geboortelijst

Moderators:Welcome, Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mieke
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:11 nov 2005, 10:56
Locatie:Bilzen
Contacteer:
geboortelijst

Bericht door Mieke » 20 apr 2006, 13:23

heb een vraagske
de lijst is dus samengesteld en de toekomstige grootouders en tantes hebben deze al mogen inkijken. Graag zou ik het park al op voorhand hier hebben met de hele bekleding erbij, idem dito het bedje. Is het dan stom om die dingen zelf maar van de lijst te kopen? Of toch laar best wachten tot ons pruts er is? Hoe doen jullie dit?
Bedankt!


Gebruikersavatar
goortjes
Moderator
Berichten:0
Lid geworden op:14 nov 2005, 10:20

Bericht door goortjes » 20 apr 2006, 14:23

wij hadden zulke dingen al op voorhand (doorschuifsysteem in familie!!)
maar een nichtje van me had dat ook op haar lijst gezet,
en er dan zelf afgehaald een paar weekjes voor haar bevalling.
Zo kon ze toch genieten van haar korting op hetgeen genomen werd van de lijst.
Je kan ook je naaste familie zoals ouders en tantes/nonkels eventueel al vragen of ze er iets van wilden kopen en of je dat al mag gaan halen....
maar dat is iets wat je uiteraard moet willen hé! :wink:
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
major
Moderator
Berichten:0
Lid geworden op:17 nov 2005, 07:45
Locatie:kortrijk
Contacteer:

Bericht door major » 20 apr 2006, 18:05

wij hebben er al van alles van gekocht, zoals heel de kamer en ook al het park, dit zijn de dinges die we zeker al op voorhand wilden
de bekleding laten we nog even op de lijst en zien we nog na de eerste week na de geboorte
Een papa is een mama met ballen !
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tamaravh
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:24 sep 2005, 22:12

Bericht door Tamaravh » 20 apr 2006, 21:46

Wij hadden dat ook al op voorhand zelf gekocht maar wij hadden ook "subtiele" hints :wink: gegeven aan de familie wat we vlug nodig hadden.
De 2 allerliefste meisjes ter wereld:
Afbeelding
Afbeelding

spotje
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:14 dec 2005, 11:23
Locatie:De Kust

Bericht door spotje » 20 apr 2006, 22:35

Wij hebben alles zelf gekocht, het bed vooraf, het park doorgeef van vriendin, bekledingen en benodigdheden tijdens verblijf door mijn vriend gekocht en klaargezet.
Van de lijst werd niet echt veel gekocht, maar we kregen wel redelijk geld en daarmee hebben we wat we nog wilden van de lijst gekocht.
Afbeelding
Afbeelding


Gebruikersavatar
Mieke
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:11 nov 2005, 10:56
Locatie:Bilzen
Contacteer:

Bericht door Mieke » 21 apr 2006, 10:38

we hebben ook al van die "subtiele" hints gegeven, maar ofwel begrijpen ze die niet of willen ze die niet begrijpen.... :wink:
Ik denk dat we gewoon nog eventjes gaan afwachten en in mei beetje bij beetje alles zelf gaan kopen, toch bedankt voor de reacties!!

Groetjes

Gebruikersavatar
sandy
Moderator
Berichten:0
Lid geworden op:01 aug 2004, 22:41
Locatie:maldegem

Bericht door sandy » 07 mei 2006, 22:19

Het is niet stom om iets van je eigen lijst te kopen.
In sommige winkels krijg je op de verkochte spullen een korting die je nadien mag opmaken in de winkel. Zo hebben wij om en bij de 13.000fr tegoed gehouden.
De grote spullen (commode, kamer, park, wandelwagen,...) hebben we zelf gekocht. Flessen ed: de verkoopster gaf aan welke dingen we vlug nodig zouden hebben.
Mama van Yana (11/2/04 om 14.33u) en Milan (6/6/05 om 6.11u).
Gelukkig getrouwd met Filip sinds 21/9/2001.
20/12/07: Laura is geboren!!
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
angel_of_love
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:18 mei 2006, 07:14
Locatie:Zuid-Holland

Bericht door angel_of_love » 23 mei 2006, 08:22

Sorry ik wil niet dom overkomen maar wat is een park?? en die lijst?? In nederland doen we volgens mij niet aan zo`n lijst dus vroeg me af wat het was..... en alle spullen koop je toch van te voren want als ze anders komen comntroleren of alles compleet is heb je een probleem of in belgie niet???? xx am
21 jaar*bezig eerste kindje sinds mei 2004.. Via de medische molen nu afwachting van zwangerschap.....
Afbeelding

Sigri
Moderator
Berichten:0
Lid geworden op:05 sep 2004, 13:19
Locatie:Wezemaal

Bericht door Sigri » 23 mei 2006, 08:54

In Nederland noemt een park een box geloof ik.
en alle spullen koop je toch van te voren want als ze anders komen comntroleren of alles compleet is heb je een probleem of in belgie niet???? xx am
Wat bedoel je ? Wie komt controleren ?

