stress, dat ze hem in ieder geval afnemen op 1 jaar zorgt voor extra stress,...
Vraag toch eens bij K&G of ergens anders.

Gebruikersavatar
stefan
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:15 dec 2005, 22:17

Bericht door stefan » 16 dec 2005, 17:16

Maar wat ik me afvraag is of we niet nodeloos ongerust zijn? Ik denk dat men Ka daar meer op aanstuurd.

:?:

Onsq kindje slaapt namelijk niet echt supervast want als ik nog maar de kamer binnenkom schrikt ze al wakker... het is nog maar 1 keer voorgevallen dat ik ze zeeeer moeilijk wakker kreeg.

:?

Marita
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:31 mar 2005, 18:06

Bericht door Marita » 16 dec 2005, 17:30

hoogstwaarschijnlijk zijn jullie onnodig ongerust. De kans op wiegedood is heel klein, zeker als er geen risicofactoren aanwezig zijn. Als jullie daarmee gerust gesteld zijn dan is dit onderwerp misschien afgesloten.

Het is toch wel heel normaal dat jullie dit kindje heel graag zien en niet meer kunnen missen en dat je begint te denken over dingen die waarschijnlijk niet gaan gebeuren.
Ik heb al ooit met een mama gesproken die in dezelfde situatie zat en zich heeft laten geruststellen (terwijl er wel risico was: vroeggeboorte van 2-ling)...nu is er nog 1. Wat zeg je dan tegen je allerliefste kinderarts?

Er zijn ook mensen die roken, een prematuurtje hebben, een donsdeken gebruiken, geen Angelcare en 's nachts geen babyfoon en de kleine in een andere kamer, geen testen, hun kindje op hun buik leggen... en toch geen wiegedood want dat komt heel uitzonderlijk voor.

Jullie zien maar wat jullie doen. Zeker geen 10% van de mensen heeft een Angelcare. Wiegedoodtesten wordt heel veel gedaan, daar zijn wachtlijsten voor voor kindjes zonder risico en kindjes met risico komen voor. Niet in elk ziekenhuis doen ze dat. Ik heb er ook geen idee van bij hoeveel op 1000 er een test wordt gedaan (zeker niet veel).

Gebruikersavatar
stefan
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:15 dec 2005, 22:17

Bericht door stefan » 16 dec 2005, 17:38

Ok bedankt hoor... maar uit nieuwschierigheid... wat kost het om je baby te laten testen als de ziekekas niet tussenkomt?

Thx voor de toffe reply, ik ben echt wel beetje geruster nu!

Mercie

Marita
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:31 mar 2005, 18:06

Bericht door Marita » 16 dec 2005, 18:17

heel veel. Een technische dienst heeft zeker een ligdagprijs van boven de 15.000BEF (sorry, maar ik ken geen recentere cijfers) en daar moet je nog een hoop bijtellen: dokter (zelfs als je hem niet ziet), technische prestaties (dat toestel dus). Die dingen wordt 's nachts gedaan, dus nachtsupplement. Het zou me zeker niet verwonderen als dat 30 à 40.000 BEF zou zijn. (en je moet natuurlijk je eigen papfles meenemen). Als de mama blijft slapen dan wordt dat 1-persoonskamertarief (voor de kamer+ extra centen voor de dokter + supplement voor het bed van de mama) en anders is dat zaaltarief.
Maar ik denk niet dat je een ziekenhuis vindt waar je dat op eigen houtje kan laten doen. Ik denk ook wel dat elke pediater je het nodige papier zal geven (ook je eigen pediater, als je het nog eens vraagt).
Op voorschrift gaat je dat heel weinig euro's kosten. (je moet vooral informeren naar het verschil met of zonder mama)

Katia

Bericht door Katia » 16 dec 2005, 19:36

seg, dan heb ik onder dit topic toch ook een vraagje: is het dan echt zo slecht om ze op hun buik te leggen?
Troia is echt een buikslapertje...

Gebruikersavatar
stefan
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:15 dec 2005, 22:17

Bericht door stefan » 16 dec 2005, 20:59

ze raden het in elk geval overal af !

Gebruikersavatar
jarajo
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:22 apr 2005, 08:49

Bericht door jarajo » 17 dec 2005, 01:25

Angelcare: Een babyfoon met een onder de matras te plaatsen sensormatje dat volgens de opgaven van de fabrikant/distributeur de ademhaling van de baby in de gaten houdt en alarm slaat als er na 20 seconden geen beweging wordt waargenomen. Evenals de vergelijkbare producten Nanny, Baby Sense en Baby Life Guard is de Angelcare een detectortje (en dus géén monitor) dat de beweging van de ademhaling in de gaten moet houden. Aan de apparaatjes wordt door de fabrikanten de claim of suggestie verbonden dat zij wiegendood kunnen voorkomen of tijdig waarschuwen in geval van ALTE (=ogenschijnlijk levensbedreigende gebeurtenis: een baby wordt bleek, blauw of slap aangetroffen, maar trekt na prikkeling weer bij).

