Bewezen: alcohol nefast voor zwangere vrouwen

Moderators:goortjes, Welcome, Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Annubis
Moderator
Berichten:0
Lid geworden op:27 okt 2005, 15:17
Locatie:pulderbos(zandhoven)
Contacteer:
Bewezen: alcohol nefast voor zwangere vrouwen

Bericht door Annubis » 21 nov 2005, 08:46

De impact van roken en drinken op de baby is bewezen via echografie. De beelden tonen aan dat zelfs één glas wijn al gevolgen heeft. Na het drinken vertoont de foetus tekenen van ongewone hyperactiviteit, wat een gevolg is van het feit dat alcohol de vorming van het centraal zenuwstelsel vertraagt.

Schrikreflex
Wetenschappers aan de universiteit van Belfast, onder leiding van professor Peter Hepper, onderzochten bij 40 zwangere vrouwen de effecten van alcoholgebruik. De helft van hen hield zich aan het medisch advies, de andere helft dronk nu en dan toch een glaasje. Tijdens de eerste 18 weken van de zwangerschap ondergingen de vrouwen drie echografieën, daarna nog eens vier. Bij alle baby's werden tijdens die eerste periode van vier maanden tekenen van hyperactiviteit waargenomen, iets dat de vorsers de schrikreflex noemen en die de foetus letterlijk in de baarmoeder doet opspringen.

Gedragsstoornissen
Bij de moeders die niks dronken verdween dat tijdens de rest van de zwangerschap, nadat het centraal zenuwstelsel volledig is gevormd. Foetussen van moeders die wel dronken bleven die reflex echter tot en met het einde van de zwangerschap vertonen. Dat bracht Hepper en zijn medewerkers, blijkens hun verslag in de Journal of Psychology and Behaviour, tot de conclusie dat alcohol dat de ontwikkeling van dat zenuwstelsel schaadt. En dat kan dan weer leiden tot gedragsstoornissen.

dit artikel komt uit het laatste nieuws (21/11/2005)
ALESSIO(16/09/2003) EDWARDO(13/06/2005) EN IMILIO(19/09/2006)


Gebruikersavatar
jenniferv
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:15 dec 2004, 13:05
Locatie:Schelle

Bericht door jenniferv » 21 nov 2005, 18:58

Hoi,

Je hebt het gehoord meiden, geen alcohol tijdens je zwangerschap!!

groetjes

Gebruikersavatar
Katharina
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:15 jun 2005, 16:27
Locatie:Veurne (West-Vlaanderen)
Contacteer:

Bericht door Katharina » 21 nov 2005, 20:14

Ik heb toch af en toe een glaasje gedronken hoor. Met nieuwjaar en op een feest...maar nooit veel....en Anaïs is in orde tot nu toe...
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
jong moederke
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:27 jul 2005, 14:54

Bericht door jong moederke » 21 nov 2005, 23:10

Ik heb ook een glaasje gedronken met nieuwjaar maar dat was een glas wijn voor een hele avond lang. Moest de dag erna ook gaan werken maar goed...

Ik denk dat het het enigste is en voorlopig hier alleen maar een snelle kleine die wekelijks meer en meer kan
Afbeelding

Nog eventjes maar....
Afbeelding

WWW.GEZINSFORUM.BE (mijn forum)

Gebruikersavatar
major
Moderator
Berichten:0
Lid geworden op:17 nov 2005, 07:45
Locatie:kortrijk
Contacteer:

Bericht door major » 22 nov 2005, 07:55

ik moet zeggen dat ik niet verwonderd ben van het bericht
mijn vrouw heeft geen druppel meer aangeraakt sedert we het weten


Gebruikersavatar
Dagmar
Moderator
Berichten:0
Lid geworden op:07 mar 2004, 19:49
Locatie:Schaffen

Bericht door Dagmar » 22 nov 2005, 08:12

major schreef:..
mijn vrouw heeft geen druppel meer aangeraakt sedert we het weten
Ik hetzelfde.. Geen druppel meer aangeraakt toen ik nog maar een vaag vermoeden had.. (nu nog altijd niet door de bv)
Bij Mila zit het anders, toen wist ik het laat en heb nog een paar keer alcohol gedronken.. Maar het gekke is dat me dat op een moment niet meer smaakte en sindsdien ook niet meer gedronken.. Zou ons lichaam ons automatisch beschermen? Ik heb me er lang schuldig over gevoeld, alcohol gedronken en ik nam de pil nog door (ik wist het niet en kreeg ook mijn maandstonden nog).. En Mila is normaal, alleen bij momenten wat overactief! :D
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Foto's!!!