In België wordt dikwijls gewerkt met een geboortelijst. Die ligt dan in een winkel. Als de baby er is kunnen familieleden en vrienden als ze willen iets kiezen van die lijst en het kopen.

Groetjes,
sigri
Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
sterretje
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:05 apr 2004, 19:08
Contacteer:

Bericht door sterretje » 23 mei 2006, 08:54

wij hadden dingen die we onmiddelijk nodig hadden,direct meegekregen,de juffrouw van de winkel gaf de lijst dan gewoon aan de mensen die kwamen,en ze gaven dan een bedrag!aangezien ik polyklinisch bevallen ben,hadden we echt geen tijd om te wachten op bepaalde zaken..

angel,een geboortelijst,is een verlanglijstje wat je voor de baby wilt kopen!ja maakt die lijst op,en de bezoekers kunenn dan uit die lijst een cadeautje kiezen.zo weten ze zeker dat je die spullen echt nodig hebt...
een park is een box,zoals jullie in nederland zeggen..
AfbeeldingAfbeelding

AfbeeldingAfbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
sterretje
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:05 apr 2004, 19:08
Contacteer:

Bericht door sterretje » 23 mei 2006, 08:55

sigri was sneller dan ik :D

en,ja,wat bedoel je met controlleren??
AfbeeldingAfbeelding

AfbeeldingAfbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
angel_of_love
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:18 mei 2006, 07:14
Locatie:Zuid-Holland

Bericht door angel_of_love » 24 mei 2006, 07:46

Oke een box wat een leuk wordt er voor haha.....
Maar kopen jullie zelf dan niet gewoon de complete uitzet voor de baby er is?? Hier wel. Met controleren bedoel ik dat er een vrouw van de GGD komt dat is gezond en welzijn dienst. En die kijkt of alles in huis is voor de baby zowel voor de bevalling als voor de baby dus een complete verplichten uitzet. Je heb zeg maar een lijst en wat rood is is verplicht om te hebben wat oranje is mag je er bij en is zeer handig en wat groen is is dan dan een luxe artikel wat niet moet maar wat je zelf wil. Snap je en alles wat rood beschreven is moet je op dat moment in huis hebben....... Bij het 2de of derde kindje doen ze al wat flexibeler omdat ze dan zien hoe je kindje er aan toe is snap je?? Is toch gek belgie is zo dichtbij en dat er dan al verschil tussen zit ik vind het wel leuk. xx am
21 jaar*bezig eerste kindje sinds mei 2004.. Via de medische molen nu afwachting van zwangerschap.....
Afbeelding

Sigri
Moderator
Berichten:0
Lid geworden op:05 sep 2004, 13:19
Locatie:Wezemaal

Bericht door Sigri » 24 mei 2006, 07:59

een vrouw van de GGD komt dat is gezond en welzijn dienst. En die kijkt of alles in huis is voor de baby zowel voor de bevalling als voor de baby dus een complete verplichten uitzet. Je heb zeg maar een lijst en wat rood is is verplicht om te hebben wat oranje is mag je er bij en is zeer handig en wat groen is is dan dan een luxe artikel wat niet moet maar wat je zelf wil. Snap je en alles wat rood beschreven is moet je op dat moment in huis hebben....... Bij het 2de of derde kindje doen ze al wat flexibeler omdat ze dan zien hoe je kindje er aan toe is snap je?? Is toch gek belgie is zo dichtbij en dat er dan al verschil tussen zit ik vind het wel leuk. xx am
Neen die controle gebeurt hier niet. Vind het wel een beetje gek eigenlijk :lol:

Idd twee landen naast elkaar maar toch andere geqwoontes
Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
major
Moderator
Berichten:0
Lid geworden op:17 nov 2005, 07:45
Locatie:kortrijk
Contacteer:

Bericht door major » 24 mei 2006, 08:06

ik neem aan dat GGD iets is als kind en gezin - of de kinderbescherming? Bij ons komen ze niet controleren of je wel alles hebt voor je kind. Volgens mij gaan ze enkel controleren wanneer er klachten zijn?
goh ja, Belgen bevallen veel minder thuis dan Nederlanders de tijd dat we in het ziekenhuis liggen, geeft ons ruimte om nog dingen in huis te halen. Wat dus nog niet van de lijst gekocht werd, gaan we dan zelf kopen. Wijzelf hebben dus al heel de babykamer, het (box park dus ;)) en de wandelwagen al gekocht. We hebben ook zelf een lijstje gemaakt van wat we zeker nodig hebben voor wanneer de baby thuis komt, dus ga ik dat halen terwijl mijn vrouw op de kraamafdeling ligt.
Voordeel van de geboortelijst is dat je erop kan zetten wat je wil. Je kunt in wezen zelfs bv enkel kleren op zetten, maar dan wat je zelf wel graag ziet. Dat geeft het voordeel dat je niet tweemaal hetzelfde krijgt, of enkel kleren voor baby's van drie maand of zo. Je maakt het zo ook gemakkelijk voor de mensen die je komen bezoeken.
Een papa is een mama met ballen !
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
angel_of_love
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:18 mei 2006, 07:14
Locatie:Zuid-Holland

