13 wkn en al zitten?!?

Moderators:Welcome, Dagmar, Moderators

Plaats reactie
mommy1981
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:22 dec 2007, 21:06
Contacteer:
13 wkn en al zitten?!?

Bericht door mommy1981 » 02 jan 2008, 13:34

Hoi moeders, ik zit met een vraag, ik heb een pracht van een dochter van 13 weken en 5 dagen oud.
Als zij wakker is wil ze niet op haar rug liggen, ze komt met haar hoofd tot haar schouders omhoog omdat ze niet wil liggen en huilt tot ik haar overeind zet en ze dus in zit-houding zit, nou heb ik soms gehoord dat het niet goed is en anderen zeggen weer dat als ze sterk genoeg is het niet erg is.
Haar nek is erg sterk, ook bij het verschonen komt ze vaak tot haar schouders omhoog, ook als ik haar tegen mij aan wil laten leunen duwt ze zich naar voren om zo dan alleen te zitten, kan iemand mij vertellen wat ik moet doen (als het inderdaad slecht is voor haar) om haar zonder huilen toch te laten liggen.
Groetjes


Gebruikersavatar
Schorpioentje73
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:21 sep 2005, 13:38
Locatie:Moorslede
Contacteer:

Bericht door Schorpioentje73 » 02 jan 2008, 14:09

ze zeggen idd dat het niet goed is, maar als je kind het zelf wil en aangeeft is omdat het er zich goed bij voelt
ik had ook een 3maanderke die steeds wou zitten
draagwieg ? no way, zitten moest ie, in zijne buggy, en niet achterover, want meneerke zat voorover te trekken en hem kwaad te maken tot ik hem recht zette :roll:
't was dus ook ne redelijk gespierden, en heeft altijd een stevig nekske gehad
maar hele dagen zitten is ook niet goed, ik wisselde eens af, relax, eetstoel (kon kantelen), bumbo seat, en tussen in zijn park om te spelen

mommy1981
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:22 dec 2007, 21:06
Contacteer:

Bericht door mommy1981 » 02 jan 2008, 14:18

ok, heel erg bedankt voor je reactie, ook omdat je uit ervaring praat heb ik hier heel veel aan ik kreeg bijvoorbeeld op een ander forum dit antwoord:

"Het lijkt mij niet erg verstandig om haar al te laten zitten, dit ivm haar rug.

Maar zeg je nu eigenlijk dat je kind zich los van je afduwt terwijl het zit????"

waarop ik zei:

"Ja dan zet ik haar zittend met haar rug, nekje en hoofd tegen mijn borst aan (dat wil ze ook niet dus begint te huilen) en dan duwt ze zich naar voren zodat ze dus niet meer tegen mij aan leunt maar op zichzelf zit, natuurlijk moet ik haar wel in balans houden maar verder doet ze alles zelf"

en toen zei deze vrouw weer:

"Een baby kan pas zelf zitten als zijn nek- en rugspieren voldoende ontwikkeld zijn. Tot die tijd heeft een kleine baby voor zijn niet-ontwikkelde spieren extra ondersteuning nodig. Simpel dus: een kind dat nog niet kan zitten, moet liggen en een kind dat kan zitten, mag zitten.

Een kind van 7 maanden mag om zijn rug niet teveel te belasten max 15 a 20 minuten achterelkaar zitten en kan dan pas redelijk stevig zitten."

Maar de reactie van jou vind ik ook veel logischer klinken eerlijk gezegd, je kan een baby toch niet dwingen en inderdaad ik wissel ook vaak af.
bedankt en meer reacties zijn van harte welkom :wink:

Gebruikersavatar
Schorpioentje73
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:21 sep 2005, 13:38
Locatie:Moorslede
Contacteer:

Bericht door Schorpioentje73 » 02 jan 2008, 14:24

nee tis dat, ge kunt ze niet dwingen van te liggen he :roll: , ge doet niet altijd wat je wil hoor daarmee :lol: , die gastjes hebben ook al een eigen willetje
en als ze niks anders doen dan krijsen als ze neerliggen, tja wat is dan het beste he
tuurlijk moet ge ze geen uren laten zitten he, of zonder steun, maar gebruik gewoon je gezond verstand :wink: en doe waar jullie je allebei goed bij voelen

mommy1981
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:22 dec 2007, 21:06
Contacteer:

Bericht door mommy1981 » 02 jan 2008, 14:29

en hoelang zat hij dan achter elkaar en hoe hielt je hem vast??


Gebruikersavatar
Schorpioentje73
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:21 sep 2005, 13:38
Locatie:Moorslede
Contacteer:

Bericht door Schorpioentje73 » 02 jan 2008, 14:31

soms een half uurke, hing er vanaf
in zijne relax zat hij soms iets langer, omdat dit schuin helt en niet echt kwaad kon
in zijne bumbo seat niet te lang
vasthouden moest niet op die manier
op mijn schoot trok hij zich recht aan mijn vingers :roll:, hij was toen net geen 3 maand, en hij wou persé zo blijven zitten, evenwicht had hij nog niet genoeg, maar hield mijn handen vast he

Gebruikersavatar
sandy
Moderator
Berichten:0
Lid geworden op:01 aug 2004, 22:41
Locatie:maldegem

Bericht door sandy » 02 jan 2008, 14:42

Geen ervaring mee, maar als ze echt al kan zitten, dan is het echt wel omdat haar spieren er sterk genoeg voor zijn.
Dat is hetzelfde als met lopen, je hebt er van 10 maanden die rondlopen.
Je kan hun ontwikkeling niet tegenhouden!
Mama van Yana (11/2/04 om 14.33u) en Milan (6/6/05 om 6.11u).
Gelukkig getrouwd met Filip sinds 21/9/2001.
20/12/07: Laura is geboren!!
Afbeelding
Afbeelding

mommy1981
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:22 dec 2007, 21:06
Contacteer:

Bericht door mommy1981 » 02 jan 2008, 14:56

nee is inderdaad waar, en als ik soms zo die reacties lees van een baby mag je niet laten zitten, laten staan of laten lopen maar wat moet je dan doen?? ze vastplakken??? nee dat zou pas slecht zijn, toch...

