Zwangerschapsgymnastiek of iets anders ... ?

Moderators:goortjes, Welcome, Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
flupke
Moderator
Berichten:0
Lid geworden op:01 aug 2005, 19:22
Locatie:aartselaar
Zwangerschapsgymnastiek of iets anders ... ?

Bericht door flupke » 16 aug 2006, 21:04

Even een vraagske. Wanneer begin je eigenlijk aan al die oefeningskes en waar kun je dit doen?? Ik ben het vandaag vergeten vragen aan de gynaecoloog en wil haar voor zoiets niet opbellen :roll:
Zijn er nog andere interessante of noodzakelijke cursussen? Ik heb daar allemaal geen flauw idee van :? :?
AfbeeldingAfbeelding


Gebruikersavatar
jenniferv
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:15 dec 2004, 13:05
Locatie:Schelle

Bericht door jenniferv » 16 aug 2006, 21:26

Zwangerschaps Cursussen



Zwangerschapsgym

Samen met collega zwangere vrouwen leer je oefeningen om de spieren die nu extra belast worden soepel te houden. Deze cursus wordt gegeven onder leiding van een fysiotherapeut of een docente zwangerschapsgym. Het accent ligt op het aanleren van ademhalingstechnieken die bij de bevalling belangrijk kunnen zijn, zoals puffen en hijgen. Ook aan ontspanningsoefeningen, die ervoor zorgen dat je goed kunt slapen en tijdens de bevalling de weeën goed kunt opvangen, wordt veel tijd besteed. Je krijgt alle mogelijke informatie over zwangerschap, bevalling en kraambed en kunt ervaringen uitwisselen met andere aanstaande moeders. Vaak 10 lessen van anderhalf uur, waarvan 1 of 2 keer een speciale 'vaderavond'. De cursus begint rond de vijfentwintigste week. Voor informatie: de plaatselijke kruisvereniging/thuiszorg/ouder- en kinderzorg.



Haptonomie

Haptonomie is de leer van het aanraken. Het gaat erom dat je je gevoelens in lichaamstaal probeert uit te drukken. De cursus is gebaseerd op het contact maken met je kind voor de geboorte. Je leert hoe jij en je partner kunnen spelen met de baby in je buik om hem zo te laten voelen dat hij welkom is. Als je met je handen over je buik streelt, zal de baby reageren door zachtjes te bewegen. Er worden geen specifieke bevallingsoefeningen gedaan. Wel zul je samen leren hoe je met de pijn kunt omgaan en je kunt ontspannen om je baby te begeleiden tijdens de geboorte. De cursus wordt gegeven door een fysiotherapeut en bestaat uit vijf tot tien individuele lessen van een uur. Een geschikte curus om samen te volgen. Voor informatie: Academie voor Haptonomie, Doorn: 0343-515178.



Samen Bevallen

Je leert positief omgaan met de pijn tijdens de bevalling door je te leren ontspannen en je ademhaling onder controle te houden. Bij de cursus wordt ervan uitgegaan dat bevallen een natuurlijke gebeurtenis is die je samen beleeft en waarvoor je niet bang hoeft te zijn. Je volgt zo'n 10 lessen in groepsverband, samen met je partner. Voor informatie of folder: Vereniging Samen Bevallen, Postbus 2341, 7301 EB Apeldoorn, tel: 055-3557522.



Psychoprofylaxe

Deze methode gaat ervan uit dat een bevalling geen pijn hoeft te doen, maar een bewust hanteerbaar, natuurlijk proces is. Pijn bij de bevalling is aangeleerd, dat is de stelling van psychoprofylaxe. De baarmoederspier is niet anders dan andere spieren in je lichaam. Door heel bewust en heel gericht adem te halen kan voldoende zuurstof naar de baarmoeder worden gestuurd, waardoor de baarmoederspier heel goed zijn werk kan doen. Hiermee voorkom je dat de baarmoederspier snel vermoeid raakt en pijnlijk aanvoelt. De voorbereiding daarop is gebaseerd op theoretische kennis (pijn wordt veroorzaakt door ontwetendheid) en lichamelijke training (ontspanning, het vinden van de goede houding en specifieke ademhaling). Je partner is hier actief bij betrokken. Cursus van 8 tot 10 avonden met een aantal paren. Voor informatie: Stichting ter verbreiding van de psychoprofylactische methode, Marjorie van Dort: 0181-410801.



