Ik ben bewust thuis bevallen van mijn eerste dochtertje, maar wat ik hier wel mis zijn bevallingsverhalen die thuis gebeurden! Zou het niet nuttig zijn om onder de rubriek bevallingsverhalen een apart rubriekje te zetten voor enkel thuisbevallingsverhalen?
Ik merk rondom mij vele vrouwen die de stap wel willen wagen om thuis te bevallen, maar hun man is dan weer niet overtuigd en voor te bevallen is de steun van de man toch wel belangrijk, daarom dat ze toch maar in het ziekenhuis hun kind krijgen. Ook veel vrouwen willen gewoon in het ziekenhuis bevallen omdat ze denken 'er moest maar iets mislopen en dan word ik toch direct geholpen en is de baby niet in gevaar!'. Ik begrijp ze wel, maar thuisbevallen is even veilig, je voelt je in een vertrouwde omgeving (in je slaapkamer, in badkamer, in de living...), je ziet geen vreemde mensen die je vragen komen stellen of aanmoedigen, je weeën krijgen de volledige vrijheid om hun functie uit te voeren en dat is opening maken voor het kind! Waarom? Ik hoor van vele vrouwen dat ze met hevige weeën het ziekenhuis binnengaan maar eens ze binnenzijn stopt het plots, hoe komt dat? Dat komt omdat ze in een ongekende omgeving komen en dan gaat er een signaal naar het zwangere lichaam die zichzelf veilig wil stellen in belang van het kind en alles stopzet wat een bevalling moet voorspoedigen! Dus eigenlijk konden vele vrouwen hun kind al veel vroeger in hun armen nemen, misschien even om na te denken?
Ik heb bewust de keuze gemaakt om thuis te bevallen en ik heb er nog geen moment spijt van gehad, er was een superbegeleiding van de vroedvrouw bij wie ik tijdens mijn zwangerschap uitvoerig vragen aan mocht stellen , veel beter als bij een gewone klassieke gynecoloog, maar dit even terzijde...
Ik wil hierbij nog zeggen dat ik de volle respect hebben voor alle moeders die in het ziekenhuis moeten bevallen omwille van een meerling, keizersnede, of andere mogelijke verwikkelingen waarbij het nodig is om in een ziekenhuis te bevallen. Maar voor mij persoonlijk blijft een ziekenhuis enkel toegankelijk voor moest ik 'ziek' zijn zoals het woord 'zieken'huis het zelf zegt.