Dopen of niet?

Moderators:Welcome, Dagmar, Moderators

Is jullie kindje gedoopt?

Ja
27
75%
Neen
9
25%
 
Totaal aantal stemmen: 36

Muisje
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:14 apr 2006, 17:09

Bericht door Muisje » 25 mar 2007, 10:14

mell schreef:Maaike is ook gedoopt maar niet via de kerk. (Als ze ons niet willen trouwen dan moeten ze mijn dochter ook niet dopen)
Meen je dat nu: wilden die jullie niet trouwen??? Schandalig!


Gebruikersavatar
Sabtje
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:11 jan 2007, 16:21
Locatie:West - Vlaanderen

Bericht door Sabtje » 25 mar 2007, 11:00

ik denk dat da voor de kerk nog steeds niet "mag"... :?
enkel voor de wet kan het dacht ik? heb ik da goe mell?

vind het eigenlijk ook niet juist... want iedereen is voor de kerk "zogezegd" gelijk (toch?)
Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
mell
Moderator
Berichten:0
Lid geworden op:20 aug 2006, 14:29

Bericht door mell » 25 mar 2007, 12:49

@Sabtje: yep dat heb je goed. De kerk trouwt nog steeds geen homo's of lesbiennes. Via rent-a-priest zouden we het wel kunnen gedaan hebben. Maar dat wilden we niet.

En ja de kerk zegt dan dat iedereen gelijk is :roll:

Laborantje
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:21 dec 2005, 18:46
Locatie:Waasland

Bericht door Laborantje » 28 mar 2007, 11:35

Wij hebben Faye niet laten dopen, zij moet dat later maar zelf beslissen of ze gedoopt wilt worden of niet. Ik ben ook niet gedoopt en ik ondervind hier geen nadelen bij, maar ja.
Het enigste lastige is, Faye gaat later naar een Katholieke school, omdat die naast de deur is, hopelijk gaan ze haar aanvaarden voor wie dat ze is en niet omdat ze nu gedoopt is of niet. ik zou haar liever naar een andere school sturen, maar mijn vriend vindt het belangrijker de afstand, dan het geloof. Volgens hem maakt het niet uit en zijn er wel meerdere kindjes die niet gedoopt zijn en toch naar een katholieke school gaan. Wat denken jullie daarvan?
Afbeelding

Gebruikersavatar
Lena
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:12 jun 2005, 12:43
Locatie:Zuid-Limburg

Bericht door Lena » 28 mar 2007, 14:17

Zowel Sam als Niels zijn (nog) niet gedoopt. Normaal gezien ging het voor deze zomer zijn, maar 't zal pas voor volgend jaar zijn nu.
Ik wil hen dopen in het dorp waar we gaan wonen als ons huis af is, en vermits er wat vertraging is, zal 't nog even uitgesteld worden.
En 't allerliefste van alles, zou ik nóg willen wachten tot nr.3 er (ooit eens :roll: ) komt, zodat ik ze alldrie tegelijk kan laten dopen, dat lijkt me ook speciaal :D
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


Gebruikersavatar
Dagmar
Moderator
Berichten:0
Lid geworden op:07 mar 2004, 19:49
Locatie:Schaffen

Bericht door Dagmar » 29 mar 2007, 09:29

Mila is gedoopt toen ze zo'n 8 maandjes was, Karsten nog altijd niet! :shock: Filip ging het deze keer regelen en ik ben er nog altijd op aan het wachten! :lol:
Maar we willen hem ook in Schaffen laten dopen en het komt er maar niet van om daar langs de pastoor te gaan.. :oops: Maar het zal nog wel gebeuren.. :wink:
Mila gaat momenteel trouwens graag naar de kerk.. Op paasdag gaan we weer, dan is er ook een kinderviering (maar ik vind die nog altijd even saai als een gewone mis)..
Wat ik nooit zal doen, is haar verplichten van te gaan.. Ik ben vroeger verplicht iedere week naar de mis moeten gaan en heb er toen echt een tijd genoeg van gehad..
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Foto's!!!

toekomstige meter van Monchichi ;-)

Gebruikersavatar
Fairytale
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:19 nov 2005, 20:21
Locatie:Hulst (NL)
Contacteer:

Bericht door Fairytale » 30 mar 2007, 15:55

Mn dochter is al gedoopt en mn zoontje volgt van de zomer. Ik denk eind juni.

Ik vind het belangrijk om haar toch dat stukje geloof mee te geven, wat ze er later mee doet moet ze zelf weten. Ze gaan straks ook naar een katholieke school en wij zijn van huis uit ook katholiek maar niet erg streng ofzo.
Liefs Sara, trotse moeder van Lola Anaïs en Gobe Didier

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Dagmar
Moderator
Berichten:0
Lid geworden op:07 mar 2004, 19:49
Locatie:Schaffen

Bericht door Dagmar » 30 mar 2007, 21:29

Laborantje,
Bij de inschrijving van Mila vertelde de toenmalige juf dat de kindjes niet gedoopt moeten zijn, maar je moet je wel kunnen vinden in de waarden die ze dan via 't school uit mee willen geven! (en je moet er dan ook tegen kunnen dat ze met bijbelverhalen naar huis komen, zoals Mila nu met het paasverhaal)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Foto's!!!

toekomstige meter van Monchichi ;-)

Gebruikersavatar
Tamaravh
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:24 sep 2005, 22:12

Bericht door Tamaravh » 30 mar 2007, 21:59

Amber en Caro zijn allebei gedoopt, wij zijn ook voor de kerk getrouwd en toevallig gaat Amber ook naar een katholieke school. Niet dat we specifiek naar een katholieke school zochten maar hier in ons dorp zijn er 2 scholen en degene waar Amber gaat ben ik zelf ook geweest en vind ik toch beter dan de andere.
De 2 allerliefste meisjes ter wereld:
Afbeelding
Afbeelding