Yoga

Leren luisteren naar en vertrouwen hebben in je eigen lichaam is de basis van de cursus. Je leert goed ontspannen om je lichaam ontvankelijk te maken voor de bevalling en die zo harmonieus mogelijk te laten verlopen. Meditatie- en ademhalingsoefeningen zijn belangrijk, maar ook massagetechnieken en het oefenen van bepaalde spieren. Partnerlessen zijn een onderdeel van de cursus. Voor informatie of brochure: De parelMoer, tel: 020-6642253.



Mensendieck

Een juiste houding en manieren van bewegen staan centraal in deze cursus. De nadruk ligt op het leren omgaan met je veranderende lichaam en klachten aan rug en gewrichten te voorkomen. Veel aandacht dus voor spieroefeningen, maar ook ontspanning en perstechnieken worden niet vergeten. Cursus van 8 tot 10 lessen met andere zwangeren (1 partneravond). Voor informatie: Nederlandse Vereniging van Oefentherapeuten Mensendieck, tel: 030-2625627.



Hypnose

Door tijdens de zwangerschap jezelf te hypnotiseren kun je de bevalling weliswaar niet pijnloos doorstaan, maar je leert wel de pijn niet als zodanig te ervaren. Dankzij oefeningen in zelfconcentratie is het mogelijk je meer of minder bewust te worden van de dingen om je heen. Heb je interesse? Neem dan contact op met een erkende hypnotherapeut.



Zwangerschapszwemmen

Dit is een aanvulling op de zwangerschapsgymnastiek. Onder leiding van een zweminstructrice of een fysiotherapeut worden baantjes getrokken en oefeningen gedaan om de spieren soepel te maken. Zwemmen werkt ontspannend, omdat je lichaam zich in het warme water veel lichter beweegt en je bloedsomloop gestimuleerd wordt. Vrijwel elk zwembad heeft per week een speciale warmwaterdag voor zwangeren. Voor informatie kun je terecht bij het plaatselijke zwembad.


Dit z'n de cursussen die je zoal kunt volgen voor je zwangerschap. Ikzelf heb eigenlijk niks gedaan....

Gebruikersavatar
sterretje
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:05 apr 2004, 19:08
Contacteer:

Bericht door sterretje » 16 aug 2006, 21:47

ik heb niks gedaan.....behalve een beetje bezinnen :wink:
AfbeeldingAfbeelding

AfbeeldingAfbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
muppet
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:12 feb 2005, 13:32
Locatie:Oostende

Bericht door muppet » 16 aug 2006, 22:23

Ik heb de prenatale oefeningen gedaan bij beide kindjes.
De postnatale echter niet. Geen tijd. Maar ik heb wel de oefeningen gedaan die ze mij pas na de bevalling uitgelegd hadden in de kliniek.
Dus 't is nog allemaal goed gekomen met mij :lol:

Marijke
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:21 dec 2005, 16:15

Bericht door Marijke » 16 aug 2006, 22:31

Ik heb een paar keer zwangerschapszwemmen gedaan, maar zo wat bewegen in een klein privé-zwembadje is niets voor mij. Er was wel een goede begeleiding door de kinesiste en samen met andere vijf medezwangeren kon ik wel leuk kletsen over de zwangerschap.

Tijdens mijn zwangerschap heb ik veel gewandeld en tot mijn vijf maanden zwangerschap heb ik nog aan jazzdance gedaan, maar dat is niet echt zwangerschapsgymnastiek zeker :wink:
Afbeelding

Afbeelding


Gebruikersavatar
bioMam
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:15 jul 2006, 15:44

Bericht door bioMam » 16 aug 2006, 23:26

je kan via de Kraamvogel (geboortecentrum in de Volksstraat in Antwerpen) ook info over cursussen en mogelijkheden krijgen ... wij hebben de eerste keer zwangerschapselaxatie (in 'n zwembad) gevolgd en de 2de keer haptonomie - klassiek geturn is niet zo mijn ding ;) vandaar. Kijk eens op http://www.kraamvogel.be/ onder cursussen. Zwangerschapszwemmen in het gemeentezwembad kon ook: heb ik 1 kee r meegedaan, maar 't viel me tegen - vond de relaxatie veel beter.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
bioMam
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:15 jul 2006, 15:44

Bericht door bioMam » 16 aug 2006, 23:46

http://www.goedgeboren.be/ is ook de moeite - niet zo ver (bij Mechelen) en superbegeleiding !!!
Afbeelding
Afbeelding

Katia

Bericht door Katia » 16 aug 2006, 23:54

hier 2 keer naar de haptonomie-les gegaan, maar de vent zelf stond mij niet aan... haptonomie op zich lijkt mij wel handig...

