Fietsstoel

Moderators:Welcome, Dagmar, Moderators

Plaats reactie
mell
Moderator
Fietsstoel

Bericht door mell » 27 aug 2006, 12:59

Vanaf wanneer mag een kindje in een fietsstoel? En in een autostoel?

Ik zou vanaf september, normaal gezien, de kleine met de fiets naar de onthaalmoeder brengen maar ik vraag me af of dit al mogelijk is, ze is tegen dan bijna 5.5 maand.

Van de autostoel ... Dit vraag ik mij gewoon af omdat ik mij afvraag of ze daar niet meer plezier aan heeft doordat ze dan meer ziet dan als ze in de maxi-cosi zit.

Katia

Bericht door Katia » 27 aug 2006, 14:10

Troia was 8 maand en dat was al heel vroeg...
5,5 maand zou ik dus echt niet doen.
De aangeraden leeftijd is trouwens pas 1 jaar, dus dat duurt nog wel even he.
En ook moeten ze al volledig zelfstandig kunnen rechtzitten eens ze daar in gaan...

Andere mogelijkheden: een draagding dat je vanachter op de fiets monteert en waarmee je een maxi-cosi op de fiets kan zetten oftewel een fietskar.

sandy
Moderator

Bericht door sandy » 27 aug 2006, 14:12

Je moet toch zorgen dat ze iet of wat steun hebben in hun rugje. Ik denk dat het het best is dat je hen zolang mogelijk in de mc laat zitten omdat ze dan tegen de rijrichting in zitten. Hier zat Milan in de autostoel als hij 7 mnd was.
En de fiets: Yana had er nooit ingezeten tot deze zomer maar met de fiets was onmogelijk voor ons. Vorig zomer was Milan boreling en kon hij dus niet mee (of in een fietskar, maar dat hebben we niet gekocht).
Nu was Milan hier bijna 1 jaar toen het goed weer was om te gaan fietsen, maar ik denk wel dat het mag iets vroeger.
Mama van Yana (11/2/04 om 14.33u) en Milan (6/6/05 om 6.11u).
Gelukkig getrouwd met Filip sinds 21/9/2001.
20/12/07: Laura is geboren!!
Afbeelding
Afbeelding

mell
Moderator

Bericht door mell » 27 aug 2006, 18:16

Ach zo kan een maxi-cosi op de fiets? Dat wist ik niet, daar ga ik dan eens achter kijken want dat zou wel handig zijn.

En van de auto: ja dat dacht ik wel dat het laat zou zijn. En als ik echt merk dat ze meer wil zien zal ik iets aan de zetel hangen om er naar te kijken :lol: . Het voordeel van een kleine meid is dat we dan ook nog niet te snel moeten overschakelen naar iets anders want in de maxi-cosi past ze nog perfect.

Oh ja nog een klein vraagje: moeten zo kleine baby's ook al een fietshelm hebben als ze op de fiets zitten?

sterretje
Pas blauw
Contacteer:

Bericht door sterretje » 27 aug 2006, 18:22

Onze tjorven ging mee fietsen vanaf hij een maand of 8 was.Hij zat wel al een hele tijd zelfstandig toen..
wij hebben hem altijd een fietshelmpje opgedaan..hij is dus niet anders gewoon,dan als we nu gaan fietsen(hij wel 'jelf,eh,mama,romrom is rooooot')zijn helmpje op te zetten...
AfbeeldingAfbeelding

AfbeeldingAfbeelding

Afbeelding

bioMam
Pas blauw

Bericht door bioMam » 27 aug 2006, 20:10

Katia schreef:Troia was 8 maand en dat was al heel vroeg...
5,5 maand zou ik dus echt niet doen.
De aangeraden leeftijd is trouwens pas 1 jaar, dus dat duurt nog wel even he.
En ook moeten ze al volledig zelfstandig kunnen rechtzitten eens ze daar in gaan...
euh mieke onz jongens konden er op 5 maand al in zenne: ze konden wel vlug zitten en ik zette ze er nooit lang in - maar op 5M zaen ze al heel goed met steun en op 6M zaten die echt wel zelfstandig zonder problmen dus da's wel rap ... en ons stoeltje kan kantelen zodat het in een lichtjes schuine "slaap"-stand staat als ze moe zijn.

