Huilbaby en mama

Moderators:Welcome, Dagmar, Moderators

Plaats reactie
Marijke
Pas blauw
Huilbaby en mama

Bericht door Marijke » 03 aug 2006, 22:10

Ik vond op het internet het volgende over huilbaby's. Het is zo geloofwaardig omdat het een mening is van Beatrijs Smulders, haar boeken heb ik letterlijk verslonden tijdens mijn zwangerschap :wink:

'Er was gisteren een interessant debat op de Nederlandse tv over huilbaby's. Aan het woord waren o.a. de bekende vroedvrouw Beatrijs Smulders en een prof die onderzoek heeft gedaan naar huilbaby's.

De conclusie was dat in zeer veel gevallen er helemaal fysiek niets mis is met de huilbaby's maar er dikwijls een negatieve spiraal in werking is getreden tussen moeder en kind. Uit onderzoek is gebleken dat als ze moeder en baby scheiden voor gedurende een aantal dagen het huilen van de baby sterk vermindert! De baby's werden opmerkelijk rustiger.

Dit wil niet zeggen dat de moeder het niet goed doet ofzo maar door verhoogde stress-signalen van de moeder raakt de baby geïrriteerd. Dit resulteert in meer huilen waardoor de moeder nog meer gestresseerd geraakt enzovoort.

Misschien een interessante piste om je eigen gedragingen eens te overlopen?

Elias was ook erg onrustig en meestal legde ik hem aan zodra hij huilde. (ik persoonlijk vond hem wel geen huilbaby maar ik weet wel dat hij heel veel zou gehuild hebben als ik dit niet zou hebben gedaan) Door de borstvoeding, het samenslapen en het constant dragen was het zowel voor mij als voor hem doenbaar. (maar toch uitzonderlijk vermoeiend achteraf bekeken)

Misschien is veel dragen toch een oplossing voor huilbaby's? Ik heb eigenlijk nog nooit gehoord van een huilbaby die veel werd gedragen of heb ik het mis?

Maak het je alleszins zo makkelijk mogen en lap alle Westerse maatschappelijke normen/gewoonten aan je laars!!

Ikzelf ben nogal een pessimistisch type dat gevormd is door mijn opvoeding en ik werk er nog steeds aan, maar het is al pakken beter als vroeger. Het laatste wat ik wil is van Naomi een huilbaby maken. Vanavond heeft mijn man het eventjes van me overgenomen en haar laten huilen terwijl hij ze vasthad. Dat heeft zo een tweetal uurtjes geduurd en daarna was ze doodkalm. Ik moest wenen omdat zij weende, maar hield me wat afzijdig om geen negatieve invloed op Naomi over te brengen. Dan heb ik haar aan de borst laten inslapen. Nu ligt ze in een nieuwe draagmand met een zachtere bodem dan de vorige, misschien dat dat ook wat helpt. Het is allemaal wat wikken en wegen, maar uiteindelijk komen we er wel.
Wat een mens allemaal niet meemaakt hé :roll:
Afbeelding

Afbeelding

major
Moderator
Contacteer:

Bericht door major » 03 aug 2006, 22:41

Torben wordt hier constant gedragen, hoor
wanneer hij dan in slaap valt, wordt hij in zijn draagmand gelegd, zodat linda toch iets in het huishouden kan doen, maar veel is dat niet
ook ik heb vanavond even overgenomen, zodat linda wat kon bekomen
op zijn huilkaart staat te lezen dat hij vanavond bijna vijf uur aan een stuk heeft geweend, maar nu slaapt hij
Een papa is een mama met ballen !
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Fairytale
Pas blauw
Contacteer:

Bericht door Fairytale » 04 aug 2006, 19:43

Ikzelf geloof er niet in dat het goed is voor een baby die te laten huilen en Lola huilde vaak dus ik liep ook latijd met haar. Uren en uren liep ik rondjes in de woonkamer en anders was ik haar aan het voeden. Savonds liepen mn man en ik omstebeurt. Na een maand of 4 werd het al een stuk minder en nu huilt ze practisch nooit alleen als ze pijn heeft.

