verwennen

Moderators:Welcome, Dagmar, Moderators

spotje
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:14 dec 2005, 11:23
Locatie:De Kust
verwennen

Bericht door spotje » 16 feb 2006, 16:44

men zegt dat je de eerste 2 mnd je baby niet kan verwennen.

Ik heb de indruk dat het wel al kan, want als Thimothy weent in de parkwieg en ik pak hem bij mij, ingebakerd, dan kalmeert hij
Leg ik hem terug in , weent hij weer

of zou dat gewoon typisch zijn aan dat fameuze huiluurtje?
Afbeelding
Afbeelding


Gebruikersavatar
goortjes
Moderator
Berichten:0
Lid geworden op:14 nov 2005, 10:20

Bericht door goortjes » 16 feb 2006, 17:00

daar heeft iedereen zijn ideeen over
Maar ik ben van mening dat ze dat wel al voelen
Ik heb mijn zoontje op mijn manier opgevoed
dwz hem veel laten liggen om te rusten en hij heeft toen geleerd om op zijn gemakje te genieten van de rust om zich heen.
Wij hebben nooit veel problemen met hem gehad.
Als hij wakker werd, ben ik hem nooit onmiddellijk uit zijn wiegje, box of later zijn bedje gaan halen
Nu heb ik het dus makkelijker... als meneertje 's ochtends wakker wordt, en wij krijgen onze ogen nog niet goed open... dan geniet hij nog lekker van zijn bedje! zalig hoor!
Waarschijnlijk ga ik nu veel commentaar op mijn dak krijgen dat je kindjes zo vroeg nog niet kunt verwennen,... maar ik voor mezelf heb ervoor gekozen om mijn kindje zo op te voeden en hij is er niet slechter van geworden ...
én... mama is wel zijn grote vriend hoor!!!
Dit wil niet zeggen dat ik hem niet pakte hé, maar ik heb gewoon een beetje opgelet!
In ieder geval, de opvoeding van je kindje is een zoektocht en iedereen doet dat op zijn eigen manier en volgens eigen goeddunken
en ik weet zeker dat elke mama achter haar visie een gedachtengang heeft die als prioriteit het welzijn van hun kind(eren) vooropstelt
En dat is het belangrijkste
Je kan mekaar wel zeggen wat je zelf doet en gaat doen, maar uiteindelijk is het jouw kind en moet jij het opvoeden volgens jou idee
Je zal je weg wel vinden :wink: daar ben ik zeker van!

en terwijl ik dit typ, komt mijn ventje nog eens een kusje op mijn buik geven, lief hé!!
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
fozke
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:17 dec 2005, 09:25
Locatie:Beringen
Contacteer:

Bericht door fozke » 16 feb 2006, 17:13

goh ik heb hier een andere mening over, ik vind zelfs dat je de eerste 6 maanden je kind niet kunt verwennen.
Die heel kleine babytjes hebben gewoon heel veel behoefte aan lichamelijk contact (hoe zou je zelf zijn, als je plots na 9 maanden zalig in moederschoot te vertoeven, plots de hele tijd alleen in een wiegje moet liggen...)

Wat ik daarentegen wel belangrijk vind, is dat ze idd zelf moeten leren inslapen, maar ik ben daar pas na een 3tal (denk ik, weet het al niet meer :oops: ) mee begonnen, en ik kan amelie ook zonder problemen wakker in haar bedje leggen en ze zal vanzelf in slaap vallen.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
goortjes
Moderator
Berichten:0
Lid geworden op:14 nov 2005, 10:20

Bericht door goortjes » 16 feb 2006, 17:30

ik heb het waarschijnlijk weer veel te cru omschreven...
ieder kindje vind zijn ritme na een tijdje wel, dat weet ik ook wel
maar ik heb zelf ondervonden dat kindjes niet allemaal hetzelfde zijn!

alleen ben ik de jongste van mijn familie en heb daar dus veel gezien
waaruit ik persoonlijk mijn conclusies trek en dus beslist heb om mijn kind op mijn manier op te voeden
waarmee ik geen kritiek lever op anderen hoor, begrijp me niet verkeerd!

