zindelijkheid

Moderators:Welcome, Moderators

Plaats reactie
Sigri
Moderator
Berichten:0
Lid geworden op:05 sep 2004, 13:19
Locatie:Wezemaal
zindelijkheid

Bericht door Sigri » 02 dec 2004, 16:28

Wanneer begin je er het best mee ?

Groetjes,
Sigri


Gebruikersavatar
teacher
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:28 aug 2004, 22:49

Bericht door teacher » 02 dec 2004, 17:41

Als ik mij niet vergis rond de 2 jaar, alhoewel de ene begint vroeger dan de anderen. Wat ik wel weet als kleuteronderwijzer is dat je kind zindelijk moet zijn als het naar school komt, ongelukjes kunnen natuurlijk nog altijd.

Gebruikersavatar
Wendy B
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:24 apr 2004, 15:53
Locatie:Antwerpen
Contacteer:

Bericht door Wendy B » 22 feb 2005, 14:08

Mijn zoontje is nu 2 jaar & 3 maanden. Mijn dochter is nu 2 maanden. Ik heb bewust gewacht tot de geboorte van onze dochter om te beginnen met de zindelijkheidstraining. Jorden loopt nu regelmatig in zijn blote poep rond en het potje staat in de living. Soms doet hij pipi op het potje, maar hij is nog regelmatig te laat. ZIjn probleempje is ook dat hij het niet zegt wanneer hij moet gaan. Hij is daar precies een beetje verlegen over.

Groetjes,
Wendy B mama van
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
Surf eens naar: www.jordenjade.tk

Gebruikersavatar
valerieb
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:17 feb 2005, 14:24
Locatie:zottegem

zindelijkheid

Bericht door valerieb » 22 feb 2005, 15:31

hoi,
bij mijn kinderen ben ik ook telkens begonnen rond 2 jaar en ik vond eigenlijk dat ze zelf aangaven er klaar voor te zijn.
soms maken een paar weken al een groot verschil.
Mijn methode was dat ik ze de eerste dagen om het halfuur op het potje liet gaan .
groetjes
mama van 4 deugnieten:
Kiara 9 jaar
Mathias 7 jaar
Jordy 6 jaar
Anouk 4 jaar

Nicolle
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:03 mei 2004, 10:08
Locatie:Ardennen

Bericht door Nicolle » 22 feb 2005, 20:00

Ik ben met Sia ook rond de 2 en een half jaar gestart (in de zomer, lekker makkelijk) en eenmaal aan de gang was ze in 3 a 4 weken zindelijk.
Overdag liet ik ze in een onderbroekje lopen en dan voelde ze snel wanneer ze moest plassen. Ik vroeg ook heel vaak of ze moest plassen en soms was dat het geval en dan zette ik haar op het potje.

Nu krijgt ze snachts nog steeds een luier om omdat ze zo vast slaapt en overdag veel drinkt en ik soms te moe ben om op te staan, haar wakker te maken en op de pot te zetten. Zo 2x in de week plast ze nog in de luier, maar daar maak ik me niet druk om.
Groetjes, Nicolle
mama van Sia, Jessie en Nils


Gebruikersavatar
barbara
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:22 feb 2005, 14:00

Bericht door barbara » 22 feb 2005, 20:45

mijn zoontje is nu 28mnd en gaat regelmatig op het potje, juist een plasje.
hij doet dit al van zijn 20mnd.
ik zet hem 's morgens direct op het potje, tenzij hij het niet wil, ik wil hem niet forceren. maar meestal doet hij dat met plezier, hij is zo blij als er iets in zijn potje ligt!!
dan zet ik hem voor zijn middagdutje erop en erna ook en bij iedere pamperwissel.
de laatste week, durft hij al eens zeggen dat hij 'pipi' moet doen en dat is dan wel zo ook. dan beloon ik hem met zo een mini-smartie. hij mag ook altijd een stickertje plakken als hij iets op het potje gedaan heeft.
het enige wat ik me afvraag en waar jullie misschien wel een antwoord op hebben is, hoe doe je dat als je ergens anders bent? nemen jullie een potje mee?
nu wil ons zoontje al rechtstaande plassen! amai, dat straaltje gaat echt naar alle kanten!! :P
vele groetjes!

