de mensen vinden me zwaar...

Moderators:goortjes, Welcome, Moderators

beefje
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:05 mar 2007, 10:27
Locatie:waarloos
Contacteer:

Bericht door beefje » 24 okt 2007, 15:10

Molly schreef:Maar ik eet fruit :cry: :cry: :cry:
En ik drink nooit cola of ander frisdranken...
en ik drink 1 l water op 't werk... en thuis ook nog water.
Ik drink wel regelmatig een glaasje wijn... :oops:
't Zal daar mss aan liggen...
Enfin, ik voel mij niet slecht in m'n vel hoor, maar 'k zou toch graag ne keer willen kleren kopen naar mijn goesting. Zo'n maatje 40 hebben, dat is mijn droom.
zeg, heb je je schildklier al eens laten onderzoeken? misschien werkt die te traag, bij mij is dat hier ook het geval!! ik neem daar nu medicatie voor!


Gebruikersavatar
beerke
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:29 jan 2006, 13:34
Locatie:Maldegem
Contacteer:

Bericht door beerke » 24 okt 2007, 15:22

glaasje wijn kan geen kwaad als het nie te veel is maar denk wel da rode beter is dan witte daarvoor. maar zoals beefje zegt kan ik weet daar niets vanaf. je bent in ider geval gezond daar hoef je nie mee in te zitten hé.en je kan ook maar zijn zoals je bent ik blijf ook altijd op hetzelfde zitten gaat daar ook nie meer af dus en ik voel mij er ook goed bij we zijn nu eenmaal hoe we zijn hé en da kunnen we nie forseren hé.
Afbeelding

onze liefde is beloont met dit mooi engeltje!!!

Molly
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:03 mar 2006, 23:21
Locatie:GERAARDSBERGEN

Bericht door Molly » 24 okt 2007, 15:46

Ja... daar is niets mis mee...
maar als ik bv. eens bij een andere dokter moet van 't werk, en die controleert mijn hals... dan vraagt die ook altijd of ik mijn schildklier al eens heb laten onderzoeken.
Ik heb wel PCOS dus daaraan kan 't ook wel liggen...
Vrijdag heb ik medisch onderzoek op 't werk, 't zal er ook wel weer over gaan :? :roll:
Afbeelding


Afbeelding

beefje
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:05 mar 2007, 10:27
Locatie:waarloos
Contacteer:

Bericht door beefje » 25 okt 2007, 09:30

wat is PCOS?

Gebruikersavatar
Snuffie
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:19 sep 2006, 16:15
Locatie:Brugge

Bericht door Snuffie » 25 okt 2007, 11:26

Ja ik vroeg me da ook af?
Afbeelding
Afbeelding


beefje
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:05 mar 2007, 10:27
Locatie:waarloos
Contacteer:

Bericht door beefje » 25 okt 2007, 11:35

ik heb het even opgezocht op het internet
zie hieronder

Wat is PCOS?

Normaal komen na de menstruatie bij de vrouw in de eierstokken enkele follikels of eiblaasjes tot ontwikkeling, waarvan er meestal maar één verder groeit en tot eisprong of ovulatie komt. Bij vrouwen die aan PCOS leiden worden in de eierstok meerdere kleine follikels gevormd. Deze kunnen maar moeilijk tot groei en ovulatie komen. Dit wordt veroorzaakt door een verstoring in de natuurlijke hormoonbalans. De onderontwikkelde vochtblaasjes die zo ontstaan, worden cysten genoemd. Naar schatting heeft 4 tot 6% van de vrouwen last van PCOS en daarmee is dit de meest voorkomende hormonale afwijking bij vrouwen. PCOS is geen ziekte maar een syndroom. Dit houdt in dat er meerdere symptomen aan verbonden zijn die niet allemaal tot uiting hoeven te komen bij elke vrouw. Het beeld van dit syndroom is dus bij elke vrouw anders.

