hoe ziet een ooievaarsbeet eruit?

Moderators:Welcome, Dagmar, Moderators

Plaats reactie
laika
Pas blauw
hoe ziet een ooievaarsbeet eruit?

Bericht door laika » 03 aug 2006, 14:50

Denk dat ons meisje zo eentje heeft in haar hals achteraan maar ben ni zeker of het dat is of een geboortevlek

iemand raad?

falderie
Pas blauw

Bericht door falderie » 03 aug 2006, 15:01

Ik kan je niet echt verderhelpen, want weet het ook niet goed. Het enige dat ik weet is dat een ooievaarsbeet rood is van kleur, en een moedervlek kan ook een andere kleur hebben he (bruin bv)
Mijn meisje heeft ook wel een donkerrode plek in haar nek achteraan. Het zit wel redelijk hoog, dus haar haartjes bedekken het wel. Ik ga het eens vragen als ik eens naar de dr ga, maar ik maak me er niet zoveel zorgen over.

Katharina
Pas blauw
Contacteer:

Bericht door Katharina » 03 aug 2006, 15:07

Ja Anaïs heeft ook zo'n plekken achter in haar nek, ze noemen dat inderdaad ooievaarsbeten...Anaïs had dat ook op haar ooglid toen ze pas geboren was, die is weggetrokken.

Deze in haar nek zijn gebleven, maar worden deels bedenkt door haar haartjes...
Dat is niets ergs, dus niets om je zorgen over te maken
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
Afbeelding

goortjes
Moderator

Bericht door goortjes » 03 aug 2006, 15:29

dit vond ik op internet:

Geboortevlekken

Ongeveer de helft van de baby’s wordt geboren met kleine roze of rode vlekken op de huid. Deze vlekken zijn vaak grillig gevormd en bevinden zich op het gezicht, meestal op de neus of de oogleden, of in de nek. Dit zijn kleine huidaandoeningen die in de meeste gevallen onschadelijk zijn en vanzelf verdwijnen. In de medische wereld wordt een onderscheid gemaakt tussen een aantal van deze geboortevlekken.

Ooievaarsbeet
Een ooievaarsbeet is een rozerode vlek, die een paar dagen na de geboorte duidelijk zichtbaar wordt. Meestal heeft je baby meerdere van deze vlekjes bij elkaar. Er kan een groepje vlekjes verschijnen op het voorhoofd van je kindje, op de bovenste oogleden of in de haargrens op het achterhoofd.

Een ooievaarsbeet kan ook onder de huid van je kindje zitten. In dat geval is de vlek minder goed of helemaal niet zichtbaa en wordt hij meestal door een arts ontdekt. Ook de onzichtbare vlekken bevinden zich vaak rond de oogjes. Als je kind een dergelijke vlek heeft, kan het zijn dat het voor controle naar een oogarts moet. Een arts kan bovendien onderzoeken of je kind meer van dit soort vlekken heeft.

De naam van de vlekjes is ontleend aan het fabeltje dat vertelt dat baby’s gebracht worden door de ooievaar. De vlekjes in de nek van je baby worden dan ook wel aangeduid als een afdruk van de snavel van de ooievaar. Het lijkt er immers op dat dat de plek was waar de ooievaar je baby vasthield, voordat hij je kindje bij je bracht. De vlekjes op het voorhoofd en de oogleden van je baby worden met een lieve term ook wel engeltjeskussen genoemd.

In werkelijkheid worden de vlekken gevormd door groepjes bloedvaten in de huid. Er wordt gezegd dat deze bloedvaten tijdelijk wat te wijd en uitgezet zijn, wat een vlekkerig effect geeft. Na verloop van tijd slinken deze bloedvaten weer en verdwijnen de vlekjes. Anderen beweren dat op de plaats van de vlek te veel bloedvaatjes in de huid aanwezig zijn. Volgens hen verdwijnen de vlekken wanneer de bloedvaten afsterven, omdat ze geen functie hebben.

Het kan zes maanden tot een jaar duren voordat de vlekjes weer verdwenen zijn. In de loop van de tijd worden ze geleidelijk steeds lichter van kleur. De wat grotere en sterker gekleurde plekken in de nek kunnen langer zichtbaar blijven. Bij sommige volwassenen is de oude vlek in de nek nog steeds te zien. Deze schoonheidsfoutjes worden in de loop van de tijd vaak bedekt door de haren van je kind.

Het kan zijn dat de vlek, ook nadat hij verdwenen lijkt te zijn, weer even terugkeert wanneer je kind zich inspant, bijvoorbeeld bij heftige huilbuien en bij persen of wanneer je kind heeft geslapen. Ook wanneer je kind ziek is en koorts heeft, kunnen de vlekjes duidelijker worden. Het is overigens goed mogelijk dat ooievaarsvlekken erfelijk zijn, maar bewezen is dit nog niet.

Aardbeienvlek
Wanneer je baby rode vlekjes heeft die bobbelig aanvoelen en bovenop de huid lijken te liggen, heeft hij zogenaamde aardbeienvlekjes. Net als een ooievaarsvlek verschijnt een aardbeienvlek in de eerste dagen na de geboorte. Na het verschijnen kunnen ze nog behoorlijk groeien, van een kleine stip tot een echte vlek.

Een aardbeienvlek wordt ook wel eens een frambozenvlek genoemd. Net als bij de ooievaarsbeet is er hier sprake van een kluwen bloedvaatjes die zich in de huid hebben opgehoopt. Ook deze opeenhopingen zijn ongevaarlijk, maar dat neemt niet weg dat ze behoorlijk opvallend kunnen zijn. Aardbeienvlekken kunnen behalve in het gezicht en in de hals ook op andere plekken van het lichaam voorkomen.

