doopsel

Vragen, opmerkingen (niet commerciele) info....enz...

Moderators:Welcome, Keppebolle, Moderators

Gebruikersavatar
major
Moderator
Berichten:0
Lid geworden op:17 nov 2005, 07:45
Locatie:kortrijk
Contacteer:
doopsel

Bericht door major » 06 dec 2005, 22:10

Nu ben ik ferm katholiek en mijn vrouw niet
ik heb haar moeten overtuigen om ons kind zo vlug mogelijk te dopen wegens mijn geloof en dan lees ik dit in de gazet :
De theologen van het Vaticaan willen overleden kinderen die niet gedoopt worden, onmiddellijk toegang verschaffen tot de hemel. De internationale theologische commissie werkt aan een ontwerptekst over de kwestie. Omdat de ziel van een niet-gedoopte kinderen niet werd gezuiverd van de erfzonde door het doopsel, konden ze niet naar de hemel. Maar omdat ze nog niets verkeerd gedaan hadden, konden de zielen van de kinderen ook niet naar de hel. Daarop werd het vagevuur geïntroduceerd. Het doopsel lijkt dus geen verplicht paspoort meer voor de hemel.
ik geloofde tot dustoe dat de zielen van niet gedoopte kinderen niet naar de hemel konden, omdat ze de "original sin" nog hadden, maar wat moet ik met die tekst?
1 Wie zijn die mensen die plots kunnen beslissen wie wel en wie niet naar de hemel kan?
2 Als zij dat kunnen, is heel mijn standpunt naar de vaantjes en hoeft het kind zelfs niet gedoopt te worden.
Ik ben nu in een tweestrijd... :?
Een papa is een mama met ballen !
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


Gebruikersavatar
Annubis
Moderator
Berichten:0
Lid geworden op:27 okt 2005, 15:17
Locatie:pulderbos(zandhoven)
Contacteer:

Bericht door Annubis » 07 dec 2005, 06:56

awel ge hebt gelijk , ik twijfel ook om mijn kindjes te laten dopen . en naar het schijnt kunnen ze ook de dag voor ze hun eerste communie doen nog gedoopt worden.

ik ben gelovig maar geloof niet echt in de kerk . ik ben christelijk maar niet katholiek.
ALESSIO(16/09/2003) EDWARDO(13/06/2005) EN IMILIO(19/09/2006)

Katia

Bericht door Katia » 07 dec 2005, 20:03

eerst en vooral (voor ik weer vanalles op mijn nek krijg :wink: ), dit is mijn mening en ik bedoel verre van dat iedereen dit moet geloven...

Troia wordt niet gedoopt... en zeker niet in het christelijk geloof (op een katholieke school gezeten en ben dat godsdienstig gedoe kotsbeu)
Ik neem het mijn ouders zelfs kwalijk omdat ze mij gedoopt hebben aangezien ik er totaal niet in geloof!
Verre van dat ik Troia datzelfde ga aandoen...
Hoe kan je nu op voorhand weten of je kindje later daar allemaal gaat in geloven?

En het naar de hemel gaan of niet vind ik pure onzin... waarom zouden alleen gedoopte mensen naar de hemel gaan? Als de hemel tenminste bestaat...
Ik ben ook gedoopt, maar geloof helemaal niet in het christelijk geloof... verdien ik het dan om naar de hemel te gaan?
Laatst gewijzigd door Katia op 06 okt 2006, 14:42, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
sandy
Moderator
Berichten:0
Lid geworden op:01 aug 2004, 22:41
Locatie:maldegem

Bericht door sandy » 07 dec 2005, 21:21

Ik begrijp Katia wel hoor.
Ik ben nu ook niet direct gelovig, maar mijn kinderen zijn wel gedoopt.
Het is niet omdat je gedoopt bent, dat je daarom streng katholiek moet leven en geloven.
Ik en Filip zijn voor de kerk getrouwd (eerlijk, voor de romantiek) en ik vond dat gewoon mooi. Ik wil aan mijn kinderen ook die kans geven. Als ze dan later voor de kerk willen huwen of zo, dat ze dat dan ook kunnen.
Ik zal ze zeker niet katholiek opvoeden of in een hokje duwen. Want God tja...voor de ene is het God en voor de ander Allah. Voor mij is het eender wie of wat.
Mama van Yana (11/2/04 om 14.33u) en Milan (6/6/05 om 6.11u).
Gelukkig getrouwd met Filip sinds 21/9/2001.
20/12/07: Laura is geboren!!
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Dagmar
Moderator
Berichten:0
Lid geworden op:07 mar 2004, 19:49
Locatie:Schaffen

