Wiegedood?

Vragen, opmerkingen (niet commerciele) info....enz...

Moderators:Welcome, Keppebolle, Moderators

Marita
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:31 mar 2005, 18:06

Bericht door Marita » 19 dec 2005, 14:21

'verschieten' niet echt, wakker maken is het woord. Vergelijk het bvb. met een wekker die per ongeluk in het midden van de nacht afloopt naast je als je nog heel moe bent: je wordt wakker (zet hem af, draait je om) en slaapt terug verder (dus je vindt je kindje gewoon slapend).
De meest voorkomende doodsoorzaak bij zuigelingen is wel wiegedood (en die kans is al klein). Ziektes is in principe mogelijk, maar dan zijn ze niet ineens dood zonder dat je iets gemerkt hebt. Bij een ziekte heb je symptomen en daarmee kan je naar een dokter gaan en...


Gebruikersavatar
barbara
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:22 feb 2005, 14:00

Bericht door barbara » 19 dec 2005, 18:57

nu snap ik het, een beetje vergeten ademen dan?
barbaraxxx
Afbeelding

Afbeelding

Marita
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:31 mar 2005, 18:06

Bericht door Marita » 19 dec 2005, 20:01

ja :D

Gebruikersavatar
Boekenwurmpje
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:15 mar 2005, 10:07
Locatie:Vlaams Brabant
Contacteer:

Bericht door Boekenwurmpje » 21 dec 2005, 16:21

Hoi Marita,

Ik hoorde onlangs een pediatrisch verpleegster zeggen dat aan het wegvallen van de ademhaling al een serieuze vertraging van het hartritme vooraf gaat, en dat het dus eigenlijk al te laat is om het kind te redden als de angelcare alarm slaat?

Langs de andere kant hoorde ik onlangs een moeder vertellen die haar baby bleek en niet ademend vond na een alarm van de angelcare, en die haar kind heeft kunnen reanimeren ...

Misschien hangt veel af van een adequate reactie van de ouders?

Ivm die oudere matrasjes: Bij ons heeft elk kindje een nieuwe matras gekregen. Zo veel kost dat toch niet? :?:
Ik zou zelf nooit de matras van iemand anders willen overnemen, ben daar echt vies van (bv op hotel slapen, brrrrrr)

Wij hebben ons rigoureus aan alle wiegedood adviezen gehouden:
niet roken
niet te warm in de kamer
geen dekbed
slapen op de rug
spijlenbedje zonder bedomranding
maar wel geen angelcare gebruikt...

groetjes

B
Afbeelding

AfbeeldingAfbeelding

spotje
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:14 dec 2005, 11:23
Locatie:De Kust

Bericht door spotje » 21 dec 2005, 17:10

dat is ook wat wij gaan doen....al vrees ik dat ik in het begin alle vijf voeten aan zijn beddeke ga staan om te kijken en luisteren :oops:
Afbeelding
Afbeelding


Marita
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:31 mar 2005, 18:06

Bericht door Marita » 21 dec 2005, 17:35

Boekenwurmpje schreef:Hoi Marita,

Ik hoorde onlangs een pediatrisch verpleegster zeggen dat aan het wegvallen van de ademhaling al een serieuze vertraging van het hartritme vooraf gaat, en dat het dus eigenlijk al te laat is om het kind te redden als de angelcare alarm slaat?
Tiens. Dat is niet wat ik weet. Wiegedood komt nu wel zo weinig voor en met die testen help ik ook niet. Typisch voor wiegedood is juist die pauzes in de ademhaling (en de echte keer dus geen ademhaling meer).
Bij prematuurtjes is er ook altijd eerst een vermindering van de ademhaling, gevolgd door een vermindering van de hartslag en na stimulatie zie ik ook eerst terug herstellen van de ademhaling gevolgd door toename van het hartritme.