Beoordeling: De genoemde apparaatjes registreren niet de ademhaling, maar alleen de beweging. Beweging alleen is bij baby's geen betrouwbare indicator voor wat betreft de ademhaling. In bepaalde gevallen van belemmering maakt een baby wel de ademhalingsbeweging, maar zonder te ademen. Als het alarm afgaat, zal dat naar te vrezen valt, te laat zijn. Vals alarm brengt alleen onrust met zich mee.

Voor sommige te vroeg geboren kinderen kan het bewaken van de ademhaling nodig zijn, maar dan wordt het tevens registreren van de hartslag noodzakelijk geacht en is derhalve een volwaardige monitor vereist. Er bestaan evenwel geen monitoren die overlijden kunnen voorkomen. Zelfs hoogwaardige medische monitoren, die de ademhaling èn de hartslag registreren en bovendien over een geheugen beschikken, hebben ten opzichte van wiegendood geen preventieve werking. Als er reden is, bij voorbeeld op indicatie na bepaalde gevallen van ALTE, om een monitor te vestrekken voor thuisgebruik, dan hoort daar een goede begeleiding en instructie bij. Als het alarm van een monitor terecht afgaat, hangt het van de daarop volgende actie af of een baby voor een nare afloop kan worden behoed. Het is niet zinvol om gezonde baby’s aan een monitor te koppelen.

Voor de genoemde detectortjes, die op zichzelf geen schade doen, is de waarschuwing op zijn plaats dat het onverstandig is om erop te vertrouwen. Zeker als men bijgevolg de gangbare, wel effectief gebleken preventieaanbevelingen zou veronachtzamen. De fabrikanten zijn er herhaaldelijk op gewezen dat hun beweringen inspelen op latente angst, niet door onderzoek worden gestaafd en derhalve volstrekt onbewezen, hoogst onwaarschijnlijk en misleidend zijn.

uit:veilig slapen.nl

sorry,maar heb dit al meer gehoord!
jarajo

ps;heb bij mijn vijfde kindje een slaaptest laten doen,bij de vier eerste niet.had gegronde reden en mijn kinderarts vond mijn vraag normaal.
had nl zelf al gehoord dar ze veel apneukes deed maar uit de test bleek dat deze nooit te lang waren.

Marita
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:31 mar 2005, 18:06

Bericht door Marita » 17 dec 2005, 14:41

Eigenlijk is dit heel onterechte kritiek van de medische wereld op 'een fabrikant die op hun terrein terecht komt'.
Ik ben goed geplaatst om te weten dat de fabrikant van de Angelcare dat heel serieus gedaan heeft: aparaat ontwikkeld en dan aan prematurenafdelingen gegeven met de vraag om hun mening te geven. Ik moet er niet bij zeggen dat ze op prematurenafdeling altijd met 'die echte toestelletjes' werken. Toch waren de reacties van pediatrische verpleegkundigen, vroedvrouwen en kinderverzorgsters heel erg positief.
De Angelcare heeft ook een CE-goedkeuring (en dat zijn heel strenge normen).

Verder kan je de discussie wel of geen Angelcare misschien vergelijken met diefstalpreventie: de ene sluit gewoon geen enkele deur, ook niet 's nachts en ook niet als hij op vakantie gaat en de andere sluit alles, neemt speciale sloten, alarm,...

De kans op wiegedood is heel erg klein, risicogevallen zijn gekend en preventieve maatregelen (verspreid door K&G) zijn heel erg effectief. 'Op overheidsvlak' kan je dus zeggen dat de kosten om iedereen te testen echt veel te hoog zijn in vergelijking met wat je kan winnen: 1 kindje op 200.000 (ik zeg maar iets: de kans is heel klein, het cijfer waarschijnlijk niet juist. Dus kan je met 1000en mensen met een kindje van 1 jaar praten die het allemaal overdreven vinden,....en die hebben zeker gelijk.

