Moeilijke start

Moderators:Welcome, Moderators

Gebruikersavatar
muppet
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:12 feb 2005, 13:32
Locatie:Oostende
Moeilijke start

Bericht door muppet » 20 sep 2005, 19:35

Jens is bijna 4 jaar en zit nu in het tweede kleuter. In het begin van september leek het de goeie richting uit te gaan maar naarmate de dagen toenemen, verslechtert de situatie.
Jens worstelt met zichzelf, zoveel is duidelijk. Maar daar een kind van 4 jaar zijn frustraties nog niet kan verwoorden is het voor ons moeilijk de oorzaak te vinden en een eventuele oplossing voor zijn probleem te zoeken. Hij is sinds een week beginnen bedplassen en dat heeft hij voorheen nog nooit gedaan.
Volgens mij zijn het de vele veranderingen die hij in een korte periode heeft moeten verwerken (en nog steeds aan het verwerken is).
Ik ga nu weer werken en Jens moet 's morgens naar de ochtendopvang waar ik voorheen altijd bij hem in de klas bleef tot de bel ging.
Dit jaar is hij ook naar een nieuwe klas, dus nieuwe juf, nieuwe kindjes, nieuwe afspraken, nieuwe structuur,nieuwe omgeving....
De komst van Jutta (3.5 maanden) is ook een grote verandering voor hem daar hij onze aandacht nu moet delen met zijn zus.
Al die dingen samen zijn voor mij toch duidelijke oorzaken voor zijn 'moeilijk te behandelen' gedrag.
Herkent iemand dit want het baart mij wel zorgen. En ik vind het nog te vroeg om het CLB erbij te roepen. Misschien is het gewoon een fase en moeten we hem wat tijd en krediet geven.
Iemand raad?????

Muppet


Gebruikersavatar
conny-jonas-jens-jelle
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:11 jun 2005, 22:54
Locatie:bredene

Bericht door conny-jonas-jens-jelle » 20 sep 2005, 23:15

hey muppet

ik denk eigenlijk ook dat het gaat om de nieuwe veranderingen in jens zijn leventje

dat bedplassen kan een reactie erop zijn ook hoor
gewoon hem alles vertellen wat je gaat doen en hem zoveel mogelij bij alles betrekken is het beste

heb ik altijd gedaan met jonas toen ik zwanger was van de tweeling en gaat prima

ook sinds 5 september gaat jonas naar het eerste kleuter en moet zeggen gaat heel erg goed.
hij is wel nog iet zindelijk juf heeft daar geen enkel probleem mee

Gebruikersavatar
teacher
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:28 aug 2004, 22:49

Bericht door teacher » 21 sep 2005, 22:36

Hey Muppet,

Ik zou toch ook nog even afwachten, weer nazr school is steeds een moeilijke nieuwe periode, zelfs al zit er maar een weekend, een week of een hele vakantie tussen, het is steeds weer aanpassen.

Gebruikersavatar
muppet
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:12 feb 2005, 13:32
Locatie:Oostende

Bericht door muppet » 21 sep 2005, 22:58

Thanx teacher, dat zijn zeer geruststellende woorden.
:P :P :P

Gebruikersavatar
muppet
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:12 feb 2005, 13:32
Locatie:Oostende

Bericht door muppet » 21 sep 2005, 22:59

Oeps, en van jou ook natuurlijk Conny. :oops:

Groetjes uit Oostende


Gebruikersavatar
muppet
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:12 feb 2005, 13:32
Locatie:Oostende

Bericht door muppet » 26 sep 2005, 22:29

Het gaat ondertussen al veel beter met Jens.
Zijn bed is nu al 5 nachten na elkaar droog.
En hij voelt zich al gelukkiger nu.
Heb vandaag op de speelplaats wel gemerkt dat er een nieuwe jongen is die de kindjes geregeld slaat. En vandaag verkocht hij een serieuze lap aan onze Jens. Misschien zat hij daar ook wel een beetje mee.

Gebruikersavatar
teacher
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:28 aug 2004, 22:49

Bericht door teacher » 26 sep 2005, 22:36

Muppet, als je zoiets ziet gebeuren direct melden aan de klasleerkracht.
Die moet dat kind dan onmiddellijk aanpakken. Slaan en vechten is iets wat van jongsaf moet aangepakt worden. Net zoals pesten, wij doen bij onze kleuters al een thema over pesten of we proberen een project over pesten in elkaar te steken.

Gebruikersavatar
muppet
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:12 feb 2005, 13:32
Locatie:Oostende

Bericht door muppet » 26 sep 2005, 22:41

De juf was erbij toen het gebeurde en ze heeft dan ook meteen ingegrepen. Ze heeft ze met elkaar geconfronteerd : de jongen die geslaan heeft, moest zich verontschuldigen en Jens moest op zijn beurt ook duidelijk zeggen of hij tevreden was met deze verontschuldigingen.
Een soort compromis. Ik vond dat ze dat prima gedaan heeft.
Nadien heb ik vernomen dat het kind uit een probleemgezin komt en dat daar serieus aan gewerkt wordt om het kind bij te sturen. Beetje bij beetje zal hij zich ook wel aan de regels houden en een gelukkig jongetje worden. Geen gemakkelijke opdracht als je het mij vraagt. Chapeau voor de leraars!!!!

Gebruikersavatar
muppet
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:12 feb 2005, 13:32
Locatie:Oostende

Bericht door muppet » 26 sep 2005, 22:44

Dit jaar wordt er ook met gevoelsdozen gewerkt in Jens zijn klas. Een hele goeie manier om de kinderen te leren omgaan met ....woede, blijdschap, angst.....
Een goed initiatief. Maar ook hier worden ze er niet toe verplicht. Dat is het voordeel van een methodeschool, vind ik.


Plaats reactie

Terug naar “Kleutertjes”