Vrijstelling verlengen....

Moderators:Welcome, Annubis, Moderators

Gebruikersavatar
Aicha
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:17 jun 2006, 19:42
Locatie:Lauwe (West-Vlaanderen)
vrijstelling

Bericht door Aicha » 13 sep 2006, 09:37

Heb hier ook nog wat vraagjes in verband met die vrijstelling. Wist zelfs niet dat je dat kon als werkloze. Ik ga nu ook om de 4 weken naar de werkwinkel om te bewijzen dat ik solliciteer. Heb al hopen brieven geschreven! Maar nu ik 6 maanden zwanger ben maak ik natuurlijk nergens geen kans meer. Begrijpelijk. Het is wel lastig dat je je constant moet verantwoorden.

Nu vroeg ik mij af: Kan ik tijdens mijn bevallingsverlof vrijstelling aanvragen en voor hoelang? Ik zie dat dus niet echt zitten om al te gaan werken als ons prutske nog maar 14 weken ofzo is. Zal trouwens bv geven en heb ook nog 2 kleutertjes hier. Mijn man gaat (meer dan) voltijds werken, dus...
Moet je dat ook gaan verantwoorden, die aanvraag tot vrijstelling en krijg je dan een vergoeding? Nu krijg ik het minimum omdat ik ook niet lang genoeg gewerkt hebt .
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


Gebruikersavatar
Dagmar
Moderator
Berichten:0
Lid geworden op:07 mar 2004, 19:49
Locatie:Schaffen

Bericht door Dagmar » 13 sep 2006, 09:41

In jouw geval denk ik dat je dat best de laatste maand van je zwangerschapsverlof aanvraagt en nu nog blijft solliciteren.. (waarschijnlijk neemt toch niemand je aan als ze je buikje zien)
Ik dacht dat je er tot je kindje 6 jaar is van kan genieten.. De eerste twee jaar krijg je een vergoeding van 10 euro en een beetje per dag, na twee jaar zakt het nog een wat.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Foto's!!!

toekomstige meter van Monchichi ;-)

Gebruikersavatar
Dagmar
Moderator
Berichten:0
Lid geworden op:07 mar 2004, 19:49
Locatie:Schaffen

Bericht door Dagmar » 13 sep 2006, 09:43

En verantwoorden, zeggen dat het voor de opvoeding van de kinderen is, dan wordt dat normaal toegestaan..
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Foto's!!!

toekomstige meter van Monchichi ;-)

Gebruikersavatar
Katharina
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:15 jun 2005, 16:27
Locatie:Veurne (West-Vlaanderen)
Contacteer:

Bericht door Katharina » 13 sep 2006, 09:49

Ja inderdaad je kan dat aanvragen...ik was ook werkloos tijdens mijn zwangerschap en moest ook steeds solliciteren en naar de werkwinkel...na een paar maand zeiden ze bij de VDAB dat er een fout was en dat ik eigenlijk niet moest komen nu ik zwanger was???? Tja...

Tijdens mijn moederschapsverlof heb ik dan die vrijstelling aangevraagd...das een formulier dat je moet invullen dat ze dan moeten goedkeuren...en van mij was dat nu voor een jaar...je kan dat dan telkens 3maand, 6 maand of een jaar verlengen...tot 6 jaar na de eerste aanvraag...
De eerste 2 jaar is dat inderdaad iets van 10 euro per dag...na die 2 jaar iets rond de 8 euro...
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Katharina
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:15 jun 2005, 16:27
Locatie:Veurne (West-Vlaanderen)
Contacteer:

Bericht door Katharina » 13 sep 2006, 09:50

Dagmar schreef:En verantwoorden, zeggen dat het voor de opvoeding van de kinderen is, dan wordt dat normaal toegestaan..
Op het formulier staat daar: 'Reden van aanvraag' daar staat bij mij gewoon Anaïs haar naam en geboortedatum bij :D
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
Afbeelding


Gebruikersavatar
Anneliefje
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:27 nov 2005, 18:01

Bericht door Anneliefje » 13 sep 2006, 18:01

Katharina, je hebt pm terug :wink:

