autisme spectrum

Moderators:Welcome, Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
muppet
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:12 feb 2005, 13:32
Locatie:Oostende
autisme spectrum

Bericht door muppet » 05 mei 2007, 13:59

Na 3 sessies bij de psychiater die Jens achter de rug heeft, was er gisteren een gesprek met ons. De diagnose was : autisme spectrum.
In het kort betekent dit dat Jens nood heeft aan veel structuur, voorspelbare situaties, constante bevestiging, faalangst en dat hij moeite heeft met veranderingen en nieuwe situaties. Ook de ontwijkende blik is er als je met hem een gesprek aanknoopt.

Zijn er op dit forum lotgenoten waar ik mee kan praten?


Gebruikersavatar
muppet
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:12 feb 2005, 13:32
Locatie:Oostende

Bericht door muppet » 05 mei 2007, 14:01

oeps, fout in mijn zinsbouw. Hij heeft natuurlijk geen nood aan faalangst maar hij heeft faalangst en alles wat hij uitvoert moet perfect zijn.

Gebruikersavatar
goortjes
Moderator
Berichten:0
Lid geworden op:14 nov 2005, 10:20

Bericht door goortjes » 05 mei 2007, 14:14

hey muppet,
ikzelf niet, maar ik vermoed dat Annubis ook wel wat in die richting aan het zoeken is

ik zeg wel, ikzelf niet
maar niels heeft ook bepaalde trekjes die je kan linken aan een vorm van autisme
hij heeft ook enorme drang naar structuur
grote veranderingen in zijn leven kan hij niet plaatsen en dan wordt hij heel lastig
maar verder gaat het hier wel.
Dus ik vermoed niet dat we met hem verder moeten gaan
want momenteel gaat het hier zelfs perfect
hij is al enkele weken vrij rustig en evolueert enorm goed in zijn verstandelijke en motorieke vaardigheden

hoe ben je bij de psychiater belandt?
via school? of op eigen initiatief?
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
muppet
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:12 feb 2005, 13:32
Locatie:Oostende

Bericht door muppet » 05 mei 2007, 19:51

de school trok aan de alarmbel omdat Jens blokkeert door verschillende factoren en zo niet echt toont wat hij eigenlijk kan.
Er werd ons na de diagnose Hendryckx therapie aangeraden voor de grove motoriek wat bij te sturen. De uitspraak ' veranderen van school' is ook gevallen. Jens zit in een methodeschool waar niet zoveel structuur aanwezig is maar dan ben ik bang dat de aanpassing naar een andere school weer te moeilijk zal zijn voor hem. Hij heeft in de 2e en 3e kleuterklas vele leerkrachtenwissels meegemaakt wat voor hem dus niet ten goede kwam en volgens mij wel enige weerkaatsing heeft gehad op zijn cognitief en sociaal gedrag.
Volgende week maak ik een afspraak met de directie van de school en wil dit grondig bespreken.

Gebruikersavatar
muppet
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:12 feb 2005, 13:32
Locatie:Oostende

Bericht door muppet » 05 mei 2007, 19:59

Ik zou het met Niels toch wel in de gaten houden. Bij Jens waren die factoren ook al aanwezig in de eerste kleuterklas maar toen vonden ze het nog te vroeg om te reageren. Ik wil je geen schrik aanjagen hé, verre van dat maar indien de je nog een keuze moet maken van school, misschien informeren naar de aanwezigheid van structuur.


Gebruikersavatar
Aicha
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:17 jun 2006, 19:42
Locatie:Lauwe (West-Vlaanderen)

autisme spectrum

Bericht door Aicha » 06 mei 2007, 11:00

eigenlijk bij ons net hetzelfde als bij , goortjes.

Ik heb vroeger als onthaalbediende gewerkt in een revalidatiecentrum voor kinderen met leer- en gedragsstoornissen. en daar vang je wel het een en ander op;
Voordien had ik een ander beeld moet ik tiegeven van autisme. Het enige kindje datik kende met autisme, daar kon je helemaal geen contact mee maken.
Toen heb ik ook een aantal kenmerken van autisme teruggevonden in onze andrès.

