Bob Vansant

Moderators:Welcome, Annubis, Moderators

Katia
Bob Vansant

Bericht door Katia » 27 jun 2006, 15:43

Ineens maar olie op de hete plaat gooien... :lol:
hier een artikel met enkele uitspraken van Bob Vansant, een psychotherapeut die door heel veel mensen blijkbaar niet verdragen wordt...
Ik zelf kan mij wel vinden in zijn woorden:
Bob Van Sant is therapeut. Hij heeft zich bijzonder opgewonden over de recente initiatieven rond kinderopvang van 's morgens vroeg tot 's avonds laat, en over het nieuwe "kleuterinternaat" dat er in Limburg zou komen. Zelf wordt hij in zijn praktijk voortdurend geconfronteerd met kinderen die in de war en zelfs depressief zijn omdat hun ouders zich nauwelijks nog wat aantrekken van hun opvoeding. Voor hem is de maat vol:

"We mishandelen onze kinderen door ze te dumpen bij onthaalmoeders en in de nabewaking. Geen wonder dat zoveel kinderen depressief zijn."

Mishandelen we onze kinderen? Zeker wel, beweert Bob Van Sant. Ouders hebben nauwelijks nog tijd voor hun kinderen. Ze laten ze opvoeden door onthaalmoeders en onderwijzers, en houden ze zoet met cadeautjes en bezoekjes aan Eurodisney die dan voor "quality time" moeten doorgaan. Maar de waarheid is dat ouders hun kinderen voortdurend in handen van allerlei vreemden geven: onthaalmoeders, leraars, begeleiders in de naschoolse opvang en in de jeugdbeweging... En zeker bij heel jonge kinderen is dat funest: die hebben geen vaste "referentiepersonen" meer aan wie ze zich kunnen spiegelen en die de lijnen uitzetten. Daardoor komen kinderen in de knoei met hun eigen identiteit. En dat verklaart volgens Van Sant mede de schokkende cijfers over depressie en zelfmoord bij kinderen en jongeren. 1 op de 3 adolescenten kampt tijdens zijn jeugd met een depressie. Een kwart van alle jongeren denkt wel eens aan zelfmoord en bijna 10 procent zou het zelfs ooit geprobeerd hebben.

Een vaak gehoorde klacht is ook dat ouders zelf nauwelijks nog durven (of willen) opvoeden. De tijd die ze met hun kinderen doorbrengen moet en zal "leuk" zijn en dan is er geen plaats voor verboden of geboden. En dus hopen de ouders dat de school het wel zal oplossen. Bij een recente enquête bleek 100 % (honderd procent) van de ondervraagde leraars van mening dat de ouders veel te veel taken en verantwoordelijkheid op de school afschuiven.

Natuurlijk willen ouders het beste voor hun kinderen, zegt Van Sant. Maar ze weten niet meer wat dat is. Ze bedelven ze onder de cadeautjes en maken er zo kleine materialisten van die de betekenis van het woord "nee" niet meer kennen. Ze willen dat hun kinderen zich op alle mogelijke manieren ontwikkelen (artistiek, sportief, sociaal...) en sturen ze dus maar naar de tekenles, de sportclub, de jeugdbeweging... Kortom, ter compensatie van het gebrek aan aandacht dat ze van hun ouders krijgen, worden kinderen ook nog eens opgezadeld met een overvolle agenda. Geen wonder dat ze doodmoe en gestresseerd in de les zitten...


Gebruikersavatar
beam
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:20 apr 2006, 19:33
Locatie:Kuurne

Bericht door beam » 27 jun 2006, 17:07

Amai, dat zal roken als sommigen dit gaan lezen :D :D !

Eén ding staat vast, vroeger bestond dit allemaal niet OM en crèches, moeders bleven gewoon thuis om voor de kinderen te zorgen. Wie heeft dit veranderd ? De emancipatie ? De vrouwen ? De maatschappij ? Wie zal het zeggen, moeders worden erin gerold in die functie van werkende mama omdat ze willen onafhankelijk zijn van hun man. Ik begrijp heel goed een mama die gaat meewerken, bijvoorbeeld, mijn schoonbroer verdient geen 800 € per maand, als je dan de huur aftrekt, gas en elektriciteit, noodzakelijke dingen, hoeveel houdt ie dan over denk je ? Maak maar de rekening, dan heeft ie nog niet gegeten ook niet.
Ik heb het geluk dat ik KAN thuisblijven, de kids allemaal gezond zijn (want dokterskosten, daar kan mijn schoonbroer ook al over meespreken). Het is een dillemma hoor en je hoeft niet gesteld te zijn op luxe maar als je de cijfers bekijkt zijn er veel gezinnen die leven onder de armoedegrens. Schandalig in de tijd dat we zijn.
Afbeelding