toekomstige meter van Monchichi ;-)

Gebruikersavatar
Saartje
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:21 nov 2005, 21:01
Locatie:Glabbeek

Bericht door Saartje » 29 nov 2005, 20:49

Ik moet dus eerlijk toegeven dat ik regelmatig nog een glaasje wijn drink. Ik heb me een kwartiertje geleden nog een half glas rode wijn uitgeschonken. Soms heb ik er echt zin in.
En ik denk niet dat 1 of 2 glazen zoveel kwaad kunnen. Er zijn soms vrouwen die alcohol verslaafd zijn en die zetten dan toch ook gezonde kinderen op de wereld, misschien dat ze iets achter zijn op andere kinderen, ik kan me daar niet over uitspreken, maar ik ontzeg mezelf de alcohol niet volledig.
Ik denk dat elke zwangere vrouw dat voor zichzelf beslist...
Maar ik beperk mezelf dus wel tot maximum 3 glazen per dag. Ik spreek dan enkel over speciale gelegenheden of zo, want meestal door de week drink ik geen wijn. alleen vandaag had ik er zin in. En af en to in 't weekend eens als ik bij mijn ouders kom.
Zolang het niet overdreven is en verantwoord...waarom niet he.

Greetz

Gebruikersavatar
sandy
Moderator
Berichten:0
Lid geworden op:01 aug 2004, 22:41
Locatie:maldegem

Bericht door sandy » 29 nov 2005, 21:47

Tuurlijk doet iedereen zijn zin! Ikzelf heb, toen ik wist dat ik zwanger was, geen druppel meer aangeraakt. Ik drink nochtants graag eens een aperitiefje, maar toen kreeg ik het niet binnen.
Mama van Yana (11/2/04 om 14.33u) en Milan (6/6/05 om 6.11u).
Gelukkig getrouwd met Filip sinds 21/9/2001.
20/12/07: Laura is geboren!!
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Annubis
Moderator
Berichten:0
Lid geworden op:27 okt 2005, 15:17
Locatie:pulderbos(zandhoven)
Contacteer:

Bericht door Annubis » 30 nov 2005, 07:30

bij mijn eerste zwangerschap heb ik ook geregeld een glaasje wijn gedronken, en mijn zoontje is kleiner dan mijn tweede zoontje .ik at ook geen vlees want was toen vegetarier .
ik weet niet of dit iets met elkaar te maken heeft .

bij mijn tweede zwangerschap heb ik geen cola of koffie gedronken en ook geen alcohol. en mijn tweede zoontje is rustiger dan mijn eerste .
is dit nu allemaal toeval of heeft het er niets mee te maken ik weet het niet .

sommige dingen zullen misschien wel waar zijn maar er zijn ook zwangere vrouwen die volledig alles laten en gaan heel hun levenstijl veranderen. dit is ook niet zo goed want dan moet het lichaam vanalles afkicken en dit is dan ook weer niet gezond.
ALESSIO(16/09/2003) EDWARDO(13/06/2005) EN IMILIO(19/09/2006)

Gebruikersavatar
major
Moderator
Berichten:0
Lid geworden op:17 nov 2005, 07:45
Locatie:kortrijk
Contacteer:

Bericht door major » 30 nov 2005, 08:02

:) wij hebben nu van die light-aperitieven in huis gehaald, zoals pisang, campari en ... nog ene :) ... zonder alcohol
Een papa is een mama met ballen !
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Annubis
Moderator
Berichten:0
Lid geworden op:27 okt 2005, 15:17
Locatie:pulderbos(zandhoven)
Contacteer:

Bericht door Annubis » 30 nov 2005, 08:18

ja ik ken die dranken ik heb daar oit eens een grapje mee uitgehaald met mijn vrienden. ik gaf ze dat en ze vonden dat heel lekker en ze werden allemaal 1 voor 1 maar zatter en zatter. wat ik eigenlijk niet begreep want het waren van die funny dranken zonder alcohol. zou het dan toch psychisch zijn dat we zat worden??
:lol: :wink: :D
ALESSIO(16/09/2003) EDWARDO(13/06/2005) EN IMILIO(19/09/2006)