Moeder zijn die eerste maanden is echt niet makkelijk. Wat ook kan helpen is eens flink samen te huilen. gewoon met je baby meehuilen. Meestal voel je je darna beter-opgelucht en het schijnt voor de baby ook fijn te zijn. Meer verbondenheid ofzo... ik heb dat ook vaak gedaan. Nu is het vooral samen lachen.
Liefs Sara, trotse moeder van Lola Anaïs en Gobe Didier

Afbeelding

Afbeelding

jong moederke
Pas blauw

Bericht door jong moederke » 04 aug 2006, 19:59

Sete huilde ook veel. Ik was een bezige bij tijdens zwangerschap dus heb hem veel in slaap gewiegd. Toen hij geboren was kon je hem ook amper troosten. Wanneer je rondwandelde of zo heen en weer wiebelde met hem dan was het ok. Hij was ook gevoelig voor krampên

ik denk dat ze de eerste maanden die geborgenheid wel nodig hebben. ze komen in een open en koude wereld terecht die al helemaal anders aanvoelt. Geen water, geluiden minder gedempt. Ze zijn denk soms wel angstig...

sandy
Moderator

Bericht door sandy » 04 aug 2006, 22:26

Ben ik blij dat ik dat nooit heb meegemaakt! Ik heb rustige kinderen en ben daar heel blij om. Als ze al eens een paar uur aan een stuk huilden was het van de avondkrampen dat was het....niet te klagen dus als ik hier zo vele verhalen lees :?
Mama van Yana (11/2/04 om 14.33u) en Milan (6/6/05 om 6.11u).
Gelukkig getrouwd met Filip sinds 21/9/2001.
20/12/07: Laura is geboren!!
Afbeelding
Afbeelding

Marijke
Pas blauw

Bericht door Marijke » 06 aug 2006, 20:34

Is het normaal dat Naomi bijna een hele dag wakker blijft, namelijk van 9 tot 20u :roll: ???? Vandaag heeft ze uurtje geslapen van 3 tot 4.

Kan het kwaad dat zo zolang wakker blijft? 's nachts slaapt ze meestal van 23u tot 4u of tot 6u en dan is die klaarwakker.
Afbeelding

Afbeelding

jong moederke
Pas blauw

Bericht door jong moederke » 06 aug 2006, 21:11

dan is die wel heel lang wakker

mss teveel prikkels?

is ze dan lastig?
Afbeelding

Nog eventjes maar....
Afbeelding

WWW.GEZINSFORUM.BE (mijn forum)

Marijke
Pas blauw

Bericht door Marijke » 06 aug 2006, 22:39

Ze is de hele tijd vrolijk zolang ik maar bij haar blijf, anders begint ze te huilen en als ik haar nog langer laat wachten begint ze te krijsen. Nu slaapt ze eindelijk en kan ik vier uurtjes of ietsje meer slapen. Misschien dat het tegen dat ik op 6 maanden bijvoeding ga geven gaat beteren. En in het begin sliep ze nochtans door. :cry:
Enige vrije tijd voor mezelf heb ik enkel als zij slaapt dus ja....
Nog even op mijn tanden bijten zeker hé. Ik krijg er wel de hele dag gebrabbel en gelach van Naomi in de plaats.
Afbeelding

Afbeelding

bioMam
Pas blauw

Bericht door bioMam » 07 aug 2006, 11:56

ik heb ook zo'n wakker ventje en nee 't is niet normaal maar 't is den aard van 't kind ... en de osteopate zei dat hij zichzelf overprikkeld maar dat er niks aan te doen is: 't is dat of andere frustraties :roll: dus loopt de mama er maar zombie bij ;) door al maanden mee te blijven draaien voor dat klein wakker geval van ons hè :roll: :lol: maar tegenwoordig durft hijtoch eens een deftig dutje doen overdag - al mag ik dat dan vaak 's avonds bekopen met een later uur :? en hij gaat al niet vaak "vroeg" naar bed hè. R weent niet meer zoveel als de eerste maanden (en ik hb 'm ook altijd veel gedragen) en nu is hij meestal vrij content zolang ik 'm laat doen. Natuurlijk kan hij wel een colère opzetten over iets dat niet mag, amai. Er mag anders heel veel hoor: spelen kan altijd en pakken zal ik doen naargelang zijn nood (en met het groter worden is dat geminderd maar er zijn momenent en zeker 's avonds dat ik er toch lang mee loop rond te sjouwen of mee op schoot zit) en ik weet da tik die eerste maanden expert was in draagdoekenacrobatie maar veel doen nee dat zit er niet in met zo'n ukje. Den oudse was daar gemakkelijker in - rustiger kind dat veel (in zijn wiegje / bedje) sliep. R is een echte pakkemans en een moederskindje maar anderzijds ook een avonturier: als ik 'm niet op de arm heb dan moet ik nog niet dneken da tik iets kan doen want dan spookt hij kattekwaad uit - en daar is hij behoorlijk vroeg mee begonnen :roll: de schavuit.