Marita
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:31 mar 2005, 18:06

Bericht door Marita » 21 dec 2005, 17:38

Boekenwurmpje schreef:
Ivm die oudere matrasjes: Bij ons heeft elk kindje een nieuwe matras gekregen. Zo veel kost dat toch niet? :?:
Ik zou zelf nooit de matras van iemand anders willen overnemen, ben daar echt vies van (bv op hotel slapen, brrrrrr)
Dat heb ik toen ook gelezen en hier ergens geplaatst want dat leek me een heel serieuze studie.

Marita
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:31 mar 2005, 18:06

Bericht door Marita » 21 dec 2005, 17:42

Boekenwurmpje schreef:
Wij hebben ons rigoureus aan alle wiegedood adviezen gehouden:
niet roken
niet te warm in de kamer
geen dekbed
slapen op de rug
spijlenbedje zonder bedomranding
van dekbed en bedomranding ben ik er niet van overtuigd dat het slecht is.
Vanaf dat wij alle kindjes op de rug hebben gelegd (ondertussen al ongeveer 10 jaar) is het aantal wiegedoden met 80% verminderd en zou het nog alleen bestaan in huizen waar er gerookt wordt. (dat lees ik in vakliteratuur).

Gebruikersavatar
barbara
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:22 feb 2005, 14:00

Bericht door barbara » 21 dec 2005, 21:39

maar hoe doen jullie dat dan in de zomer? in de zomer is hier snikheet in huis! ik leg ze dan in hun bodytje, en de blazer draait op volle toeren voordat ze in hun bed gaan, maar ja, eens ze er slapen, moet dat uit en word het weer warm hé.
barbaraxxx
Afbeelding

Afbeelding

Marita
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:31 mar 2005, 18:06

Bericht door Marita » 21 dec 2005, 21:49

(niet goed gelezen, nog een punt vergeten)

Dat van die temperatuur is ook een punt waar ik kritiek op heb (dan moeten ze alle zomers dagvaarden want dat zouden moordenaars zijn). 15 tot 18 graden is wel heel erg warm. In het midden van de winter zou ik gewoon de kou wat breken in de slaapkamer (dat is 12 à 15 graden), een deken of donsdeken (1 deken dik) en een slaapzak. Over zomers maak ik me helemaal geen zorgen. Er zijn echt niet meer wiegedoden als het heel warm is. Volgens mij kweek je kasplantjes als je te warm stookt (15 à 18°). Niet stoken of geen slaapzak vind ik dan weer heel erg barbaars.

Gebruikersavatar
barbara
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:22 feb 2005, 14:00

Bericht door barbara » 21 dec 2005, 21:54

bij ons is het altijd redelijk warm in huis, rond de 20 graden. isa en fabio hebben een pyjamatje aan, isa dan nog een slaapzak zonder mouwen en fabio een donsdeken. is dat dan te warm? ze liggen niet bezweet ofzo. zonder slaapzak zou ik toch te koud vinden. maar in de zomer toch liever zonder hoor.
barbaraxxx
Afbeelding

Afbeelding

Marita
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:31 mar 2005, 18:06

Bericht door Marita » 21 dec 2005, 21:55

Ooit, lang geleden hebben ze ergens uitgevonden dat kindjes beter (dieper) slapen als ze op hun buik liggen. Tegen krampjes helpt dat ook.
Op dat moment is het aantal wiegedoden sterk toegenomen en het heeft lang geduurd voor ze het verband zagen. (Prematuurtjes hebben ook meer alarmen als ze op hun buik liggen).
Door kinderen op hun rug te leggen is het aantal wiegedoden heel erg gedaald, maar bepaalde spieren worden er niet meer gestimuleerd (een bepaald klimreflex speciale manier om been omhoog te doen en de kindjes leren niet om hun hoofd omhoog te houden). Daarvoor is het goed om een kind dat wakker is regelmatig op zijn buik te leggen (en zeker omdraaien als hij in slaap valt).