Gebruikersavatar
EvytjeuH
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:20 jul 2007, 13:42
Locatie:St Job In't Goor

Bericht door EvytjeuH » 02 jan 2008, 15:48

Ons meisje heeft dat ook, die wilt altijd maar recht zitten, en trekt zichzelf op wanneer we haar handjes vasthouden (ook is dat niet de bedoeling)
Als ze pap aant drinken is, komt ze vanzelf rechtzitten.

Tegen ons zeggen ze ook dat het slecht is voor de rug... maar ik laat haar gewoon doen, haar spieren zullen er dan sterk genoeg voor zijn.
Ieder kind zijn eigen ontwikkeling e :)
AfbeeldingAfbeelding

Gebruikersavatar
bioMam
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:15 jul 2006, 15:44

Bericht door bioMam » 02 jan 2008, 17:22

dragen in de draagdoek ;) dan kunnen ze veel zien en voelen ze zichwel happy ... 13 weken is vroeg maar idd elk kind is anders. Mijne jongste wou ook niet liggen dus die zat veel in de doek en zat op 4M met steun, op 5M alleen en euh dat is motorisch in dat tempo blijven gaan :roll: dus hij liep op 10M 1dag al alleen (en echt wel meerdere stappen zonder stoppen hè) en zijn nichtje die nu bijna 1 jaar wordt die kan nog niet op haar eigen beentjes steunen om te staan, maar och dat kind gaat ook leren lopen zenne: die is met andere dingen bezig hè. k Zie dat hier heel goed: mijnen oudste is een denker, mijne jongste een doener.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Dagmar
Moderator
Berichten:0
Lid geworden op:07 mar 2004, 19:49
Locatie:Schaffen

Bericht door Dagmar » 02 jan 2008, 20:54

Ook mijn eerste reactie, zet haar in een draagdoek.. Ze zit rechtop, kan rondkijken en is niet belastend voor de rug..
En verder, afwisselen met buiklig.. Is ook goed voor de spieren.. En vooral doen waar zij haar goed mee voelt.. :wink:
Je kan haar inderdaad niet vastplakken hé.. :wink:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Foto's!!!

toekomstige meter van Monchichi ;-)

Gebruikersavatar
Anneliefje
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:27 nov 2005, 18:01

Bericht door Anneliefje » 03 jan 2008, 10:36

Hier ook eentje die zal al rechttrekt aan de vingers :roll:
Maar op zijn buikje liggen?? Ho maar, dat is niet fijn :lol:
Ik laat hem ook gewoon doen en ontdekken wat hij kan. Niets forceren.

Sigri
Moderator
Berichten:0
Lid geworden op:05 sep 2004, 13:19
Locatie:Wezemaal

Bericht door Sigri » 03 jan 2008, 16:02

Ieder kind heeft zijn eigen tempo.
Ik denk dat afwisselen de boodschap is .Zolang ze niet de ganse dag zit, kan dat volgens mij geen kwaad.
Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Winter
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:11 mei 2007, 22:17
Locatie:West-Vlaanderen: Brugge

Bericht door Winter » 03 jan 2008, 19:02

hey,
amai wat een reactie's op da forum zeg.
Onze Nikolaj doet ook al dingen die hij eigenlijk nog niet zou kunnen aan die leeftijd. Als ik hem op zijn buikje leg om de knoopjes van zijn pyama dicht te doen dan heft hij zijn hoofd helemaal op en kijk hij in het rond. Ik laat dat met rust want als hij moe is, legt hij zijn hoofdje vanzelf weer neer.
Ik denk dat kindjes het zelf wel aangeven wat ze kunnen en willen, zolang je ze niet forceert is er niets mis mee hoor.

Gr. Winter

mommy1981
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:22 dec 2007, 21:06
Contacteer:

Bericht door mommy1981 » 03 jan 2008, 19:34

ja ik kom vanaf nu ook niet meer daar t slaat echt alles daar het is idd niet normaal hoe ze daar reageren maar goed hier is het wel heel fijn en gezellig...

bo
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:11 okt 2007, 11:53

Bericht door bo » 04 jan 2008, 14:08

als je je gezond verstand gebruikt, en niets forceerd, zal dat wel geen kwaad kunnen. het ene kind is nu eenmaal rapper dan het andere!

een van m'n neefjes liep aan 9 maanden, hij heeft nooit gekropen... en t was echt stappen hé, zonder handen, helemaal alleen, hij was dan nog behoorlijk klein, en liep gewoon onder de tafel door... :shock:

na enkele weken werd hij daar toch te groot voor, en na enkele botsingen tegen de tafelrand liep hij er al snel omheen... :wink:
Afbeelding


Plaats reactie

Terug naar “De baby”