Gebruikersavatar
bioMam
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:15 jul 2006, 15:44

Bericht door bioMam » 17 aug 2006, 13:47

Katia schreef:hier 2 keer naar de haptonomie-les gegaan, maar de vent zelf stond mij niet aan... haptonomie op zich lijkt mij wel handig...
:lol: maar gij zijt toch echt geen "gemakkelijke" zenne ... "gelukkig" maar soms ook :roll: hè ;) ;)
Afbeelding
Afbeelding

Katia

Bericht door Katia » 17 aug 2006, 14:56

ja maar seg... ne vent die mij gaat zeggen dat ik het verkeerd gedaan heb met Troia omdat ik haar niet bij andere mensen drop?
Is dat moeilijk doen als ik dan zeg dat die vent mij niet ligt? :lol::lol::lol:

Gebruikersavatar
bioMam
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:15 jul 2006, 15:44

Bericht door bioMam » 17 aug 2006, 15:08

Katia schreef:ja maar seg... ne vent die mij gaat zeggen dat ik het verkeerd gedaan heb met Troia omdat ik haar niet bij andere mensen drop?
Is dat moeilijk doen als ik dan zeg dat die vent mij niet ligt? :lol::lol::lol:
awel ja: "delen" dat kind ;) want ze is veel te schattig om voor u alleen te houden :lol:

het was voor mij een goeie begeleider maar J zat altijd bij mijn ouders natuurlijk :P
Afbeelding
Afbeelding

Katia

Bericht door Katia » 17 aug 2006, 15:11

awel ja... dan is dat ok voor meneer en bij een eerste kindje zal dat ook wel ok zijn... maar oh wee als je je andere kinderen meeneemt zenne...
och ja :lol:

Gebruikersavatar
bioMam
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:15 jul 2006, 15:44

Bericht door bioMam » 17 aug 2006, 15:18

Katia schreef:awel ja... dan is dat ok voor meneer en bij een eerste kindje zal dat ook wel ok zijn... maar oh wee als je je andere kinderen meeneemt zenne...
och ja :lol:
ja ge moest de grond en uwen buik voelen hè en ni uw dochter ;) :lol: :lol: :lol:
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
flupke
Moderator
Berichten:0
Lid geworden op:01 aug 2005, 19:22
Locatie:aartselaar

Bericht door flupke » 17 aug 2006, 15:28

bioMam schreef:je kan via de Kraamvogel (geboortecentrum in de Volksstraat in Antwerpen) ook info over cursussen en mogelijkheden krijgen
Mercikes... heb eens een kijkje genomen op de website en het lijken me inderdaad ineteressante cursussen. 'k zal het er ne keer met mijn ventje over hebben en we zullen ons wel voor 't één of 't ander inschrijven :lol:
AfbeeldingAfbeelding

Katia

Bericht door Katia » 17 aug 2006, 15:33

gho, ik zou dat niet kunnen om ons mieke voor zoiets weg te doen, dan doe ik het nog liever niet!

Gebruikersavatar
bioMam
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:15 jul 2006, 15:44

Bericht door bioMam » 17 aug 2006, 17:17

flupke schreef:
bioMam schreef:je kan via de Kraamvogel (geboortecentrum in de Volksstraat in Antwerpen) ook info over cursussen en mogelijkheden krijgen
Mercikes... heb eens een kijkje genomen op de website en het lijken me inderdaad ineteressante cursussen. 'k zal het er ne keer met mijn ventje over hebben en we zullen ons wel voor 't één of 't ander inschrijven :lol:
ge oet iets kiezen waar ge u goed bij voelt hè ... ze geven trouwens ook info over wasluiers en draagdoeken
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Katharina
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:15 jun 2005, 16:27
Locatie:Veurne (West-Vlaanderen)
Contacteer:

Bericht door Katharina » 17 aug 2006, 20:01

ik heb nooit cursussen gevolgd...ik vond dat niet nodig...toch niet over hoe je moet bevallen(dat puffen en zo)
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
sandy
Moderator
Berichten:0
Lid geworden op:01 aug 2004, 22:41
Locatie:maldegem

Bericht door sandy » 17 aug 2006, 20:54

Hier idem als Katharina! Ik dacht: de kleine komt er zo ook wel uit en je ziet... :D En de vv staat je ook goed bij hoor!
Mama van Yana (11/2/04 om 14.33u) en Milan (6/6/05 om 6.11u).
Gelukkig getrouwd met Filip sinds 21/9/2001.
20/12/07: Laura is geboren!!
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
fozke
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:17 dec 2005, 09:25
Locatie:Beringen
Contacteer:

Bericht door fozke » 17 aug 2006, 21:00

bij Amelie heb ik wel prenatale kine gevolgd. Nu niet meer, als ik het ene keer heb gekund, zou het een tweede keer nog wel eens lukken zeker :wink:

Deze keer ben ik wel gaan aquagymmen voor zwangeren, gewoon om toch nog iets sport te kunnen doen. Dat vond ik heel leuk, we hadden ook een toffe groep.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
meike
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:15 feb 2006, 21:42

Bericht door meike » 17 aug 2006, 21:03

Ik heb bij Viktor "lessen" gevolgd bij een kinesiste, vooral voor bekkeninstabiliteit. Dat was wel individueel. Ik voel er niet zoveel voor om in groep te liggen puffen :lol:

Ik heb de oefeningen van toen goed onthouden en heb mezelf zo'n grote springbal aangeschaft.
Ik heb ook een boek gekocht over zwangerschapsyoga en daar doe ik nu thuis met mijn bal oefeningen uit. Ik vind het vooral een zalig moment om alleen met beebje bezig te zijn. En het doet ook wel deugd aan mijn bekken.

In september ga ik wel eens gaan kijken naar het zwangerschapszwemmen in de buurt, misschien dat ik dat ook wel meedoe. Het is geen verplichte reeks, maar gewoon elke week een uurtje.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Saartje
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:21 nov 2005, 21:01
Locatie:Glabbeek

Bericht door Saartje » 17 aug 2006, 21:08

Ik heb geen prenatale kine gevolgd, het is er zonder ook goed gelukt. Ik zou wel postnatale kine willen gaan doen, om mijn lichaam terug een beetje in z'n plooi te krijgen.

Sofie
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:17 nov 2005, 15:28
Locatie:Hasselt

Bericht door Sofie » 17 aug 2006, 21:12

Ik heb drie lessen in het ziekenhuis gevolgd, maar die vond ik saai (ben er dus mee gestopt, normaal waren dat 10 lessen). Ik heb nu wel een paar ademhalingsoefeningen en persoefeningen gedaan met mijn vroedvrouw. Die duurden misschien al bij al een kwartiertje. Soms oefen ik ze nog eens op mijn eentje. Maar aan meer heb ik geen behoefte. Ik zal wel zien hoe ik op het moment zelf het beste adem en mijn vroedvrouw is er om me bij te staan.
Afbeelding

Gebruikersavatar
mell
Moderator
Berichten:0
Lid geworden op:20 aug 2006, 14:29

Bericht door mell » 22 aug 2006, 21:09

Ik heb een boek van zwangerschapsyoga gekregen en heb die oefeningen gedaan. Voor de rest niets.

Gebruikersavatar
haylee
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:08 jan 2006, 17:01
Locatie:Opwijk

Bericht door haylee » 23 aug 2006, 09:43

Saartje schreef:Ik heb geen prenatale kine gevolgd, het is er zonder ook goed gelukt. Ik zou wel postnatale kine willen gaan doen, om mijn lichaam terug een beetje in z'n plooi te krijgen.

hey saartje ,
met die oefeningen ben ik vollop bezig
Ik moet nog 3 keer gaan
Ik vind wl persoonlijk dat het zwaar is je moet je soms op 3 dingen te gelijk concentreren.En gister heeft de kine tege mij gezegt dat er al veel verbetering is
Zelf doe ik dat niet zo graag :D
Maar ik kan wel al in sommige broeken maar ze kunnen alleen nie dicht :cry:
Afbeelding