Vroeger bestonden die niet en ik heb ooit een mevrouw op de afdeling gehad die een toestel wilde, maar verder wilde gerust gelaten worden (geen testen om de zoveel weken en ze wilde dat gebruiken zolang ze wilde zonder dat ze het konden afnemen: die kende een kindje dat geen toestel meer kreeg omdat 1 test goed was en de week later is het overleden: dat was een risicokindje, verschillende testen waren positief geweest, had thuis regelmatig alarmen en op basis van 1 negatieve test hebben ze op 5 maanden het toestel afgenomen). Die mevrouw wilde daar tot 50.000 BEF voor betalen, maar ze wilde een toestel.
Vroeger kende niet iedereen toevallig zo een voorbeeld in de kennissenkring en wilde niet iedereen daar zoveel voor betalen. Nu merk ik dat heel veel mensen heel gelukkig en heel gerust zijn met een Angelcare. Nu verplichten we geen overheid (en dus belastingbetalers) om overbodige uitgaven te doen en hebben de mensen toch wat ze willen.
Heel wat van mijn jonge collega's hebben voor de Angelcare gekozen en zijn daar heel tevreden van.
Als je heel toevallig dat 1 kindje op 200.000 hebt dan ben je heel blij dat je voor een Angelcare hebt gekozen. En als je die 1 op 200.000 bent en niets had dan raad je iedereen het achteraf aan (evengoed systematisch testen als een toestel gebruiken).

Sigri
Moderator
Berichten:0
Lid geworden op:05 sep 2004, 13:19
Locatie:Wezemaal

Bericht door Sigri » 17 dec 2005, 19:40

Hallo,

In het begin was ik ook heel ongerust bij Jonas. Ging heel dikwijls luisteren of ie nog wel ademde.
Heb zelfs één keer , hem op zijn wang geduwd omdat ik dacht dat er iets was. Maar ons ventje was toen gewoon lekker aan het slapen en toen was ie natuurlijk wakker omdat ik op zijn wang geduwd heb.
Dat heb ik toen nog lang mogen horen van Frank :lol: .

Nu kunnen we er allemaal om lachen.

Ik denk dat het normaal is dat je ongerust bent in het begin.

De babyfoon hebben wij niet zo heel veel gebruikt omdat hij ook afging als er niets was. En wij schoten dan allebei in paniek natuurlijk.

Groetjes,
Sigri
Afbeelding

Afbeelding

Katia

Bericht door Katia » 18 dec 2005, 00:07

Sigri schreef:Heb zelfs één keer , hem op zijn wang geduwd omdat ik dacht dat er iets was. Maar ons ventje was toen gewoon lekker aan het slapen en toen was ie natuurlijk wakker omdat ik op zijn wang geduwd heb.
Dat heb ik toen nog lang mogen horen van Frank :lol:
gho, dat ken ik van ergens :lol:

Gebruikersavatar
barbara
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:22 feb 2005, 14:00

Bericht door barbara » 18 dec 2005, 21:38

wij hebben ook een angelcare en ben er heel tevreden over. het alarm gaat redelijk rap af als ik het vergeten uitzetten heb. dus das toch een teken dat het goed werkt hé.
wat ik me wel soms afvraag is het volgende...
neem nu dat het alarm afgaat, dan is er toch nog kans dat het kindje overlijd hé. iedereen denkt dat het een remedie tegen wiegedood is, maar eigenlijk is het dat niet. het is maar een hulpmiddel. oei, ik weet niet goed hoe ik het moet uitleggen. snappen jullie me?
barbaraxxx
Afbeelding

Afbeelding

Sarah
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:26 jan 2005, 12:55

Bericht door Sarah » 18 dec 2005, 21:44

Ja, dat wel maar je hebt misschien wel iets meer kans dat het kindje erdoor komt, als de eerste zorgen meteen worden toegediend.
Ik heb ook een angelcare gehad en maar één keer vals alarm en dat was omdat ze helemaal weggedoken in een hoekje lag, helemaal van de sensoren :roll: We stonden daar wel rap, zenne. Met drie hingen we over dat bedje :roll:
Maar ja, liever één keer te veel dan één keer te weinig, he?

Gebruikersavatar
spike
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:24 jun 2005, 23:56
Locatie:oostende

Bericht door spike » 18 dec 2005, 21:47

Hoi,

Maxim was/is geen risicokindje maar toch heb ik een test laten doen in het ziekenhuis. Ik moest gewoon voor mij een dag betalen, avondeten en ontbijt inbegrepen, niet voor Maxim.

Toen Maxim met al die electrodes aangesloten was, wou ik eigenlijk zo vlug mogelijk al die draadjes en plakkers er terug aftrekken! Echt een triestig zicht, en wenen dat hij deed. Na een tijdje heeft hij wel goed geslapen, en de test was gelukt en negatief!

Ik heb dit gedaan omdat ik schrik had dat er iets zou gebeuren, k ging me dat heel mijn leven beklagen!

Toch weet ik niet of ik het iedereen moet aanraden? Dat is iets dat je zelf moet beslissen.