Bericht door Dagmar » 07 dec 2005, 23:00

Katia schreef:...
Ik ben een Manona in hart en nieren en zal dat altijd blijven... :wink:
Wij geloven in andere dingen... :D
Wat is een Manona? Daar heb ik nu nog nooit van gehoord?!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Foto's!!!

toekomstige meter van Monchichi ;-)


2lingmama
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:05 sep 2004, 20:12

Bericht door 2lingmama » 07 dec 2005, 23:07

Mijn kinderen zijn gedoopt omdat ik hen een gelovige opvoeding wil meegeven.
is dat Belgisch? over die zieltjes naar de hemel?

als je goed leeft ,ga je toch gewoon naar de hemel?
Groetjes van Jolanda,
hele trotse mama

Katia

Bericht door Katia » 07 dec 2005, 23:07

.................
Laatst gewijzigd door Katia op 06 okt 2006, 14:43, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Dagmar
Moderator
Berichten:0
Lid geworden op:07 mar 2004, 19:49
Locatie:Schaffen

Bericht door Dagmar » 07 dec 2005, 23:10

Katia schreef:Gho... het manonisme is een oeroude religie die ontstaan is bij de neanderthalers...
Dat verklaart veel :lol: (Grapje hé)

Ik kan me wel vinden in de uitleg van 2lingmama, ik wil Mila en Karsten bepaalde waarden meegeven, maar daarom zit ik niet iedere week in de kerk hé!
Maar ik geloof niet in de hel, want God vergeeft toch, dus kan de hel niet bestaan en gaat iedereen naar de hemel.. Daar mag je dan kiezen of je ginds blijft of terugkomt (eventueel om bepaalde dingen goed te maken)..
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Foto's!!!

toekomstige meter van Monchichi ;-)

Katia

Bericht door Katia » 07 dec 2005, 23:11

2lingmama schreef:Mijn kinderen zijn gedoopt omdat ik hen een gelovige opvoeding wil meegeven.
is dat Belgisch? over die zieltjes naar de hemel?

als je goed leeft ,ga je toch gewoon naar de hemel?
bestaat de hemel wel? ken niemand die is terug gekomen om het te vertellen :wink:

Gebruikersavatar
Annubis
Moderator
Berichten:0
Lid geworden op:27 okt 2005, 15:17
Locatie:pulderbos(zandhoven)
Contacteer:

Bericht door Annubis » 08 dec 2005, 07:23

volgens mij is het goed in de hemel want er is nog niemand teruggekeerd he :lol: :wink: eveneens als in de hel want daar is ook nog niemand uit terug gekeerd :wink: :D
ALESSIO(16/09/2003) EDWARDO(13/06/2005) EN IMILIO(19/09/2006)

Gebruikersavatar
jong moederke
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:27 jul 2005, 14:54

Bericht door jong moederke » 08 dec 2005, 10:55

ik ben ook niet gelovig. Ik snap wel dat mensen hun kind willen dopen maar ik ken dus mensen die dit enkel deden omwille van de cadeaus. Dat vind ik dus totaal verkeerd.

Ik geloof niet in de schepper...geloof meer in toeval en lot!

Als God alles zo mooi voorstelt, waarom loopt het dan mis? Ik ben bang in wat voor wereld Sete moet opgroeien. Ruzie...racisme ...pfff noem maar op!

Waarom laat God dingen zo ver komen, waar komt al die haat vandaan als alles zo hemels word voorgesteld?

in ieder geval hoop ik hiermee niet te negatief over te komen en te hevige reacties mee te lokken. Ik geloof gewoon niet na alles wat me is overkomen in heel mijn leven.
Mensen verliezen, geen gezond lichaam (en daar heb ik zelf niet voor gekozen)..waaraan verdient een mens zoiets? Ik kan een normaal leven leiden maar word wel veel benadeeld in mijn leven. Maar wat als er plots iets veranderd...dan kan ik geen normaal leven leiden en mijn schuld is het niet want ik let op wat ik eer wegens medische redenen...

Ik word arm als er me nu iets overkomt. Wat met mijn kind, de hond?

Ik vecht constant voor anderen...je kan echt niet geloven hoe ik meer aan andere denk dan aan mezelf. Constant...

Ik ben gepest geweest en nog help ik alle mensen even graag. Waarom verdien ik dan zo een leven zeg maar?