De normale cyclus

In een normale cyclus is het zo dat de hersenen een hormoon produceren dat de eierstokken aanzet tot het ontwikkelen van een eicel. In de eierstokken zijn namelijk veel onrijpe eicellen aanwezig. Het hormoon heet Follikel Stimulerend Hormoon, FSH. De onrijpe eicellen ontwikkelen zich in een eiblaasje, ofwel follikel. Het follikel gaat als het voldoende is ontwikkeld, oestrogeen produceren. Dit oestrogeen veroorzaakt een groei van het baarmoederslijmvlies en het remt de afgifte van FSH door de hersenen. Tegelijkertijd stimuleert het de afgifte van een ander hormoon uit de hersenen, namelijk LH, luteïniserend hormoon. In het midden van de cyclus is de hoeveelheid LH in het bloed het hoogst en veroorzaakt dit een eisprong. Na de eisprong gaan de eierstokken ook progesteron aanmaken, een hormoon dat verdere groei van het baarmoederslijmvlies veroorzaakt. Als de eicel bevrucht wordt, kan deze zich nestelen in het baarmoederslijmvlies. Als dit niet gebeurt, daalt de hoeveelheid oestrogenen en progesteron in het bloed. Dit heeft afstoting van het baarmoederslijmvlies en menstruatie tot gevolg. Door de lage hoeveelheid oestrogeen in het bloed wordt de afgifte van FSH door de hersenen niet meer geremd en kan er een nieuw eitje tot ontwikkeling komen. Hiermee begint een nieuwe cyclus.

Wat gebeurt er bij PCOS?

In het lichaam van een vrouw met PCOS worden teveel oestrogenen gemaakt. Dit remt de vorming van FSH in de hersenen en bevordert LH afgifte. Een verhoogde concentratie LH ten opzichte van FSH is in het bloed aanwezig en hierdoor komt het follikel niet voldoende tot ontwikkeling. Er kan geen eisprong plaatsvinden, de vrouw kan hierdoor niet zwanger worden. Het follikel blijft intact in de eierstok en vormt een cyste. Deze cysten zijn te zien als een 'kralenkrans', zie de freya site voor een afbeelding Wanneer een cyste gevormd is, volgt er geen menstruatie. In sommige gevallen komt het eitje wel voldoende tot ontwikkeling, maar duurt dit, vanwege lagere FSH waarden langer dan in de normale cyclus. Dit veroorzaakt verminderde vruchtbaarheid en een onregelmatige cyclus. De eierstokken van vrouwen met PCOS kunnen hoge gehaltes mannelijke hormonen zoals testosteron produceren. Dit kan overbeharing en in sommige gevallen acné veroorzaken. Bij een deel van de vrouwen met PCOS komt ook insulineresistentie voor. Insuline is een hormoon dat betrokken is bij de regulatie van de bloedsuikerspiegel. Insulineresistentie houdt in dat het lichaam minder gevoelig wordt voor de insuline die het produceert. Het lichaam reageert hierop door hogere concentraties insuline aan te maken, om zo toch de bloedsuikerspiegel te reguleren. De eierstokken van vrouwen met PCOS lijken gevoelig te zijn voor deze hoge concentratie insuline. De hoge concentraties insuline zet de eierstok aan tot het produceren van meer geslachtshormonen. De resistentie, die tot voor kort met name als symptoom werd gezien, wordt tegenwoordig door sommige wetenschappers als een oorzaak beschouwd. Door verschillende oorzaken kan een vrouw met PCOS ook overgewicht hebben. Dit komt bij 40% van de vrouwen met PCOS voor. Het hoge gehalte testosteron kan een oorzaak zijn, maar ook insulineresistentie. Samengevat kunnen de verschijnselen van PCOS zijn:

1. Anovulatie (niet ovuleren) of onregelmatig ovuleren
2. Onregelmatig of niet menstrueren
3. Onvruchtbaarheid
4. Overbeharing
5. Overgewicht
6. Acné
7. Insuline resistentie

Verhoogde risico's

Vrouwen met PCOS hebben een verhoogd risico op een aantal aandoeningen:

* Overgewicht en insuline resistentie kunnen diabetes type II veroorzaken. Diabetes type II is een vorm van suikerziekte, waarbij het lichaam niet meer reageert op de insuline die het produceert. Het risico op deze aandoening kan verminderd worden door afvallen en diabetes medicijnen.
* Door het overgewicht wordt de kans op hart- en vaatziektes verhoogd. Afvallen is hier een belangrijke methode om risico's te beperken.
* Baarmoederkanker is een ander risico. Dit zou kunnen ontstaan doordat het baarmoederslijmvlies zich ophoopt als er niet gemenstrueerd wordt. Omdat dit slijmvlies niet afgebroken wordt, is de kans groter dat er gezwellen gevormd worden in dit weefsel. Regelmatige bloedingen verminderen dit risico. De bloedingen zijn op te wekken door het slikken van de anticonceptiepil.

beefje
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:05 mar 2007, 10:27
Locatie:waarloos
Contacteer:

Bericht door beefje » 25 okt 2007, 11:36

op sommige sites raden ze het atkins dieet aan (koolhydraatvrij dieet) voor vrouwen met PCOS om af te vallen

Gebruikersavatar
Snuffie
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:19 sep 2006, 16:15
Locatie:Brugge