Ter info: alles wat met uitkeringen, vrijstellingen, ed. te maken heeft is via de rva -> www.rva.be
Op deze site vind je heel wat info.
Om in orde te zijn met je dossier (zowel werkende, maar belangrijkste als werkzoekende) moet je bij de vdab zijn. Je kan nu praktisch alles gratis regelen vanuit je "luie stoel" iedere werkdag van 8 tot 20 uur op 0800 30 700 -> www.vdab.be
!! wie werkzoekende is en net bevallen (of beter de week voor je uitgerekende datum) moet zich uitschrijven bij vdab als werkzoekende. Dit omdat je dan 'aan de ziekenbond' bent. Je hebt dus ook recht op je 3 maanden moederschapsrust.

Gebruikersavatar
Aicha
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:17 jun 2006, 19:42
Locatie:Lauwe (West-Vlaanderen)

bedankt

Bericht door Aicha » 13 sep 2006, 18:24

Bedankt voor de informatie allemaal!

Zal nu verder solliciteren tot aan mijn zwangerschapsverlof en als ik aan het einde daarvan voel dat ons gezinnetje beter af is met mama thuis( Zal wel zo zijn zeker met 3 kleintjes in huis) dan zal ik in de laatste maand het nodige doen om nog een tijdje thuis te blijven.
Indien ik na mijn zwangerschapsverlof wil gaan werken zou ik al opvang moeten voorzien hebben maar vind dat heel moeilijk want hoe kan ik nu al weten wanneer ik die nodig heb. Als ik nu pols naar opvang bij dagmoeders enzo die ik ken, dan zitten die allemaal al vol tot minstens eind 2007.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Katharina
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:15 jun 2005, 16:27
Locatie:Veurne (West-Vlaanderen)
Contacteer:

Bericht door Katharina » 29 sep 2006, 11:47

Ondertussen heb ik voor de zekerheid mijn vrijstelling verlengd, moest ik niet meteen een job vinden...
Tot nu toe nog geen succes, maar ik ben dan ook een beetje zindelijk...ik wil echt iets met uren die goed passen bij de tijd die ik dan maar weg ben van Anaïs...

De strijkcentrale waar ik gaan proberen ben...weet nog niets verder :roll:
Ik heb ook al als poetshulp gesolliciteerd...gho ja ik zal wel zien he...
Van de onthaalmoeder ben ik nu wel zeker, en ondertussen kennen Anaïs en ik haar al, omdat we nu regelmatig al eens gaan.

Ze is zelf blij dat ze eens met iemand volwassen kan praten ook :D
Tzal ferm aanpassen zijn voor Anaïs en voor mij ook natuurlijk...
Zo kan Anaïs heel moeilijk zelf in slaap vallen, meestal alleen aan de borst of in de buggy of draagdoek...dat zal ze dus moeten leren.
En minder aan de borst kunnen drinken, want nu drinkt ze nog heel veel eigenlijk...wanneer ze wil.

Iedereen zegt wel dat ze dat snel gewoon worden, maar tdoet toch een beetje pijn hoor aan mijn moederhart. Maar ik ben nu ook wel op het punt gekomen dat ik toch iets wil naast het altijd zorgen voor Anaïs....al zijn het maar die 4 uren per dag dat ik me in mijn werk dan zal kunnen storten...
Tzal in het begin doorbijten zijn....al blij dat ze nu ouder is....moest ze 3 maand zijn zou ik het zeker niet over mijn hart krijgen ze achter te laten...
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
mama24
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:21 sep 2006, 15:03
Locatie:poperinge

Bericht door mama24 » 11 okt 2006, 15:24

hey hallo ik ben ook zo aan het overwegen of ik dat zou doen,
ik ben nu in ouderschapsverlof tot januari maar we zouden
graag nog een derde kindje doen dus denk ik dat we er binnenkort
al aan zullen beginnen en zou ik ook tijdskridiet nemen
want bij de onthaalmoeder amai zal me 14 euro daags kosten
en in de vakantie 20euro per dag voor mijn kids uit tedoen
wij hebben jammer genoeg geen ouders of schoonouders die
kunnen passen op hen ze werken ook nog jammer hé
hoeveel heb je zo als je tijdskridiet neemt en getrouwd bent
mijn man werkt als bediende. en wanneer hoef je dit aan tevragen?
groetjes en alvast bedankt om mijn vragen te beantwoorden

Gebruikersavatar
bioMam
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:15 jul 2006, 15:44

Bericht door bioMam » 11 okt 2006, 16:07

mama24, je kan dat best eens voor je eigen situatie laten berekenen bij een hulpkas of vakbond: die kunnen daar wel mee helpen.