Tegenwoordig heb je idd veel mogelijkheden met een fietskar: er zijn er zelfs voor 1 kindje en er zijn vooral ook oplossingen nu om een baby in een bayschelp of hangmatje in de kar mee te nemen: lijkt me geweldig !!
Afbeelding
Afbeelding

Katia

Bericht door Katia » 27 aug 2006, 20:20

gho, Troia zat ook zelfstandig op 5 maand en zou er ook ingekunnen hebben hoor, maar ik heb gehoord dat het pas aan te raden is vanaf 1 jaar (voor hun ruggetje en de schokken ofzoiets)
Vind 5 maand precies toch wat vroeg, ook al kunnen ze al goed recht zitten enz... maar allez ja, dat is mijn visie he :wink:

Katharina
Pas blauw
Contacteer:

Bericht door Katharina » 28 aug 2006, 10:30

5 maand is volgens mij ook te vroeg hoor...
De eerste keer hebben wij om 8 maand geprobeerd en dan zat Anaïs er nog niet zo gemakkelijk in...ze was dan in slaap gevallen en bengelde daar...(vond dat zo zielig)
Aan 10 maand ging het heel goed dan...
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
Afbeelding

bioMam
Pas blauw

Bericht door bioMam » 28 aug 2006, 11:21

als ik dat deed dan was dat (bij R toch zeker) altijd voor heel korte afstanden hoor ... kwestie van praktisch te zijn om J op de midag over en weer te krijgen omdat die thuis komt eten en we wonen amper 3 straten van school dus op die 5 minuttjes bleef R wel wakker en de dagen ddat ik tijd had en / of merkte dat hij moe was dan ging ik te voet met de buggy hè ... Ondertussen is R er al op uit om op de broer zijne grote fiets te klimmen :shock: :roll: :lol: dus ik denk dat meneerke rap(per) gaaat leren fietsen dan J.
Afbeelding
Afbeelding

Katia

Bericht door Katia » 28 aug 2006, 12:46

dat is iets anders he bio, voor 5 minuten...
(ik had het over hele tochten :wink: )

bioMam
Pas blauw

Bericht door bioMam » 28 aug 2006, 16:38

Katia schreef:dat is iets anders he bio, voor 5 minuten...
(ik had het over hele tochten :wink: )
ik vind dat al tocht genoeg ;) soms :lol:
Afbeelding
Afbeelding

mell
Moderator

Bericht door mell » 28 aug 2006, 16:42

hele tochten zal het hier ook niet zijn.
enkel voor naar de onthaalmoeder te gaan en terug. maar ik denk dat je al zo'n 10 min. à kwartier moogt rekenen per fiets dan.

ik zal mijn licht eens moeten gaan opsteken bij een fietsenwinkel denk ik. Als ik hier lees dat je toch meer mogelijkheden hebt dan een fietsstoel alleen.

Tatty
Pas blauw
Contacteer:

Bericht door Tatty » 05 sep 2006, 11:40

Ik heb gehoord dat je je maxi cosi tot 9 maand ongeveer kan gebruiken (dat vind ik persoonlijk wel wat lang) Een auto stoel is wel leuker voor een baby maar de maxi-cosi is de veiligste auto stoel heb ik gelezen. De baby zit er beter beschermt in!
Afbeelding
Afbeelding

mell
Moderator

Bericht door mell » 05 sep 2006, 13:08

Ja ik heb ook gehoord dat je die maxi-cosi lang kunt gebruiken. Vandaar de vraag van de autostoel. Maar ze zit er goed in en klaagt nog niet dus ...

Ivm de fiets. We hebben een fietsstoel al aangeschaft maar nog niet gebruikt. De onthaalmoeder raadde aan om gewoon de draagzak te gebruiken. Zo deed zij dat vroeger als ze haar oudste naar school bracht. De jongste ging in de draagzak mee.

Nu weet ik niet of dat eigenlijk wel mag, maar gisteren geprobeerd en dat ging goed. Vandaag zal het weer van dat zijn. Het is ook maar voor een kwartiertje of zo. Dus lang niet, maar heb toch schrik voor als ik de politie zal tegenkomen. Maar ja, dat kind moet ook terug naar huis geraken van bij de onthaalmoeder he?! En een fietsstoel is ergens toch nog gevaarlijk.

Katia

Bericht door Katia » 05 sep 2006, 13:34

ja met de draagzak oppassen :?
het is dus idd strafbaar, spijtig genoeg...
ik heb ook al van mensen gehoord dat ze een boete hebben kunnen betalen omdat ze tegengehouden zijn...
Vind het een domme regel eigenlijk, want als je valt, valt je fiets ook mee, dus ze zitten eigenlijk nog beschermder in de draagdoek dan in een fietsstoel omdat je in nog de kans hebt om jezelf tussen je kind en de grond te wringen!

mell
Moderator

Bericht door mell » 06 sep 2006, 19:21

Da's toch allemaal belachelijk. Dit weekend gaan we de stoel eens uittesten voor een klein blokje om. Hopelijk lukt dit zodat ik ze er wel in kan voor de korte afstand.

De bus is geen optie. Dan kan ik zo'n half uur op de bus staan wachten vooraleer die komt als ik haar heb opgepikt. Bovendien doet die bus er een half uur en met de fiest doe je er dus veel minder lang over.

Plaats reactie

Terug naar “De baby”