Nicolle
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:03 mei 2004, 10:08
Locatie:Ardennen

Bericht door Nicolle » 22 feb 2005, 20:59

barbara schreef:nu wil ons zoontje al rechtstaande plassen! amai, dat straaltje gaat echt naar alle kanten!! :P
vele groetjes!
Geweldig! Nils is nog veel te klein hiervoor (gelukkig) maar dit lijkt me zo grappig!
Ik zou gewoon regelmatig vragen of hij plassen als je ergens anders bent en hem mee naar het toilet nemen (of vindt hij dat eng?)
Groetjes, Nicolle
mama van Sia, Jessie en Nils

Gebruikersavatar
barbara
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:22 feb 2005, 14:00

Bericht door barbara » 22 feb 2005, 21:33

ho, dat vind hij zeker niet erg! hij wil altijd direct naar de wc als mama ook moet. dan komt hij 'kijken', zoals hij dat zegt. hij doet zelfs een plasje zonder een verkleiner op die grote wc.

ja, hoor, het is echt grappig als je hem dan ziet staan! nog geen meter hoog en zijn plassertje komt met moeite boven de wc. als hij dat op het potje wil doen, dan moet ik zijn potje eronder houden. en dan maar maken dat mijn handen niet nat worden... :lol: :lol: :lol:

Sigri
Moderator
Berichten:0
Lid geworden op:05 sep 2004, 13:19
Locatie:Wezemaal

Bericht door Sigri » 20 mar 2005, 17:08

Jonas is sinds dinsdag begonnen met het potje.
Hij heeft er al één keer pipi in gedaan. Was wel bij de onthaalmoeder maar toen we het 's avonds hoorden waren we apetrots op hem.
Blijven oefenen ......

GRoetjes,
Sigri :P
Afbeelding

Afbeelding

Sarah
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:26 jan 2005, 12:55

Bericht door Sarah » 20 mar 2005, 22:37

teacher schreef:Als ik mij niet vergis rond de 2 jaar, alhoewel de ene begint vroeger dan de anderen. Wat ik wel weet als kleuteronderwijzer is dat je kind zindelijk moet zijn als het naar school komt, ongelukjes kunnen natuurlijk nog altijd.

Ik weet nog toen ik naar de kleuterklas ging en je had een ongelukje, werd je zwaar gestraft en toch wel een beetje vernederd ("Wat voor een klein kind ben jij nu? Wie plast er nu nog in zijn broek?") Ik zou niet willen dat dat Lani overkomt.


Geeft een kind dat zelf aan als het er klaar voor is?

Sarah
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:26 jan 2005, 12:55

Bericht door Sarah » 20 mar 2005, 22:46

Ik heb nog een pijnlijk vraagje dat begint met een lang verhaal (dat ik kort zal houden)
Mijn broer is vader van een 4 jarig zoontje. Hij en de moeder zijn al uit elkaar nog voor de jongen geboren werd (maar ze was toen wel al zwanger, hoor). Nu ziet hij hem een weekend om de 2 weken. We weten niet veel van het kindje, hij is enorm verlegen. We weten wel dat de moeder nog bij hààr moeder woond en dat die moeder wat... raar kan doen. Onlangs nam hij een verfkitje mee naar ons. Hij zij dat die van zijn grootmoeder was en dat die zei dat hij de boel bij ons maar moest onderschilderen. Die moeder met ook niets hebben van ons en ze kan het niet verkroppen dat we hem zien.
Soit, 2 the point nu.
Die jongen doet nog altijd een grote behoefte in zijn broek. Zelfs als we hem vragen of hij naar de wc moet, zegt hij nee. Even daarna is het prijs. We nemen hem dus om de zoveel uur mee naar de wc, ook al beweerd hij dat hij niet moet. Maar dan zit hij 2 min. op de pot en dan zien we dat het juist dringend was! Plassen doet hij heel zelfstandig en hij is ook altijd trots op zichzelf dat hij dat kan. Maar boodschap nr 2 is een probleem. Als we hem vragen waarom hij het doet, antwoord hij dat hij het leuk vind dat we kwaad op hem worden... (????!!!!)
Hoe moeten we dit aanpakken?

Fanny
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:15 mar 2005, 11:28
Locatie:Gent
Contacteer:

Bericht door Fanny » 21 mar 2005, 08:13

Hij is nu wel al 4 jaar oud, maar Geneviève had met het plassen eigenlijk geen probleem maar de grote behoefte((((((. Ze was 2.5jaar en ze had echt wel schrik om te gaan. We hebben van alles gedaan enz e mocht steeds op haar potje gaan dus ze moest zeker niet op het toilet gaan zitten. Nu ze kon het zelfs 2 tot 3 dagen uithouden zonder te gaan maar natuurlijk was dat dan zooooo hard dat ze er dan weer pijn aan had.
Onze oplossing was dat we haar konden overhalen wanneer ze moest gaan om dan een kindersurprise ei te mogen hebben. In het begin deden we dat wanneer ze elke keer ging, was toen ook soms nog een dag tussen maar ze ging al iets beter. Op den duur was het 2keer grote behoefte en daarna verder, zodat ze dan na 1 week bijv. een ei had verdient. Nu weet ze dat nog steeds (das om kaka te doen zegt ze dan haha). Op den duur moest ze blijkbaar eens gaan in een openbaar toilet en ze verschoot er nogal van en.... sindsdien was ze véééééél beter.
Misschien proberen wanneer hij er is dat ook wel eens doen. Tis natuurlijk héél jammer dat het maar 2 dagen zijn want denk wel dat je steeds gaat moeten herbeginnen maar wie weet legt hij de link en zijn jullie dan geen "boemannen" voor hem want vind het vreselijk dat zijn ma en grootmoeder hem zo negatief weg laten gaan.
Mijn dochter had schrik (zelfs op school zei ze het niet(((() Denk dat ze schrik had van de pijn/afscheid nemen,..... we hebben nooit boos geweest zelfs als ze plastte op de grond, das een fase die we doormoeten he dat zindelijk worden)dus tmoet wel in zijn hoofdje zitten maar waarom he....

