Start stiefouderadoptie

Moderators:Welcome, Moderators

Gebruikersavatar
mell
Moderator
Berichten:0
Lid geworden op:20 aug 2006, 14:29
Start stiefouderadoptie

Bericht door mell » 11 sep 2006, 15:20

Onze kleine is geboren en nu de wet is goedgekeurd zal Ellen (de mee-moeder) Maaike adopteren.

Spijtig genoeg gaat het niet via een andere weg en nog spijtiger noemt het "stiefouder"-adoptie. Maar soit het gaat nu en dat is al beter dan niets.

In oktober zullen zij en ik de voorbereidende cursus volgen en kan de procedure gestart worden.

Ik ga mee de cursus volgen voor als er ooit nog een kleintje komt en Ellen eventueel zwanger wilt zijn dan. Dan moeten we die tenminste niet opnieuw volgen :lol: .


Gebruikersavatar
bioMam
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:15 jul 2006, 15:44

Bericht door bioMam » 11 sep 2006, 16:09

is dat via een organisatie als Gewenst Kind geregeld dan of hoe loopt dat eigenlijk???
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
mell
Moderator
Berichten:0
Lid geworden op:20 aug 2006, 14:29

Bericht door mell » 12 sep 2006, 15:57

Die cursus is iets wat je tegenwoordig moet volgen om een adoptie te kunnen starten. De aanvraag gaat via K&G en de cursus zelf wordt via Gewenst Kind georganiseerd.

Tijdens die cursus wordt er uitgelegd hoe je voor een kind moet zorgen, de problemen die er kunnen komen, ...

Voor ons dus eigenlijk stom maar ik snap dat het voor mensen die een kindje adopteren die niet van hen is wel interessant kan zijn.

Gebruikersavatar
bioMam
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:15 jul 2006, 15:44

Bericht door bioMam » 12 sep 2006, 16:20

mell schreef:Voor ons dus eigenlijk stom maar ik snap dat het voor mensen die een kindje adopteren die niet van hen is wel interessant kan zijn.
mijn vrienden hebben toch ook veel verzuchtingen gehad bij veel nodelozen zaken hoor: 't is toch niet omdat je adopteert dat je ineens cursussen nodig hebt die een andere ouder ook niet volgt en vooral al dat gedoe vooraf - voor je toestemming om te adopteren krijgt - daar zat veel bij waar wij echt ogen van trokken: stel u voor da tiedereen die kinderen krijgt dat 1 jaar voor de zwangerschap allemaal al moet zeggen zo van "heb je hobby's en ben je van plan die op te geven?" enz :roll:
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
mell
Moderator
Berichten:0
Lid geworden op:20 aug 2006, 14:29

Bericht door mell » 18 okt 2006, 22:02

Bij ons is het gelukkig enkel een voorbereidende cursus volgen en dan alles in orde maken (= papieren).

Cursus voltooid en amai was me dat saai. Enkel het juridische gedeelte was interessant.

Ondertussen heeft mijn vrouw de nodige papieren in handen (=geboortebewijs, huwelijksakte, ...). Enkel nog wachten op haar geboortebewijs en dan kan alles naar de jeugdrechter gebracht worden.

En hopelijk doet die niet flauw. Blijkbaar kan het dus zijn dat die zegt dat er een evaluatie moet volgen = met psycholoog, huisbezoek, ... Dat vertraagd dus alles. Het stomme is natuurlijk als die rechter dan vindt dat Maaike niet geadopteerd mag worden door mijn vrouw dat Maaike dan toch gewoon wordt opgevoed door haar want Maaike woont samen met haar en mij in eenzelfde huis. :roll:

Als alles gaat zonder problemen dan moet het rond zijn binnen een 2 à 3tal maanden. Anders tel je er nog maar een 2tal maanden bij, minstens.