Gebruikersavatar
laetitia
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:22 aug 2005, 22:00
Locatie:leuven
Contacteer:

Bericht door laetitia » 30 nov 2005, 13:47

Ik heb tijdens mijn zwangerschap nooit iets gedronken van alcohol!!
Afbeelding

Gebruikersavatar
major
Moderator
Berichten:0
Lid geworden op:17 nov 2005, 07:45
Locatie:kortrijk
Contacteer:

Bericht door major » 30 nov 2005, 22:43

mama van A&E schreef:zou het dan toch psychisch zijn dat we zat worden??
:lol: :wink: :D
lol :) het zou toch wel eens kunnen :D
Een papa is een mama met ballen !
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Vivie
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:03 nov 2005, 21:32

Bericht door Vivie » 01 dec 2005, 15:15

Ik heb ook nooit iets gedronken tijdens mijn zwangerschap en ben dat nu ook niet van plan. :wink:
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Dagmar
Moderator
Berichten:0
Lid geworden op:07 mar 2004, 19:49
Locatie:Schaffen

Bericht door Dagmar » 02 dec 2005, 10:35

mama van A&E schreef:zou het dan toch psychisch zijn dat we zat worden??
:lol: :wink: :D
Wij waren ooit (1996) op 4-daagse met de jeugdbeweging en op de laatste avond was er een fuif met niet-alcoholisch bier.. Twee meisjes van onze groep waren toch serieus zat.. Maar is het niet zo dat zelfs in n-a-bier toch nog een beetje alcohol zit? 'k Dacht dat eens gehoord te hebben..
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Foto's!!!

toekomstige meter van Monchichi ;-)

Gebruikersavatar
major
Moderator
Berichten:0
Lid geworden op:17 nov 2005, 07:45
Locatie:kortrijk
Contacteer:

Bericht door major » 05 dec 2005, 07:58

er zijn twee soorten :
n-a, heeft een laag alcohol-gehalte, 0,5%, waarvan je nomaal gezien bijna niet zat van kan geraken
er bestaat ook alcoholvrij bier, met 0% alcohol, is lekker verfrissend :)
Een papa is een mama met ballen !
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
vuur
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:04 nov 2005, 10:03
Contacteer:

Bericht door vuur » 25 jan 2006, 16:24

en tafelbier mag je dat drinken
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
jong moederke
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:27 jul 2005, 14:54

Bericht door jong moederke » 25 jan 2006, 16:49

tafelbier geven ze ook voor bv op gang te brengen maar weet niet of je dat dan tijdens de zwangerschap mag drinken
Afbeelding

Nog eventjes maar....
Afbeelding

WWW.GEZINSFORUM.BE (mijn forum)

Gebruikersavatar
Annubis
Moderator
Berichten:0
Lid geworden op:27 okt 2005, 15:17
Locatie:pulderbos(zandhoven)
Contacteer:

Bericht door Annubis » 25 jan 2006, 17:09

tafelbier zit ook alcohol in he :wink:
ALESSIO(16/09/2003) EDWARDO(13/06/2005) EN IMILIO(19/09/2006)

Gebruikersavatar
fozke
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:17 dec 2005, 09:25
Locatie:Beringen
Contacteer:

Bericht door fozke » 25 jan 2006, 17:18

Ik drink ook absoluut geen alcohol. Een colaatje daarentegen gaat er af en toe wel binnen, maar dat probeer ik ook te beperken.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
greet mama van yoran
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:28 okt 2005, 12:42
Locatie:Beerse, Turnhout, Antwerpen
Contacteer:

Bericht door greet mama van yoran » 25 jan 2006, 18:14

toen ik zwanger was van onze yoran en het nog niet zeker wist heb ik me 1 keer zwaar laten gaan met alcohol te drinken. heb dat ook direct tegen de gyn gezegd en gevraagd of dat da kwaad kon. hij zei niet echt nee. heb dan sinsdien weinig alcohol gedronken. soms een heel klein slokje van de lindemans kriek die men vriend dan bestelde als we ergens waren.

maar swat dat was heel zelden. want als ik daneen slokje deed werd ik het al direct gewaar. nu zelfs nog hoor als ik 1 glaasje drink.


grtz greet
fiere mama van yoran & Ylian & Ylenia & ?? Afbeelding
fiere meter van dieuwke

http://www.babyforum.be/phpforum_NL/alb ... ser_id=630

Gebruikersavatar
Dagmar
Moderator
Berichten:0
Lid geworden op:07 mar 2004, 19:49
Locatie:Schaffen