Fanny
Mama van Geneviève (5/8/98 ),Dorothée (18/9/2000)Sacha (2/5/05 )
Geneviève 1998
Afbeelding
Dorothée 2000
Afbeelding
Sacha 2005
Afbeelding

Gebruikersavatar
Dagmar
Moderator
Berichten:0
Lid geworden op:07 mar 2004, 19:49
Locatie:Schaffen

Bericht door Dagmar » 21 mar 2005, 08:19

Ha, een kindersurprise-ei.. Dat moet ik ook eens proberen. Mila houdt haar grote boodschap altijd op tot ze een pamper krijgt om te slapen en dan kunnen we haar een tiental minuten later een propere pamper aandoen. Plassen is ook geen probleem, doet ze heel vlot.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Foto's!!!

toekomstige meter van Monchichi ;-)

Anna
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:13 jun 2004, 12:42

Bericht door Anna » 21 mar 2005, 09:40

ik vind dat de leerkrachten nu veel soepeler zijn geworden met dat proper worden.
de meeste kleintjes die hier op de school zitten, nemen hun pamperkes mee, de juf leert ze wel proper te zijn, maar maakt er geen "spel" van om die te wisselen hoor.
Als ik vergelijk met mijn oudste zoon, nu 14, was dit vroeger totaal anders.
Waren ze heel streng.
nu niet meer, en de kids worden naa een paar weekjes vanzelf proper!!
niet puchen!!
laat de tijd de tijd!!
het ene kind is proper op 2.5 jaar en het andere 3!!
ieder zijn eigen tempo!!

Gebruikersavatar
barbara
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:22 feb 2005, 14:00

Bericht door barbara » 22 mar 2005, 10:52

bij fabio lukt het ook nog niet echt, maar ik ben er op dit moment niet echt mee bezig. ik zet hem bij iedere pamperwissel op het potje en dan ligt er ook altijd een plasje in. de grote boodschap doet hij liever in zijn pamper. ik ben er nu niet echt mee bezig omdat hij nog maar net een zusje heeft en de verandering is al groot genoeg voor hem. ik forceer niks. we hebben wel al ondergoed gekocht van samson voor als we aan het 'echte' werk gaan beginnen. we hebben hem al gezegd dat samson niet graag nat word en pipi op zich krijgt. hij zei 'nie pipi op samson'. ik denk dat het wel zou lukken nu, maar ik heb even mijn handen vol, want we sukkelen een beetje met het eten van de zus. binnen een maandje ofzo.
ik vind da dus ook erg van die oma. je weet toch dat dat kind er mee zit? bij ons was dit ook zo, heb zelf mijn pa 2j niet gezien en die band is er nog altijd niet. iets wat ik mijn ma nooit zal vergeven. als ik en mijn vriend uit elkaar gaan (laten we hopen van niet) dan zal ik nooit de kindjes er de dupe van laten zijn. dat is nooit goed.
ik weet wel niet hoe ik het zou aanpakken. misschien eens praten met die oma? maar misschien heb je dat al gedaan? het spreekt voor zich dat hij nog niet zindelijk is, door al die problemen rondom hem.
groetjes!
Afbeelding

Afbeelding

Anna
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:13 jun 2004, 12:42

Bericht door Anna » 22 mar 2005, 10:59

euh bij mij kreeg de grootte boodschap in het potje, altijd een snoep.
Niet erg tandvriendelijk als techniek maar het werkte wel...
met joeri hebben we gesukkeld...
het wou maar niet!!
En dus opgegeven en herbegonnen tijdens de paasvakantie en ja hoor...
Dat heeft twee weken geduurd en hij was proper overdag en s'nachts.
Hij was er meer dan drie jaar zeg!!
koppig, hij is zondermeer koppig..

