Vondelingenschuif

Alles wat er buiten de zwangerschap en babytjes zoal nog gebeurd in het leven...
Sport, ontspanning, tv, nieuws, enz....
Hou het netjes....

Moderators:Welcome, mell, Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
mell
Moderator
Berichten:0
Lid geworden op:20 aug 2006, 14:29
Vondelingenschuif

Bericht door mell » 21 nov 2007, 13:13

Enkele jaren geleden richtte "moeders voor moeders" een vondelingenschuif op. Een schuif waar je je babytje kon inleggen als je het niet meer wou.
Veel tegenwind maar ook aanmoedigen voor zulk initiatief kregen ze.

Nu na die jaren is er een babytje ingelegd van zo'n 5 dagen oud. En weer is er veel tumult rond. Alsook heb ik al gehoord dat ze nu die moeder aan het opsporen zijn.

Persoonlijk, en hiermee trap ik misschien op mensen hun tenen, vind ik het niet kunnen dat ze die moeder gaan opsporen, ...
Ik zeg niet dat ik het goedkeur wat die vrouw gedaan heeft maar toch beter zo dan dat het ergens voor dood achtergelaten werd.

Ze heeft tenminste het gezond verstand gehad om het kind op een goede plaats achter te laten.

Wat vinden jullie ervan?


Molly
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:03 mar 2006, 23:21
Locatie:GERAARDSBERGEN

Bericht door Molly » 21 nov 2007, 13:56

Ewel dat was ook mijn eerste gedacht..
Het dient er voor. Beter daar dan in een station of voor een deur.
't Is natuurlijk altijd schrijnend, maar je weet niet wat die mama heeft gedreven haar kindje af te staan.
Afbeelding


Afbeelding

Gebruikersavatar
Nino!
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:13 jul 2007, 17:31
Locatie:Nieuwkerken

Bericht door Nino! » 21 nov 2007, 14:58

Ja, ik vind het zo onnozel dat ze, elke keer er ergens zo'n schaapke gevonden wordt, er wordt verwezen naar die schuif, maar als ze dan wel gebruikt wordt, wordt dat onmiddelijk in vraag gesteld... :roll:

Ik kan er alleen maar achter staan. Die moeder moet wel wat hebben meegemaakt als ze dat doet en zal dus zeker niet opgespoord willen worden! Het kindje was verzorgd en dus zal dat héél wat pijn gedaan hebben om dat kindje daar te leggen!
Het feit dat ze nu die vrouw zoeken werkt afradend voor andere vrouwen die dit zouden kunnen doen, met als gevolg dat ze hun kindje dan ergens anders droppen waar het god weet welk lot te wachten staat... :(
Afbeelding

Gebruikersavatar
sandy
Moderator
Berichten:0
Lid geworden op:01 aug 2004, 22:41
Locatie:maldegem

Bericht door sandy » 21 nov 2007, 15:07

Ik sta er ook achter. Heel erg voor die baby, maar beter dat dan ergens in een vuilzak stoppen zoals hier een paar jaar geleden gebeurd is in Maldegem.....
Mama van Yana (11/2/04 om 14.33u) en Milan (6/6/05 om 6.11u).
Gelukkig getrouwd met Filip sinds 21/9/2001.
20/12/07: Laura is geboren!!
Afbeelding
Afbeelding

spotje
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:14 dec 2005, 11:23
Locatie:De Kust

Bericht door spotje » 21 nov 2007, 16:13

Dat kindje is gered en kan een toekomst hebben!
Dat jongetje dat in zee gedumpt werd daarintegen..... :(
Afbeelding
Afbeelding


Gebruikersavatar
Tamaravh
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:24 sep 2005, 22:12

Bericht door Tamaravh » 21 nov 2007, 16:23

spotje schreef:Dat kindje is gered en kan een toekomst hebben!
Dat jongetje dat in zee gedumpt werd daarintegen..... :(
Dat vind ik ook. Het is toch een teken dat die moeder een goede toekomst voor haar kindje wou en dat zij die waarschijnlijk niet kon bieden. In onze krant stond dat het kindje goed verzorgd was, het was warm ingeduffeld, had een propere pamper aan en had juist gegeten.
De 2 allerliefste meisjes ter wereld:
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
major
Moderator
Berichten:0
Lid geworden op:17 nov 2005, 07:45
Locatie:kortrijk
Contacteer:

Bericht door major » 21 nov 2007, 19:41

een prachtig initiatief, spijtig genoeg zoekt het gerecht naar de ouders
dit zal de drempel in de toekomst nog verhogen
Een papa is een mama met ballen !
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Bard
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:21 nov 2007, 17:47
Locatie:Gent

Bericht door Bard » 21 nov 2007, 19:58

moeders voor moeders is een prachtorganisatie.
die schuif warborgt normaal gezien ergens anonimiteit ... en dat kan in sommige gevallen broodnodig zijn...