Om er uit te leren? Waarom? Om het aan mijn kind door te geven?

Ik kan dus neit in kerk zitten en als ik er zit dan is het voor een begravenis of huwelijk maar ik maak geen kruisteken en haal geen hostie.
Afbeelding

Nog eventjes maar....
Afbeelding

WWW.GEZINSFORUM.BE (mijn forum)

Gebruikersavatar
Katharina
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:15 jun 2005, 16:27
Locatie:Veurne (West-Vlaanderen)
Contacteer:

Bericht door Katharina » 08 dec 2005, 13:02

Ik zal Anaïs dopen, dan kan ze later nog doen wat ze wil...maar ik doop haar vooral omdat als ze later ooit wil trouwen voor de kerk...dan kan ze dat gewoon doen...en ik zal haar ook wel een beetje de verhalen vertellen over Jesus, in van die kinderbijbeltjes....
Ik ben ook niet zo heel gelovig, maar als er iets ergs gebeurd durf ik me toch wel eens betrappen dat ik hulp vraag of zo van buitenaf...ik geloof zeker in een hogere macht hoor...maar ik zeg niet of dat nu God, Allah, of nog andere namen zijn....
Ik noem hem nu God, omdat ik er zo mee ben opgegroeid, maar infeite is het gewoon een hogere macht...
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
Afbeelding

Katia

Bericht door Katia » 08 dec 2005, 14:43

Katharina schreef:Ik zal Anaïs dopen, dan kan ze later nog doen wat ze wil...maar ik doop haar vooral omdat als ze later ooit wil trouwen voor de kerk...dan kan ze dat gewoon doen...
Dat is net wat ik bedoel, door haar te laten dopen kan ze NIET doen wat ze zelf wil! :)
Stel ze komt later iemand tegen van het boeddhistische geloof en ze ziet die zodanig graag en vind zichzelf zodanig terug in dat geloof dan kan ze zich daar niet meer laten dopen omdat ze met het christelijk geloof opgescheept zit!
Akkoord, je kan je theoretisch wel uitschrijven, maar waarom aan een geloof beginnen als je je later toch uitschrijft...
En als ze later zelf kiest om zich te laten dopen, dan kan dat ook nog altijd! Maar dan heeft ze het wel zelf gekozen!

:wink:

Gebruikersavatar
Boekenwurmpje
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:15 mar 2005, 10:07
Locatie:Vlaams Brabant
Contacteer:

Bericht door Boekenwurmpje » 08 dec 2005, 16:08

Ik ben atheïst, en sluit me volledig aan bij wat jong moedertje zegt.
Voor mij is er geen god, geen hemel, geen hel. Ik zet me vierkant af tegen elke religie die bepaalde bevolkingsgroepen uitsluit en vernedert, en tegelijkertijd schijnheilig verdraagzaamheid pleit.

Helaas heeft mijn partner onder druk van mijn schoonouders onze kinderen wel laten dopen. Dik tegen mijn zin. Ik heb de doopgeloften dus zelf ook niet afgelegd.
Ik respecteer mensen die wel geloven, maar bij mij moet je er niet mee aankomen. De gedachte dat mijn kinderen naar een katholieke school zouden gaan was er echt te veel aan. Ik heb er 3 maanden voor moeten vechten, en dreigementen van mijn schoonouders moeten aanhoren, maar uiteindelijk heb ik mijn zin gekregen: Casper gaat naar de gemeenteschool. Zo kan hij zelf kiezen wat hij wil: godsdienstles of zedenleer, communnie of lentefeest, ipv dat het hem wordt opgedrongen. Natuurlijk zullen mijn schoonouders op dat moment weer druk uitoefenen, maar ik zal hem wel vertellen dat niemand kwaad zal zijn om zijn keuze (ook ik niet als hij zou kiezen voor godsdienst en communnie).

Ik hoop dat ik niemand op de tenen trap met mijn uitgesproken mening. Zoals ik al zei: ik respecteer mensen die wel geloven. Maar voor mij is het: njet.

Groetjes

B
Afbeelding

AfbeeldingAfbeelding

Katia

Bericht door Katia » 08 dec 2005, 17:14

Gho... mijn schoonouders zijn daar ook kwaad om, maar Hugo is het gelukkig eens met mij en wij laten Troia niet dopen, wat ze ook zeggen!
Voor mij is er geen god, geen hemel, geen hel. Ik zet me vierkant af tegen elke religie die bepaalde bevolkingsgroepen uitsluit en vernedert, en tegelijkertijd schijnheilig verdraagzaamheid pleit.
Awel ja, dat is wat ik er ook tegen heb...
maar niet veralgemenen! Je hebt religies die geen bevolkingsgroepen uitsluit enz... :wink: anders zou ik nooit geen aanhangster zijn van het manonisme!

