Vanaf hoe oud en hoe baby leren alleen te leren slapen?

Moderators:Welcome, Dagmar, Moderators

Marijke
Pas blauw
Vanaf hoe oud en hoe baby leren alleen te leren slapen?

Bericht door Marijke » 31 jul 2006, 18:39

De laatste weken moet ik Naomi wiegen of aan de borst leggen of ze geraakt gewoonweg niet in slaap, ik spreek dan niet meer over een tijdsspanne van een tweetal uren, maar wel over drie à vier uren. Eens ze wakker is leg ik haar onmiddellijk aan de borst, dan ga ik met haar wat spelen en trek ik wat gekke bekken :wink: waarbij ze heel ferm moet lachen, draag ik haar wat rond en is ze enorm geïnteresseerd in de kleur rood en blauw, en in de spiegel kan ze minutenlang gaan staren, ook het speeltapijt met de knuffels vind ze grappig. Daarbij lacht ze telkens en ziet ze er heel gelukkig uit. Zou ik haar nu teveel prikkels geven zodat ze moeilijk in slaap geraakt?

Vanaf welke leeftijd mag ik haar beginnen leren dat ze ook zelf kan slapen zonder de nabijheid van mama? Is het nu op 2 maanden nog wat te vroeg en hoe pak ik dat het beste aan? Soms geraakt ze per dag maar aan 7 uren slaap.... :cry:
Afbeelding

Afbeelding

Sofie
Pas blauw

Bericht door Sofie » 31 jul 2006, 19:13

Goh, ik heb zelf natuurlijk nog geen ervaring, maar ik heb er wel een mening over :). Na wat boeken te lezen, ben ik tot de conclusie gekomen dat het volkomen normaal is dat een baby in de nabijheid van mama wil zijn. In één van de boeken (babyboek van desmond morris) stond er dat het absurd is wat we hier in de westerse wereld doen; veel mensen kopen een dure kinderkamer en we denken dat dat babytjes gelukkig maakt. Maar dat is natuurlijk helemaal niet zo. Er is maar één plaats waar een babytje het gelukkigst is en dat is bij de mama, al is dat in een villa of een krot van een huis :). Wij willen het proberen om het kindje in ons bed te laten slapen (en als dat echt niet lukt, een bedje naast ons bed zetten). Wist je dat de westerse cultuur de enigste cultuur is waar we onze babytjes van kleinsaf willen laten zelfstandig zijn (in een aparte kamer laten slapen, niet meteen opnemen als ze wenen,...).

In een paar artikels die ik heb gelezen, stond er te lezen dat baby's die bij de ouders slapen, minder wenen dan baby's die in een kamer alleen slapen. Ze worden wel meer wakker, maar zouden meteen terug indommelen wanneer ze de nabijheid van mama zien/horen/ruiken. We zullen dat dan maar eens uittesten hé :lol:
Afbeelding

Sofie
Pas blauw

Bericht door Sofie » 31 jul 2006, 19:15

Maar dat was natuurlijk helemaal geen antwoord op je vraag :oops:
Ik geef gewoon graag te pas en te onpas mijn mening :wink:
Afbeelding

sterretje
Pas blauw
Contacteer:

Bericht door sterretje » 31 jul 2006, 19:51

Ik denk ook niet dat ik de aangewezen persoon ben om je een antwoord te geven,omdat tjorven bij ons geslapen heeft tot hij 13 of14 maandne oud was...toen begonnen we te merken dat hij nood had aan zijn eigen plekje,en dan pas is hij naar zijn eigen kamertje,en bedje verhuist...
AfbeeldingAfbeelding

AfbeeldingAfbeelding

Afbeelding

Saartje
Pas blauw

Bericht door Saartje » 31 jul 2006, 19:59

Maar hoe doen jullie dat dan overdag? Lukt het je kind dan om alleen in te slapen of blijf je er dan ook bij?

sterretje
Pas blauw
Contacteer:

Bericht door sterretje » 31 jul 2006, 20:06

Goh,tjorven viel meestal in slaap aan de borst,of in de draagdoek.Eens hij vast sliep,werd hij in het bed gelegd...eigenlijk nooit problemen mee gehad...
AfbeeldingAfbeelding

