Wie worden meter en peter

Moderators:goortjes, Welcome, Moderators

Engeltje 2
Pas blauw
Wie worden meter en peter

Bericht door Engeltje 2 » 23 jan 2006, 09:35

Wie worden "traditioneel" de meter en de peter van het eerste kindje? Zijn dat de oma langs moeders kant en de opa langs vaders kant, of hangt het er ook van af of het kindje een jongentje of een meisje is?

goortjes
Moderator

Bericht door goortjes » 23 jan 2006, 10:05

dat mag je zelf kiezen hoor! Uit traditie hebben we het wel eerst aan onze ouders gevraagd. Maar wie nu eerst moet... zou het niet weten
Wij hebben voor onze niels mijn man zijn vader gekozen als peter
en mijn zus als meter (mijn moeder vond zich te oud :wink: en die is al tig keer meter!)
Dus... volgens mij maakt dat helemaal niets uit!
jij moet kiezen wie jij wil dat het wordt!
Afbeelding
Afbeelding

jong moederke
Pas blauw

Bericht door jong moederke » 23 jan 2006, 10:25

traditie is hier meestal ook zo maar mijn moeder is al meter van 2 kindjes en hebben wij mijn vader genomen. En dan met mijn schoonouders hebben wij geen contact meer en die zijn beiden al 2 keer meter en peter en tja dan hebben wij voor mijn schoonbroer gekozen omdat die dat heel graag zou zijn van een kindje van zijn broer
Afbeelding

Nog eventjes maar....
Afbeelding

WWW.GEZINSFORUM.BE (mijn forum)

kyrodu
Pas blauw

Bericht door kyrodu » 23 jan 2006, 10:30

Hier hebben we van de oudste mijn moeder als meter en mijn schoonvader als peter.
Van de tweede is mijn schoonmoeder meter en mijn vader peter.
Van de jongste is mijn zus meter en mijn oudste schoonbroer peter.
Maar had ik het op voorhand geweten had ik mijn schoonouders nooit gevraagd om meter en peter te zijn,en mijn man denk daar ook zo over.
(hebben daar zo onze redenen voor)

sandy
Moderator

Bericht door sandy » 23 jan 2006, 10:31

Bij Yana hebben we ook voor traditie gekozen. Mijn pa is peter en mijn schoonma, meter.
Bij Milan is mijn schoonbroer peter en mijn ma meter.
Normaal moest mijn schoonvader peter zijn, maar door ongelukkige omstandigheden gaat het niet meer.
Wij hebben die keuze gemaakt omdat de ouders nogal op traditie staan en we zeker zijn dat we heb zouden kwetsten.
Mama van Yana (11/2/04 om 14.33u) en Milan (6/6/05 om 6.11u).
Gelukkig getrouwd met Filip sinds 21/9/2001.
20/12/07: Laura is geboren!!
Afbeelding
Afbeelding

Tamaravh
Pas blauw

Bericht door Tamaravh » 23 jan 2006, 12:08

Wij hebben ook die traditie gevolgd, mijn moeder is van Amber (eerste kindje) meter en mijn schoonvader is peter van Amber en bij Caro is het juist omgekeerd, mijn vader is peter en mijn schoonmoeder meter.
De 2 allerliefste meisjes ter wereld:
Afbeelding
Afbeelding

Saartje
Pas blauw

Bericht door Saartje » 23 jan 2006, 12:33

Amai, bij jullie gaat dat precies zo gemakkelijk! Ik heb dus ook problemen met het kiezen van meter en peter. Van mijn vriend zijn familie wil ik liefst niemand nemen, we zien ze amper en als ik ze zie is 't nog teveel. Ik zie ze dus liever ni als wel. Mijn vriend zou zijn vader misschien willen als peter, maar die man heeft totaal geen verstand van hoe met kinderen om te gaan. Ik ga hier niet heel die uitleg plaatsen, maar laat ons zeggen dat hij zijn zoon (vanaf hij 9 jaar was) betrok bij niet-zedelijke feiten...