Via de vakbond ben ik (op de dienst werkloosheid) alvast eens gaan vragen hoeveel dat opbrengt zo'n vrijstelling ... maar ik vrees dat 't bij ons onhaalbaar gaat worden :cry: en toch wil ik het nog eens uitrekenen. Tijdskrediet is nog iets anders hè maar dan moet je een bepaalde periode voor dezelfde werkgever werken dus daar maak ik zowieso geen kans op. Ik heb nog een maadn om na te denken en dan moet ik beslissen hè: zodra ik terug zonder job zit, moet ik kiezen ...
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
mama24
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:21 sep 2006, 15:03
Locatie:poperinge

Bericht door mama24 » 11 okt 2006, 18:13

aja ok maar ik werk al 2jaar bij die werkgever hoor
zal eens nagaan bij de acv
merci

jonge mama
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:04 okt 2006, 19:28
Contacteer:

Bericht door jonge mama » 12 okt 2006, 14:17

ik ben nog studente en stop in januari mijn studies. al speelt de vermoeidheid mij nu al parten. als ik dan stop heb ik niets van inkomen enkel het geen mijn vriend verdiend. kan ik dan ook zo iets aanvragen en hoe moet ik dit juist doen. want ik ben van plan om ook wel efkes thuis te blijven en daarna part time te gaan werken in de verzorging en met avondschool mijn studies verpleegkunde afwerken. maar ik zou het liefst thuisblijven tot mijn baby toch al een maand of zes is. kan mij iemand zegn waar ik dit kan aanvragen en kom ik ook in aanmerking?
Afbeelding

allen welkom met tips. ben jonge mama van 19 jaar en den papa is 20.

Gebruikersavatar
Katharina
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:15 jun 2005, 16:27
Locatie:Veurne (West-Vlaanderen)
Contacteer:

Bericht door Katharina » 12 okt 2006, 14:49

Hey Lien als je in januari stopt met school...kan je je als werkzoekend inschrijven he bij de Vdab....en normaal zullen ze je wel met rust laten als je zwanger bent (ik zeg wel normaal :roll: )
En dan kan je wanneer je in moederschapsverlof bent je vrijstelling aanvragen he...ik wil je gerust helpen hoor dan...das gewoon naar de uitbetalingskas dat gaan aanvragen en dan krijg je een forumulier mee om dat in te vullen en dan krijg je je vrijstelling...en tussen januari en juni kan je natuurlijk normaal gezien nog doppen dan....
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
Afbeelding

Sofie
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:17 nov 2005, 15:28
Locatie:Hasselt

Bericht door Sofie » 12 okt 2006, 14:50

Ik denk dat je sowieso eerst je wachttijd moet doorlopen (ik geloof dat dit negen maanden is). Daarna kan je normaal gezien wel zo'n vrijstelling aanvragen, veronderstel ik.
Afbeelding

jonge mama
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:04 okt 2006, 19:28
Contacteer:

Bericht door jonge mama » 12 okt 2006, 15:09

ik denk niet dat ik zal kunnen doppen hoor,ik heb nog niet gewerkt e . normaal moet je een jaar vast gewerkt hebben om te kunnen doppen. nu ja we zullen wel zien e katharina, we kunnen dan eens samen gaan e :lol:
Afbeelding

allen welkom met tips. ben jonge mama van 19 jaar en den papa is 20.

