de mensen vinden me zwaar...

Moderators:goortjes, Welcome, Moderators

Gebruikersavatar
sp
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:21 jun 2007, 17:11
Locatie:8700
Contacteer:
de mensen vinden me zwaar...

Bericht door sp » 19 okt 2007, 12:42

Hoi!

Hier gaan we weer, 'n beetje klagen over dik worden...

Gisteren heb ik van 4 verschillende mensen de opmerking gehad "gij zijt precies al hard verzwaard"... Ik kon janken...

Ik ben geen West-Vlaamse, ik hoop nog dat dit wil zeggen dat 't alleen mijn buik is die groter wordt, maar 'k vrees dat ze 't ook hebben op m'n gezicht, m'n billen,...

Aaaarg!!! 'k Kan daar dan ontzettend ongelukkig van worden als ze dat zeggen... 't Wordt al moeilijk om goed te slapen (elke nacht paar keer opstaan om naar de wc te gaan), 'k heb veel pukkels gekregen en 'k ben dan nog zwaar ook... Voel me echt lelijk...
Onze kapper zei dan ook nog dat hij niets mooi vindt aan 'n zwangere vrouw... Ik wou het zo op een lopen zetten (maar 't is echt een goeie in zijn vak - hij zou alleen z'n mond meer moeten houden).

Ik weet niet hoeveel ik ben bijgekomen. Ik woog al eiond de 80 voor 'k zwanger was. De gyn en huisarts hebben niet gezegd dat ze vonden dat ik té veel bijkwam, dus was ik gerust. Tot ik gisteren van 4 mensen heb mogen horen dat ik veel verzwaard was...

Dit moest er effe uit...

'k Ga nu wat zwemmen, die suikerwafel van gisteren eraf zwemmen... M'n voornemen om dagelijks een klein wandelingskes te doen, hou ik niet vol: ik ben al serieus kortademig...

Veel water drinken is precies ook geen oplossing he Babz, een mens zou op de duur niet meer weten wat goed is en wat niet :?

grts
s
Afbeelding


Gebruikersavatar
mell
Moderator
Berichten:0
Lid geworden op:20 aug 2006, 14:29

Bericht door mell » 19 okt 2007, 12:45

Je bent zwanger laat de mensen dan maar zeggen.
En zolang je dokter en gyn niets zeggen zit het goed met je gewicht.
Hier kreeg ik tegen het einde van de gyn te horen dat ik precies nogal bijkwam. Zelfs ik verschoot er toen iedere keer weer van.

Maar laat het niet aan je hart komen wat anderen zeggen of denken.

Geniet van je zwangerschap!! :wink:

Gebruikersavatar
Aicha
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:17 jun 2006, 19:42
Locatie:Lauwe (West-Vlaanderen)

comment

Bericht door Aicha » 19 okt 2007, 12:51

als de gyn niet zegt dat je teveel bijomt sla dan al die commentaar maar in de wind.
Soms weten de mensen niet wat zeggen en flappen ze der ongepaste dingen uit, zoals gisteren :wink:
Mocht je nog nikske zien dan zouden ze ook commentaar hebben!

Geniet van je zwangerschap en trek je daar maar niks van aan. kweet dat dat soms niet makkelijk is maar probeer het toch maar :wink:

liefs Aicha
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Mieke
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:11 nov 2005, 10:56
Locatie:Bilzen
Contacteer:

Bericht door Mieke » 19 okt 2007, 13:09

idd, probeer het je maar niet tefel aan te trekken. De mensen moeten toch steeds commentaar kunnen geven, trekken hun niks aan van hoe jij je daar bij voelt.
Sommigen doen het ook met opzet.... :?
Geniet jij maar van je zwangerschap en vooral van dat kleine ukje in je buikje!!!