En dus ligt de keuze moeilijk. Mijn mama zou wel graag meter zijn denk ik en als peter zou mijn keuze vallen voor mijn broer of papa, maar 2 mensen uit hetzelfde gezin is misschien wat overdreven he. Pfff ik weet het dus echt niet.

major
Moderator
Contacteer:

Bericht door major » 23 jan 2006, 12:34

wij willen vooral jonge mensen die hecht bij het gezin zijn betrokken, zodat de kleine er het meeste aan heeft
Een papa is een mama met ballen !
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

jong moederke
Pas blauw

Bericht door jong moederke » 23 jan 2006, 12:43

Saartje is moeilijk he dan...

ik stond ook zo een beetje voor die feit. Maar ik vind dat je een peter en meter kiest waarbij je je goed moet voelen en zoals major zegt die betrokken is bij heel het gebueren en denk niet dat het het geval is in je schoonfamilie.

Bij ons is een peter en meter iemand die je kind even graag ziet dan dat jij het doet. Waar bij je kind later ook terecht zou kunnen en zo
Afbeelding

Nog eventjes maar....
Afbeelding

fozke
Pas blauw
Contacteer:

Bericht door fozke » 23 jan 2006, 14:14

Wij hebben ook bewust NIET voor de grootouders gekozen, maar ook liever jonge mensen. Plus, ze worden toch al grootouders he.

Bij Amelie is mijn broer peter en mijn schoonzus meter.
Bij Kleintje weten we het nog niet zo goed. Ook weer een broer of zus van mijne man waarschijnlijk, maar mijn broers en zussen zijn op :wink: , dus daar wordt het nog een beetje zoeken. Blijven we in de familie of gaan we naar de vriendenkring?
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

goortjes
Moderator

Bericht door goortjes » 23 jan 2006, 14:18

ik had dat probleem ook een beetje
mijn ouders zijn al redelijk oud, maar uit beleefdheid toch gevraagd
ik heb 2 zussen en een broer
maar met mijn broer klikt het niet zo
mijn jongste zus is meter van onze niels
en mijn oudste zus is al tig keer meter dat ze dus niet meer mag van haar man
Vorige keer dus mijn zus en mijn schoonvader
Dan was het nu maar de beurt aan mijn schoonmoeder en....??
uiteindelijk de man van mijn jongste zus gekozen
hij is zelf enig kind en heeft ook maar 1 kind
En de kans dat hij ooit peter wordt is heeeeeeel klein
Dus die wordt het dan tesamen met mijn schoonmoeder
Vrienden hebben we ook niet overdreven veel
Afbeelding
Afbeelding

greet mama van yoran
Pas blauw
Contacteer:

Bericht door greet mama van yoran » 23 jan 2006, 15:11

wij hebben ook niet gekozen om grootouders peter en meter te laten worden. de peter is mijn schoonbroer ( man van men zus) en meter is men schoonzus ( de zus van mijn vriend) mijn ouders wouden ni en die wisten dat men schoonbroer heel graag peter wou zijn en hebben die gezegd neem hem maar want hij zal toch niet peter worden.
en de schoonouders vond ik te oud die zijn al rond de 75 jaar.

grtz greet
fiere mama van yoran & Ylian & Ylenia & ?? Afbeelding
fiere meter van dieuwke

http://www.babyforum.be/phpforum_NL/alb ... ser_id=630

Mieke
Pas blauw
Contacteer:

Bericht door Mieke » 25 jan 2006, 13:00

Hallo,
wij hebben ook de traditie gevolgd omdat het gewoon niet anders kon. Mijn moeder word meter en schoonvader peter. Ikzelf heb 2 jongere zussen en mijn echtgenoot heeft ook een zus. Wilden ook eerst jongere mensen maar mijn schoonzus wil ik absoluut niet! Vanwege de vele problemen int verleden met elkaar.
Ook ik heb er een beetje spijt van maarja, om de kerk int midden te houden zeker?
In ieder geval zal de kleine niet veel blijven slapen bij mijn schoonouders! En eerlijkerwijs ook niet bij mijn ouders maar dat vinden zij niet zo een proleem, gelukkig maar....

