Aangezien ik bereid ben om borstvoeding te geven ben ik wel aan het twijfelen of ik daarbij de fopspeen zou geven of niet.
Hier het artikel:
'Een fopspeen komt tegemoet aan de zuigbehoefte van je baby. Als deze behoefte van baby voldoende bevredigd wordt door het zuigen op de fopspeen, kan het zijn dat hij weigert te zuigen aan de borst of de fles wanneer het tijd is voor zijn voeding. Als je borstvoeding geeft, kan fopspeenzuigen bovendien problemen met je tepels opleveren. Het zuigen op een speen vraagt immers een heel andere beweging dan het zuigen aan de borst. Op die manier bemoeilijk je ook het goed op gang komen van de borstvoeding.
Op den duur wordt het gebruik van de fopspeen een automatisme om je huilende baby te troosten. Je baby huilt echter omdat hij zich niet lekker voelt: hij heeft honger, een natte luier, buikkrampjes, of voelt zich alleen, ... De fopspeen is dan niet meer dan een afleidingsmanoeuvre. Door zich te concentreren op het zuigen wordt je baby even afgeleid van zijn ongemak. Je kan baby beter troosten door de oorzaak van zijn onrust op te sporen en tegemoet te komen aan zijn echte behoeften. De fopspeen mag geen handige vervanger worden van de aandacht die je kind nodig heeft.
Wanneer je je kind een fopspeen geeft, leer je hem een gewoonte aan die moeilijk af te leren is. Het zuigen op een fopspeen blijkt haast even nadelig voor de ontwikkeling van zijn kaken als duimzuigen. in tegenstelling tot duimen, kan je kind ongestoord 'tutten' terwijl het aan het spelen is, zonder gehinderd te worden in zijn bewegingen; Wanneer je kind een hele dag een speen in zijn mond heeft, kan hij ook moeilijk leren praten. Tenslotte leert je kind minder snel hoe hij zichzelf kan geruststellen en blijft hij afhankelijk van een kunstmatig hulpmiddel om zich op zijn gemak te voelen.
Soms kan een fopspeen wel een uitkomst bieden. Voor een baby die veel huilt en door niets anders te sussen is. Of voor een baby met een grote zuigbehoefte, die door de voeding alleen niet bevredigd wordt en die zich ontpopt tot een verwoed duimzuigertje. Maak in deze gevallen slechts tijdelijk gebruik van de fopspeen, om te voorkomen dat je kind er afhankelijk van wordt. Wanneer je kind enkele maanden oud is en meer geboeid raakt door de dingen om hem heen, verdwijnt het zuigen vanzelf naar de achtergrond.