Gebruikersavatar
barbara
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:22 feb 2005, 14:00

Bericht door barbara » 21 dec 2005, 22:01

isaura ligt sowieso niet graag op haar buikje, ze kruipt al zittend, echt grappig. als ze op haar buik ligt, geeft ze over en huilt ze. maar ze kan het wel hoor.
ik weet nog als fabio geboren was, moest ik hem op zijn zij leggen en bij isaura was het op haar rug. het verandert soms rap hé. ik merkte ook in het ziekenhuis dat de gewoonten van de verpleegsters soms verandert waren.
barbaraxxx
Afbeelding

Afbeelding

Marita
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:31 mar 2005, 18:06

Bericht door Marita » 21 dec 2005, 22:02

barbara schreef:bij ons is het altijd redelijk warm in huis, rond de 20 graden. isa en fabio hebben een pyjamatje aan, isa dan nog een slaapzak zonder mouwen en fabio een donsdeken. is dat dan te warm? ze liggen niet bezweet ofzo. zonder slaapzak zou ik toch te koud vinden. maar in de zomer toch liever zonder hoor.
barbaraxxx
die 20° zou ik zeker langzaam wat naar beneden halen. Om 2 redenen: je kindjes gaan minder goed tegen de kou kunnen en de lucht in een kamer waar gestookt wordt is droger en minder goed om in te ademen (dat kan je dan wel oplossen met een luchtbevochtiger, maar nog beter is iets minder verwarmen). Ik zou dat wel langzaam doen want je kindjes zijn dat gewoon. Morgen 15° zou hen zeker ziek maken.
Je moet zeker (zoals je doet) oog hebben voor hun en van hun uitgaan om aan te voelen hoe snel en tot waar dat je die temperatuur kan verminderen.

Marita
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:31 mar 2005, 18:06

Bericht door Marita » 21 dec 2005, 22:06

barbara schreef:isaura ligt sowieso niet graag op haar buikje, ze kruipt al zittend, echt grappig. als ze op haar buik ligt, geeft ze over en huilt ze. maar ze kan het wel hoor.
ik weet nog als fabio geboren was, moest ik hem op zijn zij leggen en bij isaura was het op haar rug. het verandert soms rap hé. ik merkte ook in het ziekenhuis dat de gewoonten van de verpleegsters soms verandert waren.
barbaraxxx
ik heb zij, buik en rug gekend. Vooral tegen rug was veel weerstand van iets oudere collega's. Vroeger mocht dat vooral niet want 'dan stikten ze als ze overgaven'. Nu draaien ze hun hoofdje en alles loopt er gewoon uit en niets blijft staan. Ik geef toe dat ik dat toch ook eerst wel eens goed bekeken heb en in de gaten heb gehouden, maar wat die studies over wiegedood toen aangaven was echt de moeite om uit te proberen. Ondertussen blijkt het nog veel beter te zijn dan ooit verwacht.

Gebruikersavatar
spike
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:24 jun 2005, 23:56
Locatie:oostende

Bericht door spike » 21 dec 2005, 22:22

Hoi Marita,

Beetje alles gevolgd, maar ivm temperatuur niet goed verstaan, is 16° te koud om te slapen?

Max slaapt in een dik pyjamatje + fleece slaapzak, zijn lichaampje voelt warm aan maar zijn armpjes en beentjes durven wat frisser aanvoelen, ook koude voetjes.

Ivm met rugligging, ik heb Maxim altijd op zijn ruggetje te slapen gelegd maar vanaf hij zich kon omdraaien, sliep hij op zijn buikje! Is nu wel al 11 maand en geen risicokindje.

Alvast bedankt,
Trotse mama van Maxim 25/01/2005

Gebruikersavatar
Boekenwurmpje
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:15 mar 2005, 10:07
Locatie:Vlaams Brabant
Contacteer:

Bericht door Boekenwurmpje » 22 dec 2005, 15:39

Hoi Marita,

ik snap ivm temperatuur ook niet goed. is 15-18° te warm of te koud?
In de zomer sliepen mijn kids in hun blootje of met enkel een bodietje en een licht lakentje.

