kleinste baby ooit

Alles wat er buiten de zwangerschap en babytjes zoal nog gebeurd in het leven...
Sport, ontspanning, tv, nieuws, enz....
Hou het netjes....

Moderators:Welcome, mell, Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
bioMam
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:15 jul 2006, 15:44
kleinste baby ooit

Bericht door bioMam » 21 feb 2007, 14:47

onvoorstelbaar klein en toch een supersterk meisje:

'Kleinste baby'tje ter wereld maakt het goed'
(December 22, 2004)
CHICAGO - Een baby'tje dat bij de geboorte niet meer woog dan een blikje cola of een mobieltje mag het ziekenhuis, begin januari verlaten. Volgens haar artsen is Rumaisa het kleinste baby'tje ooit dat is blijven leven. Dat heeft de Hindustan Times dinsdag gemeld.
Het meisje kwam half april met een keizersnee ter wereld, bij een zwangerschap van 26 weken. De moeder leed aan te hoge bloeddruk. Rumaisa woog bij de geboorte 243,80 gram en was 24,8 centimeter lang.


De zuigeling die toe dan toe te boek stond als het lichtst bij de geboorte, woog bijna 37 gram meer. Het gaat zo goed met de baby, dat ze vermoedelijk begin januari naar huis mag.

Rumaisa weegt nu 1,2 kilo. Ook met haar tweelingzusje Hiba gaat het goed. Zij woog 567 gram bij de geboorte.



bron www.nu.nl


Kleinste baby mag naar huis

Rumaisa Rhaman, met 244 gram de kleinste baby die levend ter wereld kwam ooit, mag vijf maanden na haar geboorte in het Loyola-ziekenhuis in Chicago naar huis bij haar moeder Mahajabaan Shaik (23), haar vader Mohammed Rahman (32) en haar tweelingzusje Hiba, dat eerder al het ziekenhuis mocht verlaten.

,,Ze is een zegen van Allah'', zeggen de ouders over hun mirakelbaby. Net geen kwartje kilo mens, dat was de kleine Rumaisa toen ze op 19 september vorig jaar geboren werd. Vandaag, bijna vijf maanden later, weegt ze al tienmaal zoveel - 2,5 kilo - en is haar lichaamslengte verdubbeld tot 43 centimeter.

Volgens haar dokter Jonathan Muraskas maakt Rumaisa het uitzonderlijk goed: ze heeft de cruciale fase met glans doorsparteld en ze zal zich waarschijnlijk lichamelijk en geestelijk normaal kunnen ontwikkelen. Ze krijgt wel nog 24 uur per dag zuurstof toegediend, maar de arts maakt zich sterk dat ze binnenkort volledig zelfstandig zal ademen.

Medisch wonder

Rumaisa's tweelingzus Hiba stelt het nog beter en mocht eerder al naar huis. Ze woog slechts 563 gram bij haar geboorte en was 30,48 centimeter lang, maar ze is intussen een uit de kluiten gewassen baby van 3,8 kilo en 48,26 centimeter lengte. Dat is ongeveer evenveel als een gemiddelde baby bij de geboorte.

Dat de beide minibaby's het gehaald hebben mag een medisch wonder heten. ,,Mensen die denken dat we voortaan alle baby's met dit gewicht kunnen redden, vergissen zich'', zegt dokter Muraskas. ,,Het is bovendien geen toeval dat het om meisjes gaat. Van de 62 prematuurtjes die minder dan 368 gram wogen, zijn er 56 meisjes. Jongens zijn watjes, meisjes hebben een veel grotere overlevingsdrang.''


bron: http://www.nieuwsblad.be/
Afbeelding
Afbeelding


Molly
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:03 mar 2006, 23:21
Locatie:GERAARDSBERGEN

Bericht door Molly » 21 feb 2007, 15:02

Ik had dat gisterenavond gezien in 't nieuws... amai, zo'n klein babietje zeg. Onvoorstelbaar dat dat allemaal toch goed gekomen is hé, en wat een moedige mama!
Afbeelding


Afbeelding

Gebruikersavatar
bioMam
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:15 jul 2006, 15:44

Bericht door bioMam » 21 feb 2007, 16:52

ik had 't ook in 't nieuws gezien: die voetjes :shock: :shock: :shock: zooooo mini-mini-klein ...
Afbeelding
Afbeelding

Saraatje
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:10 nov 2006, 21:18
Locatie:provincie Antwerpen

Bericht door Saraatje » 21 feb 2007, 18:39

Hoi,

als het gaat om de baby die gisteren in het nieuws was, gaat het dan niet om dit kindje ?

Na 22 weken zwangerschap geboren baby mag naar huis


Een baby die toen ze bijna vier maanden geleden in een ziekenhuis in de Amerikaanse staat Florida, vijftien weken te vroeg, werd geboren 24 centimeter was en 284 gram woog mag dinsdag naar huis.

Volgens de artsen, die het meisje, Amillia Taylor behandelen, is het de eerste keer dat een baby die na een zwangerschap van minder dan 23 weken ter wereld kwam is blijven leven. Amillia’s moeder beviel op 28 oktober na een zwangerschap van nog geen 22 weken.

De baby heeft ademhalings- en spijsverteringsproblemen en heeft een hele kleine hersenbloeding gehad, maar de artsen verwachten niet dat ze daar op de lange termijn hinder van zal blijven ondervinden. ,,Haar vooruitzichten zijn uitstekend", zei de arts Paul Fassbach, die het meisje sinds de dag na haar geboorte onder zijn hoede heeft.