ik zal dan geen typische mama zijn zeker 8)
enfin, ik weet dat mijn zoontje mij niet minder graag ziet, door de opvoeding die hij krijgt
zo heb ik ook wel eens discusies met andere mama's over een tik op de handjes ofzo
en daar word ik altijd op afgekraakt
Ik mishandel mijn kind niet, maar af en toe een tik kan echt geen kwaad hoor!
ik ben ook groot geworden met af en toe een tik en ik ben er echt niet slechter van geworden

in ieder geval
ik heb het daarstraks al gezegd, iedereen voedt zijn eigen kind op zijn manier op
en ik zal de laatste zijn om iemand te veroordelen
ik word zelf toch al altijd veroordeeld op deze aspecten!!! :lol:
Ik zal nog van de oude stempel zijn zeker :lol:
Afbeelding
Afbeelding

Katia

Bericht door Katia » 16 feb 2006, 17:45

is pakken verwennen?
zelfs daar heb ik vragen bij!

Spotje, je kleine venteke is nog maar net uit je buik he, dat mag je nooit uit het oog verliezen... ik vind dat niet abnormaal dat hij nog regelmatig je hartslag wil horen en je aanwezigheid wil voelen...
Als het echt heel vaak op een dag is, kan je hem mss in een draagdoek steken? er zijn kindjes die daar echt baat bij hebben!

En hou ook het volgende in gedachten: het is bewezen dat kinderen die de eerste 3/4 maand van hun leven meer dan 4u per dag gedragen worden (bv. in draagdoek) dat die meer dan de helft minder huilen dan andere kinderen!!!
Mensen die niet regelmatig een draagdoek gebruiken dragen hun baby gemiddeld 1,5 uur per dag...
Als je door je kindje te dragen dat resultaat kan bekomen, denk ik niet dat je dat verwennen kan noemen!

Troia heeft vanaf dag 1 constant in de draagdoek gezeten...
Awel, de eerste 6/7 maand heeft die idd bijna nooit gehuild en was dat echt een lachbaby! Nu nog, hoewel ze af en toe wel moeilijke momenten heeft, maar het is en blijft een lachertje!
En verwend, denk ik niet hoor... ze weet goed wat mag en niet mag!

Ik ben ook van het principe dat je hen de eerste 6 maand niet kunt verwennen! Een kind moet zichzelf nog vinden... is toch normaal dat ze graag bij mama zijn :wink:


Gebruikersavatar
jong moederke
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:27 jul 2005, 14:54

Bericht door jong moederke » 16 feb 2006, 18:50

ik heb het gevoel dat een baby niet verwend kan worden de eerste maanden omdat ze dan in een leerproces zitten van er is iets dus ik ga huilen en daarna pas het leerproces volgt van ah ik huil, dan komt er iemand op mij afgelopen. Daarom is dat nog niet met de bedoeling van gepakt te willen worden. De baby zoekt gewoon dan iets die die pijn of dat onaangenaam gevoel zoals honger alleen al kan wegnemen.

Dit heb ik op school geleerd tijdens de lessen verzorging!

Wat ik bij Set eook ondervond was dat die gewoon dat gevoel in de buik mist. Je zit altijd opgeborgen voor bijna een jaar en dan kom je in de wijde wereld terecht! HElemaal alleen en niets warms om je heen, niets vertrouwd!

stel jij eens voor dat je uit je huisje word gezet waar je al zo lang woont. op straat moet vertoeven en een hele nieuwe wereld moet ontdekken?
Stel je eens voor het moment dat je alleen ging wonen?
DAn kunnen somige nu zeggen oef van mijn moeder weg maa rik heb me seriues moeten aanpassen en had ook verdriet!

dit gevoel is het bij een baby!
Afbeelding

Nog eventjes maar....
Afbeelding

WWW.GEZINSFORUM.BE (mijn forum)

Gebruikersavatar
Karen/1982
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:28 okt 2005, 11:18
Locatie:Tielt