IVm slapen op de rug en overgeven: Vlak na haar geboorte gaf Liyah vaak slijmen terug (doordat ze geboorte zo lang had geduurd). Zij draaide automatisch haar hoofdje opzij als ze die voelde aankomen.
(niet dat ik er gerust in was hoor, ik kwam altijd met een rotvaart aanrennen als ik haar maagje hoorde keren).

Wat ik die pediatrisch verpleegster hoorde vertellen: ik weet niet of dat klopt he. Zeg alleen maar wat zij aan mij vertelde. Ze werkt ook op een gewone pediatrie, geen neonatale.

Toch bedankt voor alle adviezen. Liyah groeit stillekesaan uit de risicoperiode, maar af en toe even checken of we goed bezig zijn kan nooit kwaad he! :D

Groetjes

B
Afbeelding

AfbeeldingAfbeelding

Marita
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:31 mar 2005, 18:06

Bericht door Marita » 22 dec 2005, 15:54

spike schreef:Hoi Marita,

Beetje alles gevolgd, maar ivm temperatuur niet goed verstaan, is 16° te koud om te slapen?

Max slaapt in een dik pyjamatje + fleece slaapzak, zijn lichaampje voelt warm aan maar zijn armpjes en beentjes durven wat frisser aanvoelen, ook koude voetjes.

Ivm met rugligging, ik heb Maxim altijd op zijn ruggetje te slapen gelegd maar vanaf hij zich kon omdraaien, sliep hij op zijn buikje! Is nu wel al 11 maand en geen risicokindje.

Alvast bedankt,
16° is goed en als zijn lichaampje warm aanvoelt is alles goed. Als een kindje zich zelf op zijn buik kan draaien dan kan hij ook wel terugdraaien en dan voelt hij zelf zich daar goed bij. Dan mag je hem zo laten liggen.

Marita
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:31 mar 2005, 18:06

Bericht door Marita » 22 dec 2005, 16:09

Boekenwurmpje schreef:Hoi Marita,

ik snap ivm temperatuur ook niet goed. is 15-18° te warm of te koud?
In de zomer sliepen mijn kids in hun blootje of met enkel een bodietje en een licht lakentje.

IVm slapen op de rug en overgeven: Vlak na haar geboorte gaf Liyah vaak slijmen terug (doordat ze geboorte zo lang had geduurd). Zij draaide automatisch haar hoofdje opzij als ze die voelde aankomen.
(niet dat ik er gerust in was hoor, ik kwam altijd met een rotvaart aanrennen als ik haar maagje hoorde keren).

Wat ik die pediatrisch verpleegster hoorde vertellen: ik weet niet of dat klopt he. Zeg alleen maar wat zij aan mij vertelde. Ze werkt ook op een gewone pediatrie, geen neonatale.

Toch bedankt voor alle adviezen. Liyah groeit stillekesaan uit de risicoperiode, maar af en toe even checken of we goed bezig zijn kan nooit kwaad he! :D

Groetjes

B
15 tot 18 is wat K&G aanraadt, dus dat is goed. Zelf zou ik iets minder nemen: 12 à 15 (om te verwarmen bedoel ik wel). De warmte van de zomer is niet slecht want dat heeft een betere vochtigheidsgraad. Verwarmde lucht is te droog. Kindjes met ademhalingsproblemen moesten soms in een onverwarmde kamer slapen van de pediater (brrr).
Alles loopt dus uit hun mondje stel ik vast (even goed die slijmpjes als een beetje voeding teruggeven als echt overgeven). Bij prematuurtjes zijn er zelfs geen alarmen daarvoor. Dus onze vrees toen was onterecht.

Gebruikersavatar
barbara
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:22 feb 2005, 14:00

Bericht door barbara » 22 dec 2005, 20:15

dan ga ik toch die temp doen zakken zenne, ik dacht dat 20graden goed was, ik zie wel hoe ze reageert en doe het op haar tempo.
thanks marita!
Afbeelding

Afbeelding


Plaats reactie

Terug naar “Allerlei informatie”