Sigri
Moderator
Berichten:0
Lid geworden op:05 sep 2004, 13:19
Locatie:Wezemaal

Bericht door Sigri » 08 dec 2005, 19:36

Hallo,

Wij hebben Jonas ook niet laten dopen en ons volgende kindje zal ook niet gedoopt worden.

Frank is katholiek opgevoed , ik vrijzinnig. Ik ben vroeger ook gedoopt, heb mijn eerste communie ook nog gedaan. Dat was toen ook omdat de familie het zo wilde. Heb nadien wel een lentefeest gehad.

Mijn ouders staan volledig achter onze keuze. De familie van Frank heeft het er moeilijker mee.

Maar het is onze beslissing en wij zijn er gelukkig mee.

Groetjes,
Sigri
Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
major
Moderator
Berichten:0
Lid geworden op:17 nov 2005, 07:45
Locatie:kortrijk
Contacteer:

Bericht door major » 09 dec 2005, 07:55

een vraagje,
als je je kind niet doopt, wat doe je dan met het meter- en peterschap? is dat dan een symbolische functie? of bestaat dat dan niet ?
Een papa is een mama met ballen !
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Dagmar
Moderator
Berichten:0
Lid geworden op:07 mar 2004, 19:49
Locatie:Schaffen

Bericht door Dagmar » 09 dec 2005, 08:11

Boekenwurmpje schreef:...
Ik hoop dat ik niemand op de tenen trap met mijn uitgesproken mening. Zoals ik al zei: ik respecteer mensen die wel geloven.
...
Zolang we elkaar maar respecteren, is het goed hé.. En liever iemand met een uitgeproken mening dan een kuddedier.. :D
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Foto's!!!

toekomstige meter van Monchichi ;-)

Gebruikersavatar
major
Moderator
Berichten:0
Lid geworden op:17 nov 2005, 07:45
Locatie:kortrijk
Contacteer:

Bericht door major » 09 dec 2005, 08:58

Boekenwurmpje schreef: Ik hoop dat ik niemand op de tenen trap met mijn uitgesproken mening. Zoals ik al zei: ik respecteer mensen die wel geloven. Maar voor mij is het: njet.
ik ben alleszins niet op mijn tenen getrapt, hoor... ik heb geen problemen met andersgelovigen en hoe zij het zien, zolang we elkaar maar niks opleggen
ik woon zelfs naast een moslim langs de ene kant en een getrouwd homo-koppel langs de andere kant :)
ik ben katholiek-gelovig maar ben niet echt geïnteresseerd in het instituut "de Kerk", als gelovige wil ik dat mijn kind niet door een fout van mijnentwege niet in de hemel zou geraken, dus zou ik het laten dopen, want dat was de regel...
nu wordt dat veranderd door een stel mensen, theologen, en begin ik mij af te vragen wat nog allemaal kan veranderd worden door mensen, en of zij wel dat recht hebben om te veranderen, en welke regels en welke niet wel echt tellen
ik stel niet mijn geloof in vraag, wel of wat ik doe wel goed is voor dat geloof
Een papa is een mama met ballen !
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Boekenwurmpje
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:15 mar 2005, 10:07
Locatie:Vlaams Brabant
Contacteer:

Bericht door Boekenwurmpje » 09 dec 2005, 09:06

Major,

onze kinderen hebben een meter en peter, en die zouden ze ook gehad hebben als ze niet gedoopt waren. Voor mij is de peter en meter een symbolische functie, een heel speciale nonkel en tante die een extra band met het kind hebben. Dat zien we ook bij de peters en meters die we gekozen hebben, die zouden door het vuur gaan voor hun petekind.

Voor de katholieke kerk is de peter van Liyah een verderfelijke zondaar (homo), en begaan Peter en ik een doodzonde door kinderen te hebben zonder getrouwd te zijn. Zelfs als we zouden willen zouden we niet ter communnie mogen gaan (de hostie eten). Je had bij de doop de pastoor zijn gezicht moeten zien toen hij ons trouwboekje vroeg en ik zei dat we er geen hadden. Hij keek zo giftig! :roll:

Troia, ik ken het manonisme niet, dus kan er niet over oordelen. Als je even kijkt naar de "grote" godsdiensten zie je helaas wel veel discriminatie en schijnheiligheid, zelfs misbruik in naam van het geloof. Vandaar mijn groot wantrouwen voor elke vorm van georganiseerde (met priester of rabbi's of imams of ....) godsdienst.