Bericht door Dagmar » 25 jan 2006, 21:04

jong moederke schreef:tafelbier geven ze ook voor bv op gang te brengen ...
Is ondertussen ook al achterhaald, dacht ik.. :wink: Ik heb het in ieder geval niet gekregen in het ziekenhuis en thuis ook niet gedronken..
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Foto's!!!

toekomstige meter van Monchichi ;-)

Gebruikersavatar
major
Moderator
Berichten:0
Lid geworden op:17 nov 2005, 07:45
Locatie:kortrijk
Contacteer:

Bericht door major » 25 jan 2006, 21:14

greet mama van yoran schreef:toen ik zwanger was van onze yoran en het nog niet zeker wist heb ik me 1 keer zwaar laten gaan met alcohol te drinken. heb dat ook direct tegen de gyn gezegd en gevraagd of dat da kwaad kon. hij zei niet echt nee. heb dan sinsdien weinig alcohol gedronken. soms een heel klein slokje van de lindemans kriek die men vriend dan bestelde als we ergens waren.

maar swat dat was heel zelden. want als ik daneen slokje deed werd ik het al direct gewaar. nu zelfs nog hoor als ik 1 glaasje drink.


grtz greet
zolang het kindje nog niet gevoed wordt via de navelstreng kan alcolhol geen kwaad, en dat is zo de eerst paar weken, en net die weken zijn de "onwetende" weken, zo zit de natuur toch wel goed in elkaar hé :wink:
Een papa is een mama met ballen !
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
greet mama van yoran
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:28 okt 2005, 12:42
Locatie:Beerse, Turnhout, Antwerpen
Contacteer:

Bericht door greet mama van yoran » 25 jan 2006, 21:17

dat kan idd zo zijn major da weet ik nu ni just.


grtz greet
fiere mama van yoran & Ylian & Ylenia & ?? Afbeelding
fiere meter van dieuwke

http://www.babyforum.be/phpforum_NL/alb ... ser_id=630

Marijke
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:21 dec 2005, 16:15

Bericht door Marijke » 26 jan 2006, 10:24

[/quote]
zolang het kindje nog niet gevoed wordt via de navelstreng kan alcolhol geen kwaad, en dat is zo de eerst paar weken, en net die weken zijn de "onwetende" weken, zo zit de natuur toch wel goed in elkaar hé :wink:[/quote]

Hey Major, ik geef je hierin gelijk. Ik heb als ik me goed herinner ook de eerste twee weken eens een paar glaasjes bier/wijn gedronken, maar toen wist ik het nog niet dat ik zwanger was en gelukkig heb ik na die twee weken dan niets meer gedronken want ik wist het pas op 4 weken!

Sindsdien geen druppel meer aangeraakt en als de familie het nog niet mocht weten tijdens oudejaar, heb ik gedaan alsof ik dronk van de champagne :wink:

Het klinkt misschien wat overdreven, maar als het zo slecht is voor de baby, is het consumeren van alcohol dan ook zo ongezond voor de volwassen mens? Ik denk er nu al aan om nooit meer een glaasje alcohol te drinken of mijn alcoholconsumptie na de zwangerschap enorm in te krimpen tegenover de periode voor de zwangerschap.

Maar ja, ik zal me wel niet kunnen inhouden zeker :oops:


Afbeelding

Sofie
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:17 nov 2005, 15:28
Locatie:Hasselt

Bericht door Sofie » 26 jan 2006, 11:19

Onlangs stond er een artikel in humo. Een glas alcohol (bijvoorbeeld rode wijn) per dag kan positief zijn (voor hart en bloedvaten). Maar sport en een gezonde levensstijl (voeding) zijn hier eigenlijk even goed voor. Meer dan twee glazen alcohol per dag doen die goeie eigenschappen al teniet.

Mijn man kreeg ooit les van een neurochirurg en die mens wou geen druppel alcohol meer aanraken sinds hij gezien had wat alcohol kan aanrichten qua hersenschade (hier gaat het dan natuurlijk wel over alcoholisten hé).

Ik drink zelf nooit, mijn man ook niet. Ik heb er geen behoefte aan en ik hou er ook niet van.
Afbeelding


Plaats reactie

Terug naar “De zwangerschap”