Ivm het buikslapen, ik heb hem altijd trouw op zijn rug gelegd maar vanaf hij zich kan draaien legt hij zich op zijn buikje, maak me er niet ongerust over, hij kan nu al genoeg bewegen om zijn neusje en mond vrij te maken.
Groetjes,
Trotse mama van Maxim 25/01/2005

Gebruikersavatar
jenniferv
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:15 dec 2004, 13:05
Locatie:Schelle

Bericht door jenniferv » 18 dec 2005, 21:50

hey,

Ik heb ook erge schrik van wiegedood( mijn zusje is overleden aan wiegedood) Daarom heb ik haar bij ons de eerste maanden op de kamer te slapen gelegt, en ging ik regelmatig horen naar de ademhaling, ookal was er geen reden dat lucy dit zou kunnen overkomen. Ik denk dat iedereen in het begin bang is, en sommige gebruiken daarbij een hulpmiddel om hen geruster te voelen. Ik wens het aan geen enkele ouder toe :!:

groetjes

Gebruikersavatar
barbara
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:22 feb 2005, 14:00

Bericht door barbara » 18 dec 2005, 22:08

neen niemand denk ik. hier is in merelbeke in de kribbe een babytje aan wiegedood overleden. voor die ouders een grote ramp, maar voor het personeel moet dit ook erg zijn, een schuldgevoel terwijl ze er eigenlijk niks aan kunnen doen.
men heeft wel een vermoeden dat het komt door het gebruikt van oudere matrasjes, daar moet een bacterie inzitten die wiegedood kan veroorzaken. dit is nog maar een vermoeden hé. maar meestal komt wiegedood ook niet voor bij het eerste kindje, maar bij een volgend. bij het eerste kindje is het meestal ook nog een nieuw matrasje hé. maar ja, dit zijn ze nog aan't onderzoeken.
barbaraxxx
Afbeelding

Afbeelding

Marita
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:31 mar 2005, 18:06

Bericht door Marita » 19 dec 2005, 00:55

barbara schreef:wij hebben ook een angelcare en ben er heel tevreden over. het alarm gaat redelijk rap af als ik het vergeten uitzetten heb. dus das toch een teken dat het goed werkt hé.
wat ik me wel soms afvraag is het volgende...
neem nu dat het alarm afgaat, dan is er toch nog kans dat het kindje overlijd hé. iedereen denkt dat het een remedie tegen wiegedood is, maar eigenlijk is het dat niet. het is maar een hulpmiddel. oei, ik weet niet goed hoe ik het moet uitleggen. snappen jullie me?
barbaraxxx
ja, en ik heb devolgende vraag ook al begrepen.

Wiegedoodrisicokindjes dat zijn kindjes die pauzes hebben in de ademhaling, die te diep inslapen en kunnen vergeten te ademen. Wiegedood= stoppen met ademen. Je moet ze dus op dat moment 'wakker maken' zodat ze verder ademen.
Dat doet de Angelcare: hij detecteert de ademhaling (beweging eigenlijk, maar ademen is bewegen van de borstkas). Als een kindje 20 sec. niet ademt (en niet beweegt) gaat er alarm af (groot lawaai dus). Dat lawaai haalt je kindje uit zijn diepe slaap en laat hem verder ademen. Als jij dus in de kamer komt dan is de kans groot dat er niets meer aan de hand is: dat je kindje een normale kleur heeft, gewoon ademt, dat de Angelcare wel een rood lampje heeft maar verder normaal werkt. Je mag er zeker van zijn dat er dan iets gebeurt is, maar dat het probleem dan al opgelost is. (je moet dus naar je kindje kijken en hem niet voor niets wakker maken).
Hoogstwaarschijnlijk moet jij dus nooit iets doen.
Aan professionele reanimatietechnieken aangepast aan kindjes waag ik me hier niet, maar bij de prematuurtjes die even stoppen met ademen kloppen we even zachtjes op hun pamper (het is maar dat ze niets anders aan hebben en dat dan het minst agressief lijkt; meestal liggen ze op hun rug) en dan ademen ze weer verder. Wij kijken ook eerst, want meestal heeft het alarm hun ook wakker gemaakt en dan zien we hoe ze recupereren (hoe het zuurstofgehalte in hun bloed terug stijgt).
(is dat een antwoord op de vraag waar je mee zit?)

Gebruikersavatar
barbara
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:22 feb 2005, 14:00

Bericht door barbara » 19 dec 2005, 13:04

ja, dank je marita. dus eigenlijk, beginnen ze terug te ademen door het verschieten. ik dacht dat het stoppen met ademen een andere reden had. bv een ziekte ofzo. en dat je daar eerst iets aan moest doen. ik ben nu toch al geruster!
barbaraxxx
Afbeelding

Afbeelding


Plaats reactie

Terug naar “Allerlei informatie”