Ik wil je wel verder helpen hoor.
Eerst en vooral een geplande keizersnsede is tien keer beter dan een spoed, en je zult vlug terug rondlopen als een jonge gazelle hoor..( met een paar draadjes, dat wel...)
De morfine pomp krijg je met een knopje erop, als je pijn begint te voelen, poef drukje, weg pijn voor een paar uur. Krijg je terug pijn, drukje op de knop...
Je zult die echt een dagje of twee nodig hebben, het is tenslotte een operatie he...
De pomp zullen ze je terug afnemen als de pijn volledig controleerbaar is, en dan nog zul je stevige pijn stillers krijgen, ik beloof je, echt waar, over de pijn moet je je geen zorgen maken..
Tegen dat je thuis bent, zul je niet eens meet pijnstillers nodig hebben.
Messchien s'avonds juist eentje, want het trekt een beetje naa een dagje rondlopen met de baby. Dan nog, het zijn krampjes, minder erg dan je maandstonden.
Je krijgt voor jr operatie inderdaad een infuus, mits je een operatie ondergaat.
Die zul je houden zolang je je morfine pomp ook houd, dat kan niet anders..
Wat de dokters er niet bij zeggen is dat je een zakje in je zult krijgen voor de urine op te vangen...
Ze verdoven je hoor, ik heb er niks van gevoeld.
Eens je uit de "intensief" zaal komt, word dat er meteen weer uitgehaald.
Je zult de eerste twee dagen, niet kunnen opstaan, je zult in je bedje moeten blijven.
Nog eens het is een operatie, en je lijfje heeft tijd nodig om dicht te groeien. Maar je baby zal je wel kunnen verzorgen hoor, ze zullen je wel helpen met dat, ze zullen zeker je baby niet afnemen of zo hoor...
Ze zetten dat babybedje gezellig naast zijn mama, met al de babyspulletjes er om geen.
Hoe het melk borstvoeding gaat kan ik je niet zeggen.
Ondanks mijn 5 kinderen heb ik nooit kunnen borstvoeden...
Je zult niet mogen opstaan naa vier uur.
Dat doen ze niet om je te pesten of zo hoor, maar ten eerste zul je je benen niet eens voelen, de peridurale is dan nog niet uitgewerkt, die is veel " straffer" dan de gewoone peridurale.
In het begin de eerste twee dagen, zullen de verpleegsters je eerst helpen zitten in een zetel, lukt dat, dan is het opstaan en gaan zelf zitten alleen, eens je die twee onder controle hebt, wel dan kan je weer rondlopen...
Dat kan makkelijk twee dagen in beslag nemen.
Dat is voor de snee zelf, je hebt een minmum tijd nodig om te hechten, begrijp je?
De keizersnede is bij de meeste vrouwen geen 10 cm lang.
Bovendien zijn de dokters daar heel attent op hoor, meestal zit die verstopt net waar je onderbroekje "begint", aan de elastiek.
De "wond " word natuurlijk één keer per dag verzorgd hoor. Anders zou het kunnen onsteken...
En dan nog, de verpleegsters hebben houden handen hoor, ze zullen alles doen om je geen pijn te doen.
Meestal word gevraagd aan een mama met keizersnede gevraagd 6 dagen in de kliniek te blijven.
Ik ben het naa 5 dagen afgebold met mijn draadjes in mijn buik, en ben zo naar huis gegaan.
Het is gewoon mijn huisdokter die die draadjes eruit haald. ( dat doen geen pijn, dat kittelt...)
Als ik iets vergeten ben, of je wilt nog meer weten, vraag het dan gerust maar.
Maar elk ziekenhuis heeft zo zijn eigen procedure's natuurlijk, maar in princiepe zal jouw bevalling hier sterk op lijken.
In het begin zal stappen pijn doen, dat zijn die draadjes die trekken meer niet.
Maar dan nog, iedere dag voel je je sterker worden, en tegen dat je thuis bent, zal je volop genieten van je baby...
Groetjes Anna