Sofie S.
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:25 apr 2006, 16:51
Locatie:Hooglede
Contacteer:

Bericht door Sofie S. » 19 okt 2007, 13:26

Sp, ik denk dat je het inderdaad wat verkeerd geïnterpreteerd hebt.
Ik ben ook al veel "verzwaard" ze, maar dat is enkel op mijn buik.In West-Vlaanderen wordt dat inderdaad zo gezegd, maar bedoelt men wel degelijk dat het buikje al (héél) erg duidelijk is :wink:

Niet te veel mee inzitten dus!

En trouwens, die kapper van jou heeft ongelijk: er is niets mooier dan een zwangere vrouw!
Afbeelding

Afbeelding


Gebruikersavatar
Lena
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:12 jun 2005, 12:43
Locatie:Zuid-Limburg

Bericht door Lena » 19 okt 2007, 14:18

niks van aantrekken, mensen die zo'n commentaar geven zijn dom :lol:

Geniet van je zwangerschap en van de suikerwafels :wink:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

silviake
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:21 jul 2007, 21:46
Locatie:Hasselt

Bericht door silviake » 19 okt 2007, 14:41

pf,echt niets van antrekken. Bij mij zieden ze dat ook.
Ik ben bij mijn beide zwangerschappen 11 kilo bijgekomen in de eerste 3 maanden. Iedereen bleef ook zeggen dat ik dik was. Ik ben het telkens terug kwijt geraakt en da viel al op enkele weken na de bevalling als het vocht weggetrokken was.
Als gij van uw wafelke kunt genieten, eet dat dan maar op en laat de anderen maar zagen.
Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
sp
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:21 jun 2007, 17:11
Locatie:8700
Contacteer:

Bericht door sp » 19 okt 2007, 15:21

Wat denken jullie van een knokploeg, samengesteld uit zwangere dikke madammen? En dan die mensen met hun commentaar eens een poepie laten ruiken :)?

Nee, ben net uit schuldgevoel gaan zwemmen, en 't heeft me deugd gedaan. 'k heb 45 lengtes gezwommen op m'n gemak, dus ongeveer een kilometer. Dat gaat alsof het niks is. Een kilometer wandelen daarentegen... *puf#zweet$zucht*
Die gewichtloosheid he...

Elke maandag gaan we sowieso (prenataal) zwemmen, 'k ga proberen elke week op 't einde van de week nog eens te gaan. 't Doet me deugd...

Groetjes!
Afbeelding

Marijke
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:21 dec 2005, 16:15

Bericht door Marijke » 19 okt 2007, 15:38

Als je zwanger bent moet je genieten en niet afzien van wat de mensen rondom je zeggen. GENIETEN dus.... :wink: Na de bevalling heb je ruim de tijd om die extra kilootjes kwijt te raken.

Je bent nu goed bezig door te gaan zwemmen, je babytje geniet er mee van, wees daar maar zeker van... :wink:
Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Ann
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:11 mei 2007, 15:27

Bericht door Ann » 19 okt 2007, 17:17

Niet te veel van aantrekken meid, maar zorg dat het binnen de perken blijft, blijf vooral gezond eten en dan kom je er wel... Ik at veel fruit als ik honger had, snoepen deed ik haast niet... Maar de laatse weken kan ik er niet afblijven, heb nu steeds trek in zoet.
Al bij al vallen de kilo's hier meer, maar begin nu ook vocht vast te houden, en daar kan je inderdaad weinig aan doen...
Vooral genieten zou ik zeggen, en de rest is een zorg voor later!

Mama in spe,
Ann
Onze dochter is er eindelijk!!! (en groeit als de kolen!)

Afbeelding

Gebruikersavatar
sandy
Moderator
Berichten:0
Lid geworden op:01 aug 2004, 22:41
Locatie:maldegem

Bericht door sandy » 19 okt 2007, 21:12

Ik zeg soms ook tegen mijn schoonzus dat ze al veel verdikt is, maar dan bedoel ik dat enkel op haar buik hoor!
Ik weet natuurlijk niet hoe die mensen het bedoelen....
Je moet genieten en je niet teveel van andere mensen aantrekken. Gewoon doen waar je je goed bij voelt. Als er iets is, zal je gyn wel aan de alarmbel trekken!! :wink:
Mama van Yana (11/2/04 om 14.33u) en Milan (6/6/05 om 6.11u).
Gelukkig getrouwd met Filip sinds 21/9/2001.
20/12/07: Laura is geboren!!
Afbeelding
Afbeelding

