Van brabbelen naar babbelen

Moderators:Welcome, Dagmar, Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Aditi
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:14 jun 2006, 18:10
Locatie:Halle (Vlaams-Brabant)
Van brabbelen naar babbelen

Bericht door Aditi » 06 dec 2007, 19:05

Doen jullie iets speciaal om taal te stimuleren bij jullie kindjes? Of leren ze zo een beetje vanzelf babbelen?
Afbeelding

Breng ons eens een bezoekje op http://baby.barbe.be :)


Gebruikersavatar
sandy
Moderator
Berichten:0
Lid geworden op:01 aug 2004, 22:41
Locatie:maldegem

Bericht door sandy » 06 dec 2007, 21:02

Ik denk als je er veel tegen verteld dat ze zo al veel woorden meenemen.
En als ze een woord verkeerd uitspreken, ze gewoon verbeteren.
Mama van Yana (11/2/04 om 14.33u) en Milan (6/6/05 om 6.11u).
Gelukkig getrouwd met Filip sinds 21/9/2001.
20/12/07: Laura is geboren!!
Afbeelding
Afbeelding

ratje
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:30 nov 2007, 18:11
Locatie:Lokeren

Bericht door ratje » 06 dec 2007, 21:04

Bij ons is het eigenlijk nog veel te vroeg om echt al van babbelen te spreken. Maar wij proberen toch al dikwijls bepaalde woorden veel te herhalen. Uiteraard: mama, papa, Nora, kusje, dada,... En we benoemen ook al dikwijls de dingen, zoals auto, bloem,...

En we hopen natuurlijk (tevergeefs nog) dat ze vandaag of morgen dada zegt en zwaait! :lol:

~C8>
Afbeelding

Gebruikersavatar
muppet
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:12 feb 2005, 13:32
Locatie:Oostende

Bericht door muppet » 06 dec 2007, 21:28

Heel veel praten met je kindje. Ook al kan het nog niets terugzeggen.
Ik praat heel veel met mijn kids.
Elke avond wordt er een verhaaltje verteld en Jutta (nu 2.5 jaar) pakt al zelf een boekje en begint te vertellen voor ons. Niet altijd even duidelijk maar ze doet het met de nodige overtuiging en intonatie. Heel grappig om te zien eigenlijk.

Gebruikersavatar
Aicha
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:17 jun 2006, 19:42
Locatie:Lauwe (West-Vlaanderen)

praten

Bericht door Aicha » 07 dec 2007, 11:19

idd, zelf veel praten tegen je kindje en alles bij naam noemen. Geen tuutuut (auto ofzo) gedoe.
Ook veel voorlezen en samen in boekjes kijken stimuleert de taalontwikkeling.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


G&F&S
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:17 jul 2005, 13:57
Locatie:Berchem (Antwerpen)

Bericht door G&F&S » 07 dec 2007, 11:58

Ik heb zo'n boekj "babytalk programma" en daar staat in dat je dagelijks een half uurtje met je kindje moet "praten" ttz er intensief mee bezig zijn en echt enkel met kindje, niet terwijl naar nieuws ofzo kijken. En dan ook alle achtergrondsgeluiden afzetten (wasmachine, tv, radio enz) en dan zou je de spraak ontwikkeling echt stimuleren. Heb je door andere kindjes niet echt tijd om dat te doen, kan je dat ook doen als je luier ververst en dan alles benoemen enz...

en idd boekjes voorlezen, deed ik bij Femke vanaf dat ze 7 maanden was (toen sliep ze in eigen kamer) en nog steeds dagelijks. Op haar 1jaar had ze al een woordenschat van 35 woordjes (weet niet wat gemiddelde is op die leeftijd) maar daarna is ze wel over gegaan in een soort van eigen taaltje, dat ik wel verstond maar niet iedereen verstond dan alles. En dan herhaalde ik wat ze zei, maar dan met het juiste woord.
En nu staat haar mond nooit stil... :wink:

Doei
G&F&S
"Cogito ergo sum"
AfbeeldingAfbeelding

Gebruikersavatar
Aditi
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:14 jun 2006, 18:10
Locatie:Halle (Vlaams-Brabant)

Bericht door Aditi » 08 dec 2007, 21:34

Oei, 35 woordjes toen ze 1 werd? Dat is toch wel heel snel, eh!
Ik ben al blij als we hier dan het eerste woordje hebben gehad :)
En ik was blijkbaar intuïtief toch goed bezig: babbelen als ik haar verzorg, eten geef, enz. (dingen aanwijzen enzo) en regelmatig boekjes lezen.
Bij dat voorlezen heb ik soms wel echt het gevoel dat ze er niet veel van maakt. ook al zijn het echt simpele boekjes met alledaagse dingen in.
Ik verwacht teveel van mijn kleine poppemie, denk ik ;)
Afbeelding

Breng ons eens een bezoekje op http://baby.barbe.be :)

Gebruikersavatar
Lena
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:12 jun 2005, 12:43
Locatie:Zuid-Limburg

Bericht door Lena » 08 dec 2007, 21:46

Sam die begon pas te praten toen 'm bijna 2j was... Daarvoor enkele woordjes, maar zeker niet veel.