Tja de baby aan een ander geven kan soms een oplossing zijn maar het hangt ervan af hè: als de baby nu net bij de mama wil en krijst tot hij bij haar is - dat is om horendul te worden dat kan ik je verzekeren - dan heb ik zoiets van ik zal 'm wel pakken. 'k Kan me niet inbeelden dat er een geminderde negatieve spiraal zou zijn geweest door mij nkind van me te scheiden: integendeel! Lijkt me net meer stress te geven maar dat zal dan wel aan mij liggen zeker? 't Zou bij ons niet ideaal geweest zijn.

Marijke, slaapt je kleintje 's nachts goed dan??
Afbeelding
Afbeelding

Marijke
Pas blauw

Bericht door Marijke » 07 aug 2006, 12:30

bioMam schreef:
Marijke, slaapt je kleintje 's nachts goed dan??
Hey bioMam,
Ja, 's avonds begint ze aan de borst te zuigen rond 20.00u-21-00u tot ze in slaap valt en dan is meestal wel 'op' van de hele dag wakker te blijven. Met een beetje geluk wordt ze dan wakker rond 4.30, er zijn ook al nachten geweest dat ze tot 6u sliep. We leggen haar dan 's avonds in de draagmand en nemen ze zo naar boven. Het bedje staat naast ons bed in dezelfde kamer. Vanmorgen was het 5u en is ze wakker tot 6.40, dan weer geslapen tot 7u30, dan wakker tot 8.00u, dan tot 9.00u slapen, dan tot 9.30 wakker, dan tot 9.40 slapen en nu is ze nog steeds niet in slaap te krijgen. Ze zit volop te huilen en te protesteren tegen de slaap. Ik heb haar al een propere luier aangedaan, haar laten zuigen aan de borst, maar ze heeft genoeg. En de duidelijke slaapsignalen zijn er: wrijven in haar oogjes en geeuwen.
Ik heb een tricot slen in huis, maar bij de minste prikkel schiet die wakker, dus probeer ik haar nu in slaap te wiegen.
Moe is zeker, maar waarom ze zo blijft protesteren?
Afbeelding

Afbeelding

bioMam
Pas blauw

Bericht door bioMam » 07 aug 2006, 13:19

Herkenbaar dat vechten ... frustrerend hè. Wat bij ons dan nog wel eens helpt is de buggy (kinderwagen) in en gaan wandelen - veel wandelen in de natuur :D dat geeft rust, zowel voor baby als mama :mrgreen: dus dat valt nog te proberen misschien ...

Wel goed dat ze dan 's nachts toch nog wat rust kan vinden - enfin relatief gezien ;)

R drinkt zich altijd in slaap (nog steeds) maar ik heb intussen ook een tu 4M was - toen ben ik gecapituleerd) en als hij zich in slaap drinkt dan durft hij wel zo nog zoeken om te blijven zuigen en dan geef ik de tut - maar dna blijf ik toch vaak nog à 20 minuten met 'm zitten voor ik 'm in bed kan leggen - al sik het eerder "durf" proberen dan schiet hij ook wakker met misèrie om 'm terug in slaap te krijgen tot gevolg. Als ik lang genoeg wacht dan voel ik dat hij eindelijk ontspant en eens die spiertjes niet meer meteen opspannen dan kan ik 'm in bed leggen - niet evident bij hem. Goh ik heb me er al lang bij neergelegd dat ik gewoon minder kan doen: "huishouden stapel maar op, want R is in tha house" ;) :lol: :lol:
Afbeelding
Afbeelding

Marijke
Pas blauw

Bericht door Marijke » 07 aug 2006, 13:59

pfff zit ik haar een half uur lang te wiegen, is ze heel rustig, maar haar oogjes zijn open. Begint die plots niet te huilen zeg ! Ik moet nu efkens bekomen en daarom zit ik hier wat op mijn pcke te tokkelen. :twisted:
Ik was van plan om wat te gaan sporten dit jaar zoals jazzdance, maar dat zit er momenteel niet in :cry:
De borstvoeding is nochtans geen probleem, maar met al dat gehuil overdag ik kijk al uit als ze 6 maanden is, dan mag ik de borstvoeding wat minderen en geef ik haar wat bijvoeding, zo kan mijn man me ook wat aflossen en misschien dat ik haar dan ook een tutje ga geven?
man, man miserie miserie.... :x
Afbeelding

Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “De baby”