Afbeelding

Sofie
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:17 nov 2005, 15:28
Locatie:Hasselt

Bericht door Sofie » 27 jun 2006, 17:20

Ik denk dat emancipatie een grote 'boosdoener' is. Vrouwen tellen tegenwoordig niet meer mee als ze niet gaan werken of carrière maken. Bovendien willen gezinnen nu éénmaal meer luxe dan vroeger. Ik heb onlangs een artikel gelezen over het feit dat er een nog een hele dunne lijn is tussen de rijkeren en de middenklasse. De middenklasse beschikt meer en meer over luxe-goederen (auto, flatscreentv en ga zo maar door). Ook de mensen die het zich niet kunnen veroorloven, willen deel uitmaken van deze luxe (wat op zich volledig te begrijpen is), maar het zorgt er wel voor dat mensen meer moeten werken en dat brengt veel stress met zich mee. Ook willen veel vrouwen niet meer ten laste van hun man staan omdat er de dag van vandaag zoveel scheidingen zijn.

Hoewel Bob Vansant hier een punt heeft, ga ik zeker niet altijd akkoord met zijn uitspraken. Dit weekend deed hij enkele uitspraken in de krant over depressies en daarin volgde ik hem dan weer helemaal niet. Hij heeft voor mij dus zeker niet alle wijsheid in pacht.

Ik zou zelf niet in staat zijn om mijn babytje 'achter te laten' bij een onthaalmoeder of chrèche. Toch ga ik niemand vreemd bekijken die dat wel doet. Ik kan best begrijpen dat je deel wil uitmaken van deze maatschappij (en laat ons eerlijk zijn; veel mensen hebben nog steeds het beeld van de wereldvreemde huismoeder die niets anders doet dan schoonmaken en series bekijken voor zich). Ik heb het daar zelf soms moeilijk mee. Maar toch vind ik het 'welzijn' van mijn kind belangrijker dan mijn persoonlijk welbehagen. En het is niet omdat je thuisblijft, dat je niets doet. Ik volg cursussen, school me bij en heb interessante discussies met mijn man en vrienden. Later, wanneer mijn kinderen ouder zijn, kan ik mij nog steeds verder ontplooiien door opnieuw te gaan studeren of te werken (of beide :lol:).

Keur ik het goed dat mensen hun kinderen 'dumpen' om zelf carrière te maken? Neen. Kan ik het begrijpen? Jawel.
Afbeelding

Katia

Bericht door Katia » 27 jun 2006, 17:22

inderdaad! dat is nu net het probleem...
de maatschappij heeft dat zodanig in de hand gewerkt dat het soms gewoon niet anders KAN en dat vind ik echt erg!
de woorden van Bob zijn pertang wel waar, een kind is er beter aan toe om vooral de eerste 3 jaar bij zijn moeder te zijn en niet achtergelaten te worden bij een OM of creche... in theorie dan. In de praktijk is het niet altijd mogelijk en daar moet ook rekening mee gehouden worden...
hoewel er evenveel vrouwen zijn die gewoon niet WILLEN thuisblijven omdat ze "mee willen draaien" terwijl hun partner WEL genoeg verdient.
Vanaf er een 1000 euro de maand binnen komt, is het haalbaar om thuis te blijven heb ik al uitgerekend...
Natuurlijk zijn er dan ook mensen die er dan ook nog vanalle luxe bij willen. Tja, dat je dan niet toekomt :roll: ik begrijp alleen niet dat het willen van luxe een reden kan zijn om je kind ergens anders te laten opvoeden :?

Maar wel duidelijk maken: Ik veroordeel niemand en heb zeker bewondering voor mensen die uit gaan werken. Ikzelf zou het niet kunnen, ...

