wiegendood

Alles wat er buiten de zwangerschap en babytjes zoal nog gebeurd in het leven...
Sport, ontspanning, tv, nieuws, enz....
Hou het netjes....

Moderators:Welcome, mell, Moderators

Gebruikersavatar
bioMam
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:15 jul 2006, 15:44
wiegendood

Bericht door bioMam » 09 aug 2006, 11:05

het is wel geen echt nieuws maar het blijft actueel en stond in een artikel dat ik net nog mar eens las in een (medische) nieuwsbrief dus ik dacht dat het nog wel nuttig zou zijn voor wie het wil weten:

Welke kinderen zijn vatbaarder voor wiegendood en hoe kun je hierop reageren:

Wiegendood is het plots overlijden van een ogenschijnlijk gezonde baby tussen drie weken en een jaar en dit terwijl het in zijn of haar wiegje ligt te slapen. Per definitie valt het overlijden van een ziek kind of een kind met ernstige afwijkingen niet onder deze definitie.

In België wordt een derde van alle zuigelingensterftes geclasseerd als wiegendood. Het zou dus gaan om 1,5 tot 2,5 overlijdens van schijnbaar gezonde baby's per 1.000 levend geboren kinderen. (of jaarlijks zo’n 200 tot 225 overlijdens).Na autopsies wordt echter bij een derde van hen wel een aannemelijke doodsoorzaak vastgesteld, waardoor deze kinderen strikt genomen eigenlijk niet meer aan wiegendood gestorven zijn. Het eigenlijke aantal ligt dus vermoedelijk veel lager dan officieel gerapporteerd: tussen 100 en 150.

Welke baby’s lopen een verhoogd risico?

1. de heel vroeg geboren baby's,

2. baby's met een zeer laag geboortegewicht,

3. de broertjes, zusjes en naaste familieleden (zoals neefjes en nichtjes) van een wiegendoodslachtoffer,

4. baby's die in hun wieg betrapt worden op abnormaal lange adempauzes of een abnormaal adempatroon. Ademhalingsonderbrekingen van minder dan zes seconden zijn een normaal verschijnsel. Ook het regelmatig diep zuchten tijdens de slaap, gevolgd door een adempauze, is normaal. Het regelmatig afwisselen van pauzes en ademhalingen, dient men echter wél aandachtig te volgen als een kind tot een risicogroep behoort.

5. baby's die heel bleek, slap of 'shockerig' gevonden worden. Een 'shockerig' kind voelt koud aan de handen en voeten aan. Daarnaast kan het zijn dat ook het gezicht, de neus en de ledematen abnormaal kil zijn.

Preventie.

Met een aantal eenvoudige maatregelen kan het risico echter sterk afnemen. Zo daalde het aantal wiegendoodkindjes met meer dan 75% dankzij doorgedreven voorlichtingscampagnes.

De volgende maatregelen verminderen de kans op wiegendood:

1. Laat de baby in rugligging slapen zodat zijn mond en neus niet afgedekt worden.

2. Ventileer de ruimtes waar gerookt wordt.

3. Hou de temperatuur van de slaapkamer van de baby rond 18°C.

4. Leg niet teveel dekens op het kind.

5. Geef borstvoeding.

6. Hou de baby in de gaten. Wiegendood vindt bijna altijd plaats als het kind slaapt. Het kan dus zowel overdag als 's nachts voorvallen. Hou de baby bijgevolg zeker tijdens de eerste maanden zoveel mogelijk in uw nabijheid zodat je gemakkelijk kunt controleren hoe het ermee gaat. Dit kan door de baby 's nachts in de slaapkamer van de ouders te laten slapen en overdag in de leefruimte.


Monitoring.

Ben je bezorgd? Bespreek dit dan met je kinder- of huisarts. Hij kan indien nodig je baby onder controle plaatsen (monitoring). Een draagbaar toestel zal dan de slaap van je kind controleren en een belsignaal verwittigt je als de ademhaling of het hartje even stopt.

Wie eerst naar een door het RIZIV erkend referentiecentrum gaat, kan gratis over een monitor beschikken na het betalen van een borgsom.

Meer info:

1. Vlaamse Vereniging van Ouders met een Wiegendood, Alte of risicokind (SIDS) - Koning Albertlaan 42/1 - 8370 Blankenberge - tel: 050 41 06 25

2. vzw Zelfhulpgroep Wiegendood Waasland - Pottersstraat 78 - 9170 Sint Pauwels - tel: 03 776 01 14

3. Kind en Gezin Hoofdzetel - Hallepoortlaan 27 - 1060 Brussel - tel: 02 533 12 11
http://www.kindengezin.be
Afbeelding
Afbeelding


Sigri
Moderator
Berichten:0
Lid geworden op:05 sep 2004, 13:19
Locatie:Wezemaal

Bericht door Sigri » 09 aug 2006, 20:43

Tot welke leeftijd kan wiegedood voorkomen ? Is dit tot de leeftijd van 18 maanden of zit ik er helemaal naast ?
Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
jong moederke
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:27 jul 2005, 14:54

Bericht door jong moederke » 09 aug 2006, 23:03

ik dacht maar tot een leeftijd van een jaar

heb een tijdje terug nog een verhaal gelezen van een december mama en die was haar kindje ook verloren aan wiegendood. Moet toch vreselijk zijn he...kindje was nu 8 maanden...dan plots
Afbeelding

Nog eventjes maar....
Afbeelding

WWW.GEZINSFORUM.BE (mijn forum)

Sigri
Moderator
Berichten:0
Lid geworden op:05 sep 2004, 13:19
Locatie:Wezemaal

Bericht door Sigri » 10 aug 2006, 08:52

ja dat heb ik ook gelezen en ik was er echt niet goed van .... :cry:
Afbeelding

Afbeelding

Sigri
Moderator
Berichten:0
Lid geworden op:05 sep 2004, 13:19
Locatie:Wezemaal

Bericht door Sigri » 10 aug 2006, 08:52

ja dat heb ik ook gelezen en ik was er echt niet goed van .... :cry:
Afbeelding

Afbeelding


Sigri
Moderator
Berichten:0
Lid geworden op:05 sep 2004, 13:19
Locatie:Wezemaal

Bericht door Sigri » 10 aug 2006, 08:52

ja dat heb ik ook gelezen en ik was er echt niet goed van .... :cry:
Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
bioMam
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:15 jul 2006, 15:44

Bericht door bioMam » 10 aug 2006, 10:08

Sigri schreef:Tot welke leeftijd kan wiegedood voorkomen ? Is dit tot de leeftijd van 18 maanden of zit ik er helemaal naast ?
ik dacht zelfs eens te hebben gehoord tot max2 jar maar met het grootste risico tot 1 jaar ... we hebben daar eens "les" over geha van een verpleegkundige ook en zij vermelde dat een tut volgens sommige onderzoeken kan helpen omdat ze dan voeling hebben met iets uit de omgeving maar dat wordt bewist - zal nu zeker niet aangeraden worden vermoed ik ... dat bv positief is, wist ik niet (meer) maar in 't oog houden vind ik vanzelfsprekend. Hoe ook: het lijkt me sowieso vreselijk als zoiets gebeurd.
Afbeelding
Afbeelding


Plaats reactie

Terug naar “Actualiteit”