Bericht door Karen/1982 » 16 feb 2006, 19:41

Helemaal akkoord met wat Ilse zegt! Idd, een baby zit 9 maanden veilig, warm en dicht bij mama. Ze horen constant je hartslag, krijgen eten, wordt gewiegd, zonder dat ze er iets voor moeten doen en opeens komen ze in de koude wereld terecht en worden ze in een bedje gelegd met kleertjes aan en moeten ze van de borst/het flesje drinken. Dat moet een enorme aanpassing zijn voor een baby. Geen wonder dat sommige kindjes de eerste weken enorm veel huilen, ze willen gewoon terug in de buik.

Ik heb Sverre nooit laten huilen en als hij er behoefte aan had nam ik hem bij mij en dan werd hij onmiddellijk rustig. Nu zijn er nog momenten dat hij er behoefte aan heeft om dicht bij mama te zijn. We genieten allebei zo van die knuffelmomenten.

En... hij kan zich ook perfect alleen amuseren hoor. Hij speelt zonder problemen in zijn park.

Ik ben dus ook van mening dat je een kindje niet kunt verwennen op die leeftijd.

Maar... iedere mama heeft haar eigen aanpak en je moet doen wat je gevoel je ingeeft, dan kan je nooit missen.

Groetjes,
Karen, mama van een kleine wervelwind (30/08/2005)
Afbeelding

Gebruikersavatar
barbara
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:22 feb 2005, 14:00

Bericht door barbara » 16 feb 2006, 19:50

ik denk ook dat ze gewoon lichamelijk contact willen. ze hebben 9mnd in je buik gezeten, de laatste maanden redelijk krap. ze worden geboren en ineens voelen ze niks meer om zich heen.
ik vond het zelf tof om ze lekker bij mij te hebben, de kindjes genoten ervan, maar ik ook! ik heb dat zelf veel gedaan want ik denk altijd, dat ze het later niet meer gaan willen.
barbaraxxx
Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
fozke
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:17 dec 2005, 09:25
Locatie:Beringen
Contacteer:

Bericht door fozke » 16 feb 2006, 20:23

Ik ben trouwens ook nog van mening dat je zo een kleine baby NOOIT alleen moogt laten als hij of zij huilt! Op die leeftijd gaan ze je echt nog niet uittesten of van je profiteren, hoor. Dat kindje heeft je liefde nodig, en dat is ook puur noodzakelijk voor het opbouwen van een vertrouwensrelatie!!!

Op latere leeftijd moet je al eens gaan bekijken waarom hij precies huilt en zien hoe je er dan mee moet omgaan, maar nu moet dat echt nog niet...

Dus baker je zoontje maar fijn in, en leg hem maar lekker dicht bij jou!
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
sandy
Moderator
Berichten:0
Lid geworden op:01 aug 2004, 22:41
Locatie:maldegem

Bericht door sandy » 16 feb 2006, 21:37

Ik ben het grotendeels eens met wat ik hier gelezen heb.
Fozke, over het feit dat je zegt dat je een baby nooit alleen mag laten als hij huilt.
Jij hebt nu nog maar je eerste en kan er altijd zijn, maar als je een tweede zult hebben, is dit niet meer zo makkelijk.
Als ik met Yana bezig ben (bad bv) en Milan wordt wakker en ligt te huilen, ja sorry dan moet hij even wachten.
Ik voel me daar ook helemaal niet schuldig over of zo!!
Mama van Yana (11/2/04 om 14.33u) en Milan (6/6/05 om 6.11u).
Gelukkig getrouwd met Filip sinds 21/9/2001.
20/12/07: Laura is geboren!!
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
jong moederke
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:27 jul 2005, 14:54

Bericht door jong moederke » 16 feb 2006, 21:40

ik laat Sete ook regelmatig huilen...hij kon als baby ook veel huilen en snachts hield hij me veel wakker en dan laat je de baby wel eens huilen. ik spreek dan ook niet over langer dan een kwartiertje hoor...