Katia

Bericht door Katia » 27 jun 2006, 17:25

sofie haar repliek pas gelezen... ik denk dat zij schrijft wat ik bedoel :lol:

(wist dat dit een goei topic voor haar ging zijn :lol: )


Gebruikersavatar
zotteke
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:15 apr 2005, 10:35
Locatie:kalken

Bericht door zotteke » 27 jun 2006, 17:29

Ja meestal kunnen vrouwen niet anders meer dan te gaan werken,niet alleen voor de luxe en de emancipatie maar meestal is dat omdat het verdomd :oops: (sorry) kostelijk is om te overleven.Sederd den € is het enorm verduurd voor alles,anders denk ik zouden er veel meer moeders thuis blijven,zotteke.
Afbeelding

Afbeelding

Sofie
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:17 nov 2005, 15:28
Locatie:Hasselt

Bericht door Sofie » 27 jun 2006, 17:33

Ja, wat hij hier zegt, daar ga ik ook mee akkoord hoor. Dat een kind het beste af is bij zijn mama, daar kan geen twijfel over bestaan (ok, een paar uitzonderingen daar gelaten). Over die luxe; ik vind het heel moeilijk om daar uitspraken over te doen. Het is natuurlijk mogelijk om met 1000 euro per maand toe te komen. Maar ik geef toe dat ik mij beter voel als er iets meer ademruimte is. En dat zal bij een heleboel mensen het geval zijn. Een lening voor een huis zal heel moeilijk te verkrijgen is als één van de twee 'maar' een loon heeft van 1000 euro (en als we de prijzen van de huizen bekijken, weten we dat je met 125000 niet meer toekomt om een 'degelijk' huis te kopen). Als je dus niets van thuis meekrijgt, is het verschrikkelijk moeilijk om met zo'n loon iets te kopen. Toekomen zal je zeker doen, dat geef ik toe.
Afbeelding

Gebruikersavatar
sterretje
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:05 apr 2004, 19:08
Contacteer:

Bericht door sterretje » 27 jun 2006, 17:34

Als je een huis af te betalen hebt van ongeveer 800€,dan ga je natuurlijk niet toekomen met het gemiddeld loon,he...
Ik heb nu het geluk weer thuis te zijn,en dat ik na mijn bevallingsverlof halftijds ga werken...Maar voor sommige mensen zit er gewoon niets anders op dan met twee te gaan werken...huis,auto,kleding...en dan spreek ik niet over buitensporige zaken,he....
AfbeeldingAfbeelding

AfbeeldingAfbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Annubis
Moderator
Berichten:0
Lid geworden op:27 okt 2005, 15:17
Locatie:pulderbos(zandhoven)
Contacteer:

Bericht door Annubis » 27 jun 2006, 17:35

awel die mens heeft groot gelijk !vind je geld en luxe belangrijk !!!! begin dan gewoon niet aan kinderen he. mijn man zijn zus haar kinderen zijn 2x per week thuis de rest zitten ze bij haar schoonouders!!!! daar krijg ik het van! ik zou hier nog zo dingen kunnen zeggen in ieder geval ik zorg 100% zelf voor mijn kinderen niet dat ik niemand anders vertrouw maar ik heb voor mijn kindjes gekozen en ga ze dan ook zelf opvoeden! ik hoef geen luxe als mijn kinderen maar hebben wat ze moeten hebben . ik heb alessio een half jaar in de creche gelaten en heb gezien wat daar allemaal gebeurd neen dank u ik hou ze wel thuis! naar de kleuterschool dat is iets anders. maar nogmaals het is een schande dat kinderen constant bij de oma de babysit of t is eenders wie anders dan de ouders zijn. ik weet misschien dat er veel commentaar op gaan hebben wat ik zeg maar dat is mijn mening !
Laatst gewijzigd door Annubis op 27 jun 2006, 17:44, 1 keer totaal gewijzigd.
ALESSIO(16/09/2003) EDWARDO(13/06/2005) EN IMILIO(19/09/2006)

Gebruikersavatar
major
Moderator
Berichten:0
Lid geworden op:17 nov 2005, 07:45
Locatie:kortrijk
Contacteer:

Bericht door major » 27 jun 2006, 17:41

ik vind dat hij een punt heeft, hoewel ook ik mijn kind zal "achterlaten" bij een OM. Depressie is zeker een mogelijk gevolg. Ook gedragsproblemen bij jong volwassenen kunnen een gevolg worden van te weinig oudercontact. De tijd die we hebben zullen wij wel goed doorbrengen met ons kind.
Toen ik klein was, hadden we echt niet breed en had ik daardoor veel tekort, met als gevolg een niet echt gelukkige jeugd. Pas op, met tekort bedoel ik niet uitsluitend materieel. Je kunt je kind niet alles meegeven, dus probeer je je best te doen. Mijn vrouw en ik hebben een huis gekocht. Huizen kosten meer en meer tegenwoordig, waardoor (wij hebben een kleine sociale woning gekocht) er niet veel meer van die 1000 euro overblijft ;). We openen ook een fonds voor ons kind, waardoor hij iets zal hebben om na school een leven mee zal kunnen opbouwen. Het is veel moeilijker om te starten vanaf nul, wat ik heb moeten doen. Om deze redenen gaan wij beiden gaan werken en zijn we genoodzaakt om ons kind bij de OM te "achter te laten". Hadden onze ouders dichtbij gewoond, konden we hem bij hen "achterlaten", wat ik liever had gezien. Ik vind ook dat je creches, mini-creches en onthaalmoeders niet over dezelfde kam kunt halen. Elk van hen heeft zo zijn voor- en nadelen. Wij hebben voor een OM gekozen, zodat Torben toch in een huiselijke sfeer zal kunnen vertoeven. Mijn vrouw zal ergens in de komende jaren ouderschapsverlof aanvragen, zodat ze voor een jaar één dag per week meer zal thuis zijn. Dit is al iets wat we kunnen doen, maar in mijn ogen ook niet genoeg. Volgens mij moet de politiek meer zulke mogelijkheden bieden in de toekomst. Dit zal ook meehelpen aan het vergrijzingsprobleem... maar dat is dan weer iets anders ;)
Een papa is een mama met ballen !
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
zotteke
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:15 apr 2005, 10:35
Locatie:kalken

Bericht door zotteke » 27 jun 2006, 17:58

Mama van A&E mijn schoonzus is precies de zelfde als ze de kinderen ergens kan droppen bij de één of ander zal ze het niet laten,dat werkt ook op mijn zenuwen en moe dat niet zeggen tegen mijn schoonmoeder want die trekt altijd partij .Zo van ja maar haar carriere,ewel als ze dat echt wou moest ze geen kinderen gehad hebben ,ze geeft dan nog het lef voor te zeggen tussen het volk als mijn kinderen weg zijn mis ik ze niet :evil: .Daar kan ik me zo kwaad voor maken.Plus overlaatst zei ik tegen men schoonma dat ik thuis ging blijven voor te werken en ze had ook komentaar zo van zou ge dat wel doen......t 'ergste van al is ze is zelf nooit gaan werken :evil: .De schoonzus loopt met alles weg,Alessio mag 1keer in de week gaan terwijl de hare er bijna alle dagen zitten :evil: ,doe hem gewoon niet en daar blijft het bij,greets zotteke.
.
Afbeelding

Afbeelding

Sofie
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:17 nov 2005, 15:28
Locatie:Hasselt

Bericht door Sofie » 27 jun 2006, 18:12

Major, ik denk dat niemand je hier scheef gaat bekijken omdat je Torben naar een OM zal brengen. Ik zou zelf ook opteren voor een OM door het huiselijke. Als wij een huis zouden gekocht hebben, zou ik zeker halftijds moeten werken, want we zouden er niet geraken. Maar momenteel kunnen we toch geen huis kopen, omdat mijn man via een onderzoeksproject werkt en dat is in feite geen vast werk (is al moeilijk om dan een lening vast te krijgen). Nuja, wat ik hiermee wil aantonen, is enkel en alleen maar dat Bob Vansant wel degelijk een punt heeft, maar dat je niet mag overdrijven. Het is niet omdat je je kind naar de OM of chrèche brengt, dat je slechte ouders bent die alleen maar aan carrière maken denken. Het is inderdaad niet leuk als je je kinderen weinig kan geven. En dan heb ik het niet over luxe. Maar stel dat je moet toekomen met 1000 euro per maand en je kindje wil een hobby uitoefenen (voetbal of een andere sport bijvoorbeeld) of zijn fiets is stuk en hij heeft een nieuwe nodig. Ik zou het vreselijk vinden om zo'n dingen te moeten ontzeggen aan mijn kind. Net daarom dat ik niet graag met 'maar' 1000 euro zou moeten toekomen. Dan is het toch maar iedere maand hopen dat er geen onvoorziene kosten voor de deur staan.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Katharina
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:15 jun 2005, 16:27
Locatie:Veurne (West-Vlaanderen)
Contacteer:

Bericht door Katharina » 27 jun 2006, 18:25

IK wil aan de andere kant HEEL GRAAG thuis blijven bij Anaïs maar ik wil ook kijken om met de tijd een huisje te kopen...en dan moet je toch met 2 werken....pfff...
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
Afbeelding

Katia

Bericht door Katia » 27 jun 2006, 18:35

eindelijk nog eens een serieuze discussie seh :lol:

Bob Vansant heeft inderdaad een groot punt... in theorie!
En dat is wat ik bedoelde ook... het is gewoon niet altijd mogelijk om dat in praktijk ook toe te passen.
Wij moeten hier gemiddeld met 1000 euro per maand toekomen, want meer verdient hugo ook niet... en dat gaat toch perfect eigenlijk.
Vaak kunnen wij zelfs nog een klein beetje opzij zetten.
Een auto, een lening (voor een huis dus)... dat noem ik luxe. Dat heb je eigenlijk niet echt nodig, hoewel het voor velen ondenkbaar is.
Ik geef toe, wij zouden ook graag een huis kopen, maar die mogelijkheid hebben wij niet. Ik blijf wel liever bij Troia thuis dan dat ik een huis zou hebben.
Je kan evengoed een huisje huren van 45O euro (wie zoekt die vindt)... de rest noem ik luxe.
Luxe die ik ook wel zou willen, maar je moet je prioriteiten kunnen stellen en die prioriteiten liggen voor iedereen ergens anders... waarmee ik niet bedoel dat mensen die met 2 gaan werken hun luxe boven hun kind plaatsen, maar die geven wel meer belang eraan dan ik zou doen.
Zoals sofie zegt, niemand zal je daar hier verkeerd voor bezien (waarom zou je dat eigenlijk doen? :? ), integendeel zelfs... maar goed dat we allemaal anders zijn... anders konden we hier niet discussieren :P

Gebruikersavatar
major
Moderator
Berichten:0
Lid geworden op:17 nov 2005, 07:45
Locatie:kortrijk
Contacteer:

Bericht door major » 27 jun 2006, 18:39

ik weet wel dat niemand me scheef gaat bekijken :) ik van mijn kant, zal dat ook niet doen ;) Ik vind gewoon spijtig dat we het op deze manier moeten doen, omdat ik vind dat hij een punt heeft ;) en misschien moet er vanuit de overheid nog meer steun komen voor nieuwe ouders :) ouderschapsverlof is al een stap in de goede richting ;)
Een papa is een mama met ballen !
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Katia

Bericht door Katia » 27 jun 2006, 18:46

soms he, vind ik de ideeen van het communisme bewonderenswaardig...
(maar ook dit weer -niet verkeerd begrijpen- in theorie! in praktijk is de mensheid daar nog niet klaarvoor omdat er altijd mensen zijn die meer willen betekenen en te zeggen hebben dan een ander)
Alles wordt bestuurd vanuit de overheid, iedereen werkt dus ook voor de overheid en verdient daardoor evenveel... de kloof tussen arm en rijk is veel kleiner en de maatschappij is aangepast aan de mensen (iedere mens kan maar hetzelfde consummeren, waardoor de kapitalistisch consumptie-maatschappij wegvalt)...
Vind ik een mooi idee, maar helaas is het niet mogelijk en is het maar een droombeeld.

Gebruikersavatar
Annubis
Moderator
Berichten:0
Lid geworden op:27 okt 2005, 15:17
Locatie:pulderbos(zandhoven)
Contacteer:

Bericht door Annubis » 27 jun 2006, 19:03

De regering zou inderdaad meer voor de thuisblijvende ouder moeten doen! wij moeten ook rekenen om rond te komen. we kunnen soms ook wat opzij zetten . en inderdaad om een huis te kopen zal ik ook mee moeten gaan werken , maar ik koop geen huis voor ik 30 ben dus heb nog 6jaar tijd.

er is een verschil tussen mensen dat hun kindjes moeten wegdoen om rond te komen ! of mensen dat hun kinderen uit gemakzucht wegdoen!
ALESSIO(16/09/2003) EDWARDO(13/06/2005) EN IMILIO(19/09/2006)

Sofie
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:17 nov 2005, 15:28
Locatie:Hasselt

Bericht door Sofie » 27 jun 2006, 19:04

Hier nog een communisme-liefhebber :lol:. Maar dan weeral in theorie....ah in theorie kan alles zo schoon zijn.
Afbeelding