Heeel veel structuur nodig, kan moeilijk om met veranderingen en dat gaat gepaard met eindeloos zagen, slecht slapen.
Kan niet goed tegen drukte. Als we ergens geweest zijn waar veel kabaal was of is zegt hij dat hij pijn aan zijn oren heeft en stilte wil.
Hij is ook heel zuinig op zijn gerief. Heeft niet graag dat anderen er aan komen en doet alles liefst zelf want anders zal het toch niet juist zijn. HIj kan zich mateloos ergeren aan orphée als die buiten de lijntjes kleurt. En dingen waarvan hij denkt dat hij ze niet perfect kan uitvoeren, daar begint hij dan niet aan.

Op school zijn ze sinds het 2e trimester gestart met mag en moetwerkjes maar andrès zou er elke week allemaal moetwerkjes van maken als de juf hem niet een beetje temperd.

In het centrum heb ik dat eventjes bepsroken met collega's maar omdat andrès een heel aangenaam kind is op school en we er ook thuis geen problemen mee hebben vonden zij dat er niet voldoende aanwijzing was om te gaan testen. Was toch een opluchting hoor.

IK hoop dat je hier toch mensen vind waarmee je je ervaringen kunnen uitwisselen en waar je ook wat steun aan hebt !!!

groetjes Aicha
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
goortjes
Moderator
Berichten:0
Lid geworden op:14 nov 2005, 10:20

Bericht door goortjes » 06 mei 2007, 13:29

op school wordt er enorm gewerkt met structuur
en daar ben ik wel blij om
Ze hebben daar een tijdlijn voor een ganse week
en elke week wordt die aangehouden
zelfs een daglijn
Dus bijvoorbeeld, eerst spelen, dan knutselen, dan een koek eten, later speeltijd....
en dat ritme wordt altijd zo aangehouden
Ze kunnen dus op die lijn gaan kijken wat er die dag allemaal gaat gebeuren
En dat heeft niels wel nodig
Ik blijf het wel in het oog houden, maar volgens de juf is er nog niets aan de hand, we moeten gewoon afwachten

@ muppet
leerkrachtenwissels zijn moeilijk verteerbaar bij kinderen op die leeftijd hé
die hechten zich ergens aan en dan moet dat ineens weer veranderen...
ik hoop dat er een 'oplossing' uit de bus komt voor Jens
want van schoolveranderen is ook weer een grote stap hé
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
muppet
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:12 feb 2005, 13:32
Locatie:Oostende

Bericht door muppet » 06 mei 2007, 13:58

Ik ben er bijna 100% van overtuigd dat ik Jens niet van school zal veranderen. De structuur die jij beschrijft, goortjes, is ook ruimschoots aanwezig in Jens zijn school.
Morgen bel ik met de directeur en maak een afspraak met hem en desnoods met het clb erbij en eventueel de nieuwe leerkracht voor volgend jaar.
Ik hou jullie op de hoogte.
Bedankt voor jullie reacties. Het houdt me enorm bezig en ben blij dat ik het hier van me af kan schrijven.

Gebruikersavatar
goortjes
Moderator
Berichten:0
Lid geworden op:14 nov 2005, 10:20

Bericht door goortjes » 08 mei 2007, 09:15

kan geloven dat zoiets je bezig houdt....
kom hier maar je verslagjes uitbrengen :wink:
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
sterretje
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:05 apr 2004, 19:08
Contacteer:

Bericht door sterretje » 09 mei 2007, 21:08

na 3 sessies hebben ze de diagnose gesteld??

wij zijn ondertussen bijna 3 maanden bezig met onze tjor(vermoeden van HB,eventueel met ASS),en krijgen over 14 dagen de uitslag.

welke testen hebben ze gedaan?
hier is vooral met bayley gewerkt.

ik moet wel zeggen dat ze na de eerste 2 sessies(zowel bij de psycholoog als bij de psychiater)al konden uitsluiten dat hij ASS zou hebben.
dit hebben ze getest door het emotioneel quotient te meten.