Als hij dan stil viel ging ik altijd eens luisteren maar heel voorzichtig want soms werd ie wakker en dan begint het spelletje opnieuw natuurlijk
Afbeelding

Nog eventjes maar....
Afbeelding

WWW.GEZINSFORUM.BE (mijn forum)

Gebruikersavatar
fozke
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:17 dec 2005, 09:25
Locatie:Beringen
Contacteer:

Bericht door fozke » 16 feb 2006, 21:41

Ja Sandy da is wel waar, daar had ik nog niet bij stilgestaan...
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
sandy
Moderator
Berichten:0
Lid geworden op:01 aug 2004, 22:41
Locatie:maldegem

Bericht door sandy » 16 feb 2006, 21:53

k'Ben blij dat je me verstaat. Bij een eerste is het makkelijk, je laat alles vallen en rent naar baby.
Als je al eentje lopen hebt, kan je die moeilijk laten vallen hé?
In twee delen is me tot op de dag van vandaag nog niet gelukt :roll:
Ik ben wel harder voor Milan: Yana viel altijd in mijn armen in slaap, heeft maanden geduurd. Milan heb ik van in het begin wakker in zijn bedje gelegd om hem toch maar alleen te leren inslapen. Gewoon omdat het niet mogelijk is.
En zo zijn er nog dingen, waar ik vind dat hij even geduld moet hebben. Maar dat geldt dan natuurlijk ook voor zus.
Mama heeft er maar twee.
Mama van Yana (11/2/04 om 14.33u) en Milan (6/6/05 om 6.11u).
Gelukkig getrouwd met Filip sinds 21/9/2001.
20/12/07: Laura is geboren!!
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
jong moederke
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:27 jul 2005, 14:54

Bericht door jong moederke » 16 feb 2006, 21:59

ik moet mij soms al in twee delen omdat mijn man ook zoveel aandacht vraagt!

is ook soms een klein kind dat niks kan...daarom ik nog geen tweede wil! heb nu al geen tijd voor mezelf of toch amper
Afbeelding

Nog eventjes maar....
Afbeelding

WWW.GEZINSFORUM.BE (mijn forum)

Gebruikersavatar
Katharina
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:15 jun 2005, 16:27
Locatie:Veurne (West-Vlaanderen)
Contacteer:

Bericht door Katharina » 16 feb 2006, 23:48

Ik ben ook van de mening dat je ze de eerste 6 maand niet kan verwennen...ik heb zelfs nog van anderen gehoord dat je ze het eerste levensjaar niet kan verwennen...

Toch heb ik het gevoel dat ik Anaïs soms verwen omdat ze zelf niet kan inslapen en veel tussen ons slaapt gewoon daarom...ze is heel veel gepakt door mij...ik neem haar overal mee in huis als ik klusjes doe zodanig dat ze me ziet...ze ligt ook nooit lang in haar park of ze begint te wenen....

Maar anders weent ze totaal niet veel zoals Katia zei....Anaïs is ook een echte lachttaart...en ze heeft gewoon veel nood aan lichamelijk contact denk ik...
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
Afbeelding

Katia

Bericht door Katia » 17 feb 2006, 10:22

dat gevoel heb ik soms bij Troia ook, maar anderzijds... ze zijn niet lastig he, en als wij weggaan dan is ze zo braaf als iets...
En ze lacht constant (behalve op momenten, maar welk kind heeft dat niet?)

Och, laat ze kind zijn en knuffel en pak ze maar goed, vind ik!!!
Opgroeien in een gezin vol liefde, kan hen enkel maar ten goede komen!