Katia

Bericht door Katia » 27 jun 2006, 19:06

barbarella schreef:Hier nog een communisme-liefhebber :lol:. Maar dan weeral in theorie....ah in theorie kan alles zo schoon zijn.
echt?
de eerste die ik tegenkom dan...
meestal krijg ik bakken kritiek als ik daarmee afkom, ook al bedoel ik het in theorie :roll:

Gebruikersavatar
beam
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:20 apr 2006, 19:33
Locatie:Kuurne

Bericht door beam » 27 jun 2006, 19:39

Vraag maar es aan oost-europeanen hoe "goed" ze het nu hebben na de val van de muur. Zoals je zegt, Katia, bij de communisten wast voor iedereen gelijk en was het allemaal gedaan door de overheid, vind ik ook wel goed.
Daarom komen ze nu met bakken af naar ons land omdat ze het ginder zo "goed" hebben, we worden ervan overspoeld (geen rasistische neigingen zunne :) ).

Wij waren beiden in de dertig toen we beslisten om toch maar te bouwen, beide hadden niks van huis uit gekregen, we hebben het allemaal alleen gedaan, we zijn hier zelfs de oudste van de verkaveling (momenteel). Toendertijd toen we keken om te verhuizen naar een ruimere woning waren ze hier niet beschaamd om huurgeld van meer dan 800 € te vragen :shock: , je had dan nog geen comfort zoals het zijn moet. Je moet nu niet denken dat ons huis heeeeeeeeel groot is, het is een rijwoning (helemaal alleen bouwen is veel te veel geld, hoekwoning is ook duur), we hebben een tuin, badkamer, drie slaapkamers én cv :) , dat vond ik belangrijk want heb altijd in huizen gewoond waar het altijd veel te koud was. In onze laatste woning hadden we ook schimmel op de muur, elektriciteit viel uit (wassen en drogen ging niet samen), één gasverwarming voor gans een huis (hoekwoning, brrrrrrr), gasreuk (bulex was regelmatig kapot) en last but not least is er koolstofmonoxide vastgesteld geweest door de brandweer, dus was onze aankoop van levensbelang :D .
Afbeelding

Afbeelding

Katia

Bericht door Katia » 27 jun 2006, 20:14

beam schreef:Vraag maar es aan oost-europeanen hoe "goed" ze het nu hebben na de val van de muur. Zoals je zegt, Katia, bij de communisten wast voor iedereen gelijk en was het allemaal gedaan door de overheid, vind ik ook wel goed.
Daarom komen ze nu met bakken af naar ons land omdat ze het ginder zo "goed" hebben, we worden ervan overspoeld (geen rasistische neigingen zunne :) ).
is dat nu sarcastisch bedoeld?
ik kan het er niet uit opmaken :lol:

vandaar dat ik ook zei "in theorie" he!!!
heb het er voor express genoeg bijgezet zodat niemand erover zou struikelen :?

Sofie
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:17 nov 2005, 15:28
Locatie:Hasselt

Bericht door Sofie » 27 jun 2006, 20:46

Ik denk dat het sarcastisch is Katia :)
Afbeelding

olli
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:06 feb 2006, 18:59
Locatie:de kempen

Bericht door olli » 27 jun 2006, 21:40

Katia schreef:inderdaad! dat is nu net het probleem...
de maatschappij heeft dat zodanig in de hand gewerkt dat het soms gewoon niet anders KAN en dat vind ik echt erg!
de woorden van Bob zijn pertang wel waar, een kind is er beter aan toe om vooral de eerste 3 jaar bij zijn moeder te zijn en niet achtergelaten te worden bij een OM of creche... in theorie dan. In de praktijk is het niet altijd mogelijk en daar moet ook rekening mee gehouden worden...
hoewel er evenveel vrouwen zijn die gewoon niet WILLEN thuisblijven omdat ze "mee willen draaien" terwijl hun partner WEL genoeg verdient.
Vanaf er een 1000 euro de maand binnen komt, is het haalbaar om thuis te blijven heb ik al uitgerekend...
Natuurlijk zijn er dan ook mensen die er dan ook nog vanalle luxe bij willen. Tja, dat je dan niet toekomt :roll: ik begrijp alleen niet dat het willen van luxe een reden kan zijn om je kind ergens anders te laten opvoeden :?