Bericht door Snuffie » 25 okt 2007, 11:38

ai das minder :cry:
Afbeelding
Afbeelding

beefje
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:05 mar 2007, 10:27
Locatie:waarloos
Contacteer:

Bericht door beefje » 25 okt 2007, 11:39

ja molly, wel erg die aandoening hoor!! :cry:

Gebruikersavatar
Snuffie
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:19 sep 2006, 16:15
Locatie:Brugge

Bericht door Snuffie » 25 okt 2007, 11:41

Ma wij zijn hier om je aan te moedigen en te steunen hee :wink:
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Anneliefje
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:27 nov 2005, 18:01

Bericht door Anneliefje » 25 okt 2007, 11:46

beefje schreef:wat is PCOS?
Een syndroom waardoor je cystes op je eierstokken hebt.
Ik 'zou' dat ook hebben (allé vorig jaar november zei mn HA dat na enkele onderzoeken).
Kenmerken zijn: moeilijk zwanger raken (bij mij was het kort na die diagnose raak :roll: maar soit, is wel een kenmerk) - meer lichaamsbeharing: de alom gekende 'bovenlip' beharing ed. - acné - en overgewicht ...
Dan zijn er nog enkele hoor maar hier heb ik er alleszins een paar kenmerken van.
12 november moet ik naar de gyn op controle en zal er hem eens naar vragen.

Maar heel merkwaardig hier is dat ik afgevallen ben tijdens mijn zwangerschap. Momenteel zit ik aan -15kg sinds januari.
Ik hoop nu natuurlijk in die lijn verder te gaan ...

Maar even terug on-topic: ik ben dus van mezelf ook wat 'voller'. Momenteel geeft de weegschaal 95kg :oops: aan dus jullie kunnen rekenen van waar ik kom ...
Awel, tijdens de zwangerschap waren er toch mensen die zeiden dat ik toch wel goed rond droeg ... euhm ja, ik ben sowieso rond :roll:
En als ik dan probeerde duidelijk te maken dat er toch niets was bijgekomen dan niet willen luisteren.
Das gewoon uit pure frustratie dat die mensen commentaar geven :evil:

Geniet van je zwangerschap!!! :wink:

Gebruikersavatar
Snuffie
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:19 sep 2006, 16:15
Locatie:Brugge

Bericht door Snuffie » 25 okt 2007, 11:57

Anneliefje, gij bent inderdaad wat zwaarder of ons, ma jou gezicht straalt gewoon. Echt die snoet is goud waard... En hela ge ziet het al schoon ze, da je bent afgevallen en ik ben zeker da je er nog wel een paar gaat kwijt spelen.

Hoe dan ook ge moet nie veranderen, want jou karakter is super en das veel meer wat dan een slanke lijn alleen :wink:
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Anneliefje
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:27 nov 2005, 18:01

Bericht door Anneliefje » 25 okt 2007, 12:22

Snuffie schreef:Anneliefje, gij bent inderdaad wat zwaarder of ons, ma jou gezicht straalt gewoon. Echt die snoet is goud waard... En hela ge ziet het al schoon ze, da je bent afgevallen en ik ben zeker da je er nog wel een paar gaat kwijt spelen.

Hoe dan ook ge moet nie veranderen, want jou karakter is super en das veel meer wat dan een slanke lijn alleen :wink:
Merciekes!! :wink:
enneuh jou laatste zinneke ... hebben er al meerdere gezegd tegen mij :oops: :)

Gebruikersavatar
Snuffie
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:19 sep 2006, 16:15
Locatie:Brugge

Bericht door Snuffie » 25 okt 2007, 12:24

Ja maar ze hebben gelijk, het is ook zo...


En een compliment ma ook eens :wink: Het moet niet altijd slechte kritiek zijn, dat doen mensen op zich al genoeg :wink:
Afbeelding
Afbeelding

Alfredje
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:28 aug 2007, 15:59
Locatie:Bilzen

Bericht door Alfredje » 25 okt 2007, 15:22

"t zit vanbinnen..." Das waar karakter is veel belangrijker dan maatje 38!!
Afbeelding

Gebruikersavatar
goele
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:13 aug 2006, 11:20
Locatie:bilzen

Bericht door goele » 25 okt 2007, 15:50

Ik ben bij mijn vorige zwangerschap 25 kilo bijgekomen. En ik was echt intens ongelukkig. Ik voelde me geen "stralende" zwangere, kon me niet mooi kleden en voelde me echt zwaar, om maar niet te spreken over toen ik was bevallen en ik alle bezoekers onder ogen moest komen met mijn nog heel dikke lichaam...