Alfredje
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:28 aug 2007, 15:59
Locatie:Bilzen

Bericht door Alfredje » 19 okt 2007, 21:59

Och trek je dat niet aan.. Ben nu al twaalf :oops: :!: kg bijgekomen en dan wel nog overal , niet alleen mijn buik!! En als de mensen daar een opmerking over maken neem ik dat als een compliment, t'is trouwens een beebje dat daar zit he. Ik ben daar fier op... Alleen ze erna weer eraf krijgen :roll: zolang mijn gyne niks zegt...
Afbeelding

Gebruikersavatar
muppet
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:12 feb 2005, 13:32
Locatie:Oostende

Bericht door muppet » 19 okt 2007, 22:06

Sofie S. schreef:Sp, ik denk dat je het inderdaad wat verkeerd geïnterpreteerd hebt.
Ik ben ook al veel "verzwaard" ze, maar dat is enkel op mijn buik.In West-Vlaanderen wordt dat inderdaad zo gezegd, maar bedoelt men wel degelijk dat het buikje al (héél) erg duidelijk is :wink:

Niet te veel mee inzitten dus!

En trouwens, die kapper van jou heeft ongelijk: er is niets mooier dan een zwangere vrouw!
'k Wou net hetzelfde zeggen si. Niet van aantrekken meid. Geniet van je zwangerschap, echt !

Gebruikersavatar
Trees
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:11 sep 2007, 15:57
Locatie:Brugge

herkenbaar

Bericht door Trees » 20 okt 2007, 13:27

heel herkenbaar...ik woog ook al 80 in begin van mijn zwangerschap en er is al 10kg bij...gelukkig al op mijn buik. Maar telkens ik naar de arts ga, "toch een beetje opletten hé, niet te veel bijkomen hé..." grr...voel me met momenten ook een vetkwab. Zeker als ik van die smalle dametjes zwangerschapsbroeken zie kopen maatje 38....
nu ja, me kindje is gezond, volgend jaar gaan we wel sporten...
courage, je bent dus echt niet de enige die zich af en toe niet goed voelt.
Gelukkig ziet mijn man me graag zoals ik ben, das een hele opluchting. Das voor mij tbelangrijkste...
Afbeelding

Gebruikersavatar
Rampestamperke
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:01 okt 2007, 09:52
Locatie:Oost vlaanderen Zulte
Contacteer:

laat ze maar zeggen

Bericht door Rampestamperke » 20 okt 2007, 14:28

laat ze maar zeggen,het is toch normaal dat alles wat ronder wordt,ze zeggen dan iedere keer als ik je zie wordt je buik groter (EN ER ZIT SOMS MAAR EEN DAG TUSSEN DAT ZE MIJ NIET GEZIEN HEBBEN wat willen ze dan????)maar de ene dag kan je er wel wat beter tegen dan de andere denk ik ...
gewoon genieten van de zwangerschap,de kilootjes hoeven pas na de bevalling er af >>> je moet gewoon heel fier zijn over je buikje en dan steek ik de mijne nog eens extra vooruit dat ze het allemaal goed gezien hebben :D

Gebruikersavatar
babz
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:21 jul 2007, 18:26
Locatie:8000

Bericht door babz » 23 okt 2007, 15:52

Zo weinig mogelijk van aantrekken, sp. Zo probeer ik toch 8).
Afbeelding

Gebruikersavatar
goortjes
Moderator
Berichten:0
Lid geworden op:14 nov 2005, 10:20