Maar wel duidelijk maken: Ik veroordeel niemand en heb zeker bewondering voor mensen die uit gaan werken. Ikzelf zou het niet kunnen, ...
ikzelf zou later graag thuis blijven, maar financieel zal dat nie thaalbaar zijn.
hopelijk kunnen we tegen dan een oplossing vinden!
ik kan me volledig vinden in de woorden van die man.
mijn moeder was/is steeds thuis , en ik weet dat ik dat steeds leuk vond.

ps 1000 euro per maand, daar komen we net niet mee toe. dan zouden we niets kunnen sparen. en dat sparen vind ik toch ook wel belangrijk voor de toekomst van ons gezin.

Frieke
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:02 jul 2005, 11:22
Locatie:Ieper

Bericht door Frieke » 27 jun 2006, 22:34

Gho mijn bloed kookt!

Wij gaan met twee uitwerken, fulltime. Enja, wij hebben de luxe van een huisje te kopen, en we hebben ook een auto voor mijn vriend ( die btw 50 km van ons huis werkt)! Huren vind ik weggesmeten geld. Want bij 25 jaar zal dit huis het onze zijn, wat ook ten goede komt van de kinderen.

Maar dat die Bob daar het lef heeft om te zeggen dat we onze kinderen niet opvoeden :evil: , dat hij maar eens een dag in mijne zetel komt zitten. Doordat wij wisselen van ploeg moeten de kindjes maar vier op veertien dagen weg, en wanneer ze thuis zijn worden ze wel degelijk opgevoed. Er is een verschil tss ja en nee, en Febe kent dit heel goed. En dagelijks heb ik quality time met de kindjes, we spelen, vertellen en lezen, we lachen en we eten samen.

En ondertussen mag ze ook gaan spelen met andere kindjes wat ze trouwens super vindt!

Ik wil en zal me niet schuldig voelen omdat ik fulltime werk, gewoon omdat ik denk dat we eens in deze eeuw moeten stappen en beseffen dat dit de realiteit is. En zolang je voor en na je werk echt met je kinderen bezig bent zie ik geen enkel probleem. Integendeel, ik zie voordelen! Ze leren omgaan met andere kindjes, worden sociaal en beseffen dat er nog andere personen zijn dan hun eigen ik!

Pasop, als je kan thuisblijven, voor mij geen probleem, maar ik vind dat niemand het recht heeft zomaar een algemeen oordeel te vellen...

Och mijn haren komen recht van zoiets :evil:
Afbeelding
Afbeelding

Hele fiere mama van Febe en Ferre

Gebruikersavatar
Dagmar
Moderator
Berichten:0
Lid geworden op:07 mar 2004, 19:49
Locatie:Schaffen

Bericht door Dagmar » 28 jun 2006, 09:17

Frieke schreef:... ik vind dat niemand het recht heeft zomaar een algemeen oordeel te vellen...
...
Daar ga ik helemaal mee akkoord! 't Is niet omdat je werkt dat je je kinderen niet opvoedt.. Ik ken twee thuisblijfmoeders die hun kinderen niet opvoeden en materieel verwennen.. Volgens mij bepaalt je karakter voor een groot stuk hoe je je kinderen opvoedt.. Er zullen wel ouders zijn die zich schuldig voelen omdat ze werken en hun kinderen dan verwennen, maar om dat nu te veralgemenen.. :roll:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Foto's!!!

toekomstige meter van Monchichi ;-)

Katia

Bericht door Katia » 28 jun 2006, 12:04

Frieke schreef:Ik wil en zal me niet schuldig voelen omdat ik fulltime werk, gewoon omdat ik denk dat we eens in deze eeuw moeten stappen en beseffen dat dit de realiteit is. En zolang je voor en na je werk echt met je kinderen bezig bent zie ik geen enkel probleem. Integendeel, ik zie voordelen! Ze leren omgaan met andere kindjes, worden sociaal en beseffen dat er nog andere personen zijn dan hun eigen ik!
vind je dat dan weer niet vooroordelend naar thuisblijfmama's? :?

Sofie
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:17 nov 2005, 15:28
Locatie:Hasselt

Bericht door Sofie » 28 jun 2006, 12:10

Bob Vansant is misschien wat cru in zijn uitspraken. Hij zegt het zonder er doekjes om te winden. Maar hij zuigt dit niet uit zijn duim hé. Er zijn hier al heel wat onderzoeken naar gebeurd en daaruit blijkt dat een kind het eerste jaar het beste af is bij zijn mama. MAAR dat wil niet zeggen dat hij jullie beschuldigt van slechte ouders te zijn. Zoals ik al eerder zei; ik heb alle begrip voor ouders die hun kinderen naar de OM of chrèche brengen.