Sofie
Pas blauw

Bericht door Sofie » 25 jan 2006, 13:11

Wij gaan geen meter en peter vragen, simpelweg omdat we ons kindje niet laten dopen. Gelukkig maakt onze familie daar geen problemen van (nuja, onze naaste familie dan toch niet, de oudere generatie heeft daar misschien wat meer moeite mee, maar die zien we toch bijna nooit).
Afbeelding

jong moederke
Pas blauw

Bericht door jong moederke » 25 jan 2006, 15:52

wij hebben ons kindje ook niet laten dopen maar wel 2 peters...[/url]
Afbeelding

Nog eventjes maar....
Afbeelding

Sofie
Pas blauw

Bericht door Sofie » 25 jan 2006, 16:09

Dat is natuurlijk ook een mogelijkheid, maar wij zien er het nut gewoon niet van in.
Afbeelding

spotje
Pas blauw

Bericht door spotje » 25 jan 2006, 18:01

Ik had niet te kiezen, mijn moeder drong zich direct op
"dat hoort mij toe" :roll:

en dan hebben we maar zijn vader genomen voor opa, maar daar hebben we echt nix aan. Nu wilt hij mijn familie niet ontmoeten, en er komt ook een opdgelegd doopfeest :roll: :roll: :roll:
Afbeelding
Afbeelding

greet mama van yoran
Pas blauw
Contacteer:

Bericht door greet mama van yoran » 25 jan 2006, 18:19

hoi spotje

da heb ik ook voorgehad maar dan met schoonvader. die zei ook direct van en ik word peter he. heb toen vlakaf gezegd nee want da is al ingenomen door iemand anders. was ie er over blijven doorgaan wat ie gelukkig ni deed zou ik vlakaf gezegd hebben van. srr wie zich opdringt zal het zeker ni worden. of toch zoiets in de aard.

vind het eigenlijk een beetje schandalig dat jullie daar niet in te kiezen hebben gehad doordat je moeder zich zo het meterschap toeeigende.

ik had me daar niet door laten doen hoor als men moeder da zou zeggen die had haar antwoord wel gekregen! (op een normale manier wel te verstaan he.)

grtz greet
fiere meter van dieuwke

sterretje
Pas blauw
Contacteer:

Bericht door sterretje » 25 jan 2006, 18:28

sven zijn broer is peter,mijn zus is meter.

Grootouders voelde zich wel gepasserd,maar na onze uitleg(liever jonge mensen)was het ok
AfbeeldingAfbeelding

AfbeeldingAfbeelding

Afbeelding

Saartje
Pas blauw

Bericht door Saartje » 25 jan 2006, 18:28

Ik gun het ons mama van harte, maar moest ze zichzelf opgedrongen hebben zou ik er misschien ook anders over denken. Ze wil het zelfs iemand anders laten zijn. Maar ik heb een hele goede band met haar en wil dat zij meter wordt. Ik moet het haar nog vragen, ik ben benieuwd hoe ze zal reageren :D

greet mama van yoran
Pas blauw
Contacteer:

Bericht door greet mama van yoran » 25 jan 2006, 18:36

hoi saartje

en weet je al hoe je het gaat vragen aan je mama?

grtz greet
fiere meter van dieuwke

Saartje
Pas blauw

Bericht door Saartje » 25 jan 2006, 18:39

Hoi Greetje,

Nee, nog geen idee. Ik zal er nog eens goed over moeten nadenken.

greet mama van yoran
Pas blauw
Contacteer:

Bericht door greet mama van yoran » 25 jan 2006, 18:45

hoi saartje

ik dacht dat er hier ergens een topic over was met tips om het te vragen aan meter en peter.

en ik dacht dat die topic door flupke was geopend

grtz greet
fiere meter van dieuwke

Saartje
Pas blauw

Bericht door Saartje » 25 jan 2006, 18:48

Ah, dan ga ik die topic even zoeken. merci voor de tip :wink:

greet mama van yoran
Pas blauw
Contacteer:

Bericht door greet mama van yoran » 25 jan 2006, 18:50

is niks graag gedaan

grtz greet
fiere meter van dieuwke

flupke
Moderator

Bericht door flupke » 25 jan 2006, 19:05

Ik zou zelf nooit de grootouders ook nog eens als meter en peter nemen. Iedereen maakt dit natuurlijk voor zichzelf uit. Oma en opa is al zo speciaal. Die verwennen hun kleinkind zowieso al veel. Mijn zus heeft 4 jaar geleden ook de traditie niet gevolgd. Ik ben dus meter geworden en de broer van haar man is peter. Mijn metekindje is da schoon bazeke hiernaast op de foto.
Ik had voor mijn eerste zwangerschap ook al de meter en de peter gekozen en ik had het hen ook al gevraagd. Jammer genoeg zullen ze nu nog een beteke geduld moeten hebben na mijn miskraam. Mijn tante wordt meter. Das de zus van mijn moeder. Zij is nog maar 40 jaar das da valt nog mee. En ze ziet ongelooflijk graag kinderen. De peter wordt dan de man van mijn zus. Ik zat zo'n beteke in een tweestrijd voor de meter. Mijn zus zei al zoveel jaren tegen mijn tante dat als er een tweede kindje komt zij de meter mag worden, maar nu wil mijn zus geen tweede kindje meer. Kenzoke was nogal een zorgenkindje, vandaar. Dus zei ik tegen mijn tante dat zij meter mocht worden van het mijne. Nu is het zo dat ik de laatste jaren een ongelooflijk goede band met mijn zus heb opgebouwd. Zeker nadat ik meter werd van de kleine. We zijn onafscheidelijk geworden. Das ooit anders geweest... amai. Toen ik zwanger werd in oktober wou ik eigenlijk mijn zus nemen als meter, maar ik wou mijn tante ook niet buiten sluiten. Want bij ons komt er waarschijnlijk ook maar 1 kindje. Ik kan nu toch nie tegen mijn tante zeggen dat zij meter mag worden van de volgende ocharme. Want die komt er waarschijnlijk nie. Ik heb tegen mijn zus eerlijk gezegd wat er op mijn lever lag en zei zei me dat ik mijn tante maar moest nemen. Ze zei dat ze het helemaal nie erg vond. Maar toch... ik weet dat ze het heel graag wel zou worden. Maar mijn zus is al eens meter. Ik heb dus besloten om haar man te nemen. Das nen ongelooflijk toffe gast... amai. En hij ziet heel graag kinderen. En zo kan ik mijn zus er ook wat bij betrekken. Ze heeft zelfs geweend toen we het vroegen aan haar man. Ze was daar zo blij mee en had dat helemaal niet verwacht. Ik was wel wat geschrokken van haar reactie, maar ik vond da wel tof.
