Meter & Peter.

Enquetes over verschillende onderwerpen...

Moderators:Welcome, Keppebolle, Moderators

Wie kies je als meter & peter voor je kindje?

Familie.
36
57%
Vrienden.
4
6%
Allebei.
23
37%
 
Totaal aantal stemmen: 63

con
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:08 okt 2006, 20:34

Bericht door con » 10 dec 2006, 20:52

Mijn vader gaat peter zijn, een vriendin van ons meter. Dit omdat we met familie van mijn partner sinds maart geen goede band meer hebben. Toen we aan de ouders van mijn partner vertelden da we een kindje verwachtten waren ze niet zo enthousiast en daarom hebben we voor een vriendin als meter gekozen.


Galadriel
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:25 okt 2006, 13:49
Locatie:Rumst

Bericht door Galadriel » 07 jan 2007, 10:49

Hier zitten we met een serieus meter/peterprobleem. Noch aan ventje zijn ouders als aan mijn ouders wil ik het vragen (geen goede band en zijn toch niet geïnteresseerd in ons of onze kinderen). Maar zo'n close vrienden heb ik ook niet. Wordt dus groot problem.

Paar vraagjes: is het voor een doopsel belangrijk dat er een meter en peter zijn of mag het ook peter/peter of meter/meter zijn?
En is het nodig dat je die al bij de geboorte kiest? WIj gaan ons volgende kindje toch pas rond zijn 1 jaar laten dopen, dus kunnen we dan nog wachten tot het zover is eer we peters en meters vragen? Zo hebben we nog wat tijd.
groetjes, Galadriel

Afbeelding

Afbeelding

con
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:08 okt 2006, 20:34

Bericht door con » 07 jan 2007, 13:04

Als je je kindje pas rond één jaar laat dopen, dan heb je nog wel even tijd om peter en meter te kiezen. Hier hebben we ook een serieus dilemma gehad daaromtrent. Met mijn ouders hebben we een goede band, maar met mijn vriend zijn ouders niet meer. Toen Geert vertelde aan zijn ouders dat we een kindje verwachtten, kon er een povere "proficiat" af. Sinds februari hebben we zijn vader 6 x gezien en zijn moeder 2 x gezien. (ergste is dat ze maar een paar straten verder wonen) Dus waarom zouden we dan één van hen pakken als peter of meter? In januari hebben we een zware discussie gehad en sindsdien zijn wij de "slechteriken" (vooral ik dan) van de familie. We hadden gehoopt dat met de komst van ons kleintje, dat dit wat ging verbeteren. Maar niks is minder waar. In 't begin heb ik mij er serieus zenuwachtig in gemaakt, maar toen ik enkele maanden zwanger was, had ik zoiets van "nu is 't genoeg, voor mij hoeft 't niet meer". Ons toekomstig gezinnetje ga voor en al die spanningen zijn voor niets goed. Alleen spijtig voor Geert, want hij ziet er echt van af.

Neem gerust je tijd om een peter en meter te kiezen. Het is en blijft nog altijd de keuze van de ouders vind ik. En wat heeft je kleintje aan een peter of meter met wie de ouders 't niet meer zo goed kunnen vinden? Dat zorgt alleen maar voor extra spanningen.

con
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:08 okt 2006, 20:34

Bericht door con » 07 jan 2007, 13:04

Als je je kindje pas rond één jaar laat dopen, dan heb je nog wel even tijd om peter en meter te kiezen. Hier hebben we ook een serieus dilemma gehad daaromtrent. Met mijn ouders hebben we een goede band, maar met mijn vriend zijn ouders niet meer. Toen Geert vertelde aan zijn ouders dat we een kindje verwachtten, kon er een povere "proficiat" af. Sinds februari hebben we zijn vader 6 x gezien en zijn moeder 2 x gezien. (ergste is dat ze maar een paar straten verder wonen) Dus waarom zouden we dan één van hen pakken als peter of meter? In januari hebben we een zware discussie gehad en sindsdien zijn wij de "slechteriken" (vooral ik dan) van de familie. We hadden gehoopt dat met de komst van ons kleintje, dat dit wat ging verbeteren. Maar niks is minder waar. In 't begin heb ik mij er serieus zenuwachtig in gemaakt, maar toen ik enkele maanden zwanger was, had ik zoiets van "nu is 't genoeg, voor mij hoeft 't niet meer". Ons toekomstig gezinnetje ga voor en al die spanningen zijn voor niets goed. Alleen spijtig voor Geert, want hij ziet er echt van af.