Gebruikersavatar
bioMam
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:15 jul 2006, 15:44

Bericht door bioMam » 23 aug 2006, 15:56

postnatale heb ik dan weer nooit gedaan maar ik had bij mijn eerste bevalling wel zo het gevoel dat ik niet goed ingelicht was geweest en vandaar dat ik iets heb gezocht om die leemte ditmaal weg te werken: haptonomie hielp prima en deze keer had ik ook wel een schat van een vv die me van begin tot einde bijstond - da's tooch anders dan in zo'n ziekenhuis waar je hun standaardproceduretjes hoort te volgen :roll: en waar ze wisseling van de shift doen vlak voor je moet gaan persen (echt hè) en ik zou noooooooooooooooooooooooooooooooooit in groep willen gana liggen puffen maar er zijn zoveel kleine dingen die ze je individueel kunnen zeggen hè: je kan echt voorbij de pijn leren te voelen en dat gebruiken. 'k Heb ook wel boeken gelezen en aan z"veilig bevallen"had ik mindern dan wat ik er altijd vna hoor maar dat dunne boekje over "duik in je weeën" vond ik wel zeker de moeite.

Flupke, een goeie tip: bespreek wat je wil (doen) ook met je gyn -meld hem/haar wat voor cursus je kiest en vraag op voorhand ook eens duidelijk of je gyn eventueel ook bereid is om "andere" bevallingshoudingen toe te staan - een vertikale bevalling is veel natuurlijker en meestal vlotter maar veel gynès doen dat liever niet. Er zijn van die draaiboeken die je kan overlopen met je vv of gyn kort voor de bevalling en die je kan meenemen: daarin kan je invullen wat je voorkeuren en wensen zijn en dat maakt de bevalling dan eventueel toch wel menselijker / intiemer. Zo stond er bij ons ook in om ons met de voornaam aan te spreken en niet met mevrouw/meneer. Niet dat 't nodig was, want het is gelukt om thuis te bevallen deze ker, maar na mijn eerste bevalling (die ferm tegenviel) wou ik nu op alles voorbereid zijn. Als iemand het wil dan zal ik dat draaiboek nog eens opdiepen ... 'k Had het zelf ook van iemand doorgekregen en heb het voor mezelf aangepast en dan geprint. Er stond ook in dat ik de baby zo snel mogelijk bij mij wou en dat ik bv zou geven e.d. ...
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
mell
Moderator
Berichten:0
Lid geworden op:20 aug 2006, 14:29

Bericht door mell » 23 aug 2006, 20:48

Ik heb postnatale kine gehad wegens bekkeninstabiliteit.

Gebruikersavatar
flupke
Moderator
Berichten:0
Lid geworden op:01 aug 2005, 19:22
Locatie:aartselaar

Bericht door flupke » 24 aug 2006, 18:33

Allez ik heb me vandaag ingeschreven voor de cursus zwangerschapsyoga in de Kraamvogel in Antwerpen. De cursus bestaat uit 10 lessen, waarvan 3 met de partner en 1 in het bijzijn van een vroedvrouw. Het beleven van de zwangerschap en geboorte staan hier centraal, je leert bewust ontspannen, omgaan met pijn, aangepaste ademhalings-en lichaamsoefeningen, weeën leren opvangen, contact maken met de baby,...
De cursus start op 05/10 en duurt tot 15/12. Ben eens benieuwd wat het zal worden :roll: en of het iets uithaalt :?: Dat zal ik pas in januari weten :lol: Maar ondertussen hebben we iets om handen hé om ons 1 keer per week mee bezig te houden. Er waren nog maar enkele plaatskes vrij en de meesten zijn januari-mama's, net als ik.
AfbeeldingAfbeelding

Gebruikersavatar
Ambertje
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:16 feb 2006, 21:11
Locatie:Noord-Limburg

Bericht door Ambertje » 24 aug 2006, 21:35

Hopelijk heb je iets aan de cursus. Het is in ieder geval fijn om er zo mee bezig te zijn en je zo voor te bereiden op de bevalling. IN ieder geval veel plezier ermee!
Als het niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!

Afbeelding


Plaats reactie

Terug naar “De zwangerschap”