groeiachterstand door weinig eten?

Moderators:Welcome, Moderators

Plaats reactie
Galadriel
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:25 okt 2006, 13:49
Locatie:Rumst
groeiachterstand door weinig eten?

Bericht door Galadriel » 18 mar 2007, 16:19

Hallo,

Ik heb hier al veel topics gelezen over slecht eten. Wat er meestal uit naar voor komt is dat zoiets tijdelijk is. En dat je niks anders in de plaats mag geven als ze niet willen eten: "dan is het na een paar dagen wel over" ... En dat kinderen zichzelf niet uithongeren.
Maar wat als je kindje helemaal niet meer goed bijkomt of groeit en als het helemaal niet over is na een paar dagen, zelfs niet na een paar maanden. Wat als het bij jouw kindje helemaal niet "op en af" gaat, maar altijd "af"???

Heb Luna dit weekend gewogen en gemeten en sinds december (laatste controle bij Kind en Gezin) is ze qua gewicht 1 curve gezakt en qua lengte 2 curves! Ze is anderhalf en weegt 9,2 kg en meet 80 cm.
Voor gewicht zit ze op delaagste curve nu (3). Wat als ze binnenkort ook van die curve af valt??? Is ze dan ondervoed?? Er past hier geen enkele broek meer, alles zakt af (zelfs met haar katoenen luiers!!).

Wij hebben dat hier ook een héle tijd gedaan, als ze niks wou eten, kreeg ze niks anders in de plaats. Met tot gevolg dat elke maaltijd een huilconcert werd en ze dus zo goed als niks meer at. We zijn daar nu sinds een paar dagen van afgestapt en als ze niet wilt avondeten, geven we haar een beschuit en/of yoghurt in de plaats. Nu verlopen de maaltijden weer rustig en leuk én ze eet tenminste iets. Maar vermoedelijk zijn we nu totaal niet pedagogisch verantwoord bezig ...

Ik word er soms echt wanhopig van, vooral omdat ze er dus blijkbaar toch een groeiachterstand van krijgt. Moest ze haar curves blijven volgen, zou ik me niet zo'n zorgen maken, maar dat doet ze dus niet.
Het enige wat ze nog vrij goed eet is zuivel: yoghurt, kaas, melk, flesje NAN AR van 300 cc, ... maar niks groenten of fruit. Kan toch niet gezond zijn?? Het enige wat me nog enigszins geruststelt is dat ze bij de OM wél erg goed eet en daar gaat ze 4 dagen per week naartoe (binnenkort waarschijnlijk nog maar 3 dagen).
Ik word er soms bijna wanhopig van.
groetjes, Galadriel

Afbeelding

Afbeelding


Gebruikersavatar
Katharina
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:15 jun 2005, 16:27
Locatie:Veurne (West-Vlaanderen)
Contacteer:

Bericht door Katharina » 18 mar 2007, 18:19

Moeilijke situatie...Anaïs is hier altijd al een stevige meid geweest. Zij weegt tegen de 12 kilo en ook tamelijk groot.
Hier eet ze in momenten ook heel slecht, vooral nu we haar moeten behandelen voor haar reflux blaas,nier...ze moet "s avonds haar pilletje nemen en als we daar dan mee af komen dan wil ze helemaal niets meer eten...
Ik heb ook niet echt een oplossing, bij mij is het ook zo als ze niets wil eten dat ik haar soms een yoghurtje toeschuif...maar ze eet meestal al overdag eentje...ook als ze minder eet drinkt ze dan heel veel aan de borst...soms vervangt ze dat dan in plaats van te eten...wat ook niet de bedoeling is natuurlijk.

Ik hoop dat iemand raad heeft voor jou...want zelf weet ik soms ook niet wat nog te doen...maar hier doet zich dan het probleem wel niet voor dat ze van de curve valt...
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
zotteke
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:15 apr 2005, 10:35
Locatie:kalken

Bericht door zotteke » 18 mar 2007, 18:36

Ja hier kan ik ook direct niets zeggen want alessio zit een stuk boven het gemiddelde hij weegt bijna 13kg en meet 90cm,terwijl een kennis ,kindje is even oud ook een jongen weegt 10,5kg en is een pak kleiner.Meisjes zijn normaal wel kleiner hé dan jongens.
Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Katharina
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:15 jun 2005, 16:27
Locatie:Veurne (West-Vlaanderen)
Contacteer:

Bericht door Katharina » 18 mar 2007, 18:42

Ja vergelijken is sowieso niet nodig...Anaïs heeft dezelfde zware botten als haar vader...dus het gewicht heeft ook met de genen te maken...
Zelf heb ikzelf steeds ondergewicht gehad...en mijn broer ook trouwens...en nochtans aten wij goed genoeg...maar dat zat gewoon in onze genen denk ik...
Ik weet niet Galadriel of een van jullie beiden ook geneigd is van niet snel aankomen of zo?
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
sandy
Moderator
Berichten:0
Lid geworden op:01 aug 2004, 22:41
Locatie:maldegem