Wij hadden wel ergens de angst voor ASS,nedt om die dingen die jij beschrijft,maar hier draait het dus op wat anders uit...


veel succes verder!!!!!
AfbeeldingAfbeelding

AfbeeldingAfbeelding

Afbeelding

Molly
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:03 mar 2006, 23:21
Locatie:GERAARDSBERGEN

Bericht door Molly » 10 mei 2007, 13:06

Ik wens jullie veel succes met de kids!
Hopelijk valt het allemaal nog mee...
Afbeelding


Afbeelding

Gebruikersavatar
ukkepuk
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:14 dec 2005, 14:16

Bericht door ukkepuk » 26 mei 2007, 21:15

Mijn zoontje heeft ook ASS.
Schakelt volgend schooljaar over naar school met auti-werking.
We(ouders) zijn eerst met zijn huidige juf en CLB naar de school gaan zien en nu dinsdag is papa met hem naar de school gegaan voor in te schrijven.
Hij vondt het fantastisch en wil al vertrekken. :wink:
Je mag me gerust een pm'ke sturen.

Gebruikersavatar
sterretje
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:05 apr 2004, 19:08
Contacteer:

Bericht door sterretje » 26 mei 2007, 22:13

ondertussen hebben wij de uitslag gehad van alle testen,en bij tjor is er geen sprake van ASS
AfbeeldingAfbeelding

AfbeeldingAfbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
goortjes
Moderator
Berichten:0
Lid geworden op:14 nov 2005, 10:20

Bericht door goortjes » 27 mei 2007, 09:01

dan heb je al goed nieuws sterretje!
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
sterretje
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:05 apr 2004, 19:08
Contacteer:

Bericht door sterretje » 27 mei 2007, 11:07

amai,ja,zeg wel!!!


de rest van de uitslagen ga ik nit publiek op het forum zetten,even een pbtje en dan leg ik ook wel uit waarom!!


muppet,hoe loopt hte bij jullie verder??
AfbeeldingAfbeelding

AfbeeldingAfbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
muppet
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:12 feb 2005, 13:32
Locatie:Oostende

Bericht door muppet » 27 mei 2007, 12:35

Ben een paar dag niet meer komen posten om alles te laten bezinken.
Ik heb eergisteren een laatste gesprek gehad met zijn juf en GON-begeleiding is wel aangeraden. De wetregeling zegt dat je recht hebt op 2u per week, maximum 2 jaar in het lager onderwijs. Ik heb toen besloten om het voor het 1e leerjaar aan te vragen. Verder in dat jaar zien we dan wel of het nog nodig zal zijn in het 2e leerjaar. Het idee om een jaar te wachten en eerst af te wachten is ook bij mij opgekomen maar ik heb dan toch besloten om er onmiddellijk mee te starten zodat Jens met een goede basis kan beginnen en om hem van een, eventueel, frustrerend jaar te besparen. Ik heb ondertussen al veel gelezen over autisme en bij mij wordt alles nu wel duidelijk. Zowel voor Jens als voor mezelf. Ik wordt constant met mezelf geconfronteerd en ik ben zeker moest ik getest worden dat dezelfde diagnose zou gesteld worden. En juist daarom wil ik Jens alle begeleiding gunnen om later een stabiele volwassene te worden. Ik ben bij het lezen over autisme ook te weten gekomen hoe ik met autisme moet omgaan en dat lijkt me nu wel een hele opdracht maar ik denk dat het met de tijd wel een gewoonte wordt.
Ik ben in zekere zin wel blij dat de diagnose werd gesteld bij Jens want nu moet ik niet meer twijfelen aan mezelf. Ik liep vaak met het gedacht dat ik een ouder was met heel weinig geduld en vaak heel rap uitgeblust maar nu weet ik hoe het komt en voel ik me al minder schuldig. Er is dus wel degelijk een probleem.
Overmorgen neem ik contact op met het clb en zij starten dan een dossier op met de aanvraag voor GON-begeleiding. Ik ben wel opgelucht dat de beslissing gevallen is. Het twijfelen is nu een hoofdstuk dat afgesloten is. Nu komt de kunst om elke dag de energie te vinden om aan Jens zijn noden te beantwoorden en om alles in goede banen te leiden. Ik weet , de ene dag zal dat beter gaan dan de andere, ik ben ook maar een mens hé. Maar ik zie het volledig zitten.