Bericht door goortjes » 23 okt 2007, 20:27

ik was van niels enorm veel bijgekomen, alleen weet ik niet hoeveel, ik moet me nooit wegen en mijn weegschaal was kapot
Ik heb toen enorm veel commentaar gehad
en dat kwetst.... dat is normaal
maar ik at gewoon, niets abnormaals tov anders
ik hield gewoon al van in het begin heel veel vocht op
dus dat zag je ook enorm
Ik heb me meermaals slecht gevoeld
maar bij mijn 2de heb ik me voorgenomen om me daar niets meer van aan te trekken
en dat is me eigenlijk wel goed gelukt
OK, ik was nog wel struis bij de 2de , maar wel iets minder dan bij de eerste
de commentaar bleef echter wel
Achteraf wilde ik iedereen eens een neus zetten
en ik ben enorm veel afgevallen
Dat heeft me echt een heel goed gevoel gegeven!
Trek jezelf maar op aan de gedachte dat je achteraf het er wel afwerkt!!

en daarbij nog... de meeste mensen die commentaar geven op je kilo's
waren zelf meestal een 'dikke' aanstaande mama
dus die moeten hun frustraties kwijt hé :wink:
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Snuffie
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:19 sep 2006, 16:15
Locatie:Brugge

Bericht door Snuffie » 23 okt 2007, 22:18

Ge moe da zeggen als je da kwetst. Opkroppen is nie goe...

En mensen hebben altijd commentaar, laat ze maar zeggen. Gij krijgt wel een mooi wonder in de plaats voor die kilo's en achteraf pak je die wel weer aan :wink:
Afbeelding
Afbeelding

beefje
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:05 mar 2007, 10:27
Locatie:waarloos
Contacteer:

Bericht door beefje » 24 okt 2007, 09:25

ik heb altijd commentaar gekregen in de omgekeerde richting
ik ben meer dan 30 kilo aangekomen bij mijn zwangerschap en als ik zei dat ik al zoveel was aangekomen (in de loop al 20 kilo) dan zeiden vrienden en collega's dat ze dat niet zagen, dat dat niet kon....

Ik hield ook enorm veel vocht op, als ik nu de foto's zie van als ik juist bevallen ben, zie ik wat een opgeblazen ballon ik was. Maar denk omdat alles in verhouding was opgezwollen dat het niet zo opviel. Dat vocht ben ik snel kwijt gespeeld en momenteel zijn we aan het sporten en dieëten om de andere kilootjes ook nog kwijt te spelen.

Dus allemaal niet teveel aantrekken.

Gebruikersavatar
Snuffie
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:19 sep 2006, 16:15
Locatie:Brugge

Bericht door Snuffie » 24 okt 2007, 10:43

Bij ons eerste was ik ook een opgeblazen ballon. En ik zat vol met vocht... En inderdaad op foto's kun je dat heel goed zien.

Nu ik ben alle kilo's kwijt geraakt en woog zelf minder dan voor de zwangerschap...

Nu blijf ik goed op gewicht. We zien wel. De gezondheid van ons kindje gaat voor en die kilo geraak je wel weer kwijt. :wink:
Afbeelding
Afbeelding

beefje
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:05 mar 2007, 10:27
Locatie:waarloos
Contacteer:

Bericht door beefje » 24 okt 2007, 11:14

Snuffie schreef:Bij ons eerste was ik ook een opgeblazen ballon. En ik zat vol met vocht... En inderdaad op foto's kun je dat heel goed zien.

Nu ik ben alle kilo's kwijt geraakt en woog zelf minder dan voor de zwangerschap...

Nu blijf ik goed op gewicht. We zien wel. De gezondheid van ons kindje gaat voor en die kilo geraak je wel weer kwijt. :wink:
snuffie hoelang heeft het geduurd voor jij je kilo's kwijt was? als ik dat mag vragen

Gebruikersavatar
Snuffie
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:19 sep 2006, 16:15
Locatie:Brugge

Bericht door Snuffie » 24 okt 2007, 11:25

Ik was echt super dik ze... Meer of 40 kilo bijgekomen... Ik schaam me er nog over.

Ik was er al flink wat kwijt na de bevalling... Ma een dik jaar later woog ik 54 kg en kwam van 98 kg. En toen ik moest bevallen bijna 116 kg...