AfbeeldingAfbeelding

Afbeelding

Schorpioentje73
Pas blauw
Contacteer:

Bericht door Schorpioentje73 » 31 jul 2006, 20:21

Saartje schreef:Maar hoe doen jullie dat dan overdag? Lukt het je kind dan om alleen in te slapen of blijf je er dan ook bij?
dat vraag ik mij ook af
maar meestal gaat het hier precies over kindjes die BV krijgen
wij hebben er nooit geen gewoonte van gemaakt om Shayenzo bij ons te laten slapen, en hij sliep van de eerste week al 7 uur door, in zijn eigen bedje, in zijn eigen kamer

sandy
Moderator

Bericht door sandy » 31 jul 2006, 22:39

Ik legde Milan zoveel mogelijk wakker in zijn bedje. Hij was maar een week of 6 denk ik toen hij al boven sliep ( door zusje :wink: ).
Nooit geen probleem van gemaakt want hij kent niets anders;
Mama van Yana (11/2/04 om 14.33u) en Milan (6/6/05 om 6.11u).
Gelukkig getrouwd met Filip sinds 21/9/2001.
20/12/07: Laura is geboren!!
Afbeelding
Afbeelding

Katia

Bericht door Katia » 31 jul 2006, 22:41

Troia heeft 4 maand aan een stuk in de draagdoek gelegen... nergens anders...
gewoon tegen mij aan... 4 maand lang.
's avonds sliep ze dan tussen ons in bed.
En vanaf een maand of 4 is ze zelf stillaan beginnen aangeven dat ze er al eens uit wou en daar heb ik gewoon naar geluisterd.
Ik heb haar toen in een relax gelegd met wat speelgoed bij, ik heb haar gewoon op haar speeltapijt gelegd en noem maar op.
Gewoon naar wat zij nodig had geluisterd...

Ik geef idd bv, maar in de draagdoek viel ze toch ook in slaap hoor en je wordt dat gewoon om je huishouden met draagdoek te doen.

Op 5 maand kon madam op haar poep zitten om zelf te spelen, dus het is nu niet dat ze achterstand heeft opgelopen door 4 maand tegen mij te plakken he... integendeel, ik steek het daarop dat ze zo vlug is geweest in heel veel, gewoon omdat ik haar liet doen en haar haar eigen ritme liet volgen zonder ze in een park te leggen of haar te laten wenen of noem maar op...

het is zoals Sofie zegt, in de westerse wereld worden kindjes precies een beetje op afstand gehouden...
of dat goed of slecht is, spreek ik mij zelfs niet over uit, want er is niemand die dat gaat kunnen bewijzen...
het is wel een feit dat kinderen die de eerste maanden van hun leven meer dan 4 uur (het gemiddelde zonder draagdoek) per dag gedragen worden, dat die meer dan de helft minder wenen, dus ergens moeten ze dat toch wel als ok beschouwen he?
Kinderen hebben nood aan hun mama en ik geloof erin dat ze zelf wel zullen aangeven wat ze willen (en neen, toegeven daaraan is volgens mij niet verwennen! nog zo'n westers fenomeen: 'ge verwent ze te veel door ze te pakken', 'ge verwent ze door bv te geven'... onzin!)

sandy
Moderator

Bericht door sandy » 31 jul 2006, 22:43

Sofie schreef:Goh, ik heb zelf natuurlijk nog geen ervaring, maar ik heb er wel een mening over :). Na wat boeken te lezen, ben ik tot de conclusie gekomen dat het volkomen normaal is dat een baby in de nabijheid van mama wil zijn. In één van de boeken (babyboek van desmond morris) stond er dat het absurd is wat we hier in de westerse wereld doen; veel mensen kopen een dure kinderkamer en we denken dat dat babytjes gelukkig maakt. Maar dat is natuurlijk helemaal niet zo. Er is maar één plaats waar een babytje het gelukkigst is en dat is bij de mama, al is dat in een villa of een krot van een huis :). Wij willen het proberen om het kindje in ons bed te laten slapen (en als dat echt niet lukt, een bedje naast ons bed zetten). Wist je dat de westerse cultuur de enigste cultuur is waar we onze babytjes van kleinsaf willen laten zelfstandig zijn (in een aparte kamer laten slapen, niet meteen opnemen als ze wenen,...).