Gebruikersavatar
Aicha
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:17 jun 2006, 19:42
Locatie:Lauwe (West-Vlaanderen)

nieuws

Bericht door Aicha » 27 mei 2007, 13:21

sterretje,
dat van die ASS is in ieder geval al goed nieuws é! Wat de andere testen betreft, alle begrip dat je hier niet alles uit de doeken doet! :wink:

Muppet,

Het leven in onzekerheid is haast evebn moeilijk als het omgaan met de gestelde diagnose é! Nu weet je tenminste dat je geen ongeduldige mama bent en kan je,samen met heel je gezinnetje, werken aan wat voor Jens het beste is.
Op mijn vroeger werk (revalidatiecentrum) heb ik vaak heel veel positiefs gehoord over GONbegeleiding. Ik hoop van ganser harte dat dit voor jullie ook zo zal zijn!!!
groetjes Aicha
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Annubis
Moderator
Berichten:0
Lid geworden op:27 okt 2005, 15:17
Locatie:pulderbos(zandhoven)
Contacteer:

Bericht door Annubis » 27 mei 2007, 14:22

hier is het ook bang afwachten ik slaap al 4 maanden niet meer bijna s nachts ik ben op maar ik laat dat aan niemand merken . sommige dagen leef ik precies niet , maar ik moet erdoor ! donderdag mag ik gaan voor de uitslag dan zal er al veel stress afvallen wat ze ook beslissen . ik heb van het autisme belgie zo een gratis pakket met boekjes gehad die zitten in gent je kan dat via internet aanvragen . ik laat jullie in ieder geval donderdag iets weten als ik de moed heb om het hier te komen vertellen.


weet ge wat het moeilijkste is , dat is om te weten hoe je er mee moet omgaan. onzen alessio kan mij soms zo ver drijven he daar zijn geen woorden voor ! de dingen die hij uitsteekt zijn echt gevaarlijk en niet te doen . voor de moment is het al iets gebetert.

weet ge wat ik ook heb schuldgevoelens dat het mijn fout is want ik heb hem op de wereld gezet . ik heb een heel moeilijke bevalling enz gehad en ook voel familiale problemen tijdens mijn zwangerschap. ik kan hier zo blijven schrijven hoe ik me voel maar dat ga ik niet doen want zit hier weeral met tranen in mijn ogen . ik ben heel sterk maar alessio heeft altijd al mijn zwakste punt geweest :cry:
ALESSIO(16/09/2003) EDWARDO(13/06/2005) EN IMILIO(19/09/2006)

Molly
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:03 mar 2006, 23:21
Locatie:GERAARDSBERGEN

Bericht door Molly » 27 mei 2007, 14:36

Annubis, ik kan je gevoel héél sterk voelen in wat je schrijft.
Het moet idd niet makkelijk zijn.
Maar je mag je zeker niet schuldig voelen!!!
Het feit dat je hulp zoekt en vanalles opzoekt om hem te helpen, dat zal hem op de goede weg helpen!
Later zal hij je daar enorm dankbaar om zijn!
Echt waar, uit de grond van mij hart, ik hoop dat alles op zijn pootjes terecht komt en dat jullie samen kunnen werken aan een makkelijke leefwereld voor je flinke manneken!
*héél dikke knuffel Annubis!*
Afbeelding


Afbeelding

Gebruikersavatar
muppet
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:12 feb 2005, 13:32
Locatie:Oostende

Bericht door muppet » 27 mei 2007, 16:05

Aicha, heel erg bedankt voor je bemoedigende woorden !!!