Neem gerust je tijd om een peter en meter te kiezen. Het is en blijft nog altijd de keuze van de ouders vind ik. En wat heeft je kleintje aan een peter of meter met wie de ouders 't niet meer zo goed kunnen vinden? Dat zorgt alleen maar voor extra spanningen.

Gebruikersavatar
dintje622
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:11 nov 2006, 13:12
Locatie:nieuwkerke (heuvelland)
Contacteer:

Bericht door dintje622 » 07 jan 2007, 13:12

hoi

hier van de oudste is mijn zus meter en olivier zijn broer peter
van de tweede is mijn andere zus meter en olivier zijn andere broer peter
en van de jongste is een heel goede vriend peter en dezelfde zus meter

ingewikkelt zeker! :roll:

maar ik vindt als je geen goede band hebt met je familie neem dan toch maar beter vrienden :wink:

greets
AfbeeldingAfbeelding

AfbeeldingAfbeelding

AfbeeldingAfbeelding


Gebruikersavatar
bioMam
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:15 jul 2006, 15:44

Bericht door bioMam » 07 jan 2007, 13:16

voor J: vrienden maar dat was een dikke ontgoocheling en vermits zelfs diegenen waar we toen zo zeker van waren ons helemaal hebben laten vallen wat dat betrof, zijn we voor R radikaal omgeslagen naar géén peter of meter meer.
Afbeelding
Afbeelding

Katia

Bericht door Katia » 07 jan 2007, 15:37

hier zowiso geen ouders...
voor anta hadden we bijna meter/meter (aan die 2e moest het nog gevraagd worden), maar mijn man vond dat een raar idee eigenlijk en die 2e kenden we ook zo extreem lang niet, (ook al voelde dat idee wel juist aan) in vergelijking met de peter die we op het oog hadden...
Wij laten ze nu wel niet dopen, maar volgens mij maakt dat echt niet uit eigenlijk...

Gebruikersavatar
jong moederke
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:27 jul 2005, 14:54

Bericht door jong moederke » 10 jan 2007, 12:31

we zijn in familie gebleven, en liefst bloedverwanten

er is bij ons ook al zoveel gebuerd in familiezaken dat het allemaal niet zo gemakkelijk was. We wilden eventueel wel vrienden doen, die we zo goed als ons hele leven al kenden maar dan waren er hier en daar tips van mensen die heel graag peter zouden worden en mss ergens gekwetst waren als we hen niet kozen

nu nog steeds geen spijt van...

maar bij ooit een volgende gaat de keuze niet zo simpel meer zijn
Afbeelding

Nog eventjes maar....
Afbeelding

WWW.GEZINSFORUM.BE (mijn forum)

Gebruikersavatar
kyrodu
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:14 mar 2005, 11:21

Bericht door kyrodu » 10 jan 2007, 14:24

Had ik toen geweten wat ik nu weet dan had ik NOOIT mijn schoonfamillie gevraagd om meter en peter te zijn.
Zelfs mijn schoonbroer faalt enorm als peter.
Mijn ouders nemen het meter en peterschap wel ernstig op.
En ook mijn zus neemt die taak ernstig.
Wel mijn schoonfamillie neemt dat niet ernstig op,toch niet op de manier waar ik het op heb.
Het enige wat ik steeds mag horen is,heb geen geld ze.
Alsof wij enkel daarom komen.
Alsof het mij daarom te doen is zeg.
Het enige wat ik verlang van een meter en peter is dat ze ons bijstaan als het moeilijk gaat,liefde en geborgenheid geven,maar geen geld.
Tuurlijk is het wel leuk als ze eens wat zakgeld krijgen voor hun spaarpotje,maar ze weten ook dat dit enkel bij gelegenheden is.
Blijkbaar geloven ze dat daar niet,want ik mag het iedere keer horen.
Daarom ook dat onze kinderen niet zo vaak die meter en peter zien.
Jammer maar helaas is het zo.