En Niels die gaat dezelfde kant op :roll:

Maar ja, ik vind dat niet zo erg, ik weet wat Sam nu kan, en die zijn tetter staat nu ook niet stil :roll: Ieder kind zijn eigen tempo...
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Dagmar
Moderator
Berichten:0
Lid geworden op:07 mar 2004, 19:49
Locatie:Schaffen

Bericht door Dagmar » 09 dec 2007, 09:11

Lena schreef:Sam die begon pas te praten toen 'm bijna 2j was... Daarvoor enkele woordjes, maar zeker niet veel.
...
Karsten ook hoor.. Mila daarentegen :roll: ..
Maar meisjes zouden daar zowiezo sneller mee zijn dan jongens.. Dus.. En zoals je zegt, ieder kind zijn eigen tempo! :wink:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Foto's!!!

toekomstige meter van Monchichi ;-)

Gebruikersavatar
sandy
Moderator
Berichten:0
Lid geworden op:01 aug 2004, 22:41
Locatie:maldegem

Bericht door sandy » 09 dec 2007, 09:13

Meisjes zijn idd sneller dan jongetjes.
Yana vertelde hier al zinnen op haar 2 jaar. Milan zegde toen (naast mama en papa) zijn eerste woordjes.
Maar nu zegt hij al vrij veel en begrijp je hem al redelijk goed.
Mama van Yana (11/2/04 om 14.33u) en Milan (6/6/05 om 6.11u).
Gelukkig getrouwd met Filip sinds 21/9/2001.
20/12/07: Laura is geboren!!
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
EvytjeuH
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:20 jul 2007, 13:42
Locatie:St Job In't Goor

Bericht door EvytjeuH » 09 dec 2007, 12:01

Rond welke leeftijd hebben jullie zo boekjes voorgelezen of de prentjes ervan laten zien??

Ik heb gehoord dat je daarmee kan beginnen vanaf 4 maand ..
Maar is dat niet wat te vroeg ofzo?

Ik was met ons meisje in een nijntjes boekje aan het bladeren, en haar ogen waren niet van de prentjes af te houden, zijn wel felle kleuren dus jah..

Ik lees graag voor , daarmee dat ik dit ff vraag :D
AfbeeldingAfbeelding

Gebruikersavatar
mell
Moderator
Berichten:0
Lid geworden op:20 aug 2006, 14:29

Bericht door mell » 09 dec 2007, 13:39

Ahwel van boekjes lezen en laten zien ... we waren er vroeg mee begonnen maar madam had er helemaal geen intresse in en we hebben het dan maar zo gelaten.
Wel boekjes tussen haar speelgoed gedaan en dan kon ze er in kijken als ze zin had.
Uiteindelijk zal ze tegen een jaar geweest zijn toen ze echt intresse toonde en wij echt wel een verhaaltje lazen,....

Ivm de woorden ... Ik heb hier gewoon nooit babytaal gebruikt. Gewoon alles benoemd wat ze zag, waar we mee bezig waren, ... Als ik merkte dat ze ergens intresse in toonde dat wat meer benoemd, ...

Ivm het verbeteren ... Verbeteren mag maar let er op dat je niet zegt "neen dat is geen oe dat is een koe", maar gewoon zegt "ja dat is een koe". Zo leren ze het het snelst.

En ja sommige kindjes zijn daar gewoon sneller in dan anderen. Geduld hebben en het komt wel :wink:

Gebruikersavatar
Rampestamperke
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:01 okt 2007, 09:52
Locatie:Oost vlaanderen Zulte
Contacteer:

Bericht door Rampestamperke » 09 dec 2007, 17:20

als ons kleine begon te brabbelen ,dan vertelde ik gewoon terug ....en dat brabbelde zij weer een stukje er aan ...vond dat heel leuk....
en boekjes voorlezen wij hadden maar één baby woordje dat was BOEBOE voor hond ,...dat doen we dus nooit meer he ....hoe lang dat we dat niet moeten zeggen hebben om dat woord te veranderen :roll:

dus deze keer gebruiken we echt geen baby woordjes meer,gewoon klare taal


Plaats reactie

Terug naar “De baby”