Een gedeelte van deze vlekken verdwijnt al naar zes maanden. Het kan ook zijn dat de vlekken pas na het vijfde jaar van je kind helemaal weg zijn. In weer andere gevallen gaan de vlekken helemaal niet weg. Omdat de vlekken vaak op duidelijk zichtbare plekken zitten, bijvoorbeeld in het gezicht, en ze met je kind meegroeien, kun je besluiten om een hardnekkige vlek weg te laten halen. Dit is een simpele en in principe ongevaarlijke schoonheidsoperatie.

Wijnvlek
Een wijnvlek is een vaak grote, rode of paarsachtige vlek op de huid, die het meest voorkomt in het gezicht of in de hals. In tegenstelling tot de ooievaarsbeet en de aardbeienvlek gaat een wijnvlek niet uit zichzelf weg. Zonder behandeling blijven ze het hele leven duidelijk zichtbaar. Vaak is er wel iets aan deze vlekken te doen.

Informeer voor de behandeling van wijnvlekken bij je huisarts.

Mongolenvlek
Baby’s met een donkere huidskleur kunnen zogenaamde mongolenvlekken hebben. Dat zijn blauwe vlekken op de onderrug en op de billen van je kindje. Ze komen voor bij zwarte baby’s en Aziatische baby’s, maar ook bij kinderen uit de landen rond de Middellandse Zee. De vlekken doen denken aan een blauwe plek. Ze zijn echter volkomen onschadelijk en verdwijnen vanzelf.
Afbeelding
Afbeelding

goortjes
Moderator

Bericht door goortjes » 03 aug 2006, 15:32

mijn dochtertje heeft een vrij grote aardbeivlek op haar hoofdje (zie topic bij gezondheid en welzijn)
en ook een ooievaarsbeet achter in haar nek aan de haargrens
op haar neusje en op haar linkerooglid heeft ze dat ook een beetje
maar volgens de dokter trekt dat gewoon met de tijd weg
Afbeelding
Afbeelding

Sigri
Moderator

Bericht door Sigri » 03 aug 2006, 16:05

Zowel Jonas als Ilsa hebben een ooievaarsbeet vanachter op hun hoofdje. Dat zijn rode vlekjes. Bij Jonas staan ze er nog steeds maar je ziet ze niet meer omdat zijn dikke bos haar erop staat.

Ilsa heeft nog zeer weinig haar dus bij haar valt dat wel op.
Afbeelding

Afbeelding

Kim.D.
Pas blauw
Contacteer:

Bericht door Kim.D. » 03 aug 2006, 19:45

lander had dat ook met de geboorte. boven zijn neus en een stukje over zijn ooglid. nu is het zo goed als weg, als hij kwaad wordt zie je het soms nog.

vonny
Pas blauw

Bericht door vonny » 04 aug 2006, 11:01

mijn dochtertje had ooievaarsbeten in haar nekje maar is nu helemaal weggetrokken. de arts had ons uitgelegd wat het was.
Afbeelding
Afbeelding

Tatty
Pas blauw
Contacteer:

Bericht door Tatty » 07 aug 2006, 11:34

Kyana heeft ook een ooievaarsbeet in haar nek en 1 tussen haar wenkbrauwen. Die in haar nek is roder of die in haar gezicht maar haar haar en haar kledij zitten er meestal voor.Als ze haar boosmaakt wordt die in haar gezicht meer zichtbaar. Die vlek is wel al lichter van kleur geworden. engeltjeskussen vind ik wel een lieve naam ervoor!
Afbeelding
Afbeelding

Lena
Pas blauw

Bericht door Lena » 07 aug 2006, 13:37

Niels heeft ook een ooievaarsbeet op in zijn nekje, nog net binnen de haargrens... 't zijn donkerrode vlekjes, precies alsof hij te lang in dezelfde positie gelegen heeft (dat dacht ik eerst, met dat warme weer, dat 't van 't zweten was :oops: ). De KA kon me niet garanderen dat 't wegtrok weg de jaren (voor deze specifieke plaats), maar niemand zal er iets van zien, buiten de kapper :wink:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ilse-vh
Pas blauw

Bericht door Ilse-vh » 10 aug 2006, 15:22

Emma is geboren met ooievaarsbeten op haar beide oogleden en tussen haar twee oogjes. Ook achter op haar hoofdje had ze verschillende plekken.
Die op haar oogjes zijn zo goed als verdwenen, die op haar hoofdje zie je nog wel maar ook die worden minder rood en haar haart zal er toch over groeien.
Toen we het aan de dokter vroegen in het ziekenhuis zei die ons dat die plekken vanzelf zouden weggaan. Tot dusver heeft hij gelijk.

Mijn ouders vertelden me dat toen ik geboren werd, ik een plek had die helemaal rond mijn mond tot rond mijn neus ging. En dat is helemaal weggetrokken.

Groetjes!
Afbeelding

Afbeelding

Saartje
Pas blauw

Bericht door Saartje » 10 aug 2006, 15:44

Fleur heeft ook van bij de geboorte een rode plek op haar hoofdje achteraan en eentje in haar nek. De verpleegkundige van kind en gezin zei ook dat het ooievaarsbeet was en dat het waarschijnlijk wel zou wegtrekken.

danielle1981
Pas blauw

Bericht door danielle1981 » 12 aug 2006, 23:55

Naomi heeft dat inderdaad ook gehad. In haar nek iets en tussen haar wenkbrauwen een plekje. Dat is inderdaad met de tijd helemaal overgegaan. Het zijn gewoon rode vlekjes.

Plaats reactie

Terug naar “De baby”