Laborantje
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:21 dec 2005, 18:46
Locatie:Waasland

Bericht door Laborantje » 02 apr 2007, 20:26

Dagmar schreef:Laborantje,
Bij de inschrijving van Mila vertelde de toenmalige juf dat de kindjes niet gedoopt moeten zijn, maar je moet je wel kunnen vinden in de waarden die ze dan via 't school uit mee willen geven! (en je moet er dan ook tegen kunnen dat ze met bijbelverhalen naar huis komen, zoals Mila nu met het paasverhaal)
Hallo,
Daar zit ik niet mee in, ik ben niet tegen het katholiek geloof. Van mij mag ze met bijbelverhalen naar huis komen, ik vind die ook interessant. Ik wil ze gewoon niet perse laten dopen omdat ze naar een katholieke school gaat. Ik hoop enkel dat ze haar niet buitensluiten of minderwaardig vinden omdat ze niet gedoopt is.
Afbeelding

Gebruikersavatar
major
Moderator
Berichten:0
Lid geworden op:17 nov 2005, 07:45
Locatie:kortrijk
Contacteer:

Bericht door major » 02 apr 2007, 21:01

tis inderdaad wel opvallen dat heel wat mensen dopen :

- om te dopen
- om later voor de kerk te kunnen trouwen
- omdat iedereen het doet uit de omgeving
- voor het feest
- om hun kind naar een katholieke school te laten gaan - hoewel ze daar zelfs moslims toelaten
- om een mening, of zin te geven aan het leven van hun kind
- om hun kind het sacrement te geven

opvallend hoeveel betekenissen er worden gegeven aan het ritueel, hé?
Een papa is een mama met ballen !
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Anneliefje
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:27 nov 2005, 18:01

Bericht door Anneliefje » 02 apr 2007, 21:26

Ok, ik was al iets beginnen typen tot mijn vriend kwam meelezen ... we hebben nu een kort gesprek gehad en zijn tot het volgende besluit gekomen:
we laten ons kindje zelf kiezen voor de leeftijd dat het evt. zijn/haar 1e communie zou doen.
Als het kan dan liefst door iemand van Rent-a-Priest (als die nog bestaan tegen dan :lol: ) en in intieme kring, wij, grootouders en meter/peter.
De invulling van de dag zelf laten we over aan ons kind (uitstap naar ergens, gewoon thuis spelen, .... ).

Ik moet wel zeggen dat ik het ergens jammer zou vinden mocht het niet gedoopt zijn. Die traditiewortels zitten er blijkbaar goed in bij mij :lol:

Gebruikersavatar
annelies~chelsea~bryant
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:30 sep 2005, 23:41
Locatie:Maasmechelen
Contacteer:

Bericht door annelies~chelsea~bryant » 02 apr 2007, 21:51

Hier alletwee gedoopt.
Ons derde kindje wordt gedoopt op 12 Augustus 2007.

Om de volgende reden: Voor een doopsel kunnen ze niet zelf kiezen. Om hun communie te doen en vormsel, en als ze willen trouwen kunnen ze dat.

Wij zijn katholiek opgevoed en geef het zo ook door aan de kindjes.
Ze gaan ook naar een katholieke school.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Klik op onze banner om naar onze site te gaan!

Gebruikersavatar
Myla
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:17 nov 2005, 18:50
Locatie:Lummen
Contacteer:

Bericht door Myla » 02 apr 2007, 23:54

Ik wil jullie eens de uitnodiging van de doop laten zien :) ben er zo fier op!

Afbeelding
AfbeeldingAfbeelding

Ontzettend trotse mama van Kyan!!!


Afbeelding

Gebruikersavatar
Dagmar
Moderator
Berichten:0
Lid geworden op:07 mar 2004, 19:49
Locatie:Schaffen

Bericht door Dagmar » 03 apr 2007, 08:05

Heel mooi!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Foto's!!!

toekomstige meter van Monchichi ;-)

Gebruikersavatar
natasja
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:06 sep 2004, 09:45
Locatie:Nijlen
Contacteer:

Bericht door natasja » 03 apr 2007, 09:23

oooh mooi zeg
ik ben mama van Jamie (30/08/03), Alexi (21/12/04) en Nicky (11/01/06)

Afbeelding

Gebruikersavatar
Sabtje
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:11 jan 2007, 16:21
Locatie:West - Vlaanderen

Bericht door Sabtje » 03 apr 2007, 09:49

mooi hoor Myla!
je mag er echt fier op zijn!!
Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
annelies~chelsea~bryant
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:30 sep 2005, 23:41
Locatie:Maasmechelen
Contacteer:

Bericht door annelies~chelsea~bryant » 03 apr 2007, 09:52

Waaw Myla!! Die is erg mooi!!

Je bent terecht fier!!
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Klik op onze banner om naar onze site te gaan!

con
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:08 okt 2006, 20:34

Bericht door con » 04 apr 2007, 18:25

Wij gaan onze Noah ook laten dopen, maar we denken eraan om dit pas in september te doen (na de vakantieperiode). Wel in Oost-Vlaanderen in de kerk van 't dorp waar m'n grootouders gewoond hebben en begraven liggen (emotionele reden).

Wijzelf zijn samenwonend maar laten Noah dopen omdat hij dan later zelf ook kan kiezen om te trouwen voor de kerk. Anders moet hij nog hem laten dopen, zijn eerste en plechtige communie doen vooraleer hij kan trouwen voor de kerk. Wil hij later trouwen voor de wet alleen of gewoon zoals ons samenwonen, da kan hij later altijd zelf kiezen.


Plaats reactie

Terug naar “De baby”