Maar nu, nu ben ik zwanger van ons tweede...
Ik ben ondertussen terug op gewicht van vroeger, na heel hard werk.
En bang dat ik ben om weer zo zwaar te worden!!! En daardoor ben ik bang om slaaf te worden van mijn eigen gewicht en eten, en dat wil ik ook niet...
Pfff,

Nu maak ik het mezelf moeilijk, en dat is nog heftiger dan toen ik al maar de indruk had dat anderen het me moeilijk maakten...

Gebruikersavatar
sp
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:21 jun 2007, 17:11
Locatie:8700
Contacteer:

Bericht door sp » 30 okt 2007, 19:07

sinds vandaag is 't officieel: ik ben te zwaar, zoals ik in dit eerste berichtje al zei... ben bij de huisarts op controle geweest:
ben op 4 weken tijd maar liefst 3 kilo bijgekomen! ammehoela zeg...
de huisarts relativeerde alles wel, maar ik vind het toch lastig.
vanmorgen 1km gezwommen, morgen ga 'k weer :)!
Afbeelding

Gebruikersavatar
goele
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:13 aug 2006, 11:20
Locatie:bilzen

Bericht door goele » 30 okt 2007, 20:31

Zeker doen SP, daar ga je je goed van voelen!!
Ik sport ook, en alleen al het besef dat je het gewoon niet zomaar laat, geeft je al een beter gevoel over jezelf...

De begeleiders hebben me ook gezegd dat als je tijdens je zwangerschap wat meer beweegt, jet het achteraf VEEEEEEEEEEL makkelijker gaat hebben met terug op gewicht komen.

Gebruikersavatar
sandy
Moderator
Berichten:0
Lid geworden op:01 aug 2004, 22:41
Locatie:maldegem

Bericht door sandy » 30 okt 2007, 20:49

:lol: Dat is idd wel wat veel in 4 weken.
Ik ben eens in 6 weken 5 kg bijgekomen en toen heb ik ook onder mijn voeten gekregen van de gyn... :wink:
Maar dat zal wel goed komen!!
Bij mij kwam het door ongezonde tussendoortjes te eten. Maar ik had honger... De gyn vertelde me dat ik fruit en rauwe groenten moest eten als ik honger had en het geen tijd was om te eten.
Mama van Yana (11/2/04 om 14.33u) en Milan (6/6/05 om 6.11u).
Gelukkig getrouwd met Filip sinds 21/9/2001.
20/12/07: Laura is geboren!!
Afbeelding
Afbeelding

beefje
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:05 mar 2007, 10:27
Locatie:waarloos
Contacteer:

Bericht door beefje » 31 okt 2007, 07:59

wat je ook kan proberen is elke keer als je tussenin honger hebt een glas water te drinken
en je maaltijden goed plannen alsook je tussendoortjes!!

Gebruikersavatar
sp
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:21 jun 2007, 17:11
Locatie:8700
Contacteer:

Bericht door sp » 31 okt 2007, 09:55

Bij mij is 't zeker weten van de tussendoortjes: chocolade suikerwafels en frangipannekes... Dat zijn de killers momenteel...
Ik sta mezelf nu nog 1 wafel per dag toe.
Honger heb ik echt niet, ik eet veel fruit.
Dat water, da's een beetje rampzalig: als ik 1 glas drink, dan moet ik 4x naar de wc... Dus doe'k dat minder...
Niet goed he.
Gelukkig is 't vandaag een mooie dag buiten, ideaal weertje voor 'n kleine wandeltocht!
Afbeelding

beefje
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:05 mar 2007, 10:27
Locatie:waarloos
Contacteer:

Bericht door beefje » 31 okt 2007, 10:13

als je dat water drinken een tijdje volhoudt
moet je ook minder gaan plassen op den duur
dat is vooral in het begin!!

Gebruikersavatar
sp
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:21 jun 2007, 17:11
Locatie:8700
Contacteer:

Bericht door sp » 01 nov 2007, 16:05

Is dat waar van dat water???
Ik ben nu bijna 6 maand ver en 't is al van dag 1 tot nu dat ik snel 't gevoel heb "over te lopen".
Gaat dat weg als je "traint"???
Afbeelding

beefje
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:05 mar 2007, 10:27
Locatie:waarloos
Contacteer:

Bericht door beefje » 01 nov 2007, 21:25

als je zwanger bent dan speelt natuurlijk ook het drukken van de baby op je blaas een rol!!
ik bedoelde het meer als je niet zwanger bent, dan na een tijdje kan je beter je plas ophouden dan als je in het begin veel water begint te drinken


Plaats reactie

Terug naar “De zwangerschap”