In een paar artikels die ik heb gelezen, stond er te lezen dat baby's die bij de ouders slapen, minder wenen dan baby's die in een kamer alleen slapen. Ze worden wel meer wakker, maar zouden meteen terug indommelen wanneer ze de nabijheid van mama zien/horen/ruiken. We zullen dat dan maar eens uittesten hé :lol:
Vind ik een mooie theorie maar niet haalbaar. Toch niet in alle gevallen. Yana is altijd bij mij in slaap gevallen tot ze een maand of 6 was. Toen moest ze naar de om en dan begonnen de problemen. Zij heeft daar natuurlijk niet alle tijd voor.
Bij Milan heb ik dat niet gedaan, geen tijd meer voor. En ja, Milan heeft moeten leren wachten, ik heb er 2 die aandacht vragen en je kan niet overal gelijk bijzijn.
Ik heb daar geen problemen mee.
En met 4 in 1 bed.... :roll:
Mama van Yana (11/2/04 om 14.33u) en Milan (6/6/05 om 6.11u).
Gelukkig getrouwd met Filip sinds 21/9/2001.
20/12/07: Laura is geboren!!
Afbeelding
Afbeelding

Katia

Bericht door Katia » 31 jul 2006, 22:54

dat is het hem ook he...
tegenwoordig kiezen mensen al vaker voor combinatie werk en gezin en dan is dat idd niet mogelijk.
en een kind laten wachten, brrrrr ik zou dat niet kunne, :oops:
(en nee, ik geloof er niet in dat dat MOET, verwachte mij hier al aan sommige antwoorden :lol: )

Tamaravh
Pas blauw

Bericht door Tamaravh » 31 jul 2006, 22:56

Amber en Caro hebben de eerste maanden ook bij ons in bed geslapen tot we merkten dat ze zich daar niet zo goed meer bij voelden en dan zijn ze naar hun eigen kamertje gegaan. Ik denk dat ze toen allebei ongeveer 6 maanden waren. In het begin sliepen ze overdag in hun wiegje maar als ze groter werden deden ze hun middagdutje in hun bedje en dan 's nachts bij ons. Als ze nu ziek zijn of ze slapen onrustig dan komen ze soms nog bij ons liggen maar dat valt niet zoveel meer voor, ik denk dat ze liever in hun eigen bedje liggen nu, ik denk dat papa een beetje teveel snurkt :wink: Ik vond dat zalig dat ik ze zo dicht bij mij kon hebben.
De 2 allerliefste meisjes ter wereld:
Afbeelding
Afbeelding

major
Moderator
Contacteer:

Bericht door major » 31 jul 2006, 23:16

het is natuurlijk ook een gemakkelijkere overstap naar de om bij 3maand dan bij 6maand. bij ons valt Torben ook altijd met contact in slaap en 's nachts dus ook bij ons. Ik ben benieuwd wat dat gaat geven in september, wanneer hij naar de om moet :?
Een papa is een mama met ballen !
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Lena
Pas blauw

Bericht door Lena » 31 jul 2006, 23:21

major schreef:het is natuurlijk ook een gemakkelijkere overstap naar de om bij 3maand dan bij 6maand. bij ons valt Torben ook altijd met contact in slaap en 's nachts dus ook bij ons. Ik ben benieuwd wat dat gaat geven in september, wanneer hij naar de om moet :?
ik heb hier een knuffel voor Niels waar ik een groot deel van m'n zwangerschap mee geslapen heb. Nu is die voor hem... en hij wordt (nu nog :wink: ) niet gewassen, zodat de geur van mij erin blijft. En die knuffel ligt in zijn wiegje... en als hij naar de OM gaat, gaat die knuffel mee. Sam had zo een dekentje.
Misschien heb je zo ook iets :idea:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

major
Moderator
Contacteer:

Bericht door major » 31 jul 2006, 23:24

we hebben een knuffel in de wieg :?: maar echt veel heeft hij daar volgens mij momenteel niet aan, het is alsof dat hem niet echt interesseert
maar we kunnen het proberen, thx voor de tip, lena :)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Katia