Sofie
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:17 nov 2005, 15:28
Locatie:Hasselt

Bericht door Sofie » 12 okt 2006, 15:17

Na negen maanden krijg je sowieso dop, maar dat is als schoolverlater niet veel (ik denk dat het rond de 300 euro ligt, kan ook minder zijn).
Afbeelding

Gebruikersavatar
Anneliefje
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:27 nov 2005, 18:01

Bericht door Anneliefje » 12 okt 2006, 17:15

De dag dat je stopt met school (tijdens het schooljaar) of werkzoekende wordt, heb je een week de tijd om je bij vdab in te schrijven als werkzoekende. (Kan gemakkelijk via 0800 30 700, gratis nummer iedere werkdag van 8 tot 20 uur - ja kweetet, ben hier weer :oops: :lol: )
De week voor je bevalt moet je je uitschrijven en ben je aan de ziekenkas en dit ook nog na je bevalling. (Zelfde als een werkende mama).
Maar als je eens belt naar de vdab zullen ze je dat wel uitleggen.
Maar Katharina weet dit ondertussen ook al hé :wink:
Wat de wachtuitkering betreft na je wachttijd, dat is idd iets van een 300 euro. Om een volwaardige uitkering te krijgen, moet je minstens 1 jaar voltijds gewerkt hebben. Dan krijg je een percentage berekend op je laatste loon. Het bedrag hangt er hier ook wel vanaf of je alleenstaande, samenwonend, getrouwd en/of gezinsleden ten laste hebt. Al deze info kan je ook krijgen bij je uitbetalingsinstelling.
Interessante website's: www.vdab.be - www.rva.be

Gebruikersavatar
pitoeter
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:07 jul 2006, 10:12
Contacteer:

Bericht door pitoeter » 12 okt 2006, 17:53

Na mijn zwangerschapsverlof en ouderschapsverlof ben ik nu aan het genieten van een jaar tijdskrediet. En ik denk dat ik nog ga bij vragen. Ik werk 80% en krijg net geen 400 euro van de rva en van de vlaamse gemeenschap een premie van 150 euro maar die premie krijg je maar 1 jaar. Ik ben wel meer dan 5 jaar in dienst bij mijn werkgever en dan krijg je wel een pak meer van de rva dan als je minder dan 5 jaar bij je werkgever bent. Ik denk zelfs bijna het dubbel, maar daar ben ik niet zeker van. Het is financieel inderdaad een hele aanpassing maar tot nu toe lukt het wel.
Mama van Jarne en Jorit.
Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Katharina
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:15 jun 2005, 16:27
Locatie:Veurne (West-Vlaanderen)
Contacteer:

Bericht door Katharina » 12 okt 2006, 19:34

Sofie schreef:Ik denk dat je sowieso eerst je wachttijd moet doorlopen (ik geloof dat dit negen maanden is). Daarna kan je normaal gezien wel zo'n vrijstelling aanvragen, veronderstel ik.
Ja dat was ik helemaal vergeten :roll:
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
bioMam
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:15 jul 2006, 15:44

Bericht door bioMam » 13 okt 2006, 08:25

Anneliefje schreef:De dag dat je stopt met school (tijdens het schooljaar) of werkzoekende wordt, heb je een week de tijd om je bij vdab in te schrijven als werkzoekende. (Kan gemakkelijk via 0800 30 700, gratis nummer iedere werkdag van 8 tot 20 uur - ja kweetet, ben hier weer :oops: :lol: )

Interessante website's: www.vdab.be - www.rva.be
inschrijven kan tegenwoordig ook online hoor ... en je moet dan met dat formulier langs je vakbond of langs de hulpkas om bij de dienst werkloosheid uitkeringen aan te vragen, maar ik weet niet juist meer hoe dat dan als schoolverlater zit ... die wachttijd herinner ik me wel vreselijk was dat - je krijgtgeen jobs wegens geen ervaring en geen uitkering wegens nog niet gewerkt :roll: :roll:
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Anneliefje
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:27 nov 2005, 18:01

Bericht door Anneliefje » 13 okt 2006, 16:47

bioMam schreef:inschrijven kan tegenwoordig ook online hoor ...
Maar dan nog moet je bellen voor je paswoord .... (maar men is bezig met het uitzoeken hoe het eenvoudiger kan)


Plaats reactie

Terug naar “De thuisblijfmama”