Gebruikersavatar
goortjes
Moderator
Berichten:0
Lid geworden op:14 nov 2005, 10:20

Bericht door goortjes » 17 feb 2006, 10:26

ho even
ik heb NIET gezegd dat ik mijn kind niet knuffel en hem niet met warmte omring....
dat misverstand even de wereld uithelpen!
ik pak het misschien gewoon iets anders aan
maar wederom
iedereen voedt zijn kind op zijn eigen manier op
en dit is mijn manier
en ik sta daar achter
maar dat wil niet zeggen dat ik mijn kind niet de nodige aandacht, liefde en verzorging geef.
Dat is nu zo typisch aan woorden
Die zijn zo interpreteerbaar!
enfin... voor mij case closed
voor iedereen mij hier naar de maan schiet... 8)
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
fozke
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:17 dec 2005, 09:25
Locatie:Beringen
Contacteer:

Bericht door fozke » 17 feb 2006, 10:38

goortjes, ik had het zeker niet geïnterpreteerd dat jij Niels geen liefde en aandacht geeft, hoor. Ik denk dat iedereen dat wel weet.

Nu laat ik Amelie trouwens soms wel wenen hoor, dat was in het heel begin dat ik dat niet deed.

Goed dat jij je ervaringen hier neerpent, sandy, ik zou een paar dingen uit het oog verliezen anders :wink: . En in tweeën splitsen zal me ook niet lukken, denk ik.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Katia

Bericht door Katia » 17 feb 2006, 10:41

oh goortjes, zo had ik het zeker ook niet opgepakt hoor :wink:

Gebruikersavatar
Karen/1982
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:28 okt 2005, 11:18
Locatie:Tielt

Bericht door Karen/1982 » 17 feb 2006, 13:25

goortjes,

Zo had ik het ook niet opgepakt hoor! 't is zoals je zegt hè, iedereen heeft zijn eigen aanpak en je moet gewoon je gevoel volgen.

Uit hetgeen we hier van je lezen, kunnen we zo opmaken dat je een liefdevolle mama bent! :D
Karen, mama van een kleine wervelwind (30/08/2005)
Afbeelding

Gebruikersavatar
Katharina
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:15 jun 2005, 16:27
Locatie:Veurne (West-Vlaanderen)
Contacteer:

Bericht door Katharina » 17 feb 2006, 14:09

In momenten zou ik willen dat ik jullie aanpak had...jullie leggen ze zo te horen in bed en ze vallen zelf in slaap.
Hier is dat het geval niet...ze valt nooit alleen in slaap...ofwel als ze bij ons ligt of aan mijn borst...maar in haar eigen bed niet?
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
Afbeelding

Katia

Bericht door Katia » 17 feb 2006, 14:24

hier ook niet hoor Katharina

Sarah
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:26 jan 2005, 12:55

Bericht door Sarah » 17 feb 2006, 14:31

Ik heb ongeveer dezelfde aanpak als Goortjes. Ik heb haar niet te veel gepakt en ons meisje kon ook nooit stil zitten.
Als je haar oppakte, zelfs als baby, was dat om te wroeten en te wriemelen, niet om rustig bij mama te liggen, hoor.
Ons meisje is geen stilliggertje en nu moet je haar ook gewoon met rust laten als ze tot rust moet komen.
Ik denk dat dat van kind tot kind afhangt (zoals zoveel dingen) en dat je dat zelf te weten moet komen... en je instinct volgen :wink:


Ik zette haar vaak in haar relax, ergens waar ze goed rond kon zien en dan was ze content. Als ik haar wou pakken, dàn begon ze pas te wenen.
En ja, als ze weende als ze in haar relax zat, was dat omdat ze een hoekje in d' oog kreeg dat toch niet zo goed zichtbaar was voor haar.

Gebruikersavatar
Katharina
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:15 jun 2005, 16:27
Locatie:Veurne (West-Vlaanderen)
Contacteer:

Bericht door Katharina » 17 feb 2006, 17:45

Katia schreef:hier ook niet hoor Katharina
:D toch blij dat ik niet de enige ben...
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
sandy
Moderator
Berichten:0
Lid geworden op:01 aug 2004, 22:41
Locatie:maldegem