Bericht door Katia » 31 jul 2006, 23:47

gho ja, of als je hem naar de OM brengt een t-shirt van linda meegeven die ze de dag daarvoor gedragen heeft (of snachts gedragen) en waar haar geur in zit...
bij ons mama hebben we al moeders gehad die dat op den duur gedaan hadden en dat was een oplossing geweest voor die kindjes...

major
Moderator
Contacteer:

Bericht door major » 01 aug 2006, 07:43

Katia schreef:gho ja, of als je hem naar de OM brengt een t-shirt van linda meegeven die ze de dag daarvoor gedragen heeft (of snachts gedragen) en waar haar geur in zit...
bij ons mama hebben we al moeders gehad die dat op den duur gedaan hadden en dat was een oplossing geweest voor die kindjes...
:D ....en nog een tip, zullen we ook proberen
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

goortjes
Moderator

Bericht door goortjes » 01 aug 2006, 08:49

heb onze niels nooit bij me in bed genomen (misschien wel eens voor 5 minuutjes). Hij heeft altijd in zijn bedje geslapen. Overdag in de wieg of in de box.
Met ons brittje doe ik dat nu ook.
Haar bedje staat nog op onze kamer
maar vanaf volgende week slaapt ze 's nachts op haar eigen kamertje.
Meestal is ze nog wakker als ik haar in bed leg en ze valt zelf in slaap. Zonder te huilen. Je hoort haar gewoon wat zuchten en binnen de 10 minuten is ze vertrokken.
Heb daar nooit problemen mee gehad met onze niels en nu met ons brittje lijkt het dezelfde kant op te gaan.

Het is niet omdat ik hen in hun eigenbedje laat slapen, dat ik een slechtere moeder ben of dat ze niet goed opgevoed worden.
Ik voormezelf, kies ervoor om hen zo op te voeden, en voor mij lukt dat.

In opvoeden moet iedereen zijn eigen instinct volgen

onze niels wilde niet echt een knuffeltje hebben (zijn bed ligt wel vol, maar dat is puur voor de gezelligheid, denk ik, want hij kan zonder :roll: )
maar ons brittje wil IETS hebben. Zij heeft nu een kroeldekkentje. Dat ligt altijd bij haar. in haar bedje, in de maxi cosi, in de box.
Ze trekt dat altijd bij zich en de geur blijft haar vertrouwd hé. Heb er zo 2. Als het ene dan eens gewassen wordt, dan blijft dat andere de vertrouwde geur hebben hé
Afbeelding
Afbeelding

Katharina
Pas blauw
Contacteer:

Bericht door Katharina » 01 aug 2006, 11:37

Anaïs valt gewoon bij mij in slaap, meestal al drinkend aan de borst....overdag is dat meestal ook zo....maar leg ik haar dan ook ergens neer hoor....zodat ik het een en ander kan doen...

Ik heb dat ook geprobeerd hoor haal laten wenen en zo, maar dat kind stond recht al schudden en beven, ik kreeg dat niet over mijn hart.
Ik ben nu ook wel thuis, dus is dat minder moeilijk...ik kan begrijpen dat een mama die werkt dat niet zo ziet zitten.

Ik besef ook wel dat je bij een tweede dat niet meer zo kan doen, dan loopt er nog eentje rond he die aandacht wilt...
Toch voel ik me er persoonlijk veel beter bij dat ze bij ons slaapt i.p.v al schreeuwend in slaap moet vallen.

Ook wijzelf genieten daarvan om ons dochtertje zo dicht bij ons te hebben...hoe ze dan zo dicht tegen je aan kruipen, das gewoon zalig!
En als de papa dan thuis is en we worden samen wakker, en kunnen nog een beetje dom doen en spelen met z'n drie, dat zijn echt topmomenten he...

Ik denk dat er wel plots een periode zal komen dat ze ook haar eigen plek zal nodig hebben, dat zal ze dan zelf wel aangeven...