Bericht door angel_of_love » 26 mei 2006, 07:31

Nee het is niet alleen bij klachten iedereen krijgt het. Zodra je je aanmeld voor kraamzorg/verloskundige komt er eentje. In ieder door zit een GGD daar ga je ook heen als voor bortskanker onderzoeken, prikken enzo.... Ik weet ook niet wat voor maatregel het is maar ik denk omdat ze willen weten met wie ze te maken hebben de ggd is zeg maar ook het consultatieburo (dat hebben jullie in belgie toch wel??) Nouja maakt verder ook allemaal niet uit het is een beetje verschillend. En dat bevallen betreft is idd waar hier is het eigenlijk altijd thuis of er moet echt een medische reden zijn die ernstig is want bij kleine medische dingen mag je eerst thuis proberen en in belgie is het gewoon meer via het ziekenhuis maar heb ik weer wat geleerd met de geboorte lijst haha wel handig xxx am
21 jaar*bezig eerste kindje sinds mei 2004.. Via de medische molen nu afwachting van zwangerschap.....
Afbeelding

Gebruikersavatar
sandy
Moderator
Berichten:0
Lid geworden op:01 aug 2004, 22:41
Locatie:maldegem

Bericht door sandy » 26 mei 2006, 21:37

een vrouw van de GGD komt dat is gezond en welzijn dienst. En die kijkt of alles in huis is voor de baby zowel voor de bevalling als voor de baby dus een complete verplichten uitzet. Je heb zeg maar een lijst en wat rood is is verplicht om te hebben wat oranje is mag je er bij en is zeer handig en wat groen is is dan dan een luxe artikel wat niet moet maar wat je zelf wil. Snap je en alles wat rood beschreven is moet je op dat moment in huis hebben....... Bij het 2de of derde kindje doen ze al wat flexibeler omdat ze dan zien hoe je kindje er aan toe is snap je?? Is toch gek belgie is zo dichtbij en dat er dan al verschil tussen zit ik vind het wel leuk. xx am
Moeten, moeten,...ik zou dat niet dulden in mijn huis denk ik :twisted:
Het kan mss zijn dat ik onweerstaanbaar ben, maar dat is mijn mening.
Mama van Yana (11/2/04 om 14.33u) en Milan (6/6/05 om 6.11u).
Gelukkig getrouwd met Filip sinds 21/9/2001.
20/12/07: Laura is geboren!!
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
beam
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:20 apr 2006, 19:33
Locatie:Kuurne

Bericht door beam » 26 mei 2006, 22:42

Wij zouden het niet dulden, omdat wij zeker zijn dat alles er is wat moet zijn. In vele gezinnen is het niet zo. Ik denk dat die controle wel goed is in bepaalde omstandigheden, bij mij mogen ze gerust komen kijken want alles is voorzien voor de kids en we kunnen steeds bij leren en zelf conclusies trekken of het nodig is of niet.
Als ik in mijn naaste omgeving kijk blijkt er niemand "tekort" te hebben, de kids zijn sjiek gekleed, zien er proper uit, gaan naar school met de gepaste spullen, ... Maar als je de verhalen hoort van iemand die opvoedster is in een instelling, is het misschien wel goed dat er zo'n controle is, want vaak staan de kids in de kou en is het door de buren of zo dat er een seintje wordt gegeven dat het niet gaat.
Ik ben één keer in zo'n instelling geweest en wat ik daar zag ging mijn petje te boven : baby's, nog zo heel klein, reeds geplaatst, redens die ik niet kan onthullen ; kids tot 12 jaar, die het ginder "beter" hebben omdat er vier maaltijden per dag zijn, warmte en regelmaat, alles wat ze nodig hebben, behalve een échte thuis. Sorry, ik ga weer veel te ver, maar soms is die controle echt nodig (niet dat ik wil zeggen dat het bij IEDEREEN nodig is hé angel, neem dit zeker niet persoonlijk op). Het is zoals angel zegt, wij hebben het consultatieburo, en die komen ook een paar keer aan huis (als wij het willen).
Afbeelding

Afbeelding

Katia

Bericht door Katia » 26 mei 2006, 23:08

oh nee stel je voor dat die gaan bepalen hoe wij onze kinderen moeten opvoeden!!! :shock:
kan je eens een voorbeeld van zo'n lijstje dat je krijgt hier zetten?
Ben wel eens benieuwd welke dingen zij als "verplicht" aanschouwen...

Gebruikersavatar
beam
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:20 apr 2006, 19:33
Locatie:Kuurne

Bericht door beam » 26 mei 2006, 23:14

Ben ook wel benieuwd naar zo'n "basis lijst", het zal wel niet te hoog gegrepen zijn zeker ? Anders is het nie te doen...
Afbeelding

Afbeelding


Plaats reactie

Terug naar “De babyuitzet”