Sarah
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:26 jan 2005, 12:55

Bericht door Sarah » 22 mar 2005, 10:59

barbara schreef: ik vind da dus ook erg van die oma. je weet toch dat dat kind er mee zit? bij ons was dit ook zo, heb zelf mijn pa 2j niet gezien en die band is er nog altijd niet. iets wat ik mijn ma nooit zal vergeven. als ik en mijn vriend uit elkaar gaan (laten we hopen van niet) dan zal ik nooit de kindjes er de dupe van laten zijn. dat is nooit goed.
ik weet wel niet hoe ik het zou aanpakken. misschien eens praten met die oma? maar misschien heb je dat al gedaan? het spreekt voor zich dat hij nog niet zindelijk is, door al die problemen rondom hem.
groetjes!

Je kan er niet mee praten. Die vrouw heeft zichzelf eens van de trap laten vallen en met de blauwe plekken naar de politie gegaan... Om dan haar man te beschuldigen van misbruik. Die man heeft een nachtje in de cel gezeten dank zij vrouw lief. Ook hebben ze een lening aangegaan op de naam van hun kinderen (onder dwang). En nu moeten de kinderen daar natuurlijk voor opdraaien.

Gebruikersavatar
Dagmar
Moderator
Berichten:0
Lid geworden op:07 mar 2004, 19:49
Locatie:Schaffen

Bericht door Dagmar » 22 mar 2005, 11:02

janewaye schreef:...
koppig, hij is zondermeer koppig..
Dat verklaard waarom Mila zo tot hem aangetrokken is :D .. Ook zo een koppig geval..
Gewoon belonen, daar doet Mila het niet voor! Het moet al echt iets nieuws zijn, dus ja.. Ik ga sewes naar de winkel en zal verrassingseieren meebrengen. Het is het proberen waard!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Foto's!!!

toekomstige meter van Monchichi ;-)

Gebruikersavatar
Dagmar
Moderator
Berichten:0
Lid geworden op:07 mar 2004, 19:49
Locatie:Schaffen

Bericht door Dagmar » 22 mar 2005, 11:04

Sarah,
ik zou gewoon niet kwaad worden op hem als hij het weer eens in zijn broek doet. En de rest, de oma misschien gewoon negeren?
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Foto's!!!

toekomstige meter van Monchichi ;-)

Anna
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:13 jun 2004, 12:42

Bericht door Anna » 22 mar 2005, 11:06

Met pasen kunnen die eitjes toch maar hun charme laten werken wie weet!!

ik heb vier mega eieren gekocht voor pasen.
Zo van die enorme monsters!! Veel minder zoekwerk in de tuin!
Die laten ze dan vallen, en ze eten dan de chocolade op met hun boterham.


je geraakt er wel met Mila hoor!!
Maar als Mila het wil en niet als mama het wil!!
Wie van onze twee kids zou het koppigst zijn denk je??

Sarah
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:26 jan 2005, 12:55

Bericht door Sarah » 22 mar 2005, 11:06

Dagmar schreef:Sarah,
ik zou gewoon niet kwaad worden op hem als hij het weer eens in zijn broek doet. En de rest, de oma misschien gewoon negeren?

We worden er niet kwaad van, wel wat ambetant. Hoeveel keer kan je zeggen dat hij het op tijd moet zeggen?
Wij willen oma wel negeren maar het kind kan dat niet, he?

Gebruikersavatar
Boke
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:11 jan 2005, 12:59
Locatie:Binnen 6à7 maanden Molenstede

Bericht door Boke » 22 mar 2005, 19:34

Mijn zoontje is nu ook 31 maand en is ook nog niet zindelijk. In de kribbe gaat hij wel op de toiletjes, maar daar zit geen regelmaat in. Hij heeft ook de link nog altijd niet gelegd van pipi en het potje. Alles op zijn tijd. En ik vind dat als hij naar school gaat nog niet zindelijk is, dat ze hem daarvoor niet moegn weigeren. Ik vind dat een beetje discriminatie eerlijk gezegd. Zo leggen ze een hoge druk op de ouders die dat op hun beurt weer bij hun kinderen doen. En dit geeft alleen maar een averechts effect. Zo denk ik er toch over. Ik hoop natuurlijkwel dat hij tegen dan wel zindelijk zal zijn.
Groetjes
Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
barbara
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:22 feb 2005, 14:00

Bericht door barbara » 27 mar 2005, 21:48

oei oei, dan is dat toch een zwaar geval, die oma! als je al zover gaat om je eigen man te treiteren! tja, ik zou echt niet weten hoe je dat zou kunnen aanpakken. ik hoop alleen dat er snel een einde aan komt, voor jullie en vooral het kind, want die lijd er het meest onder, ook al beseft die dat nog niet.
dinsdag start ik met de zindelijkheidstraining bij fabio, of toch eens proberen. hoe pak ik dat het best aan? in een onderbroekje laten lopen en om het kwartier op het potje zetten?
vele groetjes!
Afbeelding

Afbeelding


Plaats reactie

Terug naar “Peutertjes”