En elk kind verschilt daar ook in....zo heeft mijn moeder weten te vertellen dat mijn één van mijn broers 2 jaar tussen hen heeft geslapen, en dat ik dat niet wou tussen hen slapen als baby :shock: nochtans was ik als kind zo'n knuffelaar...
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
Afbeelding

Katia

Bericht door Katia » 01 aug 2006, 12:14

katharina, dat geven ze idd wel aan ja...
troia heeft lange tijd niet meer tussen ons willen liggen (wroeterke tot en met, ze had waarschijnlijk geen plaats genoeg) en nu is dat smorgens dat ze er toch nog inkruipt en verder slaapt (meestal als papa naar zijn werk vertrekt, dus ik lig nooit alleen, zalig!)

en je kan een 2e in de draagdoek stoppen he om eten te geven en zo ondertussen achter anais aankrossen :lol:

Katharina
Pas blauw
Contacteer:

Bericht door Katharina » 01 aug 2006, 14:47

Katia schreef:katharina, dat geven ze idd wel aan ja...
troia heeft lange tijd niet meer tussen ons willen liggen (wroeterke tot en met, ze had waarschijnlijk geen plaats genoeg) en nu is dat smorgens dat ze er toch nog inkruipt en verder slaapt (meestal als papa naar zijn werk vertrekt, dus ik lig nooit alleen, zalig!)

en je kan een 2e in de draagdoek stoppen he om eten te geven en zo ondertussen achter anais aankrossen :lol:
2de??? :lol: :shock:
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
Afbeelding

Katia

Bericht door Katia » 01 aug 2006, 16:05

Katharina schreef:Ik besef ook wel dat je bij een tweede dat niet meer zo kan doen, dan loopt er nog eentje rond he die aandacht wilt...
jouw antwoord hoor :lol:

Sigri
Moderator

Bericht door Sigri » 01 aug 2006, 16:15

Jonas en Ilsa hebben direct in hun eigen bedje geslapen.
En ik vind ook niet dat ik daardoor een slechte mama ben .We hebben ervoor gekozen om dat zo te doen.

En ik denk niet dat Jonas of Ilsa meer heeft geweend dat een baby die meer dan vier uur per dag gedragen wordt. Ilsa weent enkel als ze honger of pijn heeft.

Jonas hebben we enkel bij ons in bed genomen als ie heel ziek was en helemaal niet kon slapen.

Jonas heeft een knuffel met zo'n lange muts (nu al wat ingekort) die ik tijdens de zwangerschap ook bij mij heb gehouden zodat mijn geur erin zat.

Ilsa slaapt nog niet echt met een knuffel.

Groetjes,
Sigri
Afbeelding

Afbeelding

Katharina
Pas blauw
Contacteer:

Bericht door Katharina » 01 aug 2006, 16:19

Sigri, niemand die zegt dat je daarvoor een slechte mama bent he!
Das gewoon kind bij kind, en mama bij mama denk ik....
Zoals goortjes al zei: Iedereen moet dat voor zijn eigen zien, hoe het in hun leven past.
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
Afbeelding

Sigri
Moderator

Bericht door Sigri » 01 aug 2006, 16:49

Ik weet dat wel maar bij sommige uitspraken komt het wel zo over :cry:
Afbeelding

Afbeelding

Katia

Bericht door Katia » 01 aug 2006, 16:53

ik denk dat er overal wel bijstaat dat dat zo niet is...
waarom denken mensen direct dat dat zou betekenen dat ze daardoor niet goed zijn?
Snap ik eigenlijk niet...
doet het er eigenlijk toe wat anderen denken?
dat ten eerste al...
en ten tweede, zolang je kindjes niet huilen en hysterisch worden van zodra ze je kop zien en dat ze aangeven dat ze je graag hebben, speelt het toch geen rol wat je doet, maar gewoon dat je tot dat resultaat komt en dat je kindjes gelukkig zijn...
Als iedereen altijd gaat denken dat ze omdat ze iets zus of zo doen een slechte moeder zijn, dan mag er nergens nog over gebabbeld worden, want nergens is er iets algemeens dat iedereen op dezelfde manier doet.

sterretje
Pas blauw
Contacteer:

Bericht door sterretje » 01 aug 2006, 16:53

ieder volgt daar zijn gevoel bij,en een gevoel is niet mis.....

als ze hier hoorde wat ik allemaal met tjorven deed(samen slapen,draagdoek,in shantalla(patattenbak volgens mijn zus),ipv een gewoon badje,oppakken als hij weende,enz...),kreeg ik bakken krikiet over me heen,want ik zou dat kind veel te veel verwennen..Mijn gevoel heeft me altijd gezegd dat ik het juist deed,en zoalng tjorven content was/is,ga ik gewoon verder op mijn gevoel....
AfbeeldingAfbeelding