Gebruikersavatar
Lena
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:12 jun 2005, 12:43
Locatie:Zuid-Limburg

Bericht door Lena » 21 nov 2007, 23:41

spotje schreef:Dat kindje is gered en kan een toekomst hebben!
Dat jongetje dat in zee gedumpt werd daarintegen..... :(
volledig mee eens :cry:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

jodocus
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:30 jul 2007, 14:49
Locatie:Hoogstraten

Bericht door jodocus » 22 nov 2007, 08:49

ik sta hier volledig achter. Beter zo dan dat ze het kind zouden doden. Die moeder had misschien geen andere keuze dan haar kind achter te laten. En op deze manier weet ze dat er uiteindelijk goed voor zal gezorgd worden. Dit moet voor de moeder hartverscheurend zijn.
groetjes

Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Aicha
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:17 jun 2006, 19:42
Locatie:Lauwe (West-Vlaanderen)

vondelingenschuif

Bericht door Aicha » 22 nov 2007, 11:50

ik sluit me aan bij jullie allemaal!
Moet voor die mama hartverscheurend zijn en heel veel moed gevraagd hebben. Ze geeft haar kindje het recht om te krijgen wat ze zelf niet kan bieden.....

Heel die heisa is weer maar eens het bewijs dat ons rechtssysteem langs geen kanten deugd!!!!!!!!!!! :evil:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
kyrodu
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:14 mar 2005, 11:21

Bericht door kyrodu » 22 nov 2007, 16:59

Echt ik word daar zo kwaad om hé.
Die moeder heeft dit gedaan om haar kindje een betere toekomst te bieden en dan sporen ze haar op om naar wat ik gehoord heb te bestraffen want je mag je kind niet zomaar achter laten.
Wat moesten ze gedaan hebben,het kind wurgen en in een vuilbak gooien.
Komaan zeg,nu gaat die drempel om naar die schuif te gaan nog kleiner zijn.
Onozel gewoon die wetgeving.
Maar ja,we hebben niet eens een regering,laat staan een deftige wetgeving. :roll:

Gebruikersavatar
Rampestamperke
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:01 okt 2007, 09:52
Locatie:Oost vlaanderen Zulte
Contacteer:

Bericht door Rampestamperke » 22 nov 2007, 20:00

die mensen hebben mischien geen andere keuze ,liever dat dan ,je kind om te brengen .... en als de moeder zich bedenkt ,kan ze nog steeds haar kind terug krijgen ... want in het nieuws toonden ze dat als je die schuif open doet er een papier in zit en dat moet je als je er een kindje inlegd meenemen...

de media maakt ook om alles een heisa... dat kindje zal ook wel goed terecht komen in een leuk gezinnetje

Gebruikersavatar
major
Moderator
Berichten:0
Lid geworden op:17 nov 2005, 07:45
Locatie:kortrijk
Contacteer:

Bericht door major » 22 nov 2007, 20:17

wat ik me afvraag, is het moeilijk om een kind af te staan voor adoptie, in een wettelijke manier? maar dan ook anoniem?
Een papa is een mama met ballen !
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

beefje
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:05 mar 2007, 10:27
Locatie:waarloos
Contacteer:

Bericht door beefje » 23 nov 2007, 10:59

wat moet er nu niet door die moeder heengaan
weten dat je gezocht wordt
bang zijn op straat?
het is een heel moedige beslissing, waarschijnlijk kon die mama haar kindje niet geven wat het nodig had!

En ik deel dezelfde mening. Beter de vondelingenschuif gebruiken dan je kind ergens te dumpen zodat het sterft!!

Gebruikersavatar
Dagmar
Moderator
Berichten:0
Lid geworden op:07 mar 2004, 19:49
Locatie:Schaffen

Bericht door Dagmar » 23 nov 2007, 11:08

major schreef:wat ik me afvraag, is het moeilijk om een kind af te staan voor adoptie, in een wettelijke manier? maar dan ook anoniem?
Dat zou ik niet weten.. Je kan je kind wel afstaan voor adoptie, maar ik weet niet of het anoniem kan..
Ja die moeder, het moet zowat de moeilijkste beslissing zijn uit haar leven.. Ze zal echt geen andere oplossing geweten hebben..
En inderdaad, beter zo, dan je kind te dumpen of om te brengen..
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Foto's!!!

toekomstige meter van Monchichi ;-)

beefje
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:05 mar 2007, 10:27
Locatie:waarloos
Contacteer:

Bericht door beefje » 23 nov 2007, 11:17

ik las ergens dat sinds de opening van de vondelingenschuif in antwerpen er al 11 dode baby's zijn teruggevonden in belgië
dat allemaal omdat moeders voor moeders geen ruchtbaarheid mag maken voor hun initiatief.
Veel mensen weten niet dat dat bestaat, terwijl in vele andere landen daar wel bekendheid rond is waardoor veel baby's van een gewisse dood worden gered!