Er is eigenlijk een ganse soap aan voorafgegaan. Ik had vroeger constant ruzie met haar man (en met haar ook hoor, maar daar zijn we uitgegroeid met volwassen te worden :lol: ). Nu zullen jullie je afvragen waarom... tja... ik heb nog drie jaar een relatie gehad met zijn oudere broer terwijl hij al samen was met mijn zus. Toen had ik nog vele onbenullige ruzies met mijn zus(achteraf bekeken onbenullig). Ik was toen 16 en mijn vriend 23. Ikke nog heel jong dus. Toen ik 19 werd ging ik in Brussel naar de Rijkswachtschool. We werden verplicht om een ganse week in de school te blijven. We mochten enkel in het weekend naar huis. En je kan je voorstellen. Eén van de weinige jonge meiskes tussen al die knappe gasten. Jaja... ik had keuze genoeg en heb er dan ook eentje uitgekozen (foei). Ik heb dus voor die relatie gekozen en het uitgemaakt met de broer van mijn zus haar man. (kunt ge nog volgen?). Zijn familie was toen heel erg boos op mij. Die zijn echt conservatief zunne. Die dachten dat die relatie voor het leven was. Das toch ook wat onrealistisch. Mijn ex-vriend kreeg dan enkele weken later een zeer ernstig ongeval met een jet-ski en heeft zes weken in coma gelegen. Hij zweefde tussen leven en dood. Ik weet niet waarom, maar ik kreeg daar dus de schuld van. Het was zelfs zo erg dat toen mijn zus trouwde ik geen getuige mocht zijn. Mijn zus wou dit wel, maar onder druk van zijn familie heeft ze dan toch maar toegestemd om iemand anders te nemen. Jaja... de tante die meter wordt. Ik mocht zelfs niet aan de tafel van de naaste familie zitten. Wij met ons klein familieke van 30 man en zij met wel 200. En loeren dat die deden naar mij. Ongelooflijk. Ik was zuust ne crimineel. Toen mijn zus het jaar daarop zwanger werd stond ze erop om mij meter te maken. Ze had zich altijd schuldig gevoeld dat ze me niet als getuige had genomen. Haar man mocht op zijn kop staan... ze wou en ze zou mij nemen. En wie is de peter????? Mijn ex-vriend. Die is er wel doorgekomen maar is wel invalide. Hij is ondertussen ook getrouwd en heeft een zoontje van 1 jaar. Omdat hij zich na maar liefst '5 jaar' eindelijk over onze breuk had heengezet en verder was gegaan met zijn leven is de familie ook wat beginnen bijdraaien. Mijn zus haar man ziet ook dat ik Kenzoke doodgraag zie en dat ik voor hem door het vuur zou gaan. Dat heeft hem ook doen inzien dat ik eigenlijk toch zo slecht nog niet ben. :roll: :roll: Tussen mijn vriend en mijn schoonbroer klikt het ook zeer goed. Da zijn 2 handen op 1 buik. We zijn nu onafscheidelijk en hebben ongelooflijk veel plezier. We zien elkaar ook niet zo vaak. 1 keer per maand. Zij wonen in Brugge en ik in Aarstelaar. Das dus een ganse afstand, maar dat maakt ons samenkomst elke keer supertof omdat we bij elkaar de deur niet platlopen. Dus als ik het geluk heb om terug zwanger te worden, wordt de man van mijn zus peter. Wie had dat een aantal jaar geleden durven denken.
Amai... das nogal ne litanie hé. En dan heb ik het nog maar in het kort verteld. Sorry hoor. :lol: :lol: Veel leesplezier :wink:

groetjes cindy
AfbeeldingAfbeelding

Saartje
Pas blauw

Bericht door Saartje » 25 jan 2006, 19:17

Idd een heel verhaal! Toch goed dat die relatie met je zus terug in orde gekomen is. Die familie had eigenlijk totaal geen reden om kwaad te zijn op jou? En zijn die ondertussen dan al bijgedraaid?
Wel leuk dat je schoonbroer nu peter wordt.
Vind je vriend het ni erg dat er niemand van zijn familie meter of peter wordt? Bij ons worden het ook 2 mensen van mijn familie. Mijn vriend zelf maakt daar geen probleem van, maar ik ben bang voor de reacties van zijn familie.

Ik wou dat de keuze bij ons ook makkelijker geweest was. Buiten ons mama zou ik ni weten wie ik meter zou kunnen maken. Alle en dan nog komt die eer mama het meeste toe vind ik persoonlijk.

flupke
Moderator

Bericht door flupke » 25 jan 2006, 19:36

Zijn familie is helemaal geen probleem. Daar zal niemand meter of peter worden. Das ook nog een verhaal apart. Ik zal het deze keer héééééél kort vertellen. Ik ben 28 (bijna 29), hij is 47 en heeft een zoon van bijna 26. Mijn vriend is zes jaar geleden gescheiden en heeft ervoor gekozen om met mij door te gaan. Dik tegen de zin van zijn zoon natuurlijk. Die kan mij gewoon niet uitstaan en geeft mij de schuld van alles (van de scheiding,...). Ik moest toen echter naar niets zien. Ik was vrijgezel toen ik met hem begon. Hij was het die getrouwd was. De relatie ging al lang niet meer goed met zijn vrouw en dat zegt zijn zoon ook, maar zijn grootste probleem is mijn leeftijd. En eigenlijk begrijp ik dat wel. Mijn moeder is 48 en mijn vriend is 47. Das maar 1 jaartje verschil. Als mijn ma met een manneke van 26 zou beginnen zou ik toch ook efkes moeten wennen. En nu heeft mijn vriend enkele maanden geleden aan zijn zoon laten vallen dat er waarschijnlijk gezinsuitbreiding komt. Zijn reactie was niet zo goed. Hij zei tegen zijn vader dat als hij dat zou doen hij hem niet meer zou zien; En daar blijft hij tot op heden nog steeds bij. Bij ons komt hij al niet meer als ik thuis ben. Hij wil mij niet zien. Nog een geluk dat we hem niets hebben gezegd van mijn zwangerschap in oktober. Want anders hadden we de boel met hem voor niets opgeblazen. Hij zou nogal juichen als hij moest weten dat ik een miskraam heb gehad. Das natuurlijk niet makkelijk voor mijn vriend, maar hij heeft voor mij gekozen en heeft gezegd dat zijn zoon de rest van zijn leven niet moet bepalen. Mijn vriend heeft nog drie broers, maar die zijn allemaal boven de 50. Die hebben ook nog kinderen van rond de 20, maar daar hebben we niet zo'n goede band mee. Eén broer woont in Amerika. Da wil ik ons kindje ook niet aandoen. Dat hij zijn peter maar 2 keer per jaar zou zien. Mijn vriend was van plan om zijn zoon peter te maken, omdat dit nog de enige jonge snaak langs zijn kant is, behalve zijn neven en nichten. Maar toen mijn vriend begon over de 'eventuele' gezinsuitbreiding was het eerste dat zijn zoon zei: "Je moet er niet aan denken om mij als peter te vragen, want dat weiger ik toch. Ik wil met die kleine niets te maken hebben." Dus is de keuze snel gemaakt en kiezen we zowel de meter als de peter in mijn familie.

korter kon ik het niet uitleggen. :oops: :oops:

groetjes cindy
AfbeeldingAfbeelding

Saartje
Pas blauw

Bericht door Saartje » 25 jan 2006, 19:44

Ah ja, in dat geval zou ik de zoon van je vriend ook ni nemen. Misschien draait hij nog bij als het kindje er is. Ik begrijp da aan de ene kant wel da hij zo reageert zenne, ik zou het daar ook moeilijk mee hebben. Hij zal moeten wennen aan 't idee he.
Alle ja hopelijk draait hij bij, anders is het ook geen leuke situatie denk ik.

spotje
Pas blauw

Bericht door spotje » 25 jan 2006, 19:52

greet mama van yoran schreef:hoi spotje

da heb ik ook voorgehad maar dan met schoonvader. die zei ook direct van en ik word peter he. heb toen vlakaf gezegd nee want da is al ingenomen door iemand anders. was ie er over blijven doorgaan wat ie gelukkig ni deed zou ik vlakaf gezegd hebben van. srr wie zich opdringt zal het zeker ni worden. of toch zoiets in de aard.

vind het eigenlijk een beetje schandalig dat jullie daar niet in te kiezen hebben gehad doordat je moeder zich zo het meterschap toeeigende.

ik had me daar niet door laten doen hoor als men moeder da zou zeggen die had haar antwoord wel gekregen! (op een normale manier wel te verstaan he.)

grtz greet
schoonvader heeft juist de boel afgeblazen. Omdat ik overtijd ben, en mijn gyn is een geldjood en had een aan hem gelegen dan zou het zo niet afgelopen zijn, enz...... :roll: :roll: :roll:
Nu gaat het mijn vriend zijn neef zijn.

Ik heb dat geprobeerd met mijn ma, maar ik heb ingebonden :oops:
ik kon die stress missen in mijn zwangerschap
Afbeelding
Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “De zwangerschap”