Annubis, zoals Molly schrijft : je moet je inderdaad niet schuldig voelen, de fout ligt helemaal niet bij jou. Het zou iets met de hersenen te maken hebben, ze zijn er nog niet helemaal uit. Mijn eerste reactie was ook dat het mijn schuld was maar daar mijn dochter helemaal geen aanleiding geeft om autisme te hebben, heb ik die idee maar vlug uit mijn hoofd gezet. Ik ben ervan overtuigd dat heel veel mensen (volwassenen) ook aan autisme spectrum leiden zonder het van zichzelf te weten. Het enige verschil met nu is dat dat je vroeger als eigenaardig werd bestempeld, anders dan de anderen, en nu wordt daar gewoon een naam op geplakt en weten ze ondertussen hoe je ermee moet omgaan.
Probeer je sterk te houden want Allesio heeft je nu voor meer dan 100% nodig en schuldgevoelens zijn in zo'n situatie slecht geplaatst. Pas op, ik begrijp je volkomen hoor, dat hoort nu éénmaal bij het moeder-zijn. Dus dat is op zich geen slecht begin maar probeer de knop om te draaien. En ja, je zal wel momenten hebben dat je het efkes allemaal niet meer zal zien zitten maar probeer steeds weer de kracht te vinden om opnieuw te beginnen. Je kind en jijzelf zal je er dankbaar voor zijn. We krijgen de hulpmiddelen en moeten elke extra begeleiding als een geschenk zien.
Ik weet dat ik er vorige week ook nog anders over dacht maar met wat na te denken en vooral veel te lezen over autisme ben ik tot inzicht gekomen.
Veel sterkte toegewenst en we zijn er om elkaar te steunen. Samen geraken we er door.

Gebruikersavatar
goortjes
Moderator
Berichten:0
Lid geworden op:14 nov 2005, 10:20

Bericht door goortjes » 27 mei 2007, 20:46

eigenlijk ben ik heel blij te horen muppet dat er een lichtpuntje in jullie situatie is!!!
heel veel sterkte in de komende tijden, want dat zal niet altijd even makkelijk zijn
maar omring hem zeker met heel veel liefde en begrip!!

wij hebben ook een hele tijd gedacht dat er iets met niels was
maar dat is precies 'over'
dus ik blijf er bij dat het peuterpuberteit was
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
muppet
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:12 feb 2005, 13:32
Locatie:Oostende

Bericht door muppet » 28 mei 2007, 13:36

Bedankt !!!

Nienke
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:04 aug 2007, 21:38
Locatie:Oost Vlaanderen

Bericht door Nienke » 08 aug 2007, 16:53

Hoi,
Kunnen jullie mij misschien eens zeggen welke symptomen er zijn bij deze vorm van authisme? Mijn dochter is bijna 8 jaar. Op school sloot ze af met een 97 %. Maar de opmerkingen zijn altijd hetzelfde. Ze kent geen rust, altijd aandacht vragen en heeeeeel bazig. Als iets niet gebeurd zoals zij dat wil, lukt het niet meer. Thuis is ze heel dromerig en voor haar leeftijd enorm 'naief'. Ik beschouwde dit steeds als tja, een dromerig kind. Ieder kind heet zo zijn karaktertrekjes. Maar onlangs zij er iemand die een autistisch kindje heeft, dat mijn dochter mss ook wel een probleempje zou kunnen hebben. Of ik het niet beter eens zou laten testen. Ik weet niet wat ik hiervan moet denken. Mijn dochter is al altijd zo een dromerig meisje geweest. Ze heeft altijd veel aandacht nodig, maar of dat er nou iets mee te maken heeft????
Kunnen jullie helpen?
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
muppet
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:12 feb 2005, 13:32
Locatie:Oostende

Bericht door muppet » 08 aug 2007, 21:13

Nienke,

Ik denk, zolang ze niets opmerken op school, dat er geen probleem is hoor. Autisme spectrum is zo'n ruim begrip dat er wel in elke mens iets van terug te vinden is maar zolang dit geen dramatische vormen aanneemt, zou ik me geen zorgen maken.
Elk kind heeft nu zijn karakter en niet elk kind heeft een kuddegeest hé.
Ik ben trots op het apart-zijn van mijn kids.
Soms zie ik in Jens een artiestengeest en dat boeit me wel.
Artiesten zijn altijd al rare kwibussen geweest maar ik heb er enorm veel bewondering voor.
Ik zou me dus geen zorgen maken Nienke.

Gebruikersavatar
Nino!
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:13 jul 2007, 17:31
Locatie:Nieuwkerken

Bericht door Nino! » 08 aug 2007, 21:23

Ik sluit me aan bij muppet.

Niet te snel panikeren. Ik herken veel van mijn dochter in het verhaal van Nienke! Bij haar hebben ze gezegd dat zeniet rijp genoeg is voor haar leeftijd. Ze heeft eigenlijk wel een hoog iq...
Afbeelding


Plaats reactie

Terug naar “Kleutertjes”