Langs de andere kant, als ik zie hoe sommige mensen de ene na de andere tegenslag te boven komen, steunend op hun geloof .... respect ....


Groetjes

B
Afbeelding

AfbeeldingAfbeelding

Gebruikersavatar
Boekenwurmpje
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:15 mar 2005, 10:07
Locatie:Vlaams Brabant
Contacteer:

Bericht door Boekenwurmpje » 09 dec 2005, 09:15

hey major, we waren blijkbaar gelijktijdig aan het schrijven :lol:

Ik begrijp dat je je vragen stelt nu de regels zomaar herschreven worden. Als ik het goed begrijp vervalt het begrip 'erfzonde' nu? (volgens de theologie worden alle kinderen zondig geboren door de erfzonde die adam en eva begingen, en moeten ze gedoopt worden om van die zonde gezuiverd te worden. Niet gedoopte babies mochten niet begraven worden in gewijde grond, en gingen niet naar de hemel, maar ook niet naar de hel, dus naar het vagevuur).
Langs de andere kant: is het niet belangrijker hoe jij je geloof beleeft? Ze kunnen daar in Rome zoveel beslissen ...

Groetjes

B
Afbeelding

AfbeeldingAfbeelding

Gebruikersavatar
jong moederke
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:27 jul 2005, 14:54

Bericht door jong moederke » 09 dec 2005, 11:24

hier hebben we ook nog bewust voor 2 peters gekozen...Dit gewoon omwille van dat als er iets overkomt aan de ouders dat de kinderen enigszins bij die mensen steun kunnne krijgen.

Mensen die je je kind een beetje toevertrouwt zeg maar...meer betekent een peter en meter ook niet voor mij!

Ze hoeven geen cadeau of zo te geven...enkel mijn kind graag mee zien
Afbeelding

Nog eventjes maar....
Afbeelding

WWW.GEZINSFORUM.BE (mijn forum)

Katia

Bericht door Katia » 09 dec 2005, 11:41

Troia heeft ook een peter en meter, symbolisch heeft ze niemand :roll:
De meter kijkt niet naar haar om, de peter woont in nieuw-zeeland!

Gebruikersavatar
major
Moderator
Berichten:0
Lid geworden op:17 nov 2005, 07:45
Locatie:kortrijk
Contacteer:

Bericht door major » 09 dec 2005, 12:00

Katia schreef:Troia heeft ook een peter en meter, symbolisch heeft ze niemand :roll:
De meter kijkt niet naar haar om, de peter woont in nieuw-zeeland!
wel mijn meter en peter zijn gestorven toen ik nog klein was
de meter van tori woont hebben we zo 1x per jaar contact mee en haar peter woont in spanje en hebben we al 3 jaar niet meer gezien

om de eerste reden wilden we jonge mensen als meter en peter, om de tweede reden moesten we mensen zoeken waar we practisch zeker in de toekomst veel contact mee zullen hebben en liefst ook niemand buiten de familie
ik heb 1 zus en tori is alleen thuis
mijn vrouw wil niet dat mijn zus later hoederecht zou krijgen mocht ons iets overkomen vanwege de opvoeding van haar zoon (hij heeft overgewicht dat voorkomen kon worden)

niet laten dopen zou de gemakkelijke oplossing zijn -> geen meter of peter, maar dan heeft die kleine ook geen meter/peter, een mes dat langs twee kanten snijdt
dan zitten we ook met mijn geloof, tot nu

we hebben ondertussen toch haar moeder al gevraagd als meter, zij is pas 48 jaar jong en mijn neefje als peter
maar dat dopen, dat laat ik nog even tussenbeide
Een papa is een mama met ballen !
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
goortjes
Moderator
Berichten:0
Lid geworden op:14 nov 2005, 10:20

Bericht door goortjes » 09 dec 2005, 13:18

Beste Major

geloofskwesties bespreken is je uiteraard begeven op glad ijs.
ik ben van mening dat je iedereen zijn geloof moet laten.
dit wil zeggen dat je de meningen, geloofsovertuigingen van anderen moet respecteren.
Zelf ben ik heel katholiek opgevoed, en heb daar geen spijt van.
Mijn zoontje is gedoopt en ons volgende kindje zal ook gedoopt worden.
Dit is onze eigen keuze en dat heeft niemand ons opgedrongen.
al die zever over niet-gedoopte kinderen die wel, dan niet naar de hemel kunnen gaan, trek ik me niet aan.
Volg gewoon je eigen gevoel. en als dat gevoel je zegt om je kindje te laten dopen, doe het dan.
Doe je het niet, dan respecteer ik je keuze! jij kiest tenslotte zelf wat je goed acht voor je kind en/of voor jezelf!