Amillia, die in het ziekenhuis steeds in de couveuse heeft gelegen, zal ook thuis nog een kleine hoeveelheid zuurstof toegediend krijgen. Ook blijft ze voorlopig aan een monitor liggen, zodat haar ademhaling in de gaten wordt gehouden.

Amillia’s ouders, Sonja en Eddie Taylor, hadden nog geen kinderen en de zwangerschap kwam tot stand via ivf. Ze kwam ter wereld door een keizersnede. Het meisje is nu tussen de 25 en 26 centimeter lang en weegt vier pond.


Het andere artikel is kennelijk van 2004 en dus is dat kindje ondertussen al 2 jaar oud.


Sara

Gebruikersavatar
bioMam
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:15 jul 2006, 15:44

Bericht door bioMam » 21 feb 2007, 19:17

oei dan heb ik erover gezien voor het juiste artikel ...m aar idd ik bedoelde deze baby: enfin die ander was ook mini hè seg (nog geen 250 gram) :shock: dus ook al was ze nie top 22 weken geboren, toch woog die toen minder ... allebei ongeloofelijke natuurlijk: super dat ze het gehaald hebben maar het lijkt me echt niet te onderschatten ... 22 weken, dat is amper iets meer dan halverwege hè seg.
Afbeelding
Afbeelding


Gebruikersavatar
sandy
Moderator
Berichten:0
Lid geworden op:01 aug 2004, 22:41
Locatie:maldegem

Bericht door sandy » 21 feb 2007, 20:12

Ik heb dat ook gezien!! Zo klein, dat is toch niet te doen??
22 weken...dat is niet veel hé?
Mama van Yana (11/2/04 om 14.33u) en Milan (6/6/05 om 6.11u).
Gelukkig getrouwd met Filip sinds 21/9/2001.
20/12/07: Laura is geboren!!
Afbeelding
Afbeelding

Muisje
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:14 apr 2006, 17:09

Bericht door Muisje » 21 feb 2007, 20:51

ik zat ook met een open mond nr het nieuws te kijken gisterenavond :o

zo klein en die voetjes idd, amai!

ik vraag me af of je baby hier ook zo zou geholpen kunnen worden...

Gebruikersavatar
dintje622
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:11 nov 2006, 13:12
Locatie:nieuwkerke (heuvelland)
Contacteer:

Bericht door dintje622 » 21 feb 2007, 21:28

het is onvoorstelbaar he!

maar toch prachtig het kleinste wondertje ooit :!:
AfbeeldingAfbeelding

AfbeeldingAfbeelding

AfbeeldingAfbeelding

Gebruikersavatar
Dagmar
Moderator
Berichten:0
Lid geworden op:07 mar 2004, 19:49
Locatie:Schaffen

Bericht door Dagmar » 21 feb 2007, 21:46

Muisje schreef:...
ik vraag me af of je baby hier ook zo zou geholpen kunnen worden...
Ik meen gelezen te hebben dat ze hier "geen moeite" doen voor kindjes die voor 22 of 23 weken geboren worden..
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Foto's!!!

toekomstige meter van Monchichi ;-)

Gebruikersavatar
mama24
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:21 sep 2006, 15:03
Locatie:poperinge

Bericht door mama24 » 21 feb 2007, 22:24

ik heb dit gisteren ook gezien niet te geloven hé amai

en ik heb ook zo een gedacht dat ze hier daar niks aan zullen of kunnen doen :(

Saraatje
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:10 nov 2006, 21:18
Locatie:provincie Antwerpen

Bericht door Saraatje » 21 feb 2007, 22:52

Hi,

ik denk dat hier in België de grens inderdaad op 24 weken ligt.

Langs de ene kant is het verschrikkelijk om je in te beelden hoe je als moeder er dan op ligt te kijken hoe je kindje, levend geboren, ligt te sterven...

Maar langs de andere kant is de wetenschap en de geneeskunde misschien al wel zo ver dat ze jongere kindjes in leven kunnen houden... Maar wat met alle problemen die zo'n kinderen later gaan hebben ?

Ik vind dat ieder kind het recht heeft om te leven en om de kansen te krijgen om te leven, maar ik denk dat het voor niemand makkelijk is om op dat moment in te schatten of zo'n kindje later een menswaardig leven gaat kunnen leven. Mooi woord, hé, menswaardig... Ondanks alle discusies rond wat menswaardig zou zijn, gebruiken we het niettemin vaak.

Sara

Gebruikersavatar
sandy
Moderator
Berichten:0
Lid geworden op:01 aug 2004, 22:41
Locatie:maldegem

Bericht door sandy » 22 feb 2007, 12:50

Ja, de gyn op tv vertelde dat ze hier maar baby's vanaf 24 weken in leven houden.
Omdat ze nog niet weten welke gevolgen dat zal geven eenmaal dat kindje een beetje groter is.
Heel veel kans op hersenbloedingen en zo...
Mama van Yana (11/2/04 om 14.33u) en Milan (6/6/05 om 6.11u).
Gelukkig getrouwd met Filip sinds 21/9/2001.
20/12/07: Laura is geboren!!
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
bioMam
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:15 jul 2006, 15:44

Bericht door bioMam » 23 feb 2007, 12:26

:? ik zou toch ook vechten voor mijn kind denk ik ...
Afbeelding
Afbeelding


Plaats reactie

Terug naar “Actualiteit”