Ik denk dat Bob Vansant vooral wil dat we eens stilstaan bij de huidige maatschappij en hoe we met onze kinderen omgaan (en dit is niet naar jullie persoonlijk bedoeld hé). Het is niet normaal dat er kleuterinternaten zijn zodat mama en papa carrière kunnen maken. Het is niet normaal dat er ouders zijn die hun kinderen amper zien.

Er is een verschil tussen mensen die hun kinderen naar een OM brengen omdat ze anders niet toekomen als er maar één van de twee gaat werken en mensen die hun kinderen wegbrengen omdat ze hun carrière niet in gevaar willen brengen. Natuurlijk mogen vrouwen (en mannen, want er bestaan huisvaders ook) carrière maken. Maar waarom kiest men dan in godsnaam voor kinderen? Omdat het zo hoort? Ik vind het niet verkeerd dat Bob Vansant zich daar vragen bij stelt en jullie hoeven zich niet aangevallen te voelen. Nergens in het artikel zegt hij dat jullie slechte ouders zijn.
Laatst gewijzigd door Sofie op 28 jun 2006, 12:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding

Sofie
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:17 nov 2005, 15:28
Locatie:Hasselt

Bericht door Sofie » 28 jun 2006, 12:12

En over dat veralgemenen; ik ga akkoord dat veralgemenen nooit goed is. Maar bij onderzoeken gaat men altijd uit van het gemiddelde. Natuurlijk zijn er uitzonderingen! Maar dat neemt niet weg dat het gemiddelde nog altijd de maatstaf is.
Afbeelding

Katia

Bericht door Katia » 28 jun 2006, 12:18

weet ge sofie, gij moogt in het vervolg in mijne naam mee antwoorden, ik geef het op om uit te leggen wat ik bedoel :lol: gij kunt dat veel beter en op een deftige manier :D

Gebruikersavatar
kyrodu
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:14 mar 2005, 11:21

Bericht door kyrodu » 28 jun 2006, 14:19

Wij komen niet toe hoor met €1000 per maand.
Geef ik gewoon toe ja.
De lening is al een ietsje meer dan €800 en de auto lening rond de €200.
Dus waar zouden we dan moeten van leven.
Hebben dan nog ook € 200 die we aan de garagist moeten per maand door dat *****ongeluk van vorig jaar.
Daarom dus dat ik ook ga werken.
Het zijn wel maar twee dagen,dus op die twee dagen dat ze naar de onthaalmoeder en de voor-na schoolse opvang gaan zal het wel niet komen zeker.
En wij zijn anders geen luxepaarden hoor,zeker niet.
Hebben wel een huis maar er is dus wel nog niks afgewerkt,dat is dus een 20 jaren plan.:lol:
En die auto hebben we nodig om op ons werk te geraken.
Moest ik met de fiets gaan moeten ze nog langer naar de opvang,en dat wil ik dus niet.:x
Is gewoon niet haalbaar ook.
Een huis en een auto luxe noemen zou in deze tijd toch niet meer mogen vind ik.
Dat zijn dingen die de (meeste) mensen tegenwoordig wel (nodig) hebben
Wij hebben 5 jaar in een stacaravan geleefd,en ik zweer je het,je bent maar wat blij als je dan eindelijk in een huis kan wonen.
Wij hebben ons huis zelf gebouwd en ook de elektriciteit enz...
We hebben daar dus ook veel uitgespaard,of anders was de lening nog zwaarder geweest.
Nu met hetgeen ik verdien en het kindergeld daar bij komen we toe om te leven en de kinderen de gewone basis dingen te geven.
En dat is dan schoolgeld , kleren ,voedsel en medische kosten.
Moest het niet nodig zijn en verdorie zo duur niet zijn dan zou ik ook wel thuis blijven hoor om er iedere dag voor de kinderen te zijn.
Maar het is nu jammer genoeg zo.
En ook wij hadden niks van thuis uit ,dus ook helemaal van 0 moeten beginnen,en ben maar wat trots op wat we al bereikt hebben.


Plaats reactie

Terug naar “De thuisblijfmama”