Wij hebben ons zoontje laten dopen en hebben een klein doopfeestje gehouden. Doopsel was hem niet voor de cadeau's te doen, die kreeg je toch al bij de geboorte.
Wij wilden gewoon vieren dat ons zoontje er was en hebben dit gekoppeld aan ons geloof.

Maar om nu te zeggen, ik laat mijn kindje niet dopen, want anders zit het met dat geloof opgescheept, vind ik eigenlijk wel een beetje bizar... (dat is dan even een bedenking die ik maak) Als je kindje gedoopt is, hoeft het toch niet zijn communie te doen als jullie dat uiteindelijk niet willen! Hoeveel mensen zijn wel gedoopt, hebben hun communies gedaan en beslissen uiteindelijk om NIET te trouwen. of huwen met iemand van een andere religie.... Maar dat is dan hun eigen keuze.

ik zeg het nogmaals, ik ben zelf katholiek, maar respecteer een ander zijn mening over dit onderwerp.
hopelijk vind je zelf je weg in je dilemma.
succes

Gebruikersavatar
Katharina
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:15 jun 2005, 16:27
Locatie:Veurne (West-Vlaanderen)
Contacteer:

Bericht door Katharina » 09 dec 2005, 13:30

Ik sluit me helemaal aan bij goortjes...
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
major
Moderator
Berichten:0
Lid geworden op:17 nov 2005, 07:45
Locatie:kortrijk
Contacteer:

Bericht door major » 09 dec 2005, 13:35

dan sluiten we dan maar deze discussie
Een papa is een mama met ballen !
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Katia

Bericht door Katia » 09 dec 2005, 14:57

goortjes schreef:Maar om nu te zeggen, ik laat mijn kindje niet dopen, want anders zit het met dat geloof opgescheept, vind ik eigenlijk wel een beetje bizar... (dat is dan even een bedenking die ik maak)
Ik vind dat zo bizar niet...
een doopsel is in mijn ogen veel meer dan zomaar ergens bijhoren waar je toch niet in gelooft...
Ik vind het dan ook niets dat de ouders mogen beslissen!
Ik neem het mijn ouders enorm kwalijk dat ze mij ooit gedoopt hebben!
Ik hoor bij een of ander geloof waar ik mij gewoon aan erger, ik WIL daar gewoon niet bijhoren!!!

Gewoon even om te laten weten dat er mensen zijn die dat wel als "opgescheept" aanschouwen... :wink:

Gebruikersavatar
Katharina
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:15 jun 2005, 16:27
Locatie:Veurne (West-Vlaanderen)
Contacteer:

Bericht door Katharina » 09 dec 2005, 19:18

Als je van jezelf weet dat je je kind wel dat geloof wil meegeven, bv. katholiek...dan vind ik het wel goed dat je het doopt...dan zit er een mening achter. Ik ben niet supergelovig, maar wil mijn meisje wel het katholiek geloof een beetje meegeven, de verhalen errond, dus laat ik ze dopen...
Maar uiteindelijk elk zijn keuze en ik versta wel dat er zijn die hun kindje niet laten dopen...ze kunnen zoals katia zegt zichzelf ook wel nog dopen als ze dit echt willen...maar wij hebben het zo beslist om het wel te doen.

Uiteindelijk komt het op hetzelfde neer he...je kindje kan je later verwijten "waarom heb je me gedoopt" maar het kan je evengoed verwijten" waarom ben ik niet gedoopt en de anderen wel?"
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Katharina
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:15 jun 2005, 16:27
Locatie:Veurne (West-Vlaanderen)
Contacteer:

Bericht door Katharina » 09 dec 2005, 19:19

major schreef:dan sluiten we dan maar deze discussie
Lukt nog niet om te sluiten he :D
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
Afbeelding


Plaats reactie

Terug naar “Allerlei informatie”