Bericht door sandy » 18 mar 2007, 19:17

Vergelijken heeft idd geen zin, ieder kind zijn eigen tempo.
Maar als je kind blijft "af" gaan, zou ik toch eens een arts opzoeken.
Ze kunnen eens een maand wat afvallen (door ziekte of zo) maar niet maanden aan een stuk.
Ik zou toch beginnen verder kijken hoor, zonder je ongerust te willen maken.
Mama van Yana (11/2/04 om 14.33u) en Milan (6/6/05 om 6.11u).
Gelukkig getrouwd met Filip sinds 21/9/2001.
20/12/07: Laura is geboren!!
Afbeelding
Afbeelding


Galadriel
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:25 okt 2006, 13:49
Locatie:Rumst

Bericht door Galadriel » 18 mar 2007, 19:53

Dankje voor de reacties. Ze valt nu wel niet af in gewicht, ze komt bij, maar een pak minder dan ze volgens haar curve zou 'moeten'.

Ik heb gebeld voor een afspraak met Kind en Gezin voor het 'opvoedingsspreekuurtje'. Ze gaan me nog opbellen voor een afspraak. Ik hoop dat we snel mogen gaan. Dan zal ik het jullie ook weten te zeggen wat ze verteld hebben.

Mijn man is inderdaad ook wel altijd éééérg mager geweest. Die begint nu pas wat meer 'volume' te krijgen, maar heeft lang 60 kg gewogen voor 1m 78! Hoe hij als kind was weten we niet. Ik was als kind erg mager, maar als baby en peuter dan weer eerder een 'bolleke'.
groetjes, Galadriel

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Aicha
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:17 jun 2006, 19:42
Locatie:Lauwe (West-Vlaanderen)

meelezen

Bericht door Aicha » 18 mar 2007, 20:18

Ik heb hier ook zitten meelezen (en denken) maar heb ook geen ervaring daarmee.

Maar het feit dat jou meisje toch blijft bijkomen, ook al is dat bitter weinig wijst er volgens mij toch op dat het niet echt erg zal zijn. Er zijn nu eenmaal van soorten hé. Maar ik begrijp dat je je toch ongerust maakt!

Laat ons in ieder geval iets weten hé; Zakl duimen dat je er snel terecht kunt!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
sandy
Moderator
Berichten:0
Lid geworden op:01 aug 2004, 22:41
Locatie:maldegem

Bericht door sandy » 19 mar 2007, 13:46

Ze komt wel nog bij? Dan heb ik het mis gelezen. Als ze bijkomt, geen probleem. Naar die curves van k&g moet je niet teveel kijken of je blind op staren.
Ik heb het nu net gezien bij Yana: in oktober woog ze 12.8, in januari 12.5 kg en in maart 13.6 kg.
Ze is dus tussen oktober en januari ook wat afgevallen, maar heeft het nu zeer goed ingehaald.
Als ze blijft bijkomen, hoe weinig ook, dan zal er wel geen groot probleem zijn.
Je zegt zelf dat je man ook altijd een lange smalle is geweest: dat zal ze dus van geen vreemde hebben :lol:
Mama van Yana (11/2/04 om 14.33u) en Milan (6/6/05 om 6.11u).
Gelukkig getrouwd met Filip sinds 21/9/2001.
20/12/07: Laura is geboren!!
Afbeelding
Afbeelding

G&F&S
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:17 jul 2005, 13:57
Locatie:Berchem (Antwerpen)

Bericht door G&F&S » 19 mar 2007, 14:10

Femke heeft in de periode rond haar 18 maanden ook zo'n val gedaan op curves en ben dan naar een kinder gaströloge geweest en die raadde me kiddie siroop aan, das een vitamine preparaat wat de eetlust ook wel opwekt.

Als ze goed zuivel eet, kan je mss in de yochurt bananen mixen, das fruit en dat "dikt" wel wat aan en een papje maken met melk en brood, als ze echt niet meer eet ben je zeker niet slecht bezig dat je haar toch wel iets te eten geeft hoor. Ok pap maken van Brinta of havermout, is gezond en beter vullend dan enkel melk.

Voor fruit énorm veel afwisselen, tot je een soort hebt dat ze weer tijdje goed eet, bvb meloen, aardbeien, pruimen enz, das zo eens iets anders dan een harde appel of peer. En als ze bvb wat beter eet, ze belonen met pudding, das lekker en dan wil ze mss daarvoor wel beter eten.