Saraatje
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:10 nov 2006, 21:18
Locatie:provincie Antwerpen

Bericht door Saraatje » 10 jan 2007, 14:26

Mijn ouders hebben voor ons alledrie meters en peters in de familie gezocht.

Mijn neef had voor zijn kindje een koppel uitgekozen waar zij echt héél goed bevriend mee waren. Vrienden voor het leven, dachten ze.

Tja,... dat koppel is ondertussen uit elkaar. Hij woont in Australië, zij ergens in een uithoek van België en mijn achterneefje hoort dus niets meer van zijn peter of meter.

Sara

Gebruikersavatar
sandy
Moderator
Berichten:0
Lid geworden op:01 aug 2004, 22:41
Locatie:maldegem

Bericht door sandy » 10 jan 2007, 14:54

Heb je dat eigenlijk nodig een meter en een peter?
Mama van Yana (11/2/04 om 14.33u) en Milan (6/6/05 om 6.11u).
Gelukkig getrouwd met Filip sinds 21/9/2001.
20/12/07: Laura is geboren!!
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
kyrodu
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:14 mar 2005, 11:21

Bericht door kyrodu » 11 jan 2007, 21:50

Goh,tja,voor als ze gevormd worden zeker.
Dus bij hun plechtige communie bij de handoplegging.
Ook is dat een soort van eed dat je dan aflegt hé.
Als er iets overkomt met de mama of papa van het kindje dat het dan veilig opgevangen word door de meter of peter.
Dus iemand aan wie je je kind dan toevertrouwd als je er niet meer bent.
Dat is eigelijk de bedoeling,heeft een priester mij verteld.
Maar meer weet ik er ook niet van ze,ben zo geen kerkhanger. :lol:

Gebruikersavatar
zotteke
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:15 apr 2005, 10:35
Locatie:kalken

Bericht door zotteke » 11 jan 2007, 22:42

Alessio mijn ma en zijn pa,
Inigo mijn pa en zijn ma,
de rest weten we nog niet :lol: :roll: :wink: ,zotteke.
Afbeelding

Afbeelding

Sofie
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:17 nov 2005, 15:28
Locatie:Hasselt

Bericht door Sofie » 12 jan 2007, 09:10

Een meter en peter heb je niet nodig nee. Fjodor heeft er ook geen (en onze volgende kindjes ook niet). Oorspronkelijk heeft het hier vooral een katholieke betekenis (in de zin van doopmeter). Maar tegenwoordig zijn er natuurlijk ook mensen die niet gedoopt worden en toch een peter en meter hebben.

Ik heb trouwens ook mijn vormsel gedaan en bij de handoplegging stond mijn zus achter mij. Dat moet dus niet persé je meter of peter zijn die dat doet.
Afbeelding

Gebruikersavatar
kyrodu
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:14 mar 2005, 11:21

Bericht door kyrodu » 13 jan 2007, 11:13

Voor het vormsel heb ik ook de handoplegging gedaan bij mijn zus.
Want haar doopmeter heeft nooit naar haar omgekeken.
Mijn zus word er 26 en ze heeft nog steeds haar geboortegeschenk dat die tante indertijd beloofde niet gekregen.
Maar mij is het gewoon te doen om de symbolische waarde van als wij er niet meer zijn dat ze bij hun doopmeter of dooppeter terrecht kunnen.
Helaas zullen ze bij die ene kant niet zo rap terrecht kunnen vrees ik. :roll:

Gebruikersavatar
Ingetjeuh
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:06 aug 2007, 14:09
Locatie:Beveren-Waas

Bericht door Ingetjeuh » 02 okt 2007, 18:03

bij ons houden wij ons graag aan de traditie, dus bij tim (eerstgeborene) is dit mijn vriend zijn papa en mijn mama , en bij het baby'tje dat op komst is word dit mijn papa en normaal gezien zijn mama, maar wegens wat complicaties wordt het mijn zus...
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


Plaats reactie

Terug naar “Poll's”