Gebruikersavatar
Dagmar
Moderator
Berichten:0
Lid geworden op:07 mar 2004, 19:49
Locatie:Schaffen

Bericht door Dagmar » 18 okt 2006, 22:18

En kan dat gebeuren dat de jeugdrechter je vrouw niet geschikt vindt om Maaike te adopteren? Lijkt me weer één of andere kafkaïaanse toestand..
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Foto's!!!

toekomstige meter van Monchichi ;-)

Gebruikersavatar
mell
Moderator
Berichten:0
Lid geworden op:20 aug 2006, 14:29

Bericht door mell » 19 okt 2006, 14:26

Yep dat kan gebeuren. Wij moeten voor dit alles via Turnhout en daar is het blijkbaar zelfs zo dat aan mijn vrouw haar ouders gevraagd zal worden of ze akkoord zijn. Dus of ze wel een kleinkind willen en of ze dan akkoord zijn dat dat kleinkind dan ook de normale erfrechten, ... zal hebben. Belachelijk :roll:

Maar dus die jeugdrechter kan effectief vinden dat mijn vrouw niet geschikt is en dan zullen we via hoger beroep de adoptie moeten aanvragen. Maar ondertussen wordt Maaike wel nog steeds door haar opgevoed. Volgen wie volgen kan dus ...

Gebruikersavatar
Kim.D.
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:05 jan 2006, 15:04
Contacteer:

Bericht door Kim.D. » 21 okt 2006, 14:16

veel succes alvast. hopelijk weet je snel of alles inorde is.

Gebruikersavatar
mell
Moderator
Berichten:0
Lid geworden op:20 aug 2006, 14:29

Bericht door mell » 21 okt 2006, 18:47

Merci!! 't Is nu nog wachten op de geboorteakte van mijn vrouw en dan kan alles binnen.

Gebruikersavatar
sandy
Moderator
Berichten:0
Lid geworden op:01 aug 2004, 22:41
Locatie:maldegem

Bericht door sandy » 21 okt 2006, 20:50

Ik hoop met jullie mee op een positieve afloop!! Zijn jullie de eerste die dat doen of zo?
Mama van Yana (11/2/04 om 14.33u) en Milan (6/6/05 om 6.11u).
Gelukkig getrouwd met Filip sinds 21/9/2001.
20/12/07: Laura is geboren!!
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
mell
Moderator
Berichten:0
Lid geworden op:20 aug 2006, 14:29

Bericht door mell » 22 okt 2006, 18:45

neen er zijn al voorgangers :wink:
maar ja alles hangt af van waar je gaat. Ik ken een koppel dat via antwerpen moest gaan en die rechter heeft dat direct in orde gebracht. Dan hebben we op de cursus over een koppel in dendermonde gehoord die pech hadden. Daar is vertraging omdat de rechter om een evaluatie gevraagd heeft.

Gebruikersavatar
bioMam
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:15 jul 2006, 15:44

Bericht door bioMam » 22 okt 2006, 20:04

alée en ze zijn in Antwerpen bij mijn vrienden voor een klassieke adoptie indertijd zoooo lastig geweest ... toch vooruitgang dan ! 'k Hoop dat ze bij ullie niet te lastig doen en jaja dat van die vragenlijsten :roll: dat zal nog beer zijn dan bij een gewone adoptie maar toch: waar halen ze het toch ! Jullie zijn toch haar ouders zeker. Nu ja, buraucatie ten top vind ik dat weer ...
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
mell
Moderator
Berichten:0
Lid geworden op:20 aug 2006, 14:29

Bericht door mell » 15 nov 2006, 21:33

De papieren zijn verleden week vrijdag binnengebracht. En vandaag kregen we allebei een brief van het vredesgerecht. Op 7 december worden we uitgenodigd om gehoord te worden (zoals zij het zeggen :lol: ).

Gebruikersavatar
sandy
Moderator
Berichten:0
Lid geworden op:01 aug 2004, 22:41
Locatie:maldegem

Bericht door sandy » 15 nov 2006, 21:54

Doe dat daar goed hé!!!
Mama van Yana (11/2/04 om 14.33u) en Milan (6/6/05 om 6.11u).
Gelukkig getrouwd met Filip sinds 21/9/2001.
20/12/07: Laura is geboren!!
Afbeelding
Afbeelding

Saraatje
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:10 nov 2006, 21:18
Locatie:provincie Antwerpen

Bericht door Saraatje » 15 nov 2006, 22:03

Veel succes !

Ik hoop dat alles vlot verloopt, vind het ook zo belachelijk dat jullie jullie kindje moeten adopteren. Ik snap niet waarom jouw echtgenote, en alle andere mensen in dezelfde situatie, het kindje niet gewoon kunnen erkennen...

Sara

Gebruikersavatar
sterretje
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:05 apr 2004, 19:08
Contacteer:

Bericht door sterretje » 16 nov 2006, 10:02

veel succes!!!!



zijn jullie daar eigenlijk 'ongerust'over,of denken jullie eerder'het komt wel goed?


ik kan me niet voorstellen eigenlijk dat ze daar lastig over kunnen doen!
AfbeeldingAfbeelding

AfbeeldingAfbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Kim.D.
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:05 jan 2006, 15:04
Contacteer:

Bericht door Kim.D. » 16 nov 2006, 10:44

veel succes!!!

Gebruikersavatar
Saartje
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:21 nov 2005, 21:01
Locatie:Glabbeek

Bericht door Saartje » 16 nov 2006, 12:45

véél succes!!

Veerke
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:11 jan 2006, 13:17

Bericht door Veerke » 16 nov 2006, 13:10

Veel succes!

Sofie S.
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:25 apr 2006, 16:51
Locatie:Hooglede
Contacteer:

Bericht door Sofie S. » 16 nov 2006, 13:17

Heel veel succes!!!
Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
mell
Moderator
Berichten:0
Lid geworden op:20 aug 2006, 14:29

Bericht door mell » 16 nov 2006, 17:58

Merci allemaal!
sterretje schreef: zijn jullie daar eigenlijk 'ongerust'over,of denken jullie eerder'het komt wel goed?
Ahwel ik probeer er niet te veel aan te denken. Soms heb ik wel schrik dat het eens verkeerd zou uitdraaien. Nu pech voor die rechter dan want maaike blijft toch gewoon bij 2 mama's maar toch ... Het is toch leuker dat alles rond is.

Hoe je het ook draait of keert uiteindelijk komt het toch goed. Zegt de jeugdrechter uiteindelijk neen dan krijgt je, blijkbaar, in hoger beroep toch een ja.

Maar ik heb toch liever dat alles snel gaat en dat we binnen een paar maanden niet meer moeten denken aan al die rompslomp.

Leuk is het niet, maar als het moet dan moet het. Mij stoort eigenlijk het hardste dat er op maaike haar geboorteakte zal staan dat ze geadopteerd werd door mijn vrouw. Terwijl ik dat zo niet zie. Want ze is in ons gezin geboren geworden en heeft nooit anders meegemaakt. maar ja ...

Gebruikersavatar
mell
Moderator
Berichten:0
Lid geworden op:20 aug 2006, 14:29

Bericht door mell » 09 dec 2006, 19:11

Zo weer een stapje verder. 7 December is gepasseerd. We hadden Maaike meegenomen omdat de onthaalmoeder ziek was.

Maar brrrr kreeg ik daarbinnen toch de kriebels hoor. Het wenen stond mij nader dan het lachen.
En dan die vrouw haar vragen en opmerkingen ...
Zo van "en jullie zijn beiden getrouwd" ... :Tja wat denk je als we met elkaar getrouwd zijn, dacht ik.
"Ah de kleine is 28 maart geboren". Ik zei: neen de 21ste. En zij weer: "de 28ste want dat staat hier". Ik dacht wie heeft hier de bevalling gedaan, de pijn geleden, ... Wie weet dat dus het beste?
Toen zei mijn vrouw: "ze zal dan ingeschreven zijn zeker?" Toen pas keek die vrouw terug op het blad en zij "ah ja de 21ste".

Kieken :lol:

Soit binnen de 2 maanden komt nu de politie thuis langs. Die moeten een verslag opmaken. Als die rechter dat verslag ok vindt dan zal het niet lang duren voor alles in orde is. Vindt ze het niet goed dan komt er een maatschappelijk onderzoek. :?

Sofie S.
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:25 apr 2006, 16:51
Locatie:Hooglede
Contacteer:

Bericht door Sofie S. » 09 dec 2006, 20:07

Goh, wat een gedoe allemaal! Als dat voor de rechter moet komen, hebben jullie dan ook een advocaat nodig en zo, of komen jullie voor je zelf op?

De politie zal wel geen negatief verslag schrijven zeker als alles goed is; vooral als het de wijkagent is die zal komen. Die zijn toch meestal redelijk meegaand hé met hun buurtbewoners. En dan komt alles ongetwijfeld goed voor de rechter.
Binnenkort is uw vrouwtje zeker en vast ook officieel mama van Maaike!

Veel succes hoor verder!
Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
mell
Moderator
Berichten:0
Lid geworden op:20 aug 2006, 14:29

Bericht door mell » 10 dec 2006, 17:09

Nu gaat het nog via de jeugdrechtbank en dus de jeugdrechter en dan heb je geen advocaat nodig.
Als deze echter njet zou zeggen dan moet je via Hoger Beroep de vraag stellen en dan heb je wel een advocaat nodig.

Ik hoop ook dat het de wijkagent is die moet langskomen.

Gebruikersavatar
fozke
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:17 dec 2005, 09:25
Locatie:Beringen
Contacteer:

Bericht door fozke » 30 jan 2007, 20:47

Hey Mell, al bezoek gehad van de politie? Ik hoop voor jullie dat ze geen MO aanbevelen, in jullie situatie is dat nu wel overbodig he...

Voor buitenlandse is het sowieso een MO...Ben eens benieuwd daarvoor.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
mell
Moderator
Berichten:0
Lid geworden op:20 aug 2006, 14:29

Bericht door mell » 01 feb 2007, 13:49

Wij wachten nu al 2 maanden op dat politiebezoek :cry: Leuk is anders maar ja wat kun je er aan doen. Ik heb al gehoord dat de rechtbanken niet kunnen volgen met al die adopties ... (dat ze het dan vereenvoudigen he?! :lol: )

Ik hoop ook dat het bij het politiebezoek blijft. Niet leuk dat het bij jullie wel moet dat ander onderzoek. Maar ja ze willen natuurlijk zeker zijn dat het kindje goed terecht komt.
Hopelijk hebben jullie geen last door al die stiefouderadopties die nu aan de gang zijn en gaat het bij jullie snel vooruit!! :wink:

Gebruikersavatar
fozke
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:17 dec 2005, 09:25
Locatie:Beringen
Contacteer:

Bericht door fozke » 01 feb 2007, 13:56

In het CAW waar wij terecht moeten voor ons MO, zou een wachttijd van minstens 3 maanden zijn vooraleer we aan het MO kunnen beginnen :? , gewoon omdat de CAW's in andere provincies de drukte niet aan kunnen. We zien wel, na 1 maart zal het bij ons dus wsl ne hele tijd afwachten worden.

Maar hopelijk is de politie toch snel bij jullie he, al dat wachten is soms vervelend...
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
mell
Moderator
Berichten:0
Lid geworden op:20 aug 2006, 14:29

Bericht door mell » 14 feb 2007, 16:51

En eindelijk de politie is langsgeweest. Weliswaar op het meest slechte moment: als we goed ziek waren :?

Nu zelf vond hij het stom dat hij moest komen. Hij zei "ik moet dat toch ook niet als ik een dochter krijg". Oef, dachten we toen al.

Maar ja de dag nadien zag mijn vrouw hem weer en bleek dat hij die dag een vraag vergeten te stellen was. Nu die vraag was voor mij of ik wel akkoord ga met de adoptie. En ik was niet thuis.

Dus het is nog niet in orde, nog maar wachten tot mijnheer (hopelijk deze week) terugkomt voor die ene vraag :shock: .

En het stomme is dat al die vragen al door de rechter gevraagd zijn geweest en dus ook beantwoord zijn geweest :?

Gebruikersavatar
fozke
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:17 dec 2005, 09:25
Locatie:Beringen
Contacteer:

Bericht door fozke » 14 feb 2007, 17:58

haha, alsof jij niet akkoord zou gaan...Maar ja, dat hoort er nu eenmaal bij. Hopelijk is hij snel terug aan de deur geweest dan.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
sterretje
Pas blauw
Berichten:0
Lid geworden op:05 apr 2004, 19:08
Contacteer:

Bericht door sterretje » 15 sep 2007, 11:13

hoe is dat nu afgelopen?of is de procedure nog bezig????
AfbeeldingAfbeelding

AfbeeldingAfbeelding

Afbeelding


Plaats reactie

Terug naar “Adoptie”