Ma zo zie je da je nie rap mag opgeven. Ik heb echt veel water gedronken, kip enz gegeten en veel groenten en gaan sporten en beetje per beetje kwam ik op gewicht.

Het is natuurlijk in het begin lastig, ma ik voelde mij dik echt nie goed in mijn vel. En ik ben zo groot en dan water in mijn kelder. Mijn als het in mijn kop zit, dan zit het niet in mijn staart, ik moest die kilo's kwijt geraken. En met de nodige inspanningen is da goe gelukt...

Dus jullie kunnen da ook ze :wink:
Afbeelding
Afbeelding

beefje
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:05 mar 2007, 10:27
Locatie:waarloos
Contacteer:

Bericht door beefje » 24 okt 2007, 11:47

Snuffie schreef:Ik was echt super dik ze... Meer of 40 kilo bijgekomen... Ik schaam me er nog over.

Ik was er al flink wat kwijt na de bevalling... Ma een dik jaar later woog ik 54 kg en kwam van 98 kg. En toen ik moest bevallen bijna 116 kg...

Ma zo zie je da je nie rap mag opgeven. Ik heb echt veel water gedronken, kip enz gegeten en veel groenten en gaan sporten en beetje per beetje kwam ik op gewicht.

Het is natuurlijk in het begin lastig, ma ik voelde mij dik echt nie goed in mijn vel. En ik ben zo groot en dan water in mijn kelder. Mijn als het in mijn kop zit, dan zit het niet in mijn staart, ik moest die kilo's kwijt geraken. En met de nodige inspanningen is da goe gelukt...

Dus jullie kunnen da ook ze :wink:
mercietjes voor je reactie
ik zou nu ook nog een goede 20 kilo willen kwijtspelen (dan zit ik onder mijn gewicht dan voor de bevalling maar op een goed gewicht voor mijn lengte).
Ik ga nu ook meer sporten en drink meer water en snoep niet meer tussendoor. Ik merk al dat mijn buikje wat platter wordt en wil het nu ook echt volhouden want voel me ook niet goed in mijn vel met al dat extra gewicht. Dus volhouden is de boodschap...

Gebruikersavatar
Snuffie
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:19 sep 2006, 16:15
Locatie:Brugge

Bericht door Snuffie » 24 okt 2007, 11:48

Goed bezig als ik je zo hoor... Je komt er :wink:

Ik duim met je mee :wink:
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
beerke
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:29 jan 2006, 13:34
Locatie:Maldegem
Contacteer:

Bericht door beerke » 24 okt 2007, 14:11

ja iedereen zegt iets anders ik hoor dat ook van je bent al veel verzwaard en de ene zegt dan van niet gewoon genieten van je zwangerschap en niets van aantrekken tenslotte kan je dar toch nie veel aan doen je kan erwel opletten maar wa heb je daar aan van ja nu moet ik stoppen of word te zwaar ik doe gewoon waar ik zin in heb en ja daarna zien we wel ik was vorige week toen ik 31 weken was 10 kg bij gekomen maar niet ieder lichaam is hetzelfde de ene komt al wat rapper aan als de andere.
Dus gewoon genieten en negeren wat ze zeggen!!
Afbeelding

onze liefde is beloont met dit mooi engeltje!!!

Molly
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:03 mar 2006, 23:21
Locatie:GERAARDSBERGEN

Bericht door Molly » 24 okt 2007, 14:26

Snuffie schreef: Ik was er al flink wat kwijt na de bevalling... Ma een dik jaar later woog ik 54 kg en kwam van 98 kg. En toen ik moest bevallen bijna 116 kg...
Dus jullie kunnen da ook ze :wink:
:shock: :shock: :shock: :shock:

wow, snuffie, da's echt wel een dikke proficiat waard zulle!!!!
Ik weeg nu ook 99 kg, ik kom van 103... ik wil graag afvallen.
Ik heb al eens 2 maand gedieet, en er was maar 2 kg af... ik was zo teleurgesteld, dat ik het heb opgegeven...
Ik dacht pff, zo kom ik er nooit, waarom zou ik dan moeite doen, zo veel ontzeggen voor maar 2 kg...
En ik hoorde altijd dat het in 't begin rapper gaat... dus wat ging het dan zijn in de volgende maanden.
Ik zou zo'n kamp moeten volgen met een personal trainer, die me constant moed inspreekt...
Afbeelding