AfbeeldingAfbeelding

Afbeelding

bioMam
Pas blauw

Bericht door bioMam » 01 aug 2006, 16:56

elk kind is anders en het ligt er ook aan hoe je woont en at je gewoon vind / gewoon bent. Je gaat zelf veel doen vanuit je eigen gevoel en dat is prima maa rik moet zeggen da tik heel erg veranderd ben (zelf) en dat we totaal anders wonene en dus was het nu totaal niet meer vanzelfsprekend om ons beebje in een eigen kamer te leggen. Onzen oudste sliep vanaf dag 1 in een eigen kamer (naast de onze) in zijn wieg - later (spijlen)bed - en dat vond ik vanzelfsprekend. Enkel als hij eens ziek was heeft hij tussen ons in gelegen. Nu met de jongste heb ik geezorgd dat de swieg op onze kamer kon staan en nu nog slaapt hij moeilijk en vaak bij ons. De gewoonte is nu dat hij aan de borst in slaap valt en dan leg ik hem in zijn kamer in het reisbedje - in het spijlenbed wil hij gek genoeg niet slapen: we moeten het maar naderen en hij schiet al wakker, 't lijkt wel behekst. Als hij da wakker wordt (midden in de nacht of tegen de ochtend aan) dan pak ik 'm in het grote bed bij mij ( / ons als papa nog niet weg is want die vertrekt héél vroeg) en naargelang hoe laat dat was "zuipt" ons sloeberke zich nog terug in slaap of drinkt hij gewoon wat en begin te spelen. Hij ligt nog vrij veel bij ons maar meer en meer in zijn eigen bedje ook. Overdag is de enige optie: wandelen en 'm laten dutten in de buggy - of de bv-truc nog eens toepassen en 'm in het reisbed leggen. Den oudste deed als peuter ook liever een dagdut in de living op de zetel (die toen wel gemaakt was uit mijn oud bed met veel kussens erop (= 'n ideale bedbank) maar die sliep ook wel eens in de buggy of in zijn eigen bedje. Enfin die sliep gewoonweg veel meer en makkelijker dan onze jongste. Dat klein grut wordt morgen 16M en hij slaapt echt weinig voor zijne leeftijd maar doet nu eindelijk toch (oef) gemiddeld 1 deftige dut per dag.

Wat ee kind laten wachten betreft: ik heb daar ook moeite mee ... niet dat het per sè slecht moet zijn, maar ik kan het niet. De eeuwige adviezen van de baby eens een avond / nacht te laten doorhuilen tot hij in slaap valtom ze te leren in hun eigen bedje zel in slaap te vallen daar heb ik het moeilijk mee. Trouwens als je meerdere kids hebt dan ga je de kleinste zeker niet laten krijsen want dat maakt de oudere(n) misschien wakker en die hebben hun slaap ook nodig.
Afbeelding
Afbeelding

Sigri
Moderator

Bericht door Sigri » 01 aug 2006, 16:56

ik denk dat er overal wel bijstaat dat dat zo niet is...
waarom denken mensen direct dat dat zou betekenen dat ze daardoor niet goed zijn?
Snap ik eigenlijk niet...
doet het er eigenlijk toe wat anderen denken?
ik zal zwijgen .....

ieder zijn eigen mening
in zo'n discussie heb ik echt geen zin

soms kan je wel iets op een andere manier zeggen
Afbeelding

Afbeelding

Tamaravh
Pas blauw

Bericht door Tamaravh » 01 aug 2006, 17:01

Toen ik zwanger was heeft een vriendin mij een heel goede raad gegeven: je moet doen waar je jezelf het beste bij voelt en niet luisteren naar al die "goede :roll: " raad van anderen. En wij hebben dat ook zo gedaan. Wij laten de mensen maar praten maar uiteindelijk doen wij nog altijd hetgeen wij het beste vinden en waar wij ons goed bij voelen, het zijn tenslotte onze kinderen en het voornaamste is dat wij gelukkig zijn onder ons viertjes.
De 2 allerliefste meisjes ter wereld:
Afbeelding
Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “De baby”