Gebruikersavatar
Kimm
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:04 jul 2007, 00:50
Locatie:Maaseik
Contacteer:

Bericht door Kimm » 23 nov 2007, 11:29

Persoonlijk vind ik die schuif ook een heel goed gedacht!
Als de kindjes in de schuif worden gelegd worden ze 'opgevangen' en krijgen ze nog een mooie toekomst, je weet niet wat er met de ouders aan de hand is he, misschien is er het geld niet voor, zijn ze te jong, depresief... Er worden al zoveel kindjes op straat gelegd, gelijk laatst, dat kindje dat op het strand lag...

Vind het beter dat ze hun kindjes dan in de schuif leggen dan dat ze iets met de kindjes doen...

Liefs
Van alle bloemen in het leven,
is vriendschap de geurigste!


Afbeelding

Gebruikersavatar
Bard
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:21 nov 2007, 17:47
Locatie:Gent

Bericht door Bard » 23 nov 2007, 13:37

de idee van die schuif is al oeroud ook he.
Veel verhalen over bv Lange Wapper (antwerpen) gaan daar over .
Het dient net om anonimiteit te waarborgen. Dus is het degoutant dat ze nu die moeder gaan zoeken. En de vader ? die heeft er precies weer niks mee te maken

Gebruikersavatar
Winter
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:11 mei 2007, 22:17
Locatie:West-Vlaanderen: Brugge

Bericht door Winter » 28 nov 2007, 13:02

Hey,

Een goed initiatief die schuif, zo krijgen die baby'tjes een betere toekomst.
Al vind ik wel dat ze de ouders mogen opsporen maar dan niet om de reden om te straffen maar wel om te kijken of ze niet geholpen kunnen worden. Als er financiële moeilijkheden zijn of andere moeilijkheden dan vind ik dat de ouders geholpen moeten worden. Want je weet nooit dat het mss binnen een paar jaar beter gaat met die mensen en dan hebben ze mss ontzettende spijt dat ze hun kindje hebben afgestaan. Ook vind ik dat het kindje in kwestie recht heeft om te weten wie zijn echte ouders zijn. Zodat hij of zij kan begrijpen wat er gebeurd is. Maar dat opsporen zou in alle intimiteit moeten gebeuren zonder media gedoe enzo. Dat er zich niemand geviseerd moet voelen. Dit is werk voor pshychologen en niet van de media.

Gr. Winter

Gebruikersavatar
Veer
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:27 okt 2006, 14:33
Locatie:Zolder
Contacteer:

Bericht door Veer » 28 nov 2007, 13:33

We kunnen verschillende redenen bedenken dat een vrouw haar kind wil/moet afstaan. De manier waarop ze zwanger raakte, haar leeftijd en/of levensomstantigheden. Enz..........

Iedere vrouw hier weet hoe het is om hun kindje in de armen te houden. Een vrouw die haar kindje in de vondelingschuif steekt wenst voor haar kindje een goede toekomst.

Al die verhalen van baby's die ze dood vinden, vind ik echt onzettend vreselijk. Als ze dat met die schuif kunnen voorkomen heel graag. Geef die kindjes een toekomst.

Ze moeten de wens van de vrouw respecteren en in plaats van te zoeken naar haar zorgen voor een veilige plaats waar het kindje met veel liefde kan opgroeien.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Dagmar
Moderator
Berichten:0
Lid geworden op:07 mar 2004, 19:49
Locatie:Schaffen

Bericht door Dagmar » 28 nov 2007, 14:32

Er heeft toch één of andere politicus het idee uitgesproken om "anoniem" te bevallen.. Tenminste, anoniem zolang de moeder dat wil..
Als ze nu eens werk zouden maken van een fatsoenlijke wettelijke regeling, dan kan de schuif gesloten worden, maar zolang.. Goed dat het bestaat.. :wink:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Foto's!!!

toekomstige meter van Monchichi ;-)

Keppebolle
Moderator
Berichten:0
Lid geworden op:26 dec 2004, 16:09
Locatie:Sint-Andries (Brugge)
Contacteer:

Bericht door Keppebolle » 28 nov 2007, 16:34

Ik wou dat die schuif aan mijn deur hangde, gelukkig bestaat zoiets en heeft het babytje een mooi leventje nu.
Afbeelding

AfbeeldingAfbeelding

Afbeelding


Plaats reactie

Terug naar “Actualiteit”