Afbeelding

Gebruikersavatar
beerke
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:29 jan 2006, 13:34
Locatie:Maldegem
Contacteer:

Bericht door beerke » 24 okt 2007, 14:36

das bij iedereen anders bij de enen gaat ze er in begin af en bij de andere gaan ze er maar na een tijdje af maar als je er kwijt wil mag je dit niet forseren rustig aan beginnen en gewoon beetje afbouwen maar nie echt dieeten want das slechter ik zou da anders doen vb.als je 2 borden eet nu overgaan naar 1 en als je zin hebt in een koek neem dan een yoghurt of stuk fruit tussen door doe je es aan sport hoeft nie persee maar het verschil is al je dieet eet je direct veel minder en laat je veel weg vallen van eten maar de beste oplossing is nog altijd alles blijven eten maar in maate het is nie de bedoeling dat je lichaâm een groote ommekeer maakt da heeft tijd nodig en heb je es een dag da je meer eet vb.als je na een feest ofzo moet dan doe je de dag erna wat rustiger of sla je es een maaltijd over en vul je die met vitaminen.je bent beter dat je het opbouwd dan dan je ineens een groote verandering ondergaat das nie goed voor jou en je lichaam niet ieder lichaam is sterk genoeg om het aan te kunnen en dan moet je voorzichtiger zijn. succes
Afbeelding

onze liefde is beloont met dit mooi engeltje!!!

Molly
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:03 mar 2006, 23:21
Locatie:GERAARDSBERGEN

Bericht door Molly » 24 okt 2007, 14:40

't Probleem is eigenlijk dat ik niet dik ben door te veel te eten of door ongezond te eten.
't Zit eigenlijk in de familie. Daarom dat ik dus denk dat dieten bij mij geen effect zal hebben, maar dat kan niet hé... :?
Ik heb wel zo van die dagen dat ik 's avonds alles wat eetbaar is zou binnenspelen... maar die zijn in de minderheid, da's meestal zo die bepaalde week in de maand weet je wel.
Zo'n start-to-run programma zou mij wel goed doen denk ik, alleen is dat hier meestal op zo'n onmenselijk uur georganiseerd.
19 uur... dan ben ik liever bij mijn ventje!
Afbeelding


Afbeelding

Gebruikersavatar
beerke
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:29 jan 2006, 13:34
Locatie:Maldegem
Contacteer:

Bericht door beerke » 24 okt 2007, 14:44

dieeten helpt wel maar bij de enen wat rapper als bij de andere maar je vind je niet te zwaar of wil gewoon er een beetje opletten dan zou ik gewoon eten zoals anders maar in mindere maate en meer fruit en yoghurt eten in plaats van koeken en snoepen je zult zien dat dat ook al helpt en dat je niet extreem afvalt maar dat kan natuurlijk wel een tijdje duren hé want als je lichaam nie gewoon is van fruit te eten enzo dan moet da opgebouwd worden zoals bij alles.
Afbeelding

onze liefde is beloont met dit mooi engeltje!!!

Molly
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:03 mar 2006, 23:21
Locatie:GERAARDSBERGEN

Bericht door Molly » 24 okt 2007, 14:54

Maar ik eet fruit :cry: :cry: :cry:
En ik drink nooit cola of ander frisdranken...
en ik drink 1 l water op 't werk... en thuis ook nog water.
Ik drink wel regelmatig een glaasje wijn... :oops:
't Zal daar mss aan liggen...
Enfin, ik voel mij niet slecht in m'n vel hoor, maar 'k zou toch graag ne keer willen kleren kopen naar mijn goesting. Zo'n maatje 40 hebben, dat is mijn droom.
Afbeelding


Afbeelding


Plaats reactie

Terug naar “De zwangerschap”