Maar zoals al eender gezegd als ze toch aankomt, niet te hard forceren ze, bij Femke was ik 3 maand niet bij eigen ka geweest en in die periode was ze dus ziek geweest (begin van longontsteking en oorontsteking) en daardoor in hun ogen blijven hangen op de curve... En idd fixeer je niet op die curves, elk kind is anders en er zijn er maar weinig die ze echt volgen en voor K&G zal het nooit goed zijn, ofwel zijn ze te dun, ofwel te dik enz...

Succes
G&F
"Cogito ergo sum"
AfbeeldingAfbeelding

Gebruikersavatar
Tamaravh
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:24 sep 2005, 22:12

Bericht door Tamaravh » 19 mar 2007, 14:46

Ik zou mij niet teveel zorgen maken als ik van jou was. Caro is ook een klein fijntje, ze is 2 jaar geworden in januari en weegt 11 kg 100 en is 84,3 cm groot. Zij eet wel goed maar niet dezelfde hoeveelheden zoals Amber deed op die leeftijd. De kinderarts maakt er hem geen zorgen in omdat ze goed eet en ze toch elke keer een beetje bijgekomen is. Amber daarentegen is altijd al groot voor haar leeftijd geweest. Zij woog op dezelfde leeftijd dan Caro 3 à 4 kg meer en was 5 cm groter.

Ik denk echt dat dat van kind tot kind verschilt en zolang ze gezond en speels zijn en niet vermageren dat er niets is om je zorgen in te maken.
De 2 allerliefste meisjes ter wereld:
Afbeelding
Afbeelding

Galadriel
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:25 okt 2006, 13:49
Locatie:Rumst

Bericht door Galadriel » 19 mar 2007, 15:13

Dankje, jullie hebben me toch wat gerustgesteld!
groetjes, Galadriel

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Tamaravh
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:24 sep 2005, 22:12

Bericht door Tamaravh » 19 mar 2007, 15:44

Ik heb zojuist eens gekeken in hun boekjes van kind en gezin hoe groot ze waren en hoeveel ze wogen rond dezelfde leeftijd van Luna.

Caro woog op bijna 17 maanden 9kg535 en was 77.5 cm groot.
Amber woog op bijna 20 maanden 13kg500 en was 86 cm groot.

Luna zal ook een fijn poppemieke zijn zoals Caro :wink:

Groetjes

Tamara
De 2 allerliefste meisjes ter wereld:
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Dagmar
Moderator
Berichten:0
Lid geworden op:07 mar 2004, 19:49
Locatie:Schaffen

Bericht door Dagmar » 20 mar 2007, 13:11

Niks in de plaats geven is hier ook wel relatief hoor! Karsten eet momenteel ook bijna niks tijdens het avondeten en dan durft hij een uurtje erna ook wel achter een boterham vragen, wel dat krijgt hij dan wel.. Als ik zeg, niks in de plaats geven, bedoel ik gewoon geen koeken en snoep "om toch maar iets binnen te hebben".. Zolang het een "gezond" alternatief is, doe je niet veel kwaad volgens mij (en er misschien gewoon op letten dat het niet te eenzijdige voeding wordt :wink: )..
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Foto's!!!

toekomstige meter van Monchichi ;-)

Molly
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:03 mar 2006, 23:21
Locatie:GERAARDSBERGEN

Bericht door Molly » 21 mar 2007, 13:51

Lowie is ook een superfijn manneke.
Hij weegt nu (19,5 maand) 10 kg 100.
Ik maak me eerlijk gezegd niet veel zorgen, hij eet goed, slaapt goed, is niet veel ziek (alé, toch niet meer dan een ander kind), speelt, lacht en is gelukkig.
Laatst gewijzigd door Molly op 22 mar 2007, 20:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding


Afbeelding

Gebruikersavatar
goortjes
Moderator
Berichten:0
Lid geworden op:14 nov 2005, 10:20

Bericht door goortjes » 21 mar 2007, 15:03

het idd makkelijk gezegd hé,.... je moet je geen zorgen maken
ik heb hier een kleuter zitten in die situatie.
Die komt niets meer bij
en naar mijn gevoel groeit die ook niets meer
Zijn neefje is al over hem heen gegroeid en niels was eigenlijk veeeeeel groter.
Maar, volgens onze dokter komt dat meer voor. Zolang ze nog gezond functioneren, moeten we ons niet zo druk maken.
Plots gaan ze wel terug goed eten en halen ze hun achterstand wel terug in.
En als het echt te erg wordt, dan gaan ze je bij K&G je daar zeker op attenderen en je hulp aanbieden hoor :wink:
tenminste, zo gaat het hier toch
Afbeelding
Afbeelding


Plaats reactie

Terug naar “Peutertjes”