Bericht door sandy » 17 feb 2006, 21:55

Yana kon dat ook niet! Maar na 6 mnd moest mama weer werken en dan was het dikke miserie bij de om, natuurlijk. Bij ons tweede wou ik dat niet.
Ik ben daar dus van in het begin "hard" in geweest.
Nu leg ik hem zonder problemen in zijn bedje, wakker. En ik hoor hem nooit tegensputteren. Maar dan moet hij wel moe genoeg zijn, hé? Al enkele keren in zijn oogjes zien wrijven is zo.
Mama van Yana (11/2/04 om 14.33u) en Milan (6/6/05 om 6.11u).
Gelukkig getrouwd met Filip sinds 21/9/2001.
20/12/07: Laura is geboren!!
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Dagmar
Moderator
Berichten:0
Lid geworden op:07 mar 2004, 19:49
Locatie:Schaffen

Bericht door Dagmar » 17 feb 2006, 22:01

Ik denk dat Karsten rond zijn 13 maanden alleen is beginnen inslapen.. 's Nachts doet hij dat nog altijd niet (heel af en toe wel) en ok, misschien verwen ik hem, maar als ik hem laat wenen, dan ben ik wakker, hij wakker, Mila op de duur wakker... Alleen Filip slaapt daar door! :lol:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Foto's!!!

toekomstige meter van Monchichi ;-)

Gebruikersavatar
sandy
Moderator
Berichten:0
Lid geworden op:01 aug 2004, 22:41
Locatie:maldegem

Bericht door sandy » 17 feb 2006, 22:12

Hier hetzelfde!! Filip-pen zijn allemaal hetzelfde!
Hij slaapt door ALLES!! En mama maar opstaan.
Ik moet zeggen dat Yana af en toe wel eens wakker wordt, al wenend, en dan moet ik ook even gaan kijken. Maar ik wrijf even over haar hoofd en zeg dat het tijd is om te slapen en ga haar kamer uit. En dan slaapt ze vanzelf weer verder.
Mama van Yana (11/2/04 om 14.33u) en Milan (6/6/05 om 6.11u).
Gelukkig getrouwd met Filip sinds 21/9/2001.
20/12/07: Laura is geboren!!
Afbeelding
Afbeelding

Katia

Bericht door Katia » 17 feb 2006, 22:16

hier int begin ook zo...
tot ik hem snachts stoempen ben beginnen geven!
En nu staat hij altijd op snachts!
(als ik opsta wil ze altijd terug komen aanhangen... vandaar dat hij ze nu even doet snachts)

Gebruikersavatar
Dagmar
Moderator
Berichten:0
Lid geworden op:07 mar 2004, 19:49
Locatie:Schaffen

Bericht door Dagmar » 17 feb 2006, 22:16

sandy schreef:Hier hetzelfde!! Filip-pen zijn allemaal hetzelfde!
Hij slaapt door ALLES!! En mama maar opstaan.
...
Even OT, maar dat is dus echt hé.. Twee wekkers langs zijn bed en nog moet ik hem wakker maken.. :roll:

Mila heeft dat ook nog lang gehad dat ze zo 's nachts wakker werd, dan moest ik haar ook gewoon gaan instoppen en dan sliep ze verder... Nu roept ze soms in hare slaap (en ik word daar wakker van, het lot van een moeder zeker?)..
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Foto's!!!

toekomstige meter van Monchichi ;-)

Gebruikersavatar
sandy
Moderator
Berichten:0
Lid geworden op:01 aug 2004, 22:41
Locatie:maldegem

Bericht door sandy » 17 feb 2006, 22:30

:lol: :lol: :lol:
We zijn onlangs gewisseld van kant in bed (elec deken is kapot en ja, ik lig graag warm :wink: ). Hij slaapt dus nu aan de kant van de wekker. Hij had deze week de vroegen en ge moet niet denken dat die wakker wordt, hé. Hij ligt er verdorie naast!
Ik moet dan om 3.50u over hem kruipen om die wekker uit te zetten en hem dan nog eens wakker te schudden.
:shock: :shock:
Mama van Yana (11/2/04 om 14.33u) en Milan (6/6/05 om 6.11u).
Gelukkig getrouwd met Filip sinds 21/9/2001.
20/12/07: Laura is geboren!!
Afbeelding